• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin sitten eilen illalla vielä ajamassa omalla mopolla ympyrää siellä parkissa, kahdeksan aikoihin. Isäntä katteli tyylikkäästi toisaalle ja pelkäsi kaatumisesta kertovaa synkkää kolahdusta. Pidin ympyrät aika isoina joten ääntä ei kuulunut. Korostetaan nyt vielä että minä en itse aja sitä pyörää vielä muualla kuin tyhjällä parkkiksella (mikä sekään ei ole ihan luvallista).
Paljon oli huoltikalla pyöriä kaffella ja kaksi poliisipartiota.

Illalla kun ei uni tullut, mietin SnaS sun ajoa. Miten oikeasti teet sen makuullemenon ettei sinuun satu eikä edes peilit kärsi? Sulla on takuulla taito hyppysissä! Pomppaako opettaja nopeasti autosta mopoa nostamaan? Pysähtyykö koko muu liikenne? Jollei liikaa kirvele, valota hieman tilannetta.
Sanoit että kytkimen nopea päästäminen hyppäyttää mopon eteen ja siinä se tilanne sitten on. Oletko kokeillut ihan rääkkäysasenteella sitä kytkintä, luistatat ja edelleen luistatat?

Kävin sitten eilen illalla vielä ajamassa omalla mopolla ympyrää siellä parkissa, kahdeksan aikoihin. Korostetaan nyt vielä että minä en itse aja sitä pyörää vielä muualla kuin tyhjällä parkkiksella (mikä sekään ei ole ihan luvallista).
Paljon oli huoltikalla pyöriä kaffella ja kaksi poliisipartiota.
Jotenki kuulostaa siltä, et haetaan konflikteja poliisin kanssa ja kerjätään sitä verta nenästä..
tounge.gif

Waldolainen: mullakin oli aluksi ongelmaa tuon jalkajutun kanssa. Oikea jalka oli vakaasti päättänyt aina mennä maahan ja vasen ei sitä halunnut tehdä.
biggrin.gif
Pikkuhiljaa ne ymmärsi asian ja vaihtoi osia.

TuijaM: Mäkin olen pari kertaa kontannut, kerran koulun pyörällä (käsittelykokeeseen saapuessa) ja kerran omalla (työpaikan pihassa). Kun sen tekee paikaltaan tai tarpeeksi hitaasta nopeudesta niin ei siinä pahasti käy. Ainakin mulle tuli molemmilla kerroilla sellainen hidastettu elokuva -fiilis ja ehdin stongasta kiinni pitämällä hidastaa laskeutumista. Vielä on pyörä kunnossa ja akka myös.
tounge.gif

Ja hei, vielä on reippaasti kesää jäljellä, kyllä te tänä kesänä korttinne saatte. Sain mäkin vaikka aika tohelo olen.
thumbs-up.gif

kiivi3 , tuo parkkialue on valtava ja harjoittelukohdasta kahvittelijoihin on matkaa yli 100m.

Autokoulut tuo tuonne samaan paikkaan aamupäivisin harjoittelemaan käsittelyä. Aamuisin ja iltaisin nuo parkkikset on tyhjää täynnä. Kaipa se poliisisetä tietää mitä harjoitellaan jos mopo ajaa kävelyvauhtia ja tekee ympyröitä molempiin suuntiin. Jos se vaan ei ole niin iso rikos että jaksaisivat puuttua?

^niin, ei siellä tarvii olla kuin yksi poliisisetä, jolle kaunis hymy ei tehoa ja virkaintoa riittää, ja sä et ajakaan korttias nyt vaan vasta vuoden päästä...

Ja kuten sanoit, niin ei ne poliisitkaan niin tyhmiä ole, etteikö tajuis et siellä harjoitellaan ja autokoulut ei tuohon aikaan harjoittele, joten kyseessä suurella todennäköisyydellä kortiton harjoittelija.

Lähinnä tässä sun maansurua yritän estää, koska oletuksena poliisi on mulkku.

kiivi3, olet oikeassa.
Lupaan täten parantaa tapani, inssi ja mahdollinen kortin saaminen ovat niin lähellä ettei kannata riskeerata turhia.

Sen jälkeen vasta niitä ympyröitä
062802moto_prv.gif
siellä.

Muistelisin että löysin täältä foorumilta jutun tuosta harjoittelusta, jossa joku oli kysynyt ihan poliisismiehiltä että miten on. Periaatteessa vastaus oli että suljetuilla aluella ok ja yleisillä parkkipaikoilla ei, mutta esim taloyhtiön parkkipaikat tms niihin ei otettu kantaa. Oma kanta taisi olla, että ei ala sakottamaankaan jos näkyy selvästi, että harjoitellaan ajoa vähän syrjäisemmällä parkkiksella. Tietenkin ne nuoret ja vastavalmistuneet voi olla sakkosormet herkässä  
cool.gif

oikeudenpaatos

Illalla kun ei uni tullut, mietin SnaS sun ajoa. Miten oikeasti teet sen makuullemenon ettei sinuun satu eikä edes peilit kärsi? Sulla on takuulla taito hyppysissä! Pomppaako opettaja nopeasti autosta mopoa nostamaan? Pysähtyykö koko muu liikenne? Jollei liikaa kirvele, valota hieman tilannetta.
Sanoit että kytkimen nopea päästäminen hyppäyttää mopon eteen ja siinä se tilanne sitten on. Oletko kokeillut ihan rääkkäysasenteella sitä kytkintä, luistatat ja edelleen luistatat?
Tosiaan oli ilo nähdä
smile_org.gif
!

Mulla on huomenna teoriakoe klo 15.00, ja sen jälkeen selviää ennätänkö saamaan juhannuksen jälkeiselle viikolle inssiä. Pahoin pelkään, ongelma onkin minun 3:n viikon loma heti sen viikon jälkeen jolloin en ole ollenkaan maisemissa. Jos venyy loman jälkeen niin ajotunteja pitää ottaa rutkasti lisää
sad_orig.gif
Tai jos inssin sais edes ekan lomaviikon alkupuolelle niin sitte vois olla mahdollista siirtää koti-Kainuuseen lähtöä muutamalla päivällä.

Mutta jos sen onnellisesti saiskin juhannuksen jälkeiselle viikolle, niin siihenkin tulee niin pitkä tauko että pitää ottaa vielä yksi ylimääräinen tunti.

Heh, tosiaan olen kaatanut sen pyörän paikaltaan/ihan hitaasta vauhdista niin ei mua ole sattunut ollenkaan
smile_org.gif
kai se ei sitten rämähdä niin rytinällä maahan. Viime kertaisen jälkeen sain kyllä vähän väännellä peiliä kun se oli hieman vinksallaan.

Aika nopeasti opettaja hyppäsi eilen autosta, ja rekkamiehetkin kyseli tarviiko apua. Kun kaadoin toisen kerran heti perään, niin sitten tuli jo joku avuksi nostamaan pystyyn ja sitten se avulias mies kans ohjeisti muuta liikennettä pysähtämään että pääsisin etenemään
blush.gif
ja tosiaan mulla tais olla eturengas hieman linkussa kun se töksäytti eteenpäin joten siinä sitä oltiin.

Olen minä sitä yrittänyt luistattaa ja pääsinkin vihdoin kääntymään siitä ristauksesta juurikin hurjasti luistattamalla
smile_org.gif
Tuntuu vaan ettei sitä vetoa ole kuitenkaan tarpeeksi ja sitten olen ehkä päästänytkin sen kaatumaan liika helposti. Näissä käännöksissä sitten käy niin että päästän kytkimen kesken kaiken vähän liian aikaisin ylös jottei se varmasti kaatuisi, ja käännöksestä tuleekin liian laaja
(hämmentävää koska toissapäiväisellä tunnilla mulla ei ollut kääntymisten kans ongelmia ollenkaan). Mutta opettaja sanoi lopuksi että mulla on aivan liian kiire nostaa jalat jalkatapeille joten ensikerralla satsaan siihen ja laahaan jalkoja matkassa niin kauan että vauhtia on tarpeeksi
smile_org.gif

Minä näköjään saan aikaan näistä kaatumisistani pitkän luvun, mutta mainittakoon nyt vielä että kaikilla kerroilla oon saanu sen kaadettua niin että muu liikenne on päässyt ohi. Se eka kaatuminen liikennevaloissa ekalla kaupunkiajokerralla sattui kyllä aika keskelle oikeaa kaistaa mutta kyllähän nuo silti pääsivät siitä ohi, niskat kenollaan vain mennessään katselivat.

Olen minä sitä yrittänyt luistattaa ja pääsinkin vihdoin kääntymään siitä ristauksesta juurikin hurjasti luistattamalla
smile_org.gif
Tuntuu vaan ettei sitä vetoa ole kuitenkaan tarpeeksi ja sitten olen ehkä päästänytkin sen kaatumaan liika helposti. Näissä käännöksissä sitten käy niin että päästän kytkimen kesken kaiken vähän liian aikaisin ylös jottei se varmasti kaatuisi, ja käännöksestä tuleekin liian laaja
(hämmentävää koska toissapäiväisellä tunnilla mulla ei ollut kääntymisten kans ongelmia ollenkaan). Mutta opettaja sanoi lopuksi että mulla on aivan liian kiire nostaa jalat jalkatapeille joten ensikerralla satsaan siihen ja laahaan jalkoja matkassa niin kauan että vauhtia on tarpeeksi
smile_org.gif
Sanot tuolla parissa kohtaa jalat. Siis ilmeisesti seisot risteyksessä molemmat jalat maassa ja lähdet siitä sitten kytkimellä. Ilmankos on kiire nostaa jalat tapeille, kun polvet eivät tukeudu mihinkään ja sinulla on pyörään tasan yksi kiintopiste - takamus. Ohjausta kääntelevät kädet eivät häävi tukipiste ole, kun niihin ei saisi edes nojata vaan ne pitäisikin pitää rentona. Allekirjoittanut on siis ajanut amatööritasolla jonkin verran varttimailia enkä yhtä yritystä enempää ole kokeillut lähettää molemmat jalat maassa. Se on suoraankin äärettömän huteraa saati sitten että pitää heti kääntyä. Minä olen aina pitänyt jalkaa oikealla tapilla lähdössä. Sillä voi painaa jarrua ylä- tai alamäessä ja oikealla polvella saa hyvän tuen pyörästä heti kun pyörä liikkuu. Aivan varmasti puolet motoristeista lähtee molemmat jalat maassa, mutta kehottaisin kokeilemaan tuota omaa tapaani. Ja kyllä - aivan sama lähdetäänkö sillä mopolla täysiä vai hiljaa. Tukeva ajoasento on tärkeää. Sinun pitää viedä sitä mopoa eikä mopon sinua.

smile_org.gif
smile_org.gif
Sanot tuolla parissa kohtaa jalat. Siis ilmeisesti seisot risteyksessä molemmat jalat maassa ja lähdet siitä sitten kytkimellä. Ilmankos on kiire nostaa jalat tapeille, kun polvet eivät tukeudu mihinkään ja sinulla on pyörään tasan yksi kiintopiste - takamus. Ohjausta kääntelevät kädet eivät häävi tukipiste ole, kun niihin ei saisi edes nojata vaan ne pitäisikin pitää rentona. Allekirjoittanut on siis ajanut amatööritasolla jonkin verran varttimailia enkä yhtä yritystä enempää ole kokeillut lähettää molemmat jalat maassa. Se on suoraankin äärettömän huteraa saati sitten että pitää heti kääntyä.  Minä olen aina pitänyt jalkaa oikealla tapilla lähdössä. Sillä voi painaa jarrua ylä- tai alamäessä ja oikealla polvella saa hyvän tuen pyörästä heti kun pyörä liikkuu. Aivan varmasti puolet motoristeista lähtee molemmat jalat maassa, mutta kehottaisin kokeilemaan tuota omaa tapaani. Ja kyllä - aivan sama lähdetäänkö sillä mopolla täysiä vai hiljaa. Tukeva ajoasento on tärkeää. Sinun pitää viedä sitä mopoa eikä mopon sinua.
Meille autokoulussa opetetaan, että toinen jalka on tapilla koko ajan pysähdyksissä ollessa. Kun pysähdytään, niin vain toinen jalka lasketaan maahan. Jos pysähdytään risteykseen ja lähdetään siitä oikealle päin kääntymään, pidetään oikea jalka maassa ja vasemmalle päin vastoin..

Itellä pysähtyessä/liikkeelle lähtiessä 90% kerroista oikea jalka maassa, vasen yleensä pitää huolen et ykkönen on varmasti pesässä. Harvoin tarvii takajarrulla pitää pyörää paikallaan ja onnistuu liikkeelle lähteminen etujarrunkin kanssa. Mut enpä o sen enempää miettiny etteikö molemmatkin jalat vois olla maassa, pitääpä testailla miten toi vaikuttaa.

Eipä meille mitään tuollaista opetettu, mulla riippuu yleensä tilanteesta jos on ylämäki (mäkilähtö) niin silloin käytän takajarrua. Huomattavasti helpompi.

Asiasta toiseen miten muilla nilkka on kestänyt täällä pk seudun ruuhkassa ja valoissa tuon vaihteen vaihtamisen. Itsellä tuntuu olevan vasemman nilkan nivelet kovilla kun joutuu nilkka töihin ruuhkassa ja valoissa?

Onnea teoriakokeeseen SnaS, teet kuten minä ja räpistelet sen läpi
wink.gif
tai sitten vedät tyylillä pisteet kotiin. Pidän peukkuja!

Hyviä vinkkejä liikkeellelähtöön. Me ollaan sun kanssa samaa mittaa (alle 165cm) eikä molempien jalkojen ollessa maassa olo ole kovin vakaa koska vain päkiät yltävät maahan. Minäkin olen laittanut aina molemmat jalat maahan, aion ehdottomasti kokeilla tuota toisen jalan pitämistä tapilla. Pyörä olisi hieman kallellaan mutta tukijalka olisikin oikea tukitolppa koko jalkapohjan ollessa maassa.

Mäkilähtöä olin jo miettinyt, hyvä kun siihenkin tuli valaistus. Minun oikean käden sormet ei ylety käyttämään etujarrua jos kaasua pitää kääntää - sulla on varmaan sama tilanne..

Nyt kun on tietoinen mopoiluun liittyvistä riskeistä ja siitä miten helposti henki lähtee, on autoilu alkanut tuntua ihan tositosi turvalliselta. Jos autoillessa hirvi tulee tielle, on paljon autoilleena keinoja käytössä ja ympärillä metallikuori. Mopon kanssa se on sitten herran haltuun, uskon että paniikki iskee eikä kykene mihinkään järkevään. Aamulla mietin, onko muilla fiilikset autoilussa muuttuneet mopoilun myötä?

Kiva nähdä, miten enenevissä määrin naisetkin ovat löytäneet tän harrastuksen! Itse kun muutama vuosi sitten (itseasiassa samaan aikaan kun Viltsu tän ketjun aloitti) ajelin korttia, ei kovin montaa naista foorumilla kortinajosta porissut.

Kaikille pari hyvää vinkkiä:
- Mopon kytkintä VOI ja PITÄÄ luistattaa. Se ei siitä kulu, kunhan ei aivan mahdottomuuksiin mene. Eli reippaasti kierroksia ja kytkin varovasti ylös.

- TAKAJARRULLA hidastus, jos tarvitaan tarkkuusajoa. Jos koitat pelkällä kytkimellä puljata hidasajoa, niin siitä ei tule mitään. Pyörä on levoton ja ajo nykivää. ELI: Reilusti kierroksia, kytkintä luistattamalla eteenpäin niin, että aina löytyy vetoa. Vauhdin säädät takajarrulla.

- Kääntäessä KATSE KOHTEESEEN! Pyörä menee just sinne mihin katsot.

- Tukeva ajoasento! Polvilla kun hakee rennosti tukea tankista, niin koko pyörä on paljon vakaampi. Itse en laahaa jalkoja, koska (kuten edellä mainittiin) ajoasento ei ole tukeva. Esim. liikennevaloissa pidän mieluummin vain toisen jalan maassa kantapäätä myöten.

- Liikkeelle lähtiessä:
1. Tanko suoraan
2. RIITTÄVÄSTI kierroksia, kytkin tuntumalle ja siitä varovasti luistattaen liikkeelle.
3. Jos tarvitaan hidas-ajoa, niin takajarrulla hidastus.
Paljon ajoa, niin hyvä siitä tulee!  
062802moto_prv.gif

Tsemppiä!

Edit: Säätäkää myös ne jarru+kytkinkahvat kuntoon! Sieltä pitäis kyllä löytyä sopiva asetus pienemmillekin käsille!

Kun pysähdytään, niin vain toinen jalka lasketaan maahan. Jos pysähdytään risteykseen ja lähdetään siitä oikealle päin kääntymään, pidetään oikea jalka maassa ja vasemmalle päin vastoin..

Minä käytän kyllä lähes poikkeuksetta oikeaa jalkaa riippumatta suunnasta johon risteyksestä kääntyy, koska silloin vasen jalka on tapilla vaihdepolkimen käyttöä varten. Turvallisempaa siinä valoissa on seistä vaihde vapaalla, kuin ykkönen valmiina pesässä sormet kytkimellä kouristellen.

Mäkilähtö poikkeus, eli silloin vaihde valmiina, vasen jalka maassa ja oikea jarrupolkimella helpottamassa liikkeellelähtöä.

Nyt kun on tietoinen mopoiluun liittyvistä riskeistä ja siitä miten helposti henki lähtee, on autoilu alkanut tuntua ihan tositosi turvalliselta. ... onko muilla fiilikset autoilussa muuttuneet mopoilun myötä?

Prätkäilyn jälkeen on kotilolla ajaminen muuttunut minulla vähän liiankin huolettomaksi, niin suuri on turvallisuudentunne peltikuorien sisällä. Oikeastaan kaikki "oho" tilanteet liikenteessä ovat sattuneetkin nykyään autolla. Prätkän selässä ajaa sellaisella supertarkkaavaisella asenteella että kaikki autoilijat ympärillä ovat murhanhimoisia yliajajia
tounge.gif

Kun pysähdytään, niin vain toinen jalka lasketaan maahan. Jos pysähdytään risteykseen ja lähdetään siitä oikealle päin kääntymään, pidetään oikea jalka maassa ja vasemmalle päin vastoin..

Minä käytän kyllä lähes poikkeuksetta oikeaa jalkaa riippumatta suunnasta johon risteyksestä kääntyy, koska silloin vasen jalka on tapilla vaihdepolkimen käyttöä varten. Turvallisempaa siinä valoissa on seistä vaihde vapaalla, kuin ykkönen valmiina pesässä sormet kytkimellä kouristellen.

Mäkilähtö poikkeus, eli silloin vaihde valmiina, vasen jalka maassa ja oikea jarrupolkimella helpottamassa liikkeellelähtöä.

Nyt kun on tietoinen mopoiluun liittyvistä riskeistä ja siitä miten helposti henki lähtee, on autoilu alkanut tuntua ihan tositosi turvalliselta. ... onko muilla fiilikset autoilussa muuttuneet mopoilun myötä?

Prätkäilyn jälkeen on kotilolla ajaminen muuttunut minulla vähän liiankin huolettomaksi, niin suuri on turvallisuudentunne peltikuorien sisällä. Oikeastaan kaikki "oho" tilanteet liikenteessä ovat sattuneetkin nykyään autolla. Prätkän selässä ajaa sellaisella supertarkkaavaisella asenteella että kaikki autoilijat ympärillä ovat murhanhimoisia yliajajia
tounge.gif
Mulla toi prätkäilyn mukanaan tuonut varovaisuus on kyllä siirtyny autoiluunki. Kattelen tarkkaan risteykset ja ennakoin kaikki tilanteet ihan erilailla mitä ennenkun mopoilemaan alotin. Enkä tarkota että jurraan tientukkona kyttäämässä koko ajan
biggrin.gif

Varsinkin nykyään kun se tulee ihan jo itsestään niin onhan se paljon jouhevampaa ja turvallisempaa tuolla liikkua kun ajattelutapa on erilainen..

Asiasta toiseen miten muilla nilkka on kestänyt täällä pk seudun ruuhkassa ja valoissa tuon vaihteen vaihtamisen. Itsellä tuntuu olevan vasemman nilkan nivelet kovilla kun joutuu nilkka töihin ruuhkassa ja valoissa?
Ensimmäistä kertaa kuulen tämmösestä ongelmasta. Ajeletko jollain pehmosilla kengillä, että joudut käyttämään enemmän voimaa siihen vaihtamiseen? Toinen vaihtoehto on, että oot tullut vanhaks. Sillon voi alkaa niveliä särkeä
tounge.gif

Itellä kans melkein poikkeuksetta oikea jalka maassa. Tietyillä ilmoilla on kyllä tullut laitettua molemmatkin jalat maahan kun tuulenpuuskat tuntuu kaatavan mopon ja äijän. (vaikka jalat kummiskin yltää ok maahan ja en mikään hiiri oo).

Tuo on muuten ihan totta että yhden jalan varassa tulee tukevampi lähtö. Itse pidän usein pyörää pystyssä toisen jalan varassa jos täytyy pidempään seisoskella (jalan valinta riippuu tien kallistuksesta sivusuunnassa sekä siitä onko ylämäkeä vai ei) ja ennen lähtöä nostan toisen jalan tapille. Takajarru on hidasajossa ehdoton, mä opin ilmeisesti hidasajon hyvin kun käsittelykokeessa tuli palaute että voi sen nopeamminkin ajaa.
biggrin.gif

Ja tytöt, täällä on myös nysäpätkä motoristinalku. 159 cm melkein.
buttrock.gif

Back