• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aurinko häikäisee

Joo, eipä tota lippaa kovissakaan vauhdeissa paljon huomaa. Paitsi jos on oikeen ylpeä tyyppi ja ajaa leuka niin pystyssä että tuuli pääsee lipan alle. :p

Itsellä polaroidut linssit optikolta (vahvuuksilla), toimii todella hyvin kaikissa olosuhteissa. Cabergin aurinkovisiiri lähinnä hukkapainoa kun kerran kokeilin... Sunax on kyl halvempi vaihtoehto optikon pokille.

Eipä noi sunaxit ja polaroidut linssit auta itse ongelmaan kyllä mitenkään.

Polaroiduissa linsseissä on se huono puoli että nestekidenäyttöisten mittarien näkyvyys heikkenee.

Taffu sanoi:
Eipä noi sunaxit ja polaroidut linssit auta itse ongelmaan kyllä mitenkään.

Toisaalta voi auttaa jotenkin. Ongelma oli valon siroutuminen visiirissä, toisaalta visiiri pitäisi olla silmien suojana.

Markkinoilla on moottoripyöräilyyn tehtyjä aurinkolaseja, jotka optisesti pesevät visiirin kuin visiirin eikä valo siroudu samalla tavalla. Oakley Wind Jacket esimerkiksi suojaa myös viimalta mukana tulevien tiivisteiden avulla, linssit on huurtumiselta suojattu ja vaihdettavissa kirkkaisiin eli ajatuksena on ajolasien korvaaminen aurinkolaseilla.

Se noista puuttuu, että linssien päällä ei ole pieniä lippoja.

Täytyypä väsätä semmoiset kokeeksi, nyt kun tuli mieleen. :p

Pohjanpoika sanoi:
Nyt ei ole ihan ymmärretty tuota mun pointtia, eli siis se musta tai minkä tahansa värinen teippi ei auta yhtään siihen, kun maisema "samenee" auringonpaisteen vaikutuksesta, kokeilkaa vaikka. Ajakaa sillä teipatulla visiirillä vasten klo 17,00 paistavaa aurinkoa ja laittakaa vasen käsi lipaksi silmien eteen. Kertokaapa oliko mitään eroa kädellä varjostamisen ja teipin välillä.

Mun mielestä ero näkemisessä on sama, kuin polarisoidut aurinkolasit vs. polarisoimattomat. Vaikkei mainitsemaani ongelmaan auta edes polarisoidut lasitkaan.

Sulla täytyy olla huonokuntoinen tai -laatuinen visiiri. Itselläni teippikikka on toiminut kaikkien kypärien ja visiirien kanssa. Ja toimiikin aivan yhtä hyvin kuin lippa ilman mitään heijastuksia tai samenemisia. Käytithän mustaa teippiä joka ei päästä valoa lainkaan läpi. Eli esim sähköteippiä.

Polaroiduissa linsseissä on se huono puoli että nestekidenäyttöisten mittarien näkyvyys heikkenee.

Joo ja mulla ainakin (arai pinlockilla) aiheuttaa joskus hiukan villiä fiilistä... Täsmennettynä silloin kun kaareutuva visiiri aiheuttaa jonkinlaisen polarisaatioefektin vain toiselle silmälle... Ei nyt haittaa mahdottomasti.. Mutta jotenkin muutenkin vaikeuttaa monttujen hahmottamista tai jotain.

Back