• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aprilia RS 250

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiji
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sebimoton lisäksi ARD-Racing tekee sopivia katteita. Käytetyistä mulla ei (tietenkään) ole mitään tietoa... Muutenhan sellaiset olisi saattanut tulla jo pyörän mukana.
tounge.gif

Joo, käytettyjä nyt lähinnä olisin etsiskelemässä. Katukatteet on nyt odottelemassa inspiraatiota väristä ja grafiikoista
smile_org.gif

kone_008.jpg

Kuvan ottamisen jälkeen kaikki teipit revitty pois. Pari säätökaljaa siinä meni ennenkun aloin bensatankkia lämmittämään vanhalla hiustenkuivaajalla
033102beer_1_prv.gif

Tyttöystäväni nakuna:

kone_001.jpg

Kone ennen pyttyjen irrotusta:

kone_005.jpg

edit: kuvia lisätty

Kuvan ottamisen jälkeen kaikki teipit revitty pois. Pari säätökaljaa siinä meni ennenkun aloin bensatankkia lämmittämään vanhalla hiustenkuivaajalla
033102beer_1_prv.gif
Tietämättömille tiedoksi, että tuo tankki on melko olemattoman kevyt (muovia). Mutta yllättävän kestävä.

Sinähän oot särkenyt sen pyörän ihan palasiksi!
biggrin.gif

Sinähän oot särkenyt sen pyörän ihan palasiksi!
biggrin.gif

Pitäsköhän noi etupumputkin kattoa...nääh en taida viitsiä kun muistaakseni olit joutunut niitä jo rassaamaan. Tainno, kevät on vielä pitkä ja ehtiihän tässä kaikkea
wink.gif

Mun mielestä toi kone tipahtaa pois tosi helposti, kun ei sitä tarvitse yrittää mistään runkopalkkien välistä niruttaa millin välyksillä ja sormet ruvella. Pari tinattua liitosta piuhasatsista joutui katkomaan ja laitoin sitten liittimet vastaisen varalle.

mitäs mieltä olette siitä että hakisi tuommoisen uudemman mallisen RS250:n katukäyttöön? Onhan se kuitenkin paljon hienompi kuin mikään muu alle 3000Eeron pyörä. Vakuutuksetkin olisi tosi halvat.

radallekkaan ei tarvitsisi mennä peräkärryllä tai pakulla eli säästyy sekin raha.

Mitäs sanotte?

mitäs mieltä olette siitä että hakisi tuommoisen uudemman mallisen RS250:n katukäyttöön?

Nojaa...mites vaikkapa Suitsan SV 650 S katumopoksi?

Tommosessa 2-t värkissä on jumalaton bensankulutus ja se teho tulee vasta siellä 9krpm:n paikkeilla. SV vetää jo alhaalta kivasti eikä se alustakaan ole ihan toivoton.

Lisäksi 2-t mopottimessa saa olla koko ajan huoltoa tekemässä, haittaa pahasti katuajoharrastusta semmoinen
baaa.gif

jiji,

Tuon koko kysymyksen laitoin itseasiassa sen vuoksi, että kun tuomoista viime syksynä itselleni lähdin puuhaamaan niin ainakin kymmenen "asiantuntijaa" sanoivat ettei sitä Suomessa saa kilpiin. Toivoin, että joku olisi olisi tuon lukenut ja tarttunut täkyyn.. no näköjään ei niin käynyt. Asiantuntevaa porukkaa siis tällä palstalla
bowdown.gif

sanoi:
Nojaa...mites vaikkapa Suitsan SV 650 S katumopoksi?

Tommosessa 2-t värkissä on jumalaton bensankulutus ja se teho tulee vasta siellä 9krpm:n paikkeilla. SV vetää jo alhaalta kivasti eikä se alustakaan ole ihan toivoton.

Lisäksi 2-t mopottimessa saa olla koko ajan huoltoa tekemässä, haittaa pahasti katuajoharrastusta semmoinen

Oikeassa olet. Ei RS250 ole järkevä hankinta, mutta on se vaan paljon hienompi kuin SV650S. Kyseinen Suzuki minulla olikin vuosina 1999-03 ja toimi kuin kello. Mutta kaipaan pyörältäni aina sitä ettei tarvitse rekisterinumerosta omaa tunnistaa parkkipaikalla.

Nyt minulla sellainen RS250 siis on kilvissä, eikä tuo jatkuva huoltaminen haittaa kun oikeastaan pidän siitä. Ja sitä on riittänyt...
biggrin.gif
Kulutus on kyllä yllättänyt, joskus pääsee ennen varatankille vaihtoa hädin tuskin 100km!

Tosin käytän sitä pääasiassa rata-ajoon. Kilpiin sen halusin vain siksi, että sillä olisi edes jotain jälleenmyynti arvoa. Ja kyllä sillä syksyllä kävin mutkateitäkin ajamassa, vaikka siitä ei hyvä seuraa kun kakstahdilla en voi ajaa kuin täysillä, koska olen niin koukussa siihen ääneen ja moottoriluonteeseen...

Ja ketjun alkuperäiseen kysymykseen:

Kyllä RS on mahtava ratapyörä omaksi huvikseen ajeluun, mutta pitää olla valmis tekemään remonttia ja availeen sitä ihan tarkistelun vuoksikin. Kyllä nelari on helpompi ja halvempi pitää, mutta mikään ei voita sitä fiilistä kun niitä japasakeja on nopeampi pyörällä jolle niiden omistajat nauraa:häähää:

Minua kiinnostaisi myös hankkia itselleni RS250 katumopoksi, sen keveyden ja halpojen(?) vakuutusten takia.

Miten pitkän matkan sillä pystyy kulkemaan yhdellä tankillisella nätisti ajaessa, paljonkos sen keskikulutus on suunnilleen.

Olen aika kokematon moottoripyöräilijä(takana kevarilla yksi kesä), enkä osaa itse pahemmin huoltaa pyörääni. Niin kiinnostaa, mikä on suurinpiirtein ton RS:n huoltoväli ja saako sen miten helposti kuristettua 25kw:si, kun menee vielä 1,5v ennen kun saan ajaa täystehoista pyörää.
sport05.gif

sanoi:
Minua kiinnostaisi myös hankkia itselleni RS250 katumopoksi, sen keveyden ja halpojen(?) vakuutusten takia.

En löytänyt omaa vakuutuskirjaani jotta oisin omat vakuutus maksut voinut tässä ilmoittaa, mutta niin vähän maksoivat että yhdessä erässä maksoin koko vuoden vakuutukset. Minulla ei ole täyskaskoa, koska ei ole pyörästä velkaa ja sen arvokin kovin pieni. (ja tuskinpa ne ratamälliä korvaisikaan)

.
sanoi:
Miten pitkän matkan sillä pystyy kulkemaan yhdellä tankillisella nätisti ajaessa, paljonkos sen keskikulutus on suunnilleen.

160-170 varatankille jolla vielä pari kymmentä lisää. Varmaan pääsisi pidemmällekin jos ei kierrätä, mutta silloin se ei kulje mihinkään. Keskikulutus menee jonnekin 7-8l/100km mutta pahimmillaan tosiaan yli 11. Helsinki-Tampere välillä joutuu aina tankkaamaan....

sanoi:
Olen aika kokematon moottoripyöräilijä(takana kevarilla yksi kesä), enkä osaa itse pahemmin huoltaa pyörääni. Niin kiinnostaa, mikä on suurinpiirtein ton RS:n huoltoväli ja saako sen miten helposti kuristettua 25kw:si, kun menee vielä 1,5v ennen kun saan ajaa täystehoista pyörää.

"Räsän" männänvaihtoväli on 16000km, mutta ne kestää reilusti pidempäänkin, mutta pakoaukonsäätimen luisti pettää aikaisemmin ja sitä pitääkin tarkistella murtumien varalta silloin tällöin. Jos siitä murtuu pala irti ja se putoaa sylinteriin on mäntä mennyttä ja yleensä sylinterikin.

Jos et itse osaa huoltaa pyörää se ei ole ongelma, koska tekemällä oppii. Mutta jos sinulla ei ole siihen tiloja tai työkaluja on tämän pyörän omistaminen varmasti turhauttava ja kallis kokemus. Liikkeeseen pyörää ei kannata viedä huoltoon, koska lasku isosta huollosta on helposti puolet pyörän arvosta.

Kuristamisesta en tiedä kun olen jo niin vanha, että tytöt joista tykkään ei enää muhun päin katso
confused_orig.gif

Maahantuonnista sen verran, että "vaatimusten mukaisuus todistuksen" saamiseen auttaa etelä-euroopan kielten hallinta, koska itse ainakin sen hankin suoraan Italian tehtaalta. Autovero oli huimat 395EUR!!

" Liikkeeseen pyörää ei kannata viedä huoltoon, koska lasku isosta huollosta on helposti puolet pyörän arvosta."

Toisaalta ammattimies ei ko koneen kanssa montaa hetkeä käytä isommassakaan huollossa. Ja osat maksaa vaikka tekisi itsekkin.

sanoi:
Toisaalta ammattimies ei ko koneen kanssa montaa hetkeä käytä isommassakaan huollossa. Ja osat maksaa vaikka tekisi itsekkin

Niinhän ne osat maksaa. Talvella tekemäni rempan osat maksoivat n. 400EUR. Mutta silti väittäisin, että kyseinen remontti (mäntien ja murtuneen pakoaukonsäätimen luistin vaihto) maksaisi liikkeessä tehtynä lähemmäksi tuhat euroa, mikä on jo pyörän arvoon nähden kohtuutonta.

Työn hinnan olen arvionut edellisten pyörieni kilometrihuoltojen perusteella. Esimerkiksi 30000km:n huolto Milleen maksoi 500EUR, jossa ei liikaa osia vaihdettu. Työn osuus oli yli 300. Uskoisin, että mäntien vaihto on työläämpi kuin tuo kyseinen kilometrihuolto. Ja osien uskon olevan huoltolaskulla listahinnoilla, koska niistä saadaan myös lisäkatetta eli osat+työ= n.800-1000.

Tämä on siis vain minun arvio ja puhdasta mutua. Kuten myös se, että uskon huoltoliikkeen laittavan lisätyötunteja niin paljon kuin uskoo asiakkaan maksavan vaikka nopeasti sen tekisikin. Vuodesta 1996 olen omistanut koko ajan mp:n ja sillä kokemuksella ainakin täällä Etelä-Suomessa luottamus mp-liikkeisiin on täysi nolla.

Jos olen hinnoista väärässä niin niin tuo ihmeessä parempaa tietoa julki!

Aprilian ohjeaika 30.000 huollolle on 3,5 tuntia, eli n 175 e.

Osia Aprilian ohjeen mukaan n. 150 e.

Hieman lisää voi tulla jarrunesteen vaihdosta (24kk välein).

500 e edellyttää jo aika paljon lisätöitä....
wink.gif

Kuvailemasi RS 250 remppa vie aikaa 5-6 tuntia. Talvella tehtynä 250, sesongin aikana n 100 enemmän.

sanoi:
500 e edellyttää jo aika paljon lisätöitä....

Siinä uskossa olen minäkin.
veryangry.gif

No onneksi alan olemaan jo aika omavarainen, vain vanteen tasapainotus täytyy vielä ottaa haltuun... Nopeus noissa hommissa ei tosin ole vielä tuota ammattilaisen luokkaa, mutta ainakin toimii. (vielä
wink.gif
)

Toisaalta jos askartelee omaksi ilokseen, ei sillä nopeudella ole merkitystä. Hyvä lopputulos on pääasia.
smile_org.gif

Jos tekee laskutustyötä, silloin pitää olla nopeakin, toki silloinkin huolellisuus on nopeutta tärkeämpää.
cool.gif

Oikeassa olet. Ei RS250 ole järkevä hankinta, mutta on se vaan paljon hienompi kuin SV650S. Kyseinen Suzuki minulla olikin vuosina 1999-03 ja toimi kuin kello. Mutta kaipaan pyörältäni aina sitä ettei tarvitse rekisterinumerosta omaa tunnistaa parkkipaikalla.

Onhan se jotain ihan muuta, totta turiset. Tohdin tuossa ottaa pienet tyypit (köh, tietysti suljetulla alueella) tuosta RS:stä kun sain viimein aikaiseksi kasata paketin taas kokoon ja ai että se 2T-fiilis on taas hauskaa
baaa.gif

Tänään sitten ajelin vaimokkeen SV650 matkaa ja ei herätä kyllä suuria tunteita noin vakiona...pienellä viilauksella siinä kyllä olisi potentiaalia.

Semmoinen ongelma tuossa Apriliassa nyt ilmeni, että vaikka nesteet lämpeni tonne 80 asteeseen niin tyhjäkäynti vaeltaa 1500-3500 RPM:n välillä, lisäksi kaasun antamisen jälkeen saattaa kestää jonkinaikaa ennenkun kierrokset putoaa. Kyllä ne luistit näytti toimivan ennenkun pistin air-boksin kiinni. Pakoaukonsäätimet toimii ok. Kaasarit on putsattu ja neulat ja uimurit toimii, pyttyjen alapään tiivisteet uusittu, imupuolen "reed-valvet" näyttää ihan ehjiltä. Mitähän nyt pitäisi katsoa? Tosiaan kun antaa koneella kunnolla happea niin mielestäni se toimii juuri kuten pitääkin, mutta toi tyhjäkäynti kummastuttaa.

jjm: Jos satut olemaan kuulolla niin osaatko keksiä mitään kikkaa?

sanoi:
Rikkoutunut säädin maksaa helposti yli 1000e korjauttaa uusilla osilla.

Katsoppa tätä keskustelua kommenttisi yläpuolelta. Ei maksa ihan noin paljon. Listahinta pakoaukonsäätimen luistille oli talvella Aprilialta 185EUR ja Suzukilta varmaan hieman vähemmän.

Mahdatko myydä kyseisiä palikoita?
wink.gif

sanoi:
Semmoinen ongelma tuossa Apriliassa nyt ilmeni, että vaikka nesteet lämpeni tonne 80 asteeseen niin tyhjäkäynti vaeltaa 1500-3500 RPM:n välillä, lisäksi kaasun antamisen jälkeen saattaa kestää jonkinaikaa ennenkun kierrokset putoaa

Minun pyörässä sama juttu. Kierrokset jäävät roikkumaan hetkeksi vähän alle 3000r/min ennen kuin putoavat tyhjäkäynnille. En ole keksinyt ratkaisua, mutta jos täällä joku tietää niin vinkkiä tännekin päin...

Noista lämmöistä taas sen verran että omassani lämmöt ei nouse tarpeeksi. Pysyi alle viidenkympin viikonloppuna Virtasalmella kokoajan. Mietin teippaavani osan syyläriä, jotta saisi koneen käymään 50-60 asteisena. Oletko itse tehnyt jotain vastaavaa että saat lämmöt noin ylös?

Noista lämmöistä taas sen verran että omassani lämmöt ei nouse tarpeeksi. Pysyi alle viidenkympin viikonloppuna Virtasalmella kokoajan. Mietin teippaavani osan syyläriä, jotta saisi koneen käymään 50-60 asteisena. Oletko itse tehnyt jotain vastaavaa että saat lämmöt noin ylös?

Joo, osan syyläristä voi teippailla umpeen. Mikä lie sitten optimilämpötila...

Ei ne lämmöt ajossa nousseet noin ylös vaan käytin paikallaan, kun ajattelin että toi tyhjäkäynti asettuisi, kuumemmaksi en enää uskaltanut päästää ettei kilahda ihan uusi mäntä
crazy.gif

Update: näkyy lämpöoptimi olevan 55 astetta rgv250-foorumi

Noniin, tyhjäkäynti tosiaan vissiin ominaisuutena antaa hieman ootella itseään ennen kierrosten asettumista.

Kierrosten vaeltelun ja kaasun tarttumisen syynä oli kaasuvaijerien jakopalikka, joka jakaa (minun versiossa, ei liene vakio) kaasukahvasta tulevan yhden vaijerin molemmille kaasareille - vaijerit pääsi tärinässä pomppimaan jakajassa miten sattuu - eli luistit pelasi hienosti kun kokeili paikallaan mutta käyvän koneen tärinät aiheutti ongelmia...nyt toimii hienosti, kun kikkailin sen jakopalikan kanssa!

Ihan tuli naapuri vahtaamaan tontin rajalle, että mikäs siellä noin hienosti ottaa kierroksia ja savuttaa sinistä sauhua
033102bebe_1_prv.gif

kuski.jpg

edit: yrmeää ilmettä Botniaringin varikolla lisätty

Back