• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Atlantinvalli Jutaus 2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On tullut kyselyjä, vieläkö (tai enää), sopii mukaan ja matkaan...

Tuo 30 jutaajaa, ei ole ehdoton katto, mutta tarkoitus olisi, että jutaamma koko "saattue" kerralla, koska muutoin, ei kaikkia nähtävyyksiä ja kohteita kaikki pääse näkemään. Finnmarkin liikennetieheys sallii tuollaisen legin matkanteon - no problem!

Toki voidaan porukka jakaa myös kahteen osaan, jolloin on kaksi eri vetomiästäkin, mutta sitten toinen porukka voi missata jotain.

Eli rohkeasti vielä varanumeroille mukaan, jos vain siltä tuntuu! (nyt 6 varalle ilmoittautunutta).

ps. Majoitusvaihtoehdot menee nyt niin, että myös telttailijat, pääsevät vähintäin joka toinen yö myös mökkiin, tai lakanoiden väliin sekä suihkuun, jos niin halutaan.

pss. ja lisää sponssia luvassa, elikkäs ekat "matkanvarsikaffeetkin" odottaa sitten Näätämön kaupalla, ja vieläpä munkkien kera!:thumbup:

Viimeksi muokattu:
Vilkaisin reittikarttaa. Voi olla iltaisin väsynyttä seurakuntaa. Suosittelen pakkaamaan mukaan aikaisemmin mainittujen lisäksi myös asennetta.

hra1150 sanoi:
Vilkaisin reittikarttaa. Voi olla iltaisin väsynyttä seurakuntaa. Suosittelen pakkaamaan mukaan aikaisemmin mainittujen lisäksi myös asennetta.

Jep, näin varmasti osallistujat tekevätkin, koska kyseessähän ei ole ajo, vaan Jutaus..:D

Ja osallistujille tiedoksi, ajankohdasta on käynnistetty iänestys täällä, olokeepa hyät!

Ilmoa päivitetty kartan, viestiyhteyksien sekä sponsoreiden osalta. Osallistujia tai niiksi aikovia nyt 37...:orgmp:

Onnelliset te, ketkä voitte vaikuttaa omaan työaikaan.
Mie en tiedä vielä edes marraskuun duunia, saati sitten ensi vuoden....
Voishan sitä yrittää varata vapaata ko. ajankohtaan, mutta ihan varmasti on vähintään kaksi kateellista "työtoveria" valittamassa loman ajankohtaa...

Onkos noita varanumeroita vielä jäljellä? Mua on alkanu kiinnostaa tää jutaus mutta mulle sopii vain kesäkuun alku (sen jälkeen taas jokakesäinen englannin reissu kotilolla). Jossain oli se äänestys ajankohasta mutta ei nyt vaan löydy. Mopona ei oo mitään enskaa vaan ihan tavallinen katupyörä.

jlik sanoi:
Onkos noita varanumeroita vielä jäljellä? Mua on alkanu kiinnostaa tää jutaus mutta mulle sopii vain kesäkuun alku (sen jälkeen taas jokakesäinen englannin reissu kotilolla). Jossain oli se äänestys ajankohasta mutta ei nyt vaan löydy. Mopona ei oo mitään enskaa vaan ihan tavallinen katupyörä.

Lue tuo Mchuurteen ekana oleva juttu kokonaan ja sit ilmoittaudu hänelle. Äänestys sen jälkeen. Äänestys löytyy keskustelu puolelta kohdasta mp-aiheiset äänestykset. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää voitko äänestää jos olet varasijalla.

Jack sanoi:
Lue tuo Mchuurteen ekana oleva juttu kokonaan ja sit ilmoittaudu hänelle. Äänestys sen jälkeen. Äänestys löytyy keskustelu puolelta kohdasta mp-aiheiset äänestykset. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää voitko äänestää jos olet varasijalla.

Kyllä siellä iänestys topic:issa oli mun miälestä selvästi sanottuna: "Ja luonnollisesti,vain jutaukseen ilmoittautuneille, tai siksi aikovalle!"

Että jos aikoo, niin iänestää, jos ei aio, net ei iänestä!:D

Huurukselta tuo reissu varmasti sujuu vaikka vasurilla... Kuitenkin, kun katson osallistujien lukumäärää, ajankohtaa, aikataulua, kilometrejä / päivä.. Mietin tässä myös tiestöä ja sitä, että pitäisi vielä jotain nähdäkin.. En oikein ossaa kuin eppäillä, jotta mahtaako jutailu mennä kaikilta ihan alustavan suunnitelman mukhan, saati edes sinne päin.

Ainakin omien kokemusten perusteella pienemmälläkin porukalla tuollaisiin päivämatkoihin tärväytyy aikaa helposti kellon ympäri - eikä aina riitäkään. 30? toisiaan tuntematonta? ohjastajaa ja kun nuo tiet ei ole edes mitään suoraa autopaanaa.. Mahdollista myös, että kelit on <5 ja lisäksi voi olla märkää.

Toivottavasti kaikki osallistujat oikeasti ymmärtävät ja osaavat varustautua asianmukaisesti. Toivon toki mukavaa ja antoisaa reissua kaikille :thumbup:

Ainahan sitä voi tehdä tarkkoja havaintoja pyöränpäältä vain hieman vauhtia hidastaen :p

Mutta oikeasti, jo pienemmilläkin porukoilla jokainen pysähdys ilman mitään kummallisempaa ohjelmaa vie sen 1h saatikka jos jotain meinaa vielä kävellä katsomaankin... Ei taida 12h ajopäivät riittää tienpäälle noilla kilometreillä...

Sillä vähällä kokemuksella mitä minulla näistä reissuista on tullut kerättyä.

... Ei taida 12h ajopäivät riittää tienpäälle noilla kilometreillä...

eiko nykyäänki oo 24 h vuorokaudessa ?? vähän pitää toki levähtää mopoilessaki mut ei kai 12:sta tuntia ??:p jos ei tuntikausia jaaritella joka stopilla ni nouropleem. ajoimme syksyllä ivalosta kirkniemen-utsjoen-kautokeinon kautta enontekiolle. 700 jotain km. ei hätää, noin 11 tuntia otti monien stoppien kera.. toki aamulla 9.ltä liikkeelle ja samaan aikaan illalla majalle. mulle käy..

Juu, otsikko pitää lukea ensin. Kyseessä on Jutaus, ei mikään mehuretki, jolloin ylimääräiset (1h:n), stopit ja hohhailut jää muille reissuille. Valoisaa riittää ja reitti kun on tiedossa, niin mikä tuossa nyt on ihmeellistä?

Tosin, jokainen voi ajella perästä ihan omaan tahtiinkin, jos siltä tuntuu, mutta ihan normi tankkaukset, ja syömiset kahvitteluineen hoidetaan ja ihan joka päivä. Eihän siellä nyt yli 12 tunnin ajoa, per päivä, kenellekkään tule, vaikka päivistä tulisikin -hä!
angst.gif

Ja tänään tuli vielä 2 uutta varanumero-ohjastajaakin, eli nyt 40 kasassa...

Onkohan tää vielä kuiteskin liian "pampers-pehmo-ajo" ..pitäs saada karsintaa jotenki?:D

Täytyypä poiketa ihan vasitella retkuettanne ihmettelemässä, kun joka tapauksessa samoilla nurkilla pyörin itekin alkukesäsästä. Kesäkuun alku on paras aika. Tiedoksi. Niille, jotka saavat äänestää.

mchuurre sanoi:
Kyseessä on Jutaus,

Ei tuo jutaus ihan oikein auennut etelän pojalle joten piti kattoa wikipediasta mitä se tarkoittaa:

Jutaaminen (myös jutaminen, jutaus) tarkoittaa suurporonhoitajien vaellusta porojensa kanssa toiseen paikkaan osana perinteistä vuotuiskiertoa. Suurporonhoitajat jutasivat satojakin kilometrejä yleensä kesä- ja talvilaiduntensa (ja samalla kesä- ja talvikyliensä) välillä.

Jutaaminen on saamelaisperäinen termi, joka liittyy juuri suurporonhoitoon. Saamelaisten alkuperäiseen pyyntikulttuuriin kuului myös perinteistä vuotuiskiertoa, mutta sitä ei sanota jutaamiseksi

En mä mitään mehuretkeä olekaan odottanu ja toivottavasti varasijaltakin pääsen mukaan.

hra1150 sanoi:
Kesäkuun alku on paras aika. Tiedoksi.

Tätä mäkin olen mieltä kun loppukuu ei sovi.

Ei nyt ihan vielä case closed. Kun en oo liikkunu tuolla pohjosessa kovinkaan paljon (edes kotilolla) niin yks tyhmä kysymys. Mikäs on ajatuksena päättää jutaus tonne Porjukseen? Jos päääsen mukaan jutaukselle niin mulla saattaa olla menomatkalla (ja ehkä paluussakin) Rovaniemi yhtenä tukikohtana.

jlik sanoi:
... Mikäs on ajatuksena päättää jutaus tonne Porjukseen? ...

Jos lukisit alusta: ""- Tirpitzin upotuspaikalta, voimme poiketa myös Tirpitz-museossa Tromsössä tai / ja käydä tulomatkalla yhden pommituslennolle osallistuneen Lancaster -koneen hylyllä Porjuksessa.""

Näin siksi, että konkretisoituu tuon WW-II suurimman, ( no juu, jos ei sitä Yamatoa lasketa..), tst-laivan tuho, kun ensin käydään sen uppoamispaikalla, ja sitten vilkaistaan yhtä sen upotusyritykseen osallistunutta, tai mitä siitä nyt on jäljellä, mutta kuitenkin.

Ja edelleen, reitiltä saa poiketa, "voidaan halutessamme poiketa", ( lue: halutessanne ):thumbup:

Viimeksi muokattu:
mchuurre sanoi:
Jos lukisit alusta: ""- Tirpitzin upotuspaikalta, voimme poiketa myös Tirpitz-museossa Tromsössä tai / ja käydä tulomatkalla yhden pommituslennolle osallistuneen Lancaster -koneen hylyllä Porjuksessa.""

Näin siksi, että konkretisoituu tuon WW-II suurimman tst-laivan tuho, kun ensin käydään sen uppoamispaikalla, ja sitten vilkaistaan yhtä sen upotusyritykseen osallistunutta, tai mitä siitä nyt on jäljellä, mutta kuitenkin.

Ja edelleen, reitiltä saa poiketa, "voidaan halutessamme poiketa", ( lue: halutessanne ):thumbup:

Joo, sorry, näköjään pitäis lukea vähän tarkemmin noi selostukset. Hyvä suunnitelma tuo on, ei mulla mitään sitä vastaan ole. Kun karttaa vain kattelin niin se Porjus tekee aikamoisen lenkin mutta sehän sopii (kun taas lisää ajamista).

Back