• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aprilian isot skootterit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, lähinnä tarkoitin tuolla sitä, että Vespathan ovat olleet vuosikymmenien ajan pinnalla
Mutta Vespahan EI ole maxi, ei edes se 250ie GTS
talktohand.gif

Eihän sitä noin katergoristisesti voi ajatella. Kyllä minun mielestäni skootteri kuin skootteri joka on luokiteltu moottoripyöräksi on maxi. Muutenhan tku ei kuulu populaatioon!

Eihän sitä noin katergoristisesti voi ajatella. Kyllä minun mielestäni skootteri kuin skootteri joka on luokiteltu moottoripyöräksi on maxi. Muutenhan tku ei kuulu populaatioon!
No ei kyllä "ihan" anna luonto periksi alkaa kutsumaan 100cc skootteria maxiksi kun 100% samaa peliä löytyy myös 50cc moottoriyksiköllä varustettuna
lookaround_orig.gif
Omassa käsitysmaailmassani kun vasta kunnon sohva tekee skodesta maxin. Pannaan vain cc lisää, niin skodesta tulee iso, ei maxi. Elikkäs Burgman 650 kuuluu jopa molempiin - iso maxi
tounge.gif

Itseasiassa onko Gilera(kaan) maxi? Olisiko se pikemminkin sport?
nixweiss.gif
Taitaa olla hiukka samanlainen veteen piirretty viiva kuin mp-puolella esim. Touring vs. Sport-Touring
wink.gif

No ei kyllä "ihan" anna luonto periksi alkaa kutsumaan 100cc skootteria maxiksi kun 100% samaa peliä löytyy myös 50cc moottoriyksiköllä varustettuna
lookaround_orig.gif
Omassa käsitysmaailmassani kun vasta kunnon sohva tekee skodesta maxin. Pannaan vain cc lisää, niin skodesta tulee iso, ei maxi. Elikkäs Burgman 650 kuuluu jopa molempiin - iso maxi
tounge.gif
Taisi tämä maxiskootteri nimitys tulla silloin kun Yamaha toi markkinoille T-Maxin 2000 luvun alussa. Sitten kaikkia Vespasta poikkeavia isompia skoottereita alettiin kutsua maxiskoottereiksi.
Missä niitä rajoja vedetään onkin sitten toinen juttu, onhan näitä.
Mopo
Piikki
Kaksi-nelisatkut
Maxit
ja Vespa ihan omana lajinaan sillä Vespa eroaa aika tavalla ns. maxiskoottereista ja onhan se koko skootterisuvun kantaäiti

Hiuksia voi tosiaan halkoa monella tavalla. Itse ihan noobiena kuvittelin luokittelun menevän näin

Päälajit                      alalajit

moposkootta                - ?
                                - ?
maksiskootta               alalajit
                               - koon mukaan niin ja niin
                               - rungon rakenteen tai jonkun muun ominaisuuden mukaan niin ja niin

Eikö olis strategisesti järkevää kutsua kaikkia mopot ylittäviä makseiksi? Silloin maksistien määrä tulee mahdollisimman isoksi ja sitä kautta aihepiiri saa tunnettavuutta paremmin. Sit tän päälajin maksisk alle voi halutessaan keksia alakategorioita.

Jaa, tätä vääntöä tehtiinkin jo omalla topikillaan.

No joo, mielipide-erojahan ja eri käsityksiä asioista ja niiden luonteesta ihmisillä on ollut kautta vuosisatojen. Vaikka vähän kaukaa asiaa lähestynkin, niin onhan esim. noista uskomusasioista kiistelty ja käyty ihan sotiakin, joten pientä tämän on sen rinnalla, eikö totta. Pääasia on, kuten HiTec mainitsi, että jokaisella on ajettavanaan sellainen kulkuneuvo, johon on itse tyytyväinen.
062802moto_prv.gif

Heips. Onkos kenelläkään täällä kokemusta Aprilian isoista skoottereista? Eli mallit Atlantic Sprint 500 ja Scarabeo 500.
Reilut parikymmentä tuhatta tuli ajettua Atlantic 500:lla.
Mainio peli, mitä pidempi matka sitä paremmalta tuntui.
Toimii erittäin hyvin myös kaksi päällä. Taitaa olla ainoa
maxi, jossa vakiona säädettävä ohjausiskunvaimennin ja se taas toi ajoon lisää vakautta.

Hyvää loppukesää!

Aloitin mp-urani vuonna 1991 uudelleen nuoruuden Vespojen ja Yamaha 80:isten jälkeen. Tätä kesti sitten n. 30 mp:n jälkeen aina tämän kesän heinäkuun loppuun, jolloin myin Bandit 1250-pyöräni ja ostin Aprilia Atlantic 500-skootterin.
Vaihtoehtona oli custom-mp, joita tutkailin ja koeajoin, mitä vain oli saatavilla. Mukavin kaikista koeajamistani customeista oli Suzuki C800, mutta siihen en kuitenkaan päätynyt.

Perhessämme (vaimolla) on ollut jo vuodesta 2001 Burgman 250, joten skootterituntuma ei ollut koskaan täysin kadoksissa.

Suzukin 400 tai 650 mallit olisivat voineet olla vaihtoehtoja, mutta niitä ei uutena ollut enää heinäkuun lopussa saatavissa.

Ainoa, joita löytyi vielä yksi kappale, oli Aprilia 500.

Sitten kokemuksia n. 1200 km:n jälkeen! Ajettavuus yllättävän hyvä ja jämäkkä. Matkanopeus helposti 100- 120 km/h. Huiput hieman yli 150 mittariin. Peli kiihtyy n. 130-140 km/h-nopeuteen (mittarinopeus) tosi kevyesti. Kaksi päällä toimii lähes kuten yksinäänkin. Jousitus kovahko (vrt. Burgman 250), melko lyhyin joustoin. Viimestely ei lähelläkään Burgmannia. Teknisesti (moottori, jarrut, variaattori) kuitenkin erinomainen.

Kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen, joskin 650 Burgman voi olla ensi kesän tai jo talven listalla. Aprilia on skootteriksi urheilullinen. Miinuksina ehkä se mainittu muoviosien viimeistely tai sen puute, vanhanaikaiset mittarit (mekaaniset matkat yms.) sekä pienehköt tavaratilat. Hinta kuitenkin selittää ainakin osittain yo. puutteet.
Omalla takalaukulla tavaratilaa saa helposti lisää. Ylimääräinen boksi (45 l?) ei kuitenkaan juurikaan tunnu edes maantiellä!

Aprilia 500

No se oli varmaankin hyvä ratkaisu sinulle. Itse koin liikkumisen
tehokkaalla mp:llä turhauttavaksi, johtuen koko ajan tiukentuvista nopeusrajoituksista sekä mp:n työläästä puhtaanapidosta. Käytännössä ajan tuolla skooterilla samat ajot, kuin 1250 Banditilla, vain mukavammin ja helpommin.

Aprilia 500

Mukavaa kuulla, että joukkoomme on liittynyt jälleen yksi skootterin rationaaliseksi kulkuvälineeksi kokenut henkilö. Onnea valinnastasi! Vaikka näytät sinäkin potevan samaa vaivaa kuin minäkin eli mitä seuraavaksi-syndroomaa.
biggrin.gif

Lycka till Aprilia500:lle. Komia pyörähän se on. Näin sellaisen Vänärillä kesällä (uimaranta Kuopiossa). Kuski kertoi ajavansa kaverin pyörällä. Kenen lie siis
cool.gif
?

Itse koeajoin kesällä Atlantic 250:sta. Tosi kiva skootta sekin. Kevyesti kääntyili kaapunnilla.

On niitä maxeja täällä Kuopiossakin joitakin tien päällä. Ja muutama vielä liikkeen hyllylläkin.

Juu, torstaina tulee kaksi viikkoa täyteen siitä kun alla olevan pelin kotiin kuskasin ja ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen vaikka omani onkin Atlantic "viissatasen vasa", elikkäs pienempi versio.

Sateet ovat haitanneet harrastustoimintaa siinä määrin, että olen ajellut Atlanticilla vasta nelisensataa kilometriä.

aprilia1.JPG

No 250 Aprilia on hyvin lähellä 500-mallia. Suurimmat erot ehkä yli 100 km/h nopeuksissa. Olisi riittänyt minullekin, mutta kun se koko...

Aprilia 500!

No 250 Aprilia on hyvin lähellä 500-mallia. Suurimmat erot ehkä yli 100 km/h nopeuksissa. Olisi riittänyt minullekin, mutta kun se koko...

Aprilia 500!
Jep, tuo on varmaan ihan totta mutta minulla kun tuo kanssani asusteleva nelijalkainen ajelee aika usein mukana, niin hän on sellainen "cruise-control" joka katsoo tuimasti minua oitis jos nopeus nousee yli 90 km/h.
biggrin.gif

Toki yksin ajellessa tulee moottoritiellä ajettua kovempaa...
...vaan mihinkäs tässä wanhalla kiire...valmiissa maailmassa.
tounge.gif

bikerboys.JPG

Tuo on kyllä parasta pitkään aikaan, mitä olen nähnyt! Pitääkö tuo koira oikeasti kyydistä? Pitääkö se oikeasti noita laseja päässä ajaessa
cool.gif
? Mahtaisiko jostain päin maailmaa löytyä koirille sopivia mp-kypäriä?
Tästä kuvasta tuli, iloinen mieli, joka kestää toivottavasti pitkään
smile_org.gif
.

Tuo on kyllä parasta pitkään aikaan, mitä olen nähnyt! Pitääkö tuo koira oikeasti kyydistä? Pitääkö se oikeasti noita laseja päässä ajaessa
cool.gif
? Mahtaisiko jostain päin maailmaa löytyä koirille sopivia mp-kypäriä?
Tästä kuvasta tuli, iloinen mieli, joka kestää toivottavasti pitkään
smile_org.gif
.
Koiraa ei tarvitse kahta kertaa pyytää ajelemaan. Kun otan tuon rintarepun esille, niin kaveri peruuttaa seisomaan jalkojeni väliin jotta saan puettua hänelle nahkaliivin, valjaat, ajolasit ja tuon naapurikaupungin suutarin tekemän nahkakypärän.

Jenkkilästä saa kuulemma kypärän koiralle ja kokoja on kolme, eli olen talven aikana ajatellut tilata sen pienimmän version siinä toivossa, että reissu-kaverilleni se olisi sopiva.
smile_org.gif

Meillä on aina mukana kylmäkallen kanssa viileänä pidettävää vettä taukojuomaksi kaverilleni ja taukopaikoilla jaloittelut tehdään tyylikkäästi Herley-Davidson taluttimen kanssa.
biggrin.gif

Ainakin akselilla Uusimaa-Kantahäme-Itäuusimaa-Kymenlaakso me olemme kimpassa aika tuttu näky mutkapätkillä ja eri tapahtumissa.

Kaverilla on myös t-paita jossa on painettu teksti: "I'm biker-dog, be my bitch"
tounge.gif
sport05.gif

Autot eivät Nestori-koiraani kiinnosta mutta jokaisen prätkän äänen kaveri bongaa jo kaukaa ja ilmoittaa minulle kuulleensa oikeanlaisen menopelin olevan liikkeellä jossain lähettyvillä.

Pari päivää vierähti ennen kuin kaveri hyväksyi uuden maxin taloon. Ilmeisesti entinen Piaggio 2-tahtiselle ominaisine äänineen ja tuoksuineen ehti jo tulla "kotoisaksi" Nestorille.
biggrin.gif

Edit: Kuva pikkumiehestä nahkaliiveissään.
biggrin.gif

nestori2.JPG

sanoi:
nahkaliivin, valjaat, ajolasit ja tuon naapurikaupungin suutarin tekemän nahkakypärän.
sanoi:
jokaisen prätkän äänen kaveri bongaa jo kaukaa ja ilmoittaa minulle kuulleensa oikeanlaisen menopelin olevan liikkeellä jossain lähettyvill
sanoi:
Pari päivää vierähti ennen kuin kaveri hyväksyi uuden maxin taloon. Ilmeisesti entinen Piaggio 2-tahtiselle ominaisine äänineen ja tuoksuineen ehti jo tulla "kotoisaksi" Nestorille.

Onpa aivan loistavan mainio tarina
bowdown.gif
. Se ikivanha slogani "koira on ihmisen paras ystävä" on kyllä niin totta vaikka kulunut onkin. Kuka muu perheenjäsen ei koskaan kyllästy vaan on aina iki-iloinen sinut nähdessään? Ja kun hauveli on vielä reissussa mukana niin...
tounge.gif

Jep, Nestori aloitti "harjoittelun" noin vuoden ikäisenä, ensin moposkootterilla ja asteittain on ajopeli kasvanut tahtiin 50cc>100cc>125cc>250... Nyt pojalla on ikää 3 wee.

Ymmärrettävistä syistä pikkumies oli mukana kun pyöränvaihto-projekti alkoi, sillä toki hänen täytyi "koe-istua" kaikki ehdokkaat jotta nähtiin miten tuulisuoja yms. maxin muodot vaikuttivat kaverini matkustusmukavuuteen.
sport05.gif

Back