• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
CBR 600RR sanoi:
No nii alan päästä jo kärryil täst asiast ja kiitos scuuballe linkistä! Ja vähän löysältä se takapää tuntuuki... ja vielä ku joutusin laittaa hiema reboundia softimmalle (takaata) ku se ylös tuleminen ei näyttänyt lähellekkää siltä miltä esim Moss:n videoissa niin nyt se takapää tuntuu nimeomaa jarrutuksissa ja kovissa/nopeissa kiihdytyksissä että se vähä pomppii liikaa ja on muutenki tosi levoton... mutkassa ja normi suora pätkällä en huomaa mitään merkittävää eroa.

Siis jousi on sulle kyllä ihan passeli. Pyörän levottomuus johtunee vaimennussäädöistä ja kuskin tekemisestä pyörän päällä. Millon sulla on toi takapamppu huollettu ja kuinka paljon comp-säädin on auki? Perän levottomuus jarruissa voi johtua myös siitä, että keula sukeltaa liian nopeesti, eli comppia on liian vähän.

Viimeksi muokattu:
CBR 600RR sanoi:
Ja vähän löysältä se takapää tuntuuki...
Tuossa sekoitetaan lähes aina jousen jäykkyys ja menovaimennuksen jäykkyys.
Eli jos menovaimennusta on vähän, niin "perä tuntuu löysältä", oli siellä mikä jousi tahansa.
Tai jos menovaimennusta on paljon, niin "perä tuntuu jäykältä", oli siellä mikä jousi tahansa.

scuuba sanoi:
Kannattaa ottaa huomioon että takana on linkku, yleensä noin 2:1.
Eli jos lisää esijännitystä 1 mm niin painauma vähenee noin 2 mm.
Oho...ei ollu ihan ajatus mukana kun kirjotin, kiitos korjauksesta. Eli tosiaan, yks porras on tosiaan 2mm painumaa, eli tuo jousi on siis justiinsa passeli ko. kuskille. Eli kysyjä voi puolittaa ton mun neuvoman takapään säädön niin sit osuu kohdilleen.

scuuba sanoi:
Ja älkää kiristäkö/löysätkö esijännitystä, sattuu mun silmään.

Kyllä mie aina vedän ruuvia kireemmälle/löysemmällä vaikka tässä tapauksessa se onkin painauman säädin, jolla joko lisätään tai vähennetään pyörän painaumaa.

Nitrous sanoi:
Siis jousi on sulle kyllä ihan passeli. Pyörän levottomuus johtunee vaimennussäädöistä ja kuskin tekemisestä pyörän päällä. Millon sulla on toi takapamppu huollettu ja kuinka paljon comp-säädin on auki? Perän levottomuus jarruissa voi johtua myös siitä, että keula sukeltaa liian nopeesti, eli comppia on liian vähän.

Mä olen huoltanu pyörää Bike Worldissä 6tkm välein, ja kohta on tulossa 42tkm huolto, jos niihin aikasempiin ei oo kuulunu pamppuje huolto ni vastaus kysymyksee: ei oo huollettu ikinä. ja mitä tulee tohon comppiin niin en oo tutkaillu sitä sen paremmi ku pää meni nii pahasti pyörälle jo noista preload ja rebound jutuista ni ajattelin et jos sais ne edes takaraivost tungettuu pyörään ni sen jälkee ihmettelisin comppia sit tarkemmi...

CBR 600RR sanoi:
Mä olen huoltanu pyörää Bike Worldissä 6tkm välein, ja kohta on tulossa 42tkm huolto, jos niihin aikasempiin ei oo kuulunu pamppuje huolto ni vastaus kysymyksee: ei oo huollettu ikinä. ja mitä tulee tohon comppiin niin en oo tutkaillu sitä sen paremmi ku pää meni nii pahasti pyörälle jo noista preload ja rebound jutuista ni ajattelin et jos sais ne edes takaraivost tungettuu pyörään ni sen jälkee ihmettelisin comppia sit tarkemmi...

Eli suurella todennäköisyydellä ei ole koskaan huollettu alustaa. Nyt sit ihan ekana sekä keula, että takapamppu osaavaan huoltoon ja vasta sitten kliksuttelemaan vaimennuksia kohdalleen. Tolla km määrällä öljyt on jo ihan vettä, eikä vaimennuksista ole mitään jäljellä. Pk-seudulla esim. Moto-Ville on loistava vaihtoehto alustahommiin, mutta voipi näin kevään korvalla olla jo kalenteri aika täynnä.

CBR 600RR sanoi:
Mä olen huoltanu pyörää Bike Worldissä 6tkm välein, ja kohta on tulossa 42tkm huolto, jos niihin aikasempiin ei oo kuulunu pamppuje huolto ni vastaus kysymyksee: ei oo huollettu ikinä.

Keulaöljyt ja öljy-/pölytiivisteet osaavat vaihtaa kaikissa huoltopaikoissa. Takaiskunvaimennin ei ole välttämättä huollettavaa mallia. Iskunvaimentimien huoltoon erikoistuneissa liikkeissä osaavat sellaisetkin huoltaa.

CBR 600RR sanoi:
Mitäs toi alustan huoltamine noin suurinpiirtein maksaa?

Pystytkö itse purkamaan putket ja pampun irti pyörästä? Vai ajatko pyörän paikalle? Onko aikataulu miten kiireinen? Vaikuttaa paljon vaihtoehtoihin ja hintaan.....

CBR 600RR sanoi:
Mitäs toi alustan huoltamine noin suurinpiirtein maksaa?

Mulla tais palaa viimeksi keula+takaiskari+ohjausiskari yhteensä 600€, mutta tuossa oli mukana pikkasen ongelmaakin. Ohjausiskarissa oli varsi kiero ja keulaputket oli löysällä nilkoista ja shimmaustakin vähän muutettiin, joten töitä tuli huomattavasti normaalia enemmän.

Elikkäs normihuolto keula+takapamppu lienee jossain 350-400€ kantturoissa. Äkkiseltään voi kuulostaa kalliilta, mutta toisaalta tuo on paras "viritys" minkä mopoon voi tehdä. Pelkkä öljyjen ja stefojen vaihto varmaan jää jopa alle tuon, mutta jos ei ole tietoa keulan aiemmista huolloista, niin huollossa kannattaa purattaa cartridge atomeiksi, että sieltä saa kaiken lian putsailtua pois. Pysyy sitten tuore öljykin parempana pidempään.

Edit. Niin ja tämä siis niin, että neppaa ite iskarit irti. Jos vie pyörän paikan päälle, tulee työtä n. 1h enemmän.

HPi sanoi:
Pystytkö itse purkamaan putket ja pampun irti pyörästä? Vai ajatko pyörän paikalle? Onko aikataulu miten kiireinen? Vaikuttaa paljon vaihtoehtoihin ja hintaan.....

Ite en pysty purkamaa. Tai no periaattes pystyisin mut menis nii säätämiseks et pääsis paljo helpommal ku ajais suoraa huoltoo vaa

Itse oon viemässä ton R6:sen keulahuoltoon, ja hinta on siinä 400€ korvilla (sisältäen uudet jouset).

2016 keväällä vein koko laitteen alustan huoltoon ja simmiin 540€. Samalla tuli painumat, comp ja rebound jokseenkin tontille.

Mitä hyviä iskarihuoltoja Helsingin alueelta löytyy? Motovilleä täällä on kehuttu jo paljon, mutta onko muita?

Ainakin Konalasta löytyi mp-jousitus niminen putiikki, onko tuosta kenelläkään kokemuksia?

Tuurihaukka sanoi:
Mitä hyviä iskarihuoltoja Helsingin alueelta löytyy? Motovilleä täällä on kehuttu jo paljon, mutta onko muita?

MJL :thumbup:

MP-Huolto Jarkko Honkaisen hinnastohinnat:

Iskarihuollot:
Keulahuolto (+osat ja öljy) 120,00 €
Kaksoiskammiokeula (+osat ja öljy) 130,00 €
Kyb, Showa (sis. öljyn ja typen) 95,00 €
WP, Öhlins (sis. öljyn ja typen) 105,00 €
WP-pds, Öhlins TTX (sis. öljyn ja typen) 120,00 €
Simmitys huollon yhteydessä (+simmit) 40€
Keulaöljy Motorex 16,50€/l
Keulaöljy Öhlins 32,00€/l

Hinnat eivät sisällä varaosia ja tiivisteitä!

http://www.mphuolto.fi/index.php?id=4

Mikä avuksi, kun keula pohjaa, FGK 212 Öhlins ja 9,5 jouset, öljymäärä se 140mm. Ongelma on se, miten voin säilyttää keulan"löysyyden" pohjaamatta, vai onko ainut vaihtaa 10 jouset. Miten öljy määrä vaikuttaa.

jjuselius sanoi:
Mikä avuksi, kun keula pohjaa, FGK 212 Öhlins ja 9,5 jouset, öljymäärä se 140mm. Ongelma on se, miten voin säilyttää keulan"löysyyden" pohjaamatta, vai onko ainut vaihtaa 10 jouset. Miten öljy määrä vaikuttaa.
Kumpaa tarkotat löysyydellä; sitä että keula sukeltaa jarrussa, vai sitä ettei se hakkaa pompuista käsille?

jjuselius sanoi:

scuuba sanoi:
Kumpaa tarkotat löysyydellä; sitä että keula sukeltaa jarrussa, vai sitä ettei se hakkaa pompuista käsille?

Lisää öljyä? +5 mm.:dunno:

(jos painumat ja menovaimennus ovat palstalla)

Varmaan jos sen herkkänä haluaa pitää nii naksu öljyä lisää. On muuten yllättävän iso efekti ilmajousella kun tuossa testailin omaa keulaa ilman jousia, alkaa vaikuttamaan jo 50pinnan puristuksessa ihan tuntuvasti, viimeiset millit saa jo olla koko painollaan putken päällä. Ja mulla sentään on laskettu öljypintaa...

Tollasesta keulasta kyllä löytynee sen verran väkevästi compista säätöä että sillä kyllä testailin aluksi mitä se tekee. Riippuu tietysti minkä takia se pohjaa ja onko sitä edes tarvetta välttää. Kyllähän normipainoinen jamppa ja 10 jouset saa antaa jo tosissaan jarruattack...

Back