• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apuja aloittelijalle!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja minaitse_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli nyt oot pihalla, ku tamppoonin naru.
Se onkin ensimmäinnen läksy, ku kirjoittaa foorumeille.

Olkoon foorumi sitten mitä asiaa sivuava hyvänsä.

Nyt tiedät, mistä aloittaa.

ÄLÄ kuuntele muita, kun ostat pyörän, osta se, joka miellyttää.

EI ole mitään ensipyörä sääntöä, ÄLÄ osta MITÄÄN 500 kuutioista, ees ensipyöräksi.
Se käy pieneksi jo ekana kesänä.

Varusteiksi käy ihan hyvin perussuojilla olevat vermeet, JOS osaa ajaa järkevästi.

Kts "säikky peura"

Jos ajat rekan alle, se on AIVAN SAMA, vaikkka paat kamoihin sen 5000€ ja mopoon 2000€ tai toisinpäin.

Normaali kamat riittää, satsaa siihen mopoon, että siinä on ne turvallisuusdet kunnossa ja että se on "sun", eli se on sulle se mieleisin.

Kawan ZZR 600 toimii myös hyvänä ensipyöränä mielestäni
smile_org.gif

Ea-kurssit ovat jo tiedossa...
Oliko sulla kortti jo ennestään vai ajoitko kortin äsken? Autokoulut antaa ajotunteja halvalla. Pääsee pyörällä kokeilemaan ja saa hyviä neuvoja mistä jatkaa. EA kurssit on myös hyvät. Eikä vain alottelioille, vaan myös kokeneille.

Sopiva aloituspyörä...
Joo... Kaikilla on oma mielipide siihen. Itse aloitin 125 kuutioisen jälken uudestaan 1100 kuutioisella. Välissä oli 2o vuotta. Jos ei lasketa harvoja vuokrapyöriä siinä välissä.

Sitten varusteista...
Osta kunno kypärä!!! Se on ainoa pakollinen varuste. Takki ja housut voi ostaa käytettynä, tai halvalla esim. MP Asu. Sitten kun olet ajanut aikasi niin huomaat mitä haluat / tarvitset / toivot lisää. Ei tarvitse aloittaa kalleista vaatteista. Gore on joka sään vaate (paitsi tosi kuumalla). Nahka mukavampi mutta sateella huono ilman sadeasua. Niin ja hanskat pitää ola hyvät että ei ilmavirta ja vesi pääse hihaan. Alussa pääsee halvalla liikenteeseen. Kokemuksella sitten hakee parempia varusteita ajan kanssa.

Niin ja yksi varuste pitää viellä aina olla mukana. Varusta itsellesi järki päähän ja tilannenopeus taitojen mukaan. Siitä se lähtee.
Seuraava kysymys jonka esität on varmasti pyörän huoltoon ja tekniikkaan...
smile_org.gif

On totta että ne niskat menee helposti nurin oli kypärä mikä tahansa mutta ero laatukypärän ja halvan kypärän välillä on se että halvat potat ovat pirusti herkempiä halkeamaan (johtuen niiden materiaalista) ja remmin lukitus antaa äkkiä periksi ja potta irtoaa päästä. Vaikka ovat hyväksynnän saaneita kypäriä. Mun kaverin 80e motonet-kypärän leukaosa halkesi irtipoikki toiselta puolelta kun kaatui asfaltille n.30km/h tuntivauhdissa...
confused_orig.gif

Samaa mieltä kuin jaket. Minäkään en suosittelisi noita perus 500:a kenellekään... Ne on kokolailla hengettömiä ja tylsiä ajella. Enkä puhu tehoista, itsellänikin alle 50hv pyörä.

Joo, 500ccm on kyllä aika vaatimaton, aloittelijallekin. Asenteella pärjää hyvin, joten hanki vaan eka mopo niin suurena kuin kropalle ja itsetunnolle sopii... Itse aloitin VFR800:lla, eka kesä meni totutellessa ja tankoon nojaillessa, toka kesä totutellessa, opetellessa lisää ja tangoista roikkuen...  
tounge.gif
Kolmannen kesän ajettuani tahtoi lisää, siis enemmän kW:a ja Nm:a...  
wink.gif
Mut ei tarttenut joka kesän jälkeen olla vaihtamassa ja muutaman donitsin välirahoja kauppiaille lahjoittamassa... Mieti millaiseen ajoon pyörän haluat ja sitten vaan sen genren edustajia tutkailemaan... Kyllä aikuinen (mies) hallitsee vaikka 2300ccm pyörän, asennetta peliin...  
062802jumpie_prv.gif
Ja tervetuloa joukkoon!

Juu...

Mulla on tässä alkamassa jo 34. prätkäkausi. Vakaviakin onnettomuuksia on sattunut, (mm: jos muistanette mun tilityksen siitä hirvitällistä v 2004 heinäkuun loppupuolella, päästyäni sairaalasta) ja silti tässä Busaan vaihtelin öljyt, laittelin teharia paikalleen ja uusia renkaita vanteelle vätystelen. Huolimatta kaikista kolauksista mä vaan ajan joka kesä mopolla.

Tuo alustuksen tarkoitus on se, että on melkeen sama millä pelillä ajat, kunhan vaan hallitset sen kulkineen. Tehoa ei ole koskaan liikaa, sen tehon annostelu vaan pitää hallita... Tärkeitä on mielestäni se, kun ajamaan harjoittelet, niin suhtaudu JOKAISEEN tienkäyttäjään siten, että ne eivät huomioi Sinua mitenkään liikenteessä... Siis vähintään lievää vahvempaa epäluuloisuutta vastaantulijoita, sekä samaansuuntaan menijöitä kohtaan... puhumattakaan niistä sivulta eteen tunkevista!!!

Eli opettele hallitsemaan pelisi, opettele lukemaan "näkymättömän miehen" asemasta liikennettä ja tulkitsemaan autoilijoiden päänkääntyilyt ajoissa, ennenkuin pitää jo jarruttaa rystyset valkoisena...

En halua pelotella, mutta ennakointi pitää oikeasti meidät prätkätyypit hengissä tuolla liikenteessä... sit tulee se varustepuoli, joka pelastaa siinävaiheessa, kun on jo ennakointi pettäny. Eli älä missään nimessä "säästä" kunnollisissa varusteissa.
Oikean kokoinen kypärä on oivallinen varuste, samoin (kuten edellä kaverit on jo huomauttaneet) selkäpanssari, joka on OIKEIN kiinnitetty ja oikean kokoinen! Samoin hanskat.. kuin myös kengät...

Osta se mopo millainen haluat, tehokaskin, mut opettele käyttään sitä vikettiä, kun sen olet hommannu.

Olisi nimittäin kiva juttu, jos tässä vaihdettaisiin kuulumisia vielä parinkymmenenkin vuoden päästä jollain foorumilla...
smile_org.gif

Nih kaverit... Kivaa ajokesää vaan Teille kaikille...

062802moto_prv.gif

Samaa mieltä kuin jaket. Minäkään en suosittelisi noita perus 500:a kenellekään... Ne on kokolailla hengettömiä ja tylsiä ajella. Enkä puhu tehoista, itsellänikin alle 50hv pyörä.
Kyllä, oon samaa mieltä, 5 s 0-100 km/h on liian hidas. Mu ketuttaa kun sillä ei voi kiskasta joka välissä ohi, kun on aina niin ******** kiire jokapaikkaan, aina on odotettava se pari autoa että pääsee ohittaan. Katteiden puutekin on inhottava asia, varsinkin kun sen sitten kaataa kylelleen kun harjoittelee hidasajoa tai muuten vaan kämmää, niin harmittaa kun ei tuu 1000 € vahinkoa jolla retostella. Sitä paitsi onhan nössöä jos pyörä jolla selviää öljysorat ja jopa hiekkatiet, kuten mökkitiet leikiten. Onhan siinä enemmän elvistelyä kun saat kikkailtua 1000 kuutioisen pyörän suomalaisen mökin pihaan. Tosiasiahan on se että tosimotoristi ajaa vain isoilla teillä ja aina kahta markkaa.

Sitä paitsi 1000 kuutioinen pyörä on muutenkin reteenpi, koska siinä on kovemmat huoltokulut ja jopa moninkertaiset rengaskulut. Koska kuka hullu laittaa isoon ja tehokkaaseen pyörään kovia renkaita, jotka sitten jossain tilanteessa lipsauttavat pyörän pois tieltää. Vakuutuksetkin on miehekkäästi tuplasti kalliimmat. Mutta moottoripyöräilyn pitää olla ihanan kallista!

biggrin.gif

Tervehdys

Tässäpä toinen nuoruuden haaveen viime kesänä toteuttanut keski-ikäinen. Koska en ollut aiemmin pyörää ajannut, niin otinpa keväällä -07 3x1½ tunnin harjoittelukertaa autokoulussa. Alle annettiin ER5 ja kerran ER6, joista molemmat on mun mielestä hyviä aloittelijalle. Koska en minäkään pyöristä mitään ymmärrä, otin tietävän kaverin mukaan pyöräostoksille. ER6:n olisin halunnut, mutta ei fyrkat riittäneet, joten pyöräksi tuli ER5. Sanokoot muut mitä hyvänsä, niin Erkki on ihan hyvä pyörä ja sillä meinaan mennä ainakin vielä tämän kauden. Kyllä silläkin pääsee ja ehtii; 140km/h:ssa loppui meikäläisen kantti. Ei mulla ole koskaan niin kiire, etteikö toikin vauhti riittäis.  
tounge.gif

Varusteina mulla on goretexit [rotsi (selkäpanssarilla) ja spögat] sekä tulevaa kautta varten alkuvuodesta ostettu ajofarkut ja niitä varten sadespögat. Saappaat, hmm.... no joo feikit harikkabootsit; kunnolliset hakusessa. Kypäriä on parit: AGV Airtech ja HJC Winner. Hyviä kypäriä molemmat - ainakin  mulle. Tosin HJC:n poisottaminen meinaa viedä korvatkin päästä. Niin ja tietty kolmet hanskaparit, vähä niinku säätilan ja/tai mielialan mukaan.

062802moto_prv.gif
Jotta näin, turvallisia kilometrejä ja morjestetaan jos/kun kohdataan  
biggrin.gif

Back