• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aprilia RSV Mille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja opa82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No niin.

Uudet renkaat saapuivat, mutta niiden asennus taitaa jäädä kevääseen.

Ajattelin kuitenkin vaihtaa koneeseen öljyt ja suodattimen, mutta ohjekirjassa oli vähän sekavat ohjeet näistä toimenpitäistä.

Öljystä kerrottiin yhdessä kohdassa, että laitetaan n. 3500cc ja toisessa kohdassa taas 3700cc ilman suodatinta ja 3900cc suodattimen kanssa. Onko sillä niin väliä mitä tuolta 3.5 ja 4 litran väliltä sinne laittaa?

Sanokaa nyt samalla mitä öljyä suosittelette, hinnalla ei ole niinkään väliä, kunhan öljy on laadukasta. Ja toisekseen, onko noissa suodattimissa mitään eroja?

Ehdin purkaa jo katteet pois tätä operaatiota varten ja kunhan yksityiskohdat varmistuu, niin käyn hakemassa kamat ja alan hommiin
smile_org.gif
Näiden ohjeiden noudattajalla on vastuu itsellään koska en nyt itse näe ohjekirjaa
smile_org.gif

Jos ja kun vaihdat öljyt myös suodattimen kanssa pitää öljyt laskea ulos kahdesta eri paikasta. Eli siitä varsinaisesta ruuvista josta lasketaan öljyt pihalle ja muistaakseni myös öljynsuodattimen tienoilla oli joku ruuvi vai tuliko ne ulos sitten öljynsuodatinta irroitettaessa loput.

Jos laitat öljyä liikaa niin se tulee ilmansuodatinkoteloon ulos, tietysti ei välttämättä niin suositeltavaa mutta kone hönkii ylimääräiset sinne. Manuaaleissa on vaihtelevia määriä öljyn määrälle. Kun vaihdat myös öljynsuodattimen kanssa menee öljyä jotain 3,7-3.9 litraa (pitäis jo olla aika täynnä) Se pienempi määrä on vaihtoon jossa öljynsuodatin jää paikoilleen.

Eli lisäät jotain 3,5 litraa, käytät koneen lämpimäksi ja lisäät sitten lisää kun näet mihin asti pinta ulottuu tikussa (Tietysti näin talvea vasten tuon lämpimäksi käyttämisen voit kait jättää tekemättä)

Kun myös irroitat sen öljynsuodattimimen ja ruuvaat sitä ruuvia ja taisi muuten tästä ruuvista juuri tulla ne öljyt pihalle siitä öljynsuodattimen osasta katso sitä ruuvia eli onko siinä metallilastua ym roskaa. Se on nimittäin magneettiruuvi joka kerää öljyssä kiertävän pienen metallisilpun. Jos metallilastua on ruuvissa niin kannattanee soitella valtuutettuun apriliahuoltoon. Se ei yleensä ole hyvä merkki.

Kiitoksia neuvoista.

Koitan saada öljyt vaihdettua melko pian, mutta olen monelta kuullut että öljyt olisi hyvä vaihtaa syksyllä ja keväällä öljyt + suodatin.

Jos pyörää pidetään lämpimässä tallissa talven yli, niin riittääkö öljyjen vaihto syksyllä vai täytyykö myös keväällä suorittaa sama juttu?

Kiitoksia neuvoista.

Koitan saada öljyt vaihdettua melko pian, mutta olen monelta kuullut että öljyt olisi hyvä vaihtaa syksyllä ja keväällä öljyt + suodatin.

Jos pyörää pidetään lämpimässä tallissa talven yli, niin riittääkö öljyjen vaihto syksyllä vai täytyykö myös keväällä suorittaa sama juttu?
Öljyjen vaihto ajokauden loputtua + ennen alkua on turhaa rahan haaskausta. Kyllähän sitä sanotaan, että "olis hyvä vaihtaa", koska öljyn joukkoon voi kertyä kondensiovettä. Mutta itse olen jokaiseen pyörään vaihtanut aina talvihuollossa ja ajanut sitten 5000 ekaa kilometriä uusilla öljyillä ennen vaihtoa ja hyvin on pelannut. Näin toimin myös tulevaisuudessa.

Taidan sitten vaihtaa öljyt ja suodattimen nyt syksyllä ja aloittaa kauden samoilla litkuilla.

Pyörän käyttäminen myös onnistuu, joten kai sen voisi pari kertaa talven aikana käydä käynnistämässä.

Ja kun sitä konetta käyttelee talvella niin sitä olis sit hyvä käyttää niin kauan, että öljytkin ovat kuumat. Vaikka flekti pärähtäiskin pyörimään, niin se ei tarkoita vielä, että öljytkin ois kuumat. Ja tämä pitkä käyttö veden haihduttamiseksi öljystä ja koneesta. En tiä onko turhaa hifistelyä, mutta noin niin kuin periaatteessa se kuuluis tehdä näin..

Taidan sitten vaihtaa öljyt ja suodattimen nyt syksyllä ja aloittaa kauden samoilla litkuilla.

Pyörän käyttäminen myös onnistuu, joten kai sen voisi pari kertaa talven aikana käydä käynnistämässä.
Sama homma. Itse tosin käytän koneen lämpöiseksi suunnilleen joka toinen viikko, ettei todellisuus unohdu naapureille.
biggrin.gif
Noh, kyllähän Kawakin tykkää, että sitä käytetään.

Back