• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Arai Condor vs. X-lite X-801R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kartsa-80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kypärän hankinta olis siis edessä, kun saa ihan mukavia alennuksiakin tähän aikaan vuodesta. Harkinnassa on nämä kaksi kypärämallia, joista kaipaisin kokemuksia. Eli mitä hyvää/huonoa kyseisissä malleissa? Molemmat istuu päähän hyvin ja hintaeroakaan näillä ei juuri ole. Kumpi näistä hiljaisempi? Jossain aiemmassa keskustelussa joku mainitsi ongelmista arain visiirin kiinnityksessä...pitääkö paikkaansa?

Itsellä Arai Condor kolme vuotta käytössä, iridium-visiirillä. Ei mitään ongelmia kypärän, metelin tai visiirin kanssa. Voisihan se visorin irroitus vähän helpompaakin olla, mutta eipä sitä kovin usein ole tarvinnut tehdä.
cool.gif

Itsellä ollut X-Lite 801 tämän kauden käytössä. Hieman vatkaa päätä riippuen pleksistä, en ole ihan varma johtuuko kypärästä. Tuuletus voisi olla päälaella parempikin, leuasta tuulee kyllä läpi hyvin. Korvatulpat on aina käytössä, taitaa olla verraten meluisa kypärä. Visiiri kyllä irtoaa, mutta ei aivan yhdellä kädellä, kuitenkin ilman ärräpäitä ja visiiri on varsin laadukas sillä siinä ei näy yhtään naarmua pesuista ja ajoista huolimatta.

Itse jouduin hieman sisäpuolta muokkaamaan otsan kohdalta, mutta muuta ei ole tarvinnut tehdä. Ei nyt suinkaan mikään huono kypärä, mutta en ole muitakaan hirveästi ehtinyt kokeilla.

Mulla ainaskin toi Condorin päälaella oleva ilmanottoaukko alkaa "viheltämään" joissakin pään asennoissa maantienopeuksilla. Tuo tosin riippuu varmaankin hyvin pitkälle pyörän ajoasennosta.

Mulla on menossa Condor tämän (yhden) kauden jälkeen vaihtoon. Ja juuri metelin vuoksi. Tai ainaskin muutama hiljaiseksi haukuttu joutuu koeajolle keväällä. Tässä yhteydessä kuitenkin todettava että pyörän (szk vstrom) katteet osaltaan kyllä lisäävät meteliä... Kuitenkin toi älytön mekkala vaimeni aika lailla kun laitoin leukaverhon(?) jostain toisenmerkkisestä potasta. Tohon kun ei saa lisävarusteena Arai merkkisiä.
Muuten ihan oiva potta, joskin visiiri tuppaa huurtumaan aika helposti, joskin pinlock poistaa ton ongelman kokonaan.

Omia käyttökokemuksia Condorista:

+ laadukkaan tuntuiset materiaalit
+ istuu erittäin hyvin päähän, myös silmälasien kanssa
+ pinlock-visiirin kanssa ei mitään huurtumisongelmia (pinlock vakiona mukana)

- meluisa tietyissä ajoasennoissa: nakupyörällä ajettaessa suorastaan hiljainen, mutta oman kyykyn pleksi ohjaa ilmavirran suoraan visiirin tasolle eli meteliä piisaa (mulla ei auta edes spoileri leuan alle, mutta heti hiljenee melu ehkä puoleen tai kolmasosaan jos nousee normaalia ajoasentoa 10cm pystympään asentoon). Ilmastointiventtiilit eivät itselläni ole viheltäneet missään ajoasennossa.

- ei spoileria leuan alla, edes lisävarusteena: vaikkei tuo itselläni meluun vaikutakaan, niin pari kertaa olen saanut kypärän sisään parven pikkuitikoita: ilmeisesti ajaessa visiirin taakse muodostuu hienoinen alipaine tms. joka sitten helposti imaisee itikat avoimen alaosan kautta sisään. Pikkuseikka sinänsä, mutta tuohon se spoileri varmasti auttaisi.

Jos ajat radalla edes hieman, osta x-lite.Siinä on parempi ilmastointi. Muuten Arai on kyllä hyvin laadukas...

X-litestä ei ole kokemusta. Condoriini olen yhden kauden jälkeen erittäin tyytyväinen. Istuu päähän kuin valettu, ei vatkaa vauhdissa eikä pahemmin suhise; tosin mulla ei ole katteita eikä pleksejä lisäämässä suhinaa.

Tuuletus toimii mun mielestä erinomaisesti eikä aiemmin mainitusta tuuletusaukkojen vihellyksestä ole mulla tietoakaan.

Pinlock tulee vakiona, tosin omaani en ole laittanut sitä paikalleen: huurtuminen ei ole ollut ongelma. Pikkuhöntiäisiä se tosiaan imaisee joskus kypärän sisälle...

Oletteko tinganneet samaan hintaan sen pinlockin, vai kuuluuko vakiona mukaan? Ostin kuukausi sitten Condorin, eikä tullut pinlockia mukana.

Pitää siis lähteä tinkaamaan pinlock samaan hintaan.

Kokemuksia Condorista:

+ istuu ainakin omaan päähän hyvin
+ laadukkaan tuntuinen

- visiiri huurtuu todella helposti ilman pinlockia
- meluisa (kuten aiemmin mainittiin, johtuu luultavasti pyörästä)
- pari kertaa tullut itikoita kypärän sisään

Ei ole ollut ongelmia visiirin kiinnityksen kanssa

Arain visiirin vaihto onnistuu ~10 sekunnissa. Vaatii muutaman harjoituskerran ja "hieman kovat otteet". Ekalla kerralla tuntu että visiiri/mekanismi hajoo käteen ku piti semmosta rutinaa irrotessaan. Pyydät myyjää näyttämään liikkeessä miten homma toimii, niin eiköhän sitä jokainen jannu opi Arainkin visiirin vaihtamaan...

Kiitoksia kaikille hyvistä kommenteista. Vähän siltä näyttäis, että alan kallistua tuonne Arain suuntaan. Vaikka kyllähän nuo varmaan aika pitkälti samantasoisia kypäriä ovat mutta Arai vaikuttaa ehkä hieman laadukkaammalta...  
baaa.gif

Ei tuon pinlockin mukaantulon pitäisi ymmärtääkseni olla ostopaikasta riippuva etuus, koska se tuli ihan tehdasvakiona siellä laatikossa mukana (irrallaan ja omassa paketissaan).

Voisiko olla mahdollista, että ostamasi kypärä on esim. kauden 2003 tai 2004 mallistoa? Itse kypärähän on säilynyt samana, mutta pinlockia ei kai aiemmin ole automaattisesti mukaan saanut. Onko kypäräsi visiirissä ne pinlockille tarkoitetut kiinnitystapit valmiina? Jos ei, niin veikkaan tuollaista vanhaa varastoa...

Moi!

Kävinpä sitten kysymässä pyörällä asiasta ja sainkin mukaani pinlock-läpyskän (ei oltu annettu mukaan ostaessani romppeita). Kuulemani mukaan joissakin kypärissä on jo valmiina pinlock ja toisissa ei ole ollut. Nastat olivat kypärässäni valmiina. Palvelu oli ystävällistä ja asiallista, thanks!

Back