• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Asian ytimessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
syvä etelä
Ei aloiteta mitään oikein - väärin kinkereitä  
biggrin.gif
.
Olisi vaan mukava kuulla erinaisia näkemyksiä siitä, miksi
mopolla ajaessa "tarvitaan" hirvittävä määrä erilaista
härpäkettä joka ei liity vehkeen suorituskykyyn tai visuaaliseen
ilmeeseen.

Puhutaan siis siitä, onko mopoilua.... tai antaako se sellaisenaan kiksejä ilman esim....

Navia kaikkine sen tuottamine tietoineen. (navigoinnin lisäksi)
Erilaisia soitin/puhelin yms. kommunikaatiovälineitä/järjestelmiä.
Erilaisia ajovarusteisiin ym. liittyviä lämmitysjärjestelmiä.....

Eli onko mopoilu enää se varsinainen juttu... vai
pitäisikö puhua kahdella pyörällä kulkevan, kodinkone/elektroniikkaliikkeen,huonekaluliikkeen ym.
roudaamisesta ympäriinsä.

Mikä se "juttu" sitten oikein perimmältään on, kun tarvitaan
tolkuttomasti epäolennaista tavaraa?
Onko se "juttu" se helvetillinen arsenaalin kerääminen....
erilaisissa yhteyksissä? (vertaa muut harrasteet)

Jotenkin vaan hiipii mieleen, että varmaan paskalla käynti
alkaa olla kohta ainoita hommia tässä maailmassa, jossa
nautinto tulee ihan perusjutuilla  
biggrin.gif
. Pytty/riuku ja paperi.

Kuten sanottu, ihan mielenkiinnosta... näkemystä aiheeseen
kunkin oman käyttäytymisen pohjalta.
Ei sitä, mikä on oikein tai väärin.

Ei aloiteta mitään oikein - väärin kinkereitä  
biggrin.gif
.
Olisi vaan mukava kuulla erinaisia näkemyksiä siitä, miksi
mopolla ajaessa "tarvitaan" hirvittävä määrä erilaista
härpäkettä joka ei liity vehkeen suorituskykyyn tai visuaaliseen
ilmeeseen.

Puhutaan siis siitä, onko mopoilua.... tai antaako se sellaisenaan kiksejä ilman esim....

Navia kaikkine sen tuottamine tietoineen. (navigoinnin lisäksi)
Erilaisia soitin/puhelin yms. kommunikaatiovälineitä/järjestelmiä.
Erilaisia ajovarusteisiin ym. liittyviä lämmitysjärjestelmiä.....

Eli onko mopoilu enää se varsinainen juttu... vai
pitäisikö puhua kahdella pyörällä kulkevan, kodinkone/elektroniikkaliikkeen,huonekaluliikkeen ym.
roudaamisesta ympäriinsä.

Mikä se "juttu" sitten oikein perimmältään on, kun tarvitaan
tolkuttomasti epäolennaista tavaraa?
Onko se "juttu" se helvetillinen arsenaalin kerääminen....
erilaisissa yhteyksissä? (vertaa muut harrasteet)

Jotenkin vaan hiipii mieleen, että varmaan paskalla käynti
alkaa olla kohta ainoita hommia tässä maailmassa, jossa
nautinto tulee ihan perusjutuilla  
biggrin.gif
. Pytty/riuku ja paperi.

Kuten sanottu, ihan mielenkiinnosta... näkemystä aiheeseen
kunkin oman käyttäytymisen pohjalta.
Ei sitä, mikä on oikein tai väärin.
Mulle on gepsi tuonut ihan uuden ulottuvuuden yhden päivän reissuihin. Viimeksi perjantaina 870km reissu, josta vain ~200km isoja teitä (siirtymiä mutkateiden välillä + loppureissun motari). Piirtelen mutkareitit kotikoneella ja uppaan gepsiin. Ennen tuli pöristyä lähinnä tuttuja teitä n. 200km säteellä kotoa.

Olen samaa joskus miettinyt. Taitaa olla niin ihmisillä että harrastus kuin harrastus, siinä voi mennä hurahdus aika pitkälle...Olen kuullut juttua kilpaonkijoista jotka kasvattaa itte toukkia ja tilaa Italiasta onkivapoja
biggrin.gif

Olen samaa joskus miettinyt. Taitaa olla niin ihmisillä että harrastus kuin harrastus, siinä voi mennä hurahdus aika pitkälle...Olen kuullut juttua kilpaonkijoista jotka kasvattaa itte toukkia ja tilaa Italiasta onkivapoja
biggrin.gif
En ole kalamiehiä itse mutta poikkeaako tuo mitenkään siitä 'teen huollot itse ja tilaan ajovarusteet Saksasta'-meiningistä
nixweiss.gif

Täysin ymmärrettävää matka- ja kurapyörissä. Ja monet nauttivat kaikenlaisesta pienestä modauksesta osana harrastusta.
Itselläni naku, johon en hanki mitään ylimääräistä. Kello- lämpömittariyhdistelmää kerran pyörittelin käsissäni mutta kaupan hyllylle sekin jäi.

Noissa naveissa joudun kyllä "allekirjoittamaan" tuon perusasian, navigoinnin helpottumisen mopoillessa.
Toinen asia tässäkin yhteydessä on edelleen (kuluttajan kannalta) varsin lapsellisella(työläällä) tasolla olevat käyttöominaisuudet noin yleisellä tasolla tarkastellen.
Tämä tosin on perusmurhe lähes kaikessa "tietotekniikkaan"
liittyvässä.

Laajemmassa mittakaavassa erilaisten laitteiden "toimivuus"
määrittyy juuri sen mukaan, kuinka helposti, nopeasti ja yksinkertaisesti tumpelokuluttaja pystyy käyttämään suurinta osaa laitteen "periaatteessa" tarjoamista ominaisuuksista.

Navit, joita olen käyttänyt, ovat olleet järkiään useamman vuoden vanhoja budjettiluokan kamppeita, ja kyllä niitäkin oli helppo käyttää ja kaikki hommat onnistuivat ilman manuaalia vänkärin paikalta, joten en kyllä ymmärrä asennoitumistasi niitä kohtaan.

Prätkänavigaattoria en ole nähnyt kuin märissä unissa, siis näitä 700e kamppeita.

Täysin ymmärrettävää matka- ja kurapyörissä. Ja monet nauttivat kaikenlaisesta pienestä modauksesta osana harrastusta.
Itselläni naku, johon en hanki mitään ylimääräistä. Kello- lämpömittariyhdistelmää kerran pyörittelin käsissäni mutta kaupan hyllylle sekin jäi.
Juu, en minäkään nakupyöriin mitään sälää laittele, mutta adve ja matkasohvat on erikseen.

Navi mahdollistaa siirtymien muuttamisen nautinnolliseksi ajamiseksi, ei tarvitse eksyä ja reitistä voi tehdä paljon monimutkaisemman ilman, että täytyy keskittyä GT kartan selaamiseen. Olisiko se muuten enemmän mopoilua kuin navin kanssa ajelu? Ainakin Navin kanssa tulee ajettua enemmän ja suunnistettua vähemmän.

Täytyy myöntää, että BT löytyy kypärästä, mutta se on kaverien ja mahdollisen kyytiläisen kanssa juttelua varten, saa siihen toki puhelimenkin kiinni jos haluaa, varsin harvoin haluan. Musiikin kuuntelua en tuomitse, mutta se ei ole minun juttuni.

Mulle navi on pakkoväline, suuntavaisto niin huono heti kotikulmien ulkopuolella. Toki paperikarttakin toimisi, mutta onhan navi vähän helpompi. Hintaluokassaan kikotin on halppis, Verkkokaupan Photonav jonne on puukotettu TomTomin softa sisään.

Kiinalainen sinihammas-kypäräpuhelin tuli hankittua ja asennettua, "ko halvalla sai". Hirveästi käyttöä sillä ei vielä ole ollut, mutta tuntuu toimivan ainakin kännykän kanssa niin hyvin että saapahan minut puhelimitse kiinni jatkossa jossain suristellessa...

Sen kummempaa härpäkettä ei ole, mitä nyt tupakansytkäliitin on pyörään navia varten laitettu. Näppärä myös kun saa kännykän reissussa ladattua.

Itse myös vannon perusasioiden nimeen, eli ajovarusteet niskaan ja baanalle. Navi ois kyllä kiva, mutta ei sovi nakuun. Aina oon kotiin löytäny vaikka lähtee "sokkona" kruisimaan pitemmällekin. Ainoo "hifistely", mihin nyt säiden kylmetessä oon aatellu panostaa, on joku laadukas tekninen kerrasto.

Oishan se toisaalta kiva välillä päästä kokeilemaan matkantekoa jollain wingillä tai muulla vehkeellä, missä on kasapäin varustetta ja elektroniikkaa... Cd pauhaamaan, ilmastointi täysille ja navista seuraa reittiä...
smile_org.gif

Navit, joita olen käyttänyt, ovat olleet järkiään useamman vuoden vanhoja budjettiluokan kamppeita, ja kyllä niitäkin oli helppo käyttää ja kaikki hommat onnistuivat ilman manuaalia vänkärin paikalta, joten en kyllä ymmärrä asennoitumistasi niitä kohtaan.

Prätkänavigaattoria en ole nähnyt kuin märissä unissa, siis näitä 700e kamppeita.
"Asennoituminen" on varsin monitahoinen juttu.
Jos nyt liikutaan esim. puhelinmaailmassa ja kaikessa siihen
liittyvässä ympäristössä, oikein hyvä esimerkki on tämä
kahden leirin maailmansota
biggrin.gif
.

Mielenkiintoista siinä on se, että toinen puoli arvostaa eri asioita samassa ympäristössä... eri perustein.
Vähän kuin kahvin keitossa...
biggrin.gif

Yhden mielestä kahvi on parempaa kun jauhaa käsin itse jokaisen pavun ja tekee keitosta tiedettä.
Toinen ostaa paketin suunmukaista kahvia, lataa keittimen ja nauttii
biggrin.gif
.

Noista navihommista: Selaillaanpa hieman palstoja
naveihin ja niiden käyttöönottoon/käyttöön liittyen.
Yllättävän paljon löytyy erilaista "röpleemiä", josta suuri osa
toki ratkeaa eriasteisen äheltämisen jälkeen..... mutta
miksi niin usein näin.... ja vasta sen jälkeen
omg.gif
.
Reitti valittuun osoitteeseen on toimiva homma, mutta usein
laitteen käyttö sen markkinoitujen ominaisuuksien laitoja myöten meneekin eri syistä aika puljaamiseksi......
Eli pukataan markkinoille "raakileita" noin rehellisesti tarkastellen...... Kerrataanpa palstoja!

Ei tästä tämän enempää,täällä, palataan asian ytimeen
biggrin.gif
.

Kyykyllä kun tykkää ajella niin kaikki ylimääräinen on liikaa.
Ei navia, ei musaa, ei puhelinta, ei...
Mopo ja minä. Nahat päälle je menoksi.

Parhaat mutkalenkit syntyy suuntavaiston ja aurinkon suunnan mukaan suunnistaen.

Mulle navi on pakkoväline, suuntavaisto niin huono heti kotikulmien ulkopuolella. Toki paperikarttakin toimisi, mutta onhan navi vähän helpompi. Hintaluokassaan kikotin on halppis, Verkkokaupan Photonav jonne on puukotettu TomTomin softa sisään.

Kiinalainen sinihammas-kypäräpuhelin tuli hankittua ja asennettua, "ko halvalla sai". Hirveästi käyttöä sillä ei vielä ole ollut, mutta tuntuu toimivan ainakin kännykän kanssa niin hyvin että saapahan minut puhelimitse kiinni jatkossa jossain suristellessa...

Sen kummempaa härpäkettä ei ole, mitä nyt tupakansytkäliitin on pyörään navia varten laitettu. Näppärä myös kun saa kännykän reissussa ladattua.
Näitähän tässä nyt koitetaan "tapailla".
Ei ollenkaan puolesta tai vastaan.

Suuntavaisto on tietysti perheelliselle tärkeä ihan kotiin
löytämisen kannalta.... ja jos ei ilman navia...
biggrin.gif
.

Siis.... mopoilun syvin olemus omalla kohdalla....
"paukkuenska" - navi (halpis, rakennettuna.. puukotuksineen jne.), joka hetki tavoitettavissa (puhelin,sinihampaat...) ym.

....mites kaksion kalustus, sauna ja kylppäri, pesukone
biggrin.gif

Mä tapasin ennen sanoa kavereille, et mitä te mopolla, pakusta vaan sivulasit auki, potta päähän ja kurvailee.

Kohta joutuu tarkentaa... eroaako moottoripyöräily
matkailuautolla liikkumisesta kypärä päässä muutoin kuin
niiden kahden ylimääräisen kumipyörän osalta?
tounge.gif

Avautukaa!
biggrin.gif

romujen kerääminen on kivaa, siksi ihmiset sitä tekee. käy vaan helposti niin , että ihminen ei.omista romua, vaan romu.ihmisen, kun jotain on hommattu, niin sitä pitäs käyttää tai kokee huonoa omatuntoa, kun ei käytä.

itselle eksyminen on yksi parhaista puolista mp:llä. sitten yrittää auringon ja kellon mukaan suunnistaa ja muistella karttaa päässään. onhan tossa androidissa kyllä google maps ja Gps joten todellinen eksymisen mahdollisuus on poissuljettu. Ellei akku lopu.

jo ajovarusteet on tavaraa. joskus kun aloitteli, niin ajelin kevarilla farkuissa ja lenkkarit jalassa. kypärä ja tavalliset nahkahanskat riitti.varusteiksi. eikä silloin ollut kännyköitä, eikä paljon muutakaan. Jos satoi niin sitten kastuttiin. Hauskaa oli kyllä.

Meikäläisen juttu on se peli, joka on rakennettu mieleiseksi siltä osin kun on tarvittu. Matkaa kun tykkää ajella, pehmeille laukuille pitää olla jonkinmoiset telineet ja viistoistasenttinen pleksi helpottaa etenemistä. Ekan kerran kun Pyreneillä kävin, ei ollut kartaa edes mukana ja tapa on jatkunut. Tuo ihan lähinäkö ilman lukulaseja kun ei ole kummonen, päättelin että kartta ja navi eivät tule kyseeseen ja ilman niitäkin pärjäilee, kun katselee tieviittoja ja auringon asentoa.

Eipä noilla 5-8 vuotta sitten ollut mitään väliä.

Nykyisin sitä tuppaa pärräkeleillä viskaamaan työajoakin pärrällä kesken päivää ja joskus on pakko vastailla puhelimeen ajossa.
Onneksi työnantaja kustantaa härpäkkeet sitä iloa varten.

GPS on vaan mukavuutta kun tunkee keulaa tuntemattomille raiteille. Kyllä se tuppaa olemaan aina päällä, se vinkuu ennalta määritetystä ylinopeudesta äänimerkillä, joskus jopa hyödyllinen ominaisuus.

Radiota tulee kuunneltua käytännössä vain uutisten aikaan.

Meillä on onneksi niin harrastusmyönteinen työnantaja että sallii jopa pärrän talvisäilytyksen työntekijöilleen työpaikan tiloissa.
Onneksi toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.

biggrin.gif
.

"paukkuenska" - navi (halpis, rakennettuna.. puukotuksineen jne.), joka hetki tavoitettavissa (puhelin,sinihampaat...) ym.

biggrin.gif
Enhän mä puhelimeen emännälle vastaa ajaessa, tyttöystäville korkeintaan
lookaround_orig.gif

Mutta navi on syytä olla ja kotiosoite tallennettuna, samoin kello pyörässä. Reissuillaan voi käydä, mutta jos kotipesään ei palaa ajallaan, pisteet on pahasti pakkasen puolella
kaboom.gif

biggrin.gif
.

biggrin.gif
Enhän mä puhelimeen emännälle vastaa ajaessa, tyttöystäville korkeintaan
lookaround_orig.gif

Mutta navi on syytä olla ja kotiosoite tallennettuna, samoin kello pyörässä. Reissuillaan voi käydä, mutta jos kotipesään ei palaa ajallaan, pisteet on pahasti pakkasen puolella
kaboom.gif
Just
biggrin.gif
.
Sun tarttee kyl ton jälkeen lisätä allekirjoituksees...
siihen "my bike can go"..... vaan niin pitkälle kun
kettinki antaa myöten
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
.

Korvanapeis voi sit soittaa... "Tää on koiran elämää... "
tounge.gif

* Missään nimessä EI navia, vaan kunnon kartta, jota pitää kiskoa tuulessa sieltä ja täältä.

* Ei ikinä musiikkia, puhumattakaan puhelimesta, joka vangitsee, sen paikka on jossain laukun uumenissas.

* Ei lämmittimiä. Hmmm... no joo, ne ois kyllä kivat. Ehkä?

Kesän pisin reissu 1100 km ja hiukan päälle, pikkuteitä kaverin kanssa, mottona, että kaikki ABC:t kierretään, kaukaa! Ja niin vaan onnistuttiin, vaikka pari kertaa erehdyksessä osuttiin sorateille, joka ei nyt niin juhlaa ollut, vaikkei pisin pätkä ollut kuin 15 km. Luonto ei antanut periksi palata takaisin, joten mentävä oli.
Kiva illalla majapaikassa makailla kartan kanssa silmät ristissä ja suunnitella huomista, kun ei järki enää sanonut juuri juuta eikä jaata, väsytti ja sänky kutsui kumman tehokkaasti.

Ensi kesän kesälomasuunnitelmat taitaa olla sitä samaa .

smile_org.gif

Back