• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Arai Chaser vs Shoei XR1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kapakala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, meidänkin ruokakunnassa on muuten Arai ja Shoei. Ja siitä ei ole kahta sanaa, etteikö Shoein visiirin vaihto olisi naurettavan helppoa Arain systeemiin verrattuna.
Ei pysty käsittämään vaihtamisen vaikeutta.
Ensimmäistä kertaa vaihdoin visiirin salaman nopeasti alle puoli sekuntia.
Onhan se Arain systeemi syvältä verrattuna Shoein mekanismiin. Ota toki videokuvaa juutuubiiin tosta puolen sekunnin vaihdosta.

Nykyään käytössä kolmatta vuotta Arai Condor, ja ihan ok kypärähän tuo. Istuu hyvin päähän, ja on kohtalaisen hiljainen. Sivulevyt on kyllä hankalat; itsellä hajosi toinen kaupunkivauhdissa, visiiriä avatessa sanoi sivulevy sopimuksen irti ja päätti muuttaa pöpelikköön. Onneksi oli jeesusteippiä mukana että sain paikattua. Uudet sivulevyt ei kyllä paljoa maksaneet ja vaihto oli helppo.

Aiemmin ollut käytössä Shoein Z-one ja ihan ok oli sekin. Vähän melukkaampi kuin Arai, mutta päässä yhtä hyvä ja visiirinvaihto helppoa. Meni kolarin yhteydessä aikanaan lunariin ja Arai tuli tilalle.

Miellyttävin ja hiljaisin kypärä jota olen testannut on vaimokkeen X-lite 801R (ei siis RR josta ei tietoa). Tuo on Araihin ja Shoeihin verrattuna naurettavan hiljainen ja kevyt, ja hinnassa ei ole merkkilisää. Sellasen hommaan itsekin, jos niitä vielä jostain saa, kunhan nyt oon tiputellut Araita vielä pari vuotta lisää.
Toisaalta mielipideasioita nämä, lisäksi vaikuttaa kypäärään kaikki henkilökohtaiset ja pyörän ominaisuudet.
Osta sellainen mikä tuntuu hyvältä.

Kuten jo yllä mainitsin niin jos hiljaista pottaa haet niin arai ei ole sua varten, ainakaan vakiona. Hyvä potta muuten.

Hyviä molemmat ja myös äänekkäitä molemmat (itse kyllä sanoisin, että kaikkien kypäröiden kanssa ne tulpat päähän, myös sööpertin).. eli pään muoto tässä on se ratkaiseva tekijä. Kumpi istuu siis paremmin päähän, helppoa eikö  
tounge.gif

Tuonne "kypärä" threadiin postitin hyvän linkin kypäristä, linkin takana on myös juttua juuri tuosta pään muodosta ja mikä merkki tekee minkäkin muotoiselle päälle hyvin istuvia ruukkuja.

- P

Edit: se on mielestäni ikävää, että joidenkin tuntuu olevan ihan pakko saada (ilmeisesti noi brändit on oikeasti hyvin rakennettu) Shoei tai Arai, vaikkei kyseiset merkit istu pollaan hyvin sitten millään.. muitakin hyviä merkkejä & malleja on paljon markkinoilla. Tällä en siis tarkoittanut nyt ketjun aloittajaa, vaan ihan yleistä höpötystä heitän.

Jos luonto antaa periksi harkita muutakin kun Araita ja Shoeita, niin BMW:ltä tuli tälle vuodelle uusi malli Sport Helmet. Mistä lie nimen tempaisseet, mutta melutason pitäisi olla hyvinkin kohdallaan. Kaulahihnan kiristys/lukitusmekanismi on kätevä: hihnan viimeiset 10 cm on kuin überpaksu nippuside ja kiristetään samalla tavalla ilman mitään erityistä lukkoa. Joo, sen saa myös auki. All Right näkyy noita nykyään kauppaavan.

sanoi:
Arain meluunkin on lääke. Lisäävät hieman touppausta korvien seutuville, ilman veloitusta luonnollisesti. Touring service rulaa.

Mitäs douppausta eli toppausta sinne lisätään, onko tästä kellään kokemuksia? Voisi tourinkipalvelussa ehkä poiketakin tämän tiimoilta.

Itsekkin heinäkuussa kypärän ja siinä sivussa pyörän pitkästä aikaa hankkineena suosittelen rohkeasti kokeilemaan merkkejä ja malleja siinä hintahaarukassa mikä omalle kukkarolle sopii.
Mutta pääasia kai lienee että kypärä näyttää helvetin hyvältä.
Jos se vielä sopii omaan päähän, se lienee jo hifistelyä.

En väitä etteikö kyseiset potat olisi, mutta oma valintani päätyi muualle. Itse päädyin Suomyn kypärään ja kokeilin läpi myös X-litet, AGV:t, Nolanit, Schubertit jne.
Chaseriä kyllä itsekkin pidin toisena varteenotettavana vaihtoehtona.

Hiljaisimpia nämä Suomyt, ainakaan Extreme eivät myöskään ole, sen sanoi myyjä suoraan kun kävin kokeilemassa. Ja se on todettu nyt itsekkin. Tulpat on vedettävä korviin pidemmillä matkoilla.
Samoin kyseistä mallia tehdään 3 eri kuorikoolla, niin ei tarvinnut ottaa ns. painumisvaraa koska pehmusteet ei paksuja ole. Myyjällä oli omakohtaista kokemusta ja osasi neuvoa.
Mutta tuuletus toimii ja sen olen nyt itsekkin kokenut. Samoin kyseinen mallin on kevyt jota pidin itse tärkeänä hankintakriteerinä.

Ei muuta kuin onnea valintaa.
Rahalla saa ja mopolla pääsee...

En oikein ymmärrä miten nuo sivulevyt parantavat turvallisuutta, mutta sulla on varmaan tuosta jonkinlaista testiä tms todisteeksi?
En mää tiedä. Mä olen vaan markkinoiden uhri ja kun halvalla sain niin ostin.
033102bebe_1_prv.gif
Mikähän siinä on kun mullekin myyjä yritti "halvalla" myydä
biggrin.gif
(390e)
Johtuukohan siitä RX7 jää pois mallistosta ensi vuonna.

En oikein ymmärrä miten nuo sivulevyt parantavat turvallisuutta, mutta sulla on varmaan tuosta jonkinlaista testiä tms todisteeksi?
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif
(390e)
Eikös otsikossa puhuttu Chaseristä?

Miten vaan, itsellä vielä on just oikee löytämättä (ehkä vaadin liikaa hinta-laatusuhteelta). Yleisenä ihmetyksenä monien ruukkujen mekanismien lelumaisuudesta hämmennystä kokenut.

033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif
(390e)
Eikös otsikossa puhuttu Chaseristä?

Miten vaan, itsellä vielä on just oikee löytämättä (ehkä vaadin liikaa hinta-laatusuhteelta). Yleisenä ihmetyksenä monien ruukkujen mekanismien lelumaisuudesta hämmennystä kokenut.
Chaser säilyy mallistossa ensi vuonnakin. Ilmankos halvalla oli lainausmerkeissä.

Noista kahdesta kun valitsee niin se kumpi paremmin päähän istuu. Ominaisuuksiltaan vastaavat hyvin paljon toisiaan.

Shoeiin vaan Pinlock kiinni, samoin whisper stripkit.

Omaan kuulan muotoon Shoei istuu hyvin, Arai taas puristaa otsasta ja takaraivosta. Mutta muuten molemmat tuntuvat hyviltä.

Molemmilta löytyy sitten vielä se ns. kisakypärä - Xspirit vs. Rx-7
Mutta niillä ei katu läytössä ole oikein mitään virkaa. Ovat vain meluisampia, syksyllä kylmempiä. Toki ovat vielä aavistuksen kevyempiä.

Mä maksoin omasta mattamustasta Chaserista 360€ toukokuussa Raision Bikewordissa. Ja tuli vielä reppukin kaupanpäälle.

Itsellä on Shoein XR-1000 ja sopii ainakin minun päähän täydellisesti.
Mikään hiljainen kypärä tuo ei ole, siksi ostin melkein heti whisper strip kitin ja tulppia pidän silti. Tolla yhdistelmällä on erittäin mielyttävä ajaa. Kypärähupun ostin myös koska whisper strip kitin takia kypärä on aika tiukka laittaa päähän ja korvat menee huonosti.
Nyt kun on huppu ja tietää tekniikan miten sen päähän pistää niin menee oikeen nätisti ja sopii kuin nakutettu.

Myös pinlock visiiri kannattaa hankkia varsinkin kitin kanssa, koska ilma ei pääse alhaalta enää kiertämään ja menee huomattavasti helpommin huuruun ilman pinlockia. Myös normi visiiri ja huurteenestoaine riittää ainakin semmosilla sopivilla kesäkeleillä.
Ilmastointi tossa kypärässä on erittäin hyvä.

Minun RX-7 makso 600e enkä jaksanu edes etsiä kyseistä kypärää ulkomailta tilaamisesta puhumattakaan.

Shoei XR-1000 -kokemuksia: hyvin pysyy vesi ulkona, visiiri on tiivis. Pinlock toimiii. Kohtuu äänekäs, ei varmaan pahimmasta päästä kuitenkaan (hyvin vähän kokemuksia umpikypäristä). Hiljaisin kypärä mitä olen tähän mennessä käyttänyt, on Davidan Jet (yllättävää, kyseessä siis avopotta, johtunee tiiviydestä). Joillakin nopeuksilla sivutuulella tulee joskus ilkeää vinkunaa. Tuuletusräppänät mielestäni toimiviä. Ei tärise/ole levoton ajaessa.

Ja ulkonäkö on kohdillaan mielestäni, oma mattamusta miellyttää silmää kovasti.

Back