• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan opastusta varusteiden kanssa

Itsekin sitten eksyin loppujen lopuksi tämän harrastuksen pariin. Ei huono valinta, mutta tili huutaa tuskaa
cool.gif

Toivoisin hieman apua mm. varusteiden hankinnassa. En tiedä ollenkaan, mikä ajotakki olisi hyvä. Mitkä ajokengät on hinta/laatu suhteeltaan ostettavan arvosia jne. Myös hyvien kauppojen salamainontaa saa minulle harrastaa, olen täys untuvikko.

Pyörähän on se Yamaha YZF-R125, pieni, mutta ikä ei riitä muuhun ja pakkohan sitä on jostaki aloitettava vai mitä?
pftroest.gif

Ajovinkkejä voi myös neuvoa. Mitkä ovat hyväksi koettuja neuvoja ja ohjeita liikennettä ja matkailua ajatellen!

Toivottavasti löydän teidän kannalta apua!
bowdown.gif

Jos tahtoo halvat ja hyvät ajokamat mutta ei silti viitsi kaksia ostaa kannattaa selailla vaikka tuolta ja muilta netin myyntipalstoilta. Itse katsoisin alkuun kunnon tekstiiliasun, kevarilla ei niin kovaa taida päästä että laadukas tixtexi kuluisi puhki joten nahkoja ei välttämättä kannata vähistä rahoista hankkimaan. Kypärä täytyy melkein uutena ostaa tai ainakin käydä liikeessä kokeilemassa että mikä malli omaan päähän sattuu sopimaan, kunhan ei ole muovista tehty ja sisuskalut saa irti pesua varten.

Kypärä täytyy melkein uutena ostaa tai ainakin käydä liikeessä kokeilemassa että mikä malli omaan päähän sattuu sopimaan, kunhan ei ole muovista tehty ja sisuskalut saa irti pesua varten.
Minun paani on tehty puusta eika muovista ja sisuskaluja siella ei ole lainkaan.
Jaa kyparasta puhutaan...
idea3.gif
...joo, samaa mielta.

Jos tahtoo halvat ja hyvät ajokamat mutta ei silti viitsi kaksia ostaa kannattaa selailla vaikka tuolta ja muilta netin myyntipalstoilta. Itse katsoisin alkuun kunnon tekstiiliasun, kevarilla ei niin kovaa taida päästä että laadukas tixtexi kuluisi puhki joten nahkoja ei välttämättä kannata vähistä rahoista hankkimaan. Kypärä täytyy melkein uutena ostaa tai ainakin käydä liikeessä kokeilemassa että mikä malli omaan päähän sattuu sopimaan, kunhan ei ole muovista tehty ja sisuskalut saa irti pesua varten.
Joo itsekin olen enemmän tekstiiliasuja miettinyt.

Kypärä jonka satuin löytämään www.sportsbikeshop.co.uk kaupasta olisi Caberg Trip, hintaa oli muistaakseni 125e. Flip-up mallia. Olisiko tämä mistään kotoisin? Toki sitä olisi tarkoitus päästä ensin kokeilemaan, mutta jotain flip-up tyylistä olen ajatellut.
blush.gif

Kiitos jo näistä, GoSpel saa
bowdown.gif

Kiertele liikkeitä. Nyt saa aika halvalla jokapaikasta, kun myyvät jäljelle jääneet -09 kamat ulos. (-50-70%)
Kannattaa katsoa takki ja housut erikseen, pääsee monesti halvemmalla, mutta kyllä valmiita settejäkin löytyy.
Ajokengät vaikka biltemasta 50-60€.
Ajoin tänä kesänä n.9tkm tommosilla, eikä mitään valittamista.

062802moto_prv.gif

Nyt on todellakin hyvä aikaa ostaa ajokampetta. Suosittu tapa hukata rahaa on ostaa ensin halvat ja sitten hyvät. Siispä jos haluat selvitä halvalla, osta kerralla hyvät. Kirpaisee vain kerran eikä joka kerta kuten huonojen ajokamppeitten kanssa. Kaksiosainen nahkapuku on perushyvä ostos. Osta kaikki itse sovittamalla, ei sokkona netistä. Painota eniten puettavuutta, istuvuutta ja mukavuutta, ja panosta sitten suojaavuuteen ja ulkonäköön. Ajokamppeista ei ole hyötyä jos niitä ei tee mieli vetää päälle. Huomioi kokonaisuudet, ettei käy niin ettei lahkeet mene saappaaseen (tai toisinpäin) ja sama hansikkaan ja hihojen kanssa.

Suosittu tapa hukata rahaa on ostaa ensin halvat ja sitten hyvät. Siispä jos haluat selvitä halvalla, osta kerralla hyvät.
Tämä on kyllä niin totta. Itsekin tullut ostettua ensin halpaa, sitten halpaa ja lopulta se vähän kalliimpi, mutta hyvä. Jos vaan olisi kerralla laittanut vähän enemmän, niin olisi saanut halvemmalla sen kalliimman ja hyvä.

Kaksiosaisen nahka-asun kannatus myös täältä. Ja jos yhtään tuntuu siltä, että rata-ajo voisi olla tulevaisuudessa se sun juttu, niin osta sellainen puku jossa paikat polvipaloille. Moni on kironnut, kun joutuu sen takia pukua vaihtamaan.

Jos ostaa ensin halvat, voi olla että joutuu ostamaan myöhemmin myös hyvät.
Toisaalta jos ostaa ensin "kalliit ja hyvät" tietämättä oikeasti mitä haluaa ja tarvitsee, voi joutua ostamaan toiset kalliit ja hyvät kun ensimmäiset eivät vastaakaan tarpeita/mieltymyksiä.
Ensimmäisiä ajokamojaan ostavan kun ei ole välttämättä helppo arvioida oikein mikä on hänen käyttönsä kannalta "hyvä".
Kokeneemmilla on toki vahvat mielipiteensä siitä mikä on "hyvä" mutta niissäkin on yleensä vähintään puolet omaa mieltymystä mukana.

Nyt on todellakin hyvä aikaa ostaa ajokampetta. Suosittu tapa hukata rahaa on ostaa ensin halvat ja sitten hyvät. Siispä jos haluat selvitä halvalla, osta kerralla hyvät. Kirpaisee vain kerran eikä joka kerta kuten huonojen ajokamppeitten kanssa. Kaksiosainen nahkapuku on perushyvä ostos. Osta kaikki itse sovittamalla, ei sokkona netistä. Painota eniten puettavuutta, istuvuutta ja mukavuutta, ja panosta sitten suojaavuuteen ja ulkonäköön. Ajokamppeista ei ole hyötyä jos niitä ei tee mieli vetää päälle. Huomioi kokonaisuudet, ettei käy niin ettei lahkeet mene saappaaseen (tai toisinpäin) ja sama hansikkaan ja hihojen kanssa.
Tässä kaikki tulikin jo aika hyvin. Nyt on tosiaan hyvä aika ostaa kamoja. Syksysin saa sitä mahdotonta yhdistelmää eli hyvää halvalla. 2-osasille nahoille pisteet myös täältä. Nahkatakki on huomattavasti gorea mukavampi kesäkuumilla ja sadeasunkin saa muutamalla kympillä jos sateessa on pakko ajella.

Vähän OT kun aloittaja on Kalajoelta, mutta pk seudulle vinkkinä, että eurobikerilta saa Sweepin Podium hanskoja 25e.
wink.gif

Jovvain...
sport05.gif

Juu, ny se on aika ostella vermeitä talteen, esim viime perjantaina Hautra / JKL vähintäin -50% ja mukaan tarttuivat mm:

MP-asun Step Boot -ajosaappaat h 129€ (mulle 64.50€)
Mp-asun ajotakki h 299€ (mulle 59€)
IXS:n NIMA II-ajohousut h 189€ / 130€ (mulle 59€)

Koko setti normisaappaiden hinnoilla = 180 €

Mukaan jäi vaikka on noita takkeja jo kuudet ja housuja kuudet myös.....mut onhan naisillakin eri vaatteiden sävyjä vuoden- ja vuorokauden aikojen mukaan jne.....
biggrin.gif

Moi,

Harmi, että olet Kaljoella asti; täällä Helsingissä olisi olut mulla tarjolla vahaa rompetta n. 177 senttiselle. Aloittelevalle motoristille harrastuksenaloistushintaan eikä mitää zaizzea, vaikka käytettyä. Sellaisilla itsekin aikoinaan aloitin ja jo täällä mainittiinkin, että kantsii tihrustella noita myyntipalstoja.

Kiitoksia jo nyt tulleista vastauksista!

Itse kahtoin näitä ajofarkkuja, ovatko hyviä näin illan lyhkäsille ajokerroille, enemmän kesää katsoen? Mistä hyvää halvalla? Voi olla, että aluksi totuttelen "kaupunki" ajamisella. Mutta suurin tavoite olisi ensi kesänä tehdä kaverin kanssa edes jonkin näköinen matka! [wink]matkakohteisiin vinkkiä [/wink]

Yks päivä vierailin jo liikkeessä ja myyjä suositteli minulle selkäpanssarin ostoa, kaiken varmuuden vuoksi. Näistä hyviä kokemuksia?

Ja rata-ajoa tulen ehdottomasti kokeilemaan! Se on must!
buttrock.gif

Kannattaa ostaa mieleiset ajovarusteet, eniten laittaisin painoarvoa kengille ja kypärälle. Tuollaisilla lötköpohjaisilla tourinkisaappailla on aivan helkkarin huono ajaa - ainakin minun mielestäni siis.

Vaatteissa olen kuitenkin mieltynyt enemmän tekstiiliasuun kuin nahkoihin, molemmat löytyy. Kesäkuumalla nahkatakki on kieltämättä kiva, mutta näin syksymmällä nahat lojuu komerossa. Tämäkin on varmaan henkilökohtainen juttu, mulle ei vaan ole löytynyt yhdeltäkään valmistajalta todella hyvin sopivia nahkoja. Rukan nahkavermeitä en ole kyllä sovittanutkaan, ovat kyllä liian kalliita.

No, pistän tähä vähän esimerkkiä, minkälaisesta kamppeesta tykkäisin
smile_org.gif

Kengät: Alpinestars F1 Sport Shoe
# En meinaa, että juuri nuo, mutta nuo voisivat olla sit mun tyyliä ja tuntua mukavimmalta kesän pikkuajoihin
smile_org.gif

Housut: HELD Fame Kevlar ajofarkut
# Tämäkin vain esimerkki

Takkia en ole vielä katsonut ollenkaan, varmaan nappaa kouraan sen, mikä sattuu kaupasta vastaan tulemaan ja hinta miellyttää.
biggrin.gif

Tosiaan, vastaavia kenkiä en ole vielä löytänyt kauppoja selailemalla enkä paikan päältä. Onko teillä antaa vinkkiä, mistä sellaisia saattaa löytää? Ja ai niin, mielellään Pohjois-Pohjanmaalta! Sama koskee farkkuja, molempia pitäisi päästä paikan päällä kokeilemaan, ennenkuin menee ostelemaan.
omg.gif

Osta kaikki käytettynä:
Kengät max 100€ / goretex
Takki nahkanen max 150€
Housut tekstiili max 100€ kalvolla
hanskat halpahallista keinonahka 5€
Kypäräpipo ja kaulasuoja 10€
kerrasto erätukusta 20€

No, pistän tähä vähän esimerkkiä, minkälaisesta kamppeesta tykkäisin
smile_org.gif

Kengät: Alpinestars F1 Sport Shoe
# En meinaa, että juuri nuo, mutta nuo voisivat olla sit mun tyyliä ja tuntua mukavimmalta kesän pikkuajoihin
smile_org.gif

Housut: HELD Fame Kevlar ajofarkut
#  Tämäkin vain esimerkki

Takkia en ole vielä katsonut ollenkaan, varmaan nappaa kouraan sen, mikä sattuu kaupasta vastaan tulemaan ja hinta miellyttää.  
biggrin.gif

Tosiaan, vastaavia kenkiä en ole vielä löytänyt kauppoja selailemalla enkä paikan päältä. Onko teillä antaa vinkkiä, mistä sellaisia saattaa löytää? Ja ai niin, mielellään Pohjois-Pohjanmaalta! Sama koskee farkkuja, molempia pitäisi päästä paikan päällä kokeilemaan, ennenkuin menee ostelemaan.  
omg.gif
Kannattaa oikeasti harkita vielä noita tennarityylisiä ajokenkiä. Ovathan ne varmasti mukavat kaupungilla pyörähtäessä, mutta silti suosittelin saappaita ajokengiksi. Saappaat jo ihan pelkästään sen takia, että on mukava kun nilkat eivät palellu kevään ja syksyn viileillä ilmoilla. Kaupungilla käyntiin voi sitten vetää jalkaan ne perus tennarit, jos saappaat tuntuvat liian raskailta.

Noilla linkitetyillä kamppeilla ei ole sitten mitään tekemistä ajovarusteiden kanssa. Ratapäivillä tulee eka mutka heti portilla kun edessä on U-käännös ja kotimatka.

Yks päivä vierailin jo liikkeessä ja myyjä suositteli minulle selkäpanssarin ostoa, kaiken varmuuden vuoksi. Näistä hyviä kokemuksia?

Ja rata-ajoa tulen ehdottomasti kokeilemaan! Se on must!  
buttrock.gif
Jos radalle aikoo niin kunnon varusteet päälle. Nahkapukua, yksi tai kaksi osaista, selkäpanssari, kypärä, kunnon saappaat ja hanskat. Itse kerran hieman pahemmin radalla kaataneena, luiden kasaan laittoa ja ihonsiirtoa riittävästi nähneenä (vaikka oli kunnon varusteet päällä) en aja metriäkään tuota pyörää ilman kunnon ajovarusteita. En radalla enkä myöskään kadulla. Minusta varusteet on kuitenkin se halvin henkivakuutus tässä harrastuksessa pidemmän päälle. Niitä ei joka vuosi tarvitse uusia.

Back