• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kirjoitanpa minäkin ongelmistani kortin ajamisessa... tai oikeammin peikoista ja möröistä pääkopassa.  
smile_org.gif

Teoria suoritettu, open mukaan inssi menisi läpi, mut kun käsittelyssä tökkii pujottelu tai oikeastaan ne käännökset. Ongelma on varmaan siinä, et muutaman kerran kaaduin käännöksiä harjoitellessa ja nyt päähän mahtuu vain ajatus: mä kaadun, mä kaadun, ihan varmasti kaadun! Ja eihän siitä sitten mitään tule.

Täs yrittää blondi pähkäillä mitä pitäs tehdä
confused_orig.gif
Järki sanoo, ettei siinä metenkään käy jos kaatuu kävelyvauhdissa, ylös vaan ja takas pyörän selkään - kuten tähänkin asti. Mut kun pelko on jossain alitajunnassa. Pitäs kai jotenki saada rentoutta tuohon harjoitukseen.
Ensinnäkään, et kaadu. Muistat että liikkuva pyörä ei hyrrävoimien ansiosta kaadu, eli heti jos tuntuu tasapaino menevän, hallitusti lisää kaasua. Balanssi palaa. Älä anna armoa koulun pyörän kytkimellä, luistattele surutta vaan.

Hartiat rennoksi, oli mieluummin yliveltto kuin jäykkä pyörän selässä. Pyörä vie kuskia, kuski vain antaa vihjeen suunnasta. Hartiat jäykkinä vääntäminen ei tee kesää.

Ja se iänikuinen ja silti paras neuvo - katse, katse ja vielä kerran katse. Pyörä menee sinne minne katsot, se toiminto tulee alitajunnasta.

Kyllä nyt on hymy korvissa
biggrin.gif
. Eilen sain vihdoinkin kortin itselleni hommattua ja jo samana päivänä sai pyörä mukavat 350km mittariinsa lisää
062802moto_prv.gif

Kyllä oli niin vapauttava tunne kun pääsi omalla pyörällä ajelemaan ihan omia aikojaan eikä tarvinut kenenkään ennalta määrättyjä reittejä noudattaa. Hieno harrastus!
062802jumpie_prv.gif

Tuohon käsittelykokeen pujotteluun tuntui itsellä ainakin auttavan se että nojasi enemmän eteenpäin kun vähän lyhyehköt raajat omistan, niin jo taittui paljon paremmin pyörä käännöksiin.

Kirjoitanpa minäkin ongelmistani kortin ajamisessa... tai oikeammin peikoista ja möröistä pääkopassa.  
smile_org.gif

Teoria suoritettu, open mukaan inssi menisi läpi, mut kun käsittelyssä tökkii pujottelu tai oikeastaan ne käännökset. Ongelma on varmaan siinä, et muutaman kerran kaaduin käännöksiä harjoitellessa ja nyt päähän mahtuu vain ajatus: mä kaadun, mä kaadun, ihan varmasti kaadun! Ja eihän siitä sitten mitään tule.

Täs yrittää blondi pähkäillä mitä pitäs tehdä
confused_orig.gif
Järki sanoo, ettei siinä metenkään käy jos kaatuu kävelyvauhdissa, ylös vaan ja takas pyörän selkään - kuten tähänkin asti. Mut kun pelko on jossain alitajunnassa. Pitäs kai jotenki saada rentoutta tuohon harjoitukseen.
Ensinnäkään, et kaadu. Muistat että liikkuva pyörä ei hyrrävoimien ansiosta kaadu, eli heti jos tuntuu tasapaino menevän, hallitusti lisää kaasua. Balanssi palaa. Älä anna armoa koulun pyörän kytkimellä, luistattele surutta vaan.

Hartiat rennoksi, oli mieluummin yliveltto kuin jäykkä pyörän selässä. Pyörä vie kuskia, kuski vain antaa vihjeen suunnasta. Hartiat jäykkinä vääntäminen ei tee kesää.

Ja se iänikuinen ja silti paras neuvo - katse, katse ja vielä kerran katse. Pyörä menee sinne minne katsot, se toiminto tulee alitajunnasta.
jep. tai mieluummin jopa niin että unohtaa sen kaasun ja säätelee vauhtia kytkimellä/takajarrulla. pitää vaan riittävää tasakaasua päällä.

ja leuka ylös.

Tuosta takajarrulla vakauttamisesta hidasajossa, tuli mulla vähän ongelmia kun piti liikenteeseen lähteä. Jäi jalka aina siihen jarrulle, vaikken sitä tietoisesti painanutkaan. Aikansa opettaja asiasta kuittaili, kun ajelin pitkiä matkoja jarruvalo hehkuen. Vieläpä inssissä sama tapahtui pari kertaa ruuhkassa matelun jälkeen, tutkinnon vastaanottaja ihmetteli, että mitä mulla mielessä, kun motarillekin kiihdyttäessä jarrut vilkku ja jää lopulta matkavauhdissa palamaan.
blush.gif

Noh, nyt on päässyt tavasta pikkuhiljaa irti, mutta se ongelma tuossa meidän opetuksessa oli, että tehtiin pitkät pätkät hallintaa, ja vasta viimeisellä tunnilla hieman liikenteessä ajoa.

Meni se teoriainssi perjantaina läpi, haha, jotenkuten. Sanallisissa yksi väärin kun en viitsinyt miettiä noita nopeus-jarrutusmatkajuttuja oikeilla aivoilla. Niitä kysymyksiä oli 10 , ja kolme sais olla väärin.
Hienoa, ja onnea
smile_org.gif
!

Ja paljon onnea Hirvolle myös kortin johdosta, samaista päivää odotellessa..
062802jumpie_prv.gif

Taas lisää hyviä vinkkejä ja tuosta yhdestä linkistä näki oikein hyvin sitä jalkajarrun käyttöä. Täytyy ensi kerralla vain muistaa se ja riittävä kaasu, mutta onko mitään vinkkejä kuinka yläkroppaa voisi ajatella rennommaksi, vai onko se vaan saatava omasta päästä pois? Itse ainakin olen aivan paskan jäykkänä vasemmalle kääntyessä eikä ainakaan helpota asiaa...

Muistakaa käyttää pujottelussa koko tila hyväksi. Mulla meni harjoitukset ihan käsille ennen kuin opin oikeat ajolinjat. Sen jälkeen ei ongelmia enää ollutkaan. Eli lähtö ihan reunasta, ensimmäisen keilan voi kiertää pitkältä, kääntö ihan päädyssä jne. Tuskailin tosi pahasti tuon homman kanssa mutta yhtäkkiä se alkoi sujua.

Tämä aloittelija sai siis viime torstaina kortin. Omaan pyörään tutustelin viikonlopun aikana. Aika erilainenhan se on, autokoulun Honda totteli painonsiirtoja väistöissä helposti ja nopeasti. Oma pyörä on sen verran painava ja kuski kevyt niin ei meinaa painonsiirto vaikuttaa mitään. Täytyy yrittää joku nopean väistön tekniikka silläkin opetella, en sitten täräytä joka monttuun tai jokaisen auton kylkeen...

Silver Bride, onnea kortista ja turvallisia kilometrejä. Minä yritän luultavasti heti juhannuksen jälkeen inssiin... Hrr

Se on se vastaohjaus, millä pyörä kääntyy - sama onko kuljettaja hyttysen painoinen. Eikö ne autokoulussa opeta..  
omg.gif
Opettaahan ne, hyvin kääntyi Honda ja äkäisetkin väistöt sujui. Tuo H-D on vaan hitusen kankeampi tapaus, joutuu opettelemaan taas ihan uudenlaiset liikkeet.

Jos siis näette pienen tyttösen suoralla tiellä pyörän selässä ja ajolinja on kovin nopeasti mutkitteleva niin se olen minä treenailemassa...

Onnea paljon kortista täältäkin
smile_org.gif
!

Tämän päiväinen ajotuntini sujui melko nappiin muuten, paitsi ajolinjoja täytyy vielä hiukkasen tarkentaa.
Oikealle kääntyvän ristauksen jälkeen tulee heti ristaus vasemmalle joten tulisi tehdä aika jyrkkä kääntö, jotta pääsee vasemmalle kaistalle ilman että oikaisee oikean kaistan kautta. Tai jotenkin..
lookaround_orig.gif
Se meni heti reisille, mutta toinen yritys onnistuikin jo paremmin
smile_org.gif
062802jumpie_prv.gif

Onneksi ei tarvitse odottaa seuraavaa ajotuntia huomista pidemmälle, niin ei tarvitse taas puolta tuntia hakea ensin vaihteiden vaihtoa, kytkintä ym.

Ja inssi menee mullakin ainakin juhannuksen jälkeiselle viikolle, toivottavasti siellä on joku aika vapaana kun lähden sitten heinäkuuksi muualle.. Kauhistuttaa ajatella kuinka piloille loma menee jos inssi kosahtaa ennen sitä..

SnaS, oletko jo käynyt moottoritiellä? Mun pitäisi sinne huomenna, en mä halua... kun kaheksankympin nopeudellakin tuuli ravistaa ihan hulluna. Kuulemma ne inssissäkin ajattaa motarilla.

En tajunnut tuota ajolinjajuttua. Siis jos kääntyy ensin oikealle jossa kaksi kaistaa, ja siitä pitäisi kääntyä hetimiten vasemmalle? (Mikä risteys Hyvinkäällä?)
Eikö siinä pidä käydä ensin oikealla kaistalla ja sitten siirtyä vasemmalle kaistalle kääntymistä varten? Näin mä autolla teen, en käänny risteyksestä suoraan sinne vasemmalle kaistalle enkä myöskään oikaise oikean kaistan yli viistolla linjalla. Siis selkeästi käytän auton/mopon siinä oikealla "suorana", vinkkari, ja sitten siirtyminen vasemmalle ja kääntyminen. Saiko tästäkään mitään tolkkua? Aja nyt se risteys mielikuvissa ja kerro.

Käytiin eilen omalla mopolla tunnin lenkki 25-tiellä, mä olin kyydissä. Paljon oli motoristeja liikkeellä. Yhdestä kuormuri+kaivinkonelavetti systeemistä tuli sellainen ilmaisku että oksat pois, meinasi oikeasti tempaista eukon kyydistä.

Tänään sit otettiin ajotunnilla alle pikkupyörä (CBF 125) ja harjoiteltiin sillä käännöksiä ja pujottelua. No syitä ongelmiin alkoi löytyä sit roppakaupalla, jo mainitut katse ja hartioiden rentous oli vähän sinnepäin... ja sit jostain kumman syystä mä pyrin korjaamaan pientä kallistusta käännöksissä samaan tapaan kuin suorassa hidasajossa. Ja täs yks suuri syy etten saa pyörää rajojen sisällä kääntymään. No tämän tajuttuani opettelin kääntämään tappiin saakka ja pakotin itseni pitämään asennon käännöksen loppuun saakka... ja kas kummaa pyörä kääntyy reilusti alle sallittujen rajojen! Huomenna sit saman opettelu isolla pyörällä.  
smile_org.gif

Tänään oli ensimmäinen ajotunti. Muuten kaikki ok, mutta jarrutuksissa ei vasen jalka meinaa millään pykältää vaihteita pienemmiksi.. Heti kun lopetti liian ajattelemisen niin alkoi luonnostaan myös vasen jalka toimimaan muiden raajojen mukana
smile_org.gif

Keskiviikkona sit ajelemaan isommalla pyörällä.

Sori, siis tarkoitin sitä kymppikerroksen vierestä juna-asemalle lähtevää ristausta josta otetaan vasen kaista suoraan ja käännytään Mäkkärin kulmille. Hoksasitko
smile_org.gif
?

En oo käyny vielä moottoritiellä, huomenna se saattaa olla edessä.. Hirvittää kovasti, ei ollu kovin vakaa olo mullakaan silloin 80 vauhdissa.
sad_orig.gif

Tulihan se kortti tännekin, vaikka vähän tiukoille meni käsittelykoe.  Harjoituksissa kaikki sujui vielä oikein hyvin, eikä missään tehtävässä ollut oikeastaan mitään ongelmia.  Varsinaisessa inssissä sitten kämmäsin jo heti hidasajossa, vaikka se on ollut kokoajan kaikkein helpoin testi.  Vaikka opettaja etukäteen painotti vielä, että ei siinä mitään ME:tä tarvitse tehdä, niin pistihän se jännitys sitten suunnitelmat sekaisin ja koitin aivan liian hiljaa.  Seurauksena jalka maahan ja uutta yritystä.

Onneksi oli vielä sen verran järkeä päässä, että keskittyi rauhassa seuraavaan yritykseen, eikä siinä mitään ongelmia sen jälkeen enää ollutkaan.  Myös hätäväistö vaati toisen yrityksen, kun hiukan liian innokkaasti lähti kääntämään ja ensimmäisen portin keila kaatui juuri ja juuri.  Noh, sekin onneksi meni toisella yrittämällä.

Itse ajossa ei sen kummempia.  Huomautusta tuli liian alhaisesta nopeudesta (60km/h 80km/h pätkällä), sekä ajokaistan valinnasta (2 samaan suuntaan menevää kaistaa, joista toisella oli kuorma-auto, josta halusin eroon).  Noista molemmista tuli "virhe" -merkintä, kuinka lähelle sitten lie noiden takia jäi.. Ei tunnu elämää suuremmilta virheiltä, mutta toisin, kuin omassa B-inssissä, tässä ei ollut asteikolla kuin virhe ja konflikti.

Noh, pääasia, että kortti kuitenkin tuli, yhden ylimääräisen ajotunnin se vaati.  Seuraavaksi sitten jostain tiristämään ne viimeiset pyörärahat, jotta saisi jonkun pelin alle (ER-5, diversion tjms edullista pyörää).

Tänään itsellä ensimmäinen ajotunti, Haagan autokoulussa päristellään. Viime perjantaina oli teoriakoe, tuli vähän yllätyksenä kun kysymyksien jälkeen tuli vielä 30kuvaa päälle. Autokoulussa ei mainittu mitään tästä lakimuutoksesta joka tuli 1.6 voimaan. Noh läpi meni kuitenki..
cool.gif

Toivottavasti saan loput ajot + inssin varattua ensiviikolle ennen juhannusta niin pääsee vielä päristelemään pyörällä! Voi tosin olla että menee juhannuksen jälkeiselle viikolle.

Miten sitä pitikään hehkuttaa viime ajotuntia, kun tänään taas kaikki meni aivan pieleen. Heti ekassa ristauksessa autokoululta pyörä sammui enkä meinannut millään päästä etenemään. Pääsin kuitenkin, mutta siitä meni sitten pasmat sekaisin ja vartin päästä yhdessä ristauksessa 2 kertaa peräkkäin nurin kun päästin kytkimen liian äkkiä ylös ja pyörä hyppäsi eteenpäin. ARGH, miten toivoton tunari minä olen
mad.gif
suututtaa niin paljon!

Lopputunti sujui kuitenkin ihan hyvin, tosin mies tuumasi juuri puhelimessa että eihän se ole kovin hyvin mennyt jos 2 kertaa sain taas kaadettua.. Kuinka kannustavaa.

Mutta kortin minä olen päättänyt saada, hinnalla millä hyvänsä.

Nonii, eka ajotunti takana. Harjoiteltiin hidasajoa,stop'n'go,jarrutus ja portteja. Ainut joka tuotti vaikeuksia täällä oli toi stop'n'go. Välillä jäi 2:n silmään ja välistä oikealle jalalle pysätys. Loppua kohden sekin jo alkoi onnistumaan.

SnaS: Hyvin se menee! Liika ajattelu vaan pois niin siitä se lähtee, muuten, minkälaisilla pyörällä siellä hyvinkäällä ajellaan?

Hyvin se menee! Liika ajattelu vaan pois niin siitä se lähtee, muuten, minkälaisilla pyörällä siellä hyvinkäällä ajellaan?
Kiitos, nimenomaan se liika ajattelu pitäs saada nyt pois.
Eilen en ilmeisesti ajatellut sitten mitään kun sujui näppärästi
smile_org.gif

600 cbf on tässä autokoulussa käytössä. Minun ois varmaan pitäny ajaa jo heti ekalla tunnilla niitä käsittelyjuttuja tällä niin ois tullu vieläkin tutummaksi, mutta ajoin sillon 125 cbf:llä. Mutta kyllä se tästä taas, mielikin alkaa jo olla vähän piristyneempi
smile_org.gif

Jollen ihan valehtelemaan rupea, tuo koulun pyörä on Honda CBF 600 , ei siinä paljoa katteita ole joten ei SnaS sitä pilkkeiksi saa. Itseasiassa en usko hänen kaatuneen kertaakaan koska mopossa ei näy jälkiä.  
wink.gif

Älä välitä miehesi kommentista, tuo minunkin ukkoni kysyi "monta pyörää meni?" kun palasin ajotunnilta. Ehkä kaikki kansakunnan kaksilahkeiset ovat ottaneet tietyn asenteen näin kesän kunniaksi, haha.

Me muutes tavattiin SnaS kanssa tänään ihan livenä, mä tulin ajosta ja hän lähti. Oli kiva nähdä, oikeasti!

En käynyt motarilla, hierottiin keskustassa niitä kaikkein kurjimpia paikkoja. Tasa-arvoisia risteyksiä jne siinä aseman nurkilla, Uudenmaankadun vaihtuessa Hämeenkaduksi.

Sitten hieromista siellä terveyskeskuksen lähellä ja Sahanmäessä. Muutaman kerran tuli kuitti "ja ottaisitko sen vinkkarin taas pois" kun se jäi päälle, miksei siinä voi olla kunnon kirkasta välkkyvaloa ja naksnaks-ääntä kuten autossa? Yhden kerran tuli väärä ajolinja ja tuo oikealle kääntymisen jälkeinen välitön vasen -> se todella tehdään vetämällä risteys pitkäksi ja suoraan sinne vasemmalle. Risteysten väli on vain muutama metri, siinä se on lähellä Lidliä.

Ensi viikko taukoa, sitten ylimääräinen käsittelytunti maanantaina. Normaali tunti tiistaina ja heti perään inssi. Gurp.

SnaS, kyllä me se kortti saadaan. Jollei nyt niin ensi kesänä!

lookaround_orig.gif

Back