• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apuja persauksen puutumiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuollainen yhdistynyt etu- ja takapenkki kun Fasussakin on, taitaa aina olla puuduttava. Bläkkärissä on vielä huonompi. Itse en sellaista pyörää enää osta, ehkä tai sitten juu. Ainakin giksun penkki on paljon parempi kuskille.

Mulla on kahdessa pyörässä ollut Corbin. Kyllä siinä istuu tosi pitkään. Miinuspuolena on, että mutkapätkillä ajotuntuma on heikompi kuin originaalissa.
Joo, voi olla tosiaan et tää "pappamallin" penkki on puuduttavampi. Mulla ainakin on sellanen tuntuma, että penkki vaan on liian kapea. Corbinilla se tietty korjaantuis hippasen, joten lopulinen ratkaisu lienee juurikin se penkin modaaminen.

Kunhan koitan täällä kartoittaa mitä muita vaihtoehtoja on. Tykkään kuitenkin tuosta originaalin ulkönäöstä, eli sen puoleen ei olisi tarvetta sitä mennä rukkaamaan. Ja sillä mutkapätkien tuntumalla ei ole mitään merkitystä kun ei ole ajotaitojakaan nimeksikään.
wink.gif

Mä luulen, että me mennään kauniimman osapuolen kanssa ens lomilla (elokuussa) kauppaan ja ostetaan tuommoset puhallettavat aluset. Tuleepahan sitten testattua nekin, tänne ei ainakaan vielä ole yhtäkään mielipidettä semmosista herunut?!?
omg.gif

Oma persus ainakin on vain vaatinut aina keväällä totuttelua. Alkuun puutuu paikat jo viienkymmenen kilsan lenkillä, mutta siitä se persuuskin tuntuu kummasti tottuvan eikä enää puudu pitemmilläkään siivuilla. Saahan sitten niitä penkkejäkin tosiaan muotoiltua uusiksi ja ne pyöräilyshortsit toimivat kanssa.

Taitaapi kovasti olla tuo "vaiva" moposta kiinni, mitä itte olen todennut.
Parissa kawassa puutu jalat (jotenki liian ylhäällä tapit ja jalat koukussa-jopa mulle)
Tossa Äx nelosessa vasta takapuoli kovilla olikin. Siinä on just se takapenkin "koroke" takaliston/häntäluun kohalla (ainakin mulle) ja siin tosiaan sadan kilsan jälkeen oli pakko päästä tien sivuun (ja sauhuille), kun tuntu et koko takamus on tulessa.
Nyt tossa Ceparissa ei pyrstö puudu olleskaan (vaik ajais kuin) jalatkin on tosi bueno asennossa, mut nyt sit puutuu kahvakäsi (niin jäykkä kaasu) ja kytkintumppuakin alkaa aika pian "kihelmöimään", sen onneks saa vaikka mihin ja "jumpattua"...

Näitä asioita kun ei vaan voi oikeen tietää, kun 5 min. istuu jossain liikkeessä mopon päällä, kuin siinä sitten käy ekan sadan (500) kilsan jälkeen maantiellä
sad_orig.gif

Eipä paljon auttanu kysyjää tää mun vastaus, mut niin vaan tuntuu olevan yhtä monta "vaivaa" kun mopoa..

Koskahan löytäis sen "oikean"
tounge.gif

Edit: Eihän nuo silti ole kun "sivuseikkoja", täytyyhän se jossain tuntua että mopoillaan
wink.gif
kun ei sitä "rautapersetitteliä" aijo täs kuiteskaan hankkia...

Jovvain...
sport05.gif

....jutaamalla se siihen kyllä tottuu....
biggrin.gif
No näinhän se on. Ensimmäisenä ja toisena reissupäivänä perse puutuu, kolmantenakin vielä vähän, mutta sitten ei enää. Siihen tottuu. Tosin kolmas päivä on usein maanantai, jolloin on mentävä taas töihin, ja sinne menen polkupyörällä, joten sama puutuminen on taas edessä perjantaina tai viimeistään lauantaina. Hm.

Yhtenä hyvänä ratkasuna sanoisin olevan geelipenkki..Jokusen niitä tehnyt ja auttaa kuulemma varsin hyvin perseen puutumiseen..Ja satula pysyy myös orkkiksena ettei sekään muutu mihinkään...Veikkaisin että huomattavasti helpompi kuin aina repiä jotain tyynyä messissä ja hintaerosta ei haju mitä moiset tyynyt edes maksavat..
Tuolta löytynee tarvittava tieto.

www.mhd.fi

Pieni tankki ja tiheästi pidetyt kahvipaussit
062802moto_prv.gif

..Fyllinkiä lisää satulaan vaan ammattilaisen lisäämänä ja uudet pääliset..esteettisesti varmasti kauniimpi kuin "höyhen-tyynyt"

Ensin keväällä polkupyöräilyä että istumapuoli tottuu ja sen jälkeen tarpeeksi kova penkki. Ittellä on ER-6 ja siinä on kova ja kapea penkki eikä siinä paljon persus puudu ainakaan tullaisilla 500-700 km päivämatkoilla.
monesti uskotaan että pehmeä ja iso penkki olisi parempi mutta itte uskon että asia on juuri toisinpäin.

Vähän kanssa samaa mieltä, että ajamalla tottuu. Mutta jos ja kun sitä puutumista jossakin vaiheessa alkaa esiintyä, niiin jumppaliikkeet pyörän päällä auttavat. Pointti oikeastaan vaan on siinä, että liikkeitä on hyvä tehdä säännöllisesti jo ennen puutumista, koska jos paikat ovat jo kipeänä, niin silloin ollaan jo vähän myöhässä. Omalla kohdalla tuo tapeille seisomaan - alas - tapeille seisomaan, lienee tehokkain liike. Se kun auttaa omiin polvivaivoihinkin.

Ducalla ajaessa hajosi polvet n. 45min päästä ja RääRäällä hajoaa Bärssi tunnin kohdalla. Jos pitää tunnin välein taukoja ja ajelee noin sataa, niin silti 700-900 km on ihan järkevissä rajoissa. sen jälkeen alkaa hanuri olla aika hellä. Ducalla max veto tais olla noin 1000km, eli suurinpiirtein samoissa mennään.

Toisaalta esim. saksassa tuli kepitettyä sen verran, että tankkaustaukoja tuli 50min välein. Siinä kyllä maisemakin vaihtui samalla noin 170km...

Voisihan sitä kokeilla.
Jos halvemmalla haluaa päästä.
Ottaa irti penkin ja irroittelee sen päällismateriaalin...laittelee lisää täytteitä ja niittaa taas kiinni..

Kymppi kawasta kun siirty tuplaäxsään huomasi että perse puutuu samantien kun on alla joku 100-150km matkaa takana..10R paino oli enenpi käsillä ja polvikulma suurenpi niin pitenmät reissut otti enenpi käsiin mutta hanuri sai olla rauhassa. Jumppailu ja erinlaiset "supermies" asennot auttaa
smile_org.gif
sekä paljon ajoa kyllä perse siitä karaistuu ja tai sitten putoaa pois kokonaan...
smile_org.gif

Todella suuri vaikutus on ajohousuilla. Itselläni on sekä nahkaiset että tekstiiliset kamppeet eikä niillä tix-tex kamppeilla ole tullut ajettua enään vuosiin. Aivan siitä syystä että tuntuvat päällä tuulipuvulta ja perse puutuu.

Jos et ole jo hankkinut, katsoppa sopivan tiukat nahkahousut (/puku) ja voit unohtaa ko huolen. Ainakin 1200 km menee nätisti perseen puolesta yhtäsoittoa, muuten kyllä järki sumenee jurratessa.

Back