• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

araita tai shoeita ostamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aatupoika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On se sen verran hinnakas investointi, että yritä nyt ihmeessä päästä kokeilemaan. Mulle Shoei ei vaan istunut kuulaan ja Arai oli just eikä melkein. Voi sitten ajaessa keskittyä oleelliseen, kun ei ruukku purista väärästä paikasta.

Mulla oli edellinen kypärä Arai. Mitään huonoa siitä en pysty sanomaan. Tai no sen verran että sitä helvetin visiirimekanismia en oppinut ikinä kunnolla käyttämään.
tounge.gif
Nyt on tämän kesän ollut x-spirit päässä. Aivan loistava kypärä. No miinuspuolena verrattuna araihin on visiirin huurtuminen ilman pinlockia. Shoein muotoilu ainakin tuossa mallissa on mielestäni onnistunut ilmanohjainten osalta. Minkäänmoisia pyörteitä ei ole päätä heiluttamassa. Hiljaisia kumpikaan ei ole, mutta eipä ole sellaista kypärää jossa ei tarvitsisi tulppia käyttää nakulla/kyykyllä ajaessa.

Kokeile myös X-litea. Jos parasta haluaa, niin "Schumahereita" saa Saksan nettikaupoista yleensä suht sopivasti.

Minäkin kyllä olen saanut sekä araita että shoeia ihan kilpailukykyiseen hintaan kotimaastakin. Tinkaa sen oikean hinnan, niin ei ne ole yhtään kalliimpia täällä kuin jostain huitsannevadasta tilattunakaan. Laatukypärät on kalliita postimyynnissäkin...

Itselläni on ollut Araita ja Shoeita ja kummastakin on sopinut sama koko. Shoein XR1000 on ehkä hieman meluisampi kuin Arain esim. Viper. Arain visiirit on mielestäni huonommat kuin Shoein (naarmuuntuu todella helposti). Araissa on viiden vuoden takuu eli siitä pisteet Araille. Tasaväkisiä pottia....
thumbs-up.gif
buttrock.gif

Shoeita läksin ostamaan taannoin ja Arai Viper päässä kotiin ajoin. Shoein muotoilu sopii oman kokeilun mukaan kapeakasvoiselle ja Arai vähän paremmin ainakin omaan pyöreään kuulapäähäni.

Molemmat hyviä ruukkuja.

Viperissä vähän pidempi leukaosa, kuin muissa Arai kypärissä.

Arai Chaser mulla, camo-malli jotta pääsee mustikkametsään piiloon vaikka poliisikoiriltakin
tounge.gif
ja ei pahaa sanottavaa - pinlockki kun on kunnossa niin pysyy huurtumattomana jne. Vähän aikaa meni tuon visiirinpoistomekanismin opettelussa. Huminaahan joko on tai ei ole, paha sanoa, eipä tuo kypärähupun kanssa tulppia vaadi. Tosin takana on jo monta vuotta hevin kuuntelua ja soittoa että voi olla sen puolesta huonot lähtökohdat arvioida
ghostface.gif

Mulla on ollut useita Araita ja Shoeilta kolmea mallia. Kumma kyllä molemmat merkit sopii aika hyvin. Kirkkaasti paras on Shoein X-Spirit.

Itsellä oli Shoei XR-1000 5 vuotta. Nyt tuli tälle kesää pakkouusiminen, vaihtoehtona lopulta Shoei tai Arai.
Päädyin kokeilujen kautta Arain Viperiin.
Tässä muutamia havaintoja.
Vaikka Shohein muotoilu on aerodynaaminen on silti jossain olosuhteissa huomannut ilman riuhtovan aikalailla päätä. Araissa ei ainakaan nykyisellä pyörällää/lasilla tunnu mitään vetelyä.
Ääntä oli Shoeissa enempi.
Visiirin irroitusmekanismi Shoheissa helpompi käyttää.
Arai istuu ainakin minulle tosi hyvin, vaikkakin Shoheikin uutena oli tosi napakka.
Shoei ~50-100g keveämpi, muttei tunnu ajossa(onkohan painopisteissä eroja?)
Noita kypäriähän saa tilattua ulkomailta, mutta ainakin Arai valmistaa pelkästään Suomen markkinoille kahta eri mallista kypärää samoilla nimillä.
Lisäksi Arailla on euroopan, amerikan ja aasian markkinoille oman malliset versiot esim. Viperistä. Eli jos sovitat täällä EU mallista Viperiä ja tilaa usasta Viperin ei sopivuus ole välttämättä samanlainen?

Onkos kenellä kokemusta Arai Condorista? Pitäis ruukku uusia ja toi kondoomi vois olla yks ihan käypänen vaihtoehto. Tällä hetkellä on HJC:n ZF9 ja se on kyllä sanalla sanoen skeida. 110km:n jälkeen tulee päänsärky. Ottaa ottaan tuo, ja meteli on järjetön.

Arai Condor on hyvä ja aerodynaamisesti ok. Ei puistele.
Pinlockin kans oikeen hyvä.
Melua on jos pyörteilee ilma kaulan korkeudella. vapaassa tuulessa hiljainen. Kaula-aukkon saa kai tukkoon yli menevältä osalta lisävarusteella.

Back