• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijalta aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnttiJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muutamaa viestiketjua lueskelleena on tullut usein mieleen neuvojen ja ohjeiden kirjavuus aloitteleville ratakuskeille. Ajattelin niiden innoittamana käyttää kymmenen minuuttia elämästäni kirjoittamalla omia havaintoja ja oivalluksia yhteiseksi iloksi meille ratailua aloittaville toivoen että joku muukin jakaa omansa. Nämä siis eivät ole yleisiä neuvoja tai ohjeita vaan ihan vain omia oivalluksia puhelimeen matkan varrella kirjoitettujen Kemoran muistiinpanojen pohjalta. Näillä oivalluksilla olen kuitenkin itse saanut sekunteja pois ja varmaan joku muukin niistä saa mietittävää ja ideaa ajoonsa.

1. Päätös
19.6. 2009
Kemoralle uuden pyörän kanssa. Ratakruisailu, jota olin harrastanut kolmen päivän verran, oli ihan kivaa mutta jotain siitä puuttui. Sisälle oli syttynyt palo ja halu oppia ajamaan. Kovaa. Tajusin, että jos haluan päästä siihen tavoitteeseen, minun on päätettävä niin ja toimittava päätökseni mukaan. Samalla pitää hyväksyä kaadon ja loukkaantumisenkin mahdollisuus. Tästä päätöksestä kalusto muuttui kilvettömäksi ja sen seurauksena pelottava hyppäys keskiryhmään ratapäivillä. (Kemora 1.21,19)

2. Nöyryys
21.6.2009
Mä oon ihan sika nopea. Polvi osuu maahan melkein joka kurvissa, näkeehän kaikki. V**u  mä roikun niinku Rossi. Nahkatakki lepattaa ja ego kasvaa. Nyt mennään lujaa, taas ohitin! Pitää käydä kyselemässä vähän, mitä aikoja kisakuskit ajaa täällä, ei varmaan paljon kovempaa. Vois samalla vähän neuvoa jotain jos ei ajo meinaa sujua.
… Ai yli kymmenen sekuntia? Ai yhdellä kierroksella eikä kymmenellä?
Aloitetaas alusta. Beginner’s mind takaisin, mä en osaa mitään. Ja jos kuvittelen osaavani, en voi ottaa oppeja vastaan niiltä jotka oikeasti osaavat. Ei kun ruinaamaan jos joku voisi vähän näyttää linjoja. Ei vaan aika parane. Tajuan että ei ole oikotietä onneen, pakko alkaa rakentamaan palikka kerrallaan ajoa.

3. Virheistä oppiminen
16.7.2009
Paikat jumissa Botnian kaatumisen jälkeen. Takana pari melkein unetonta yötä kipeän polven ja analysoinnin takia. Mikä meni pieleen? Ajoasento.  Polven jatkuva itsetarkoituksellinen laahaaminen on ihan järjetöntä. Takapuoli roikkuu kokonaan satulan alla ja paino on klipareilla käsien varassa. Pieni  hallitsematon luisto takapyörässä ja se on menoa. Opettaisko joku ajoasentoa? Tume ajaa hienosti, neuvoiskohan se? Ei kehtaa kysyä kun se on niin nopee. Kysyn tolta 1.20 ajavalta jampalta.
Aika pian tajuan, että jos kysyn neuvoja 1.20 ajavalta, opin ajamaan 1.20 aikoja. Ja sitähän mä en haluu. Mä haluun ajaa 1.10! Ainakin! Ei muuta kuin ruinaamaan nopeimmilta oppeja, ja saahan niitä. Ei ne nauraneetkaan mulle kun kysyin tyhmiä. Alkaa avautumaan… Päätä peilin paikalle, puolikas kankku penkin yli, pää edellä.  Tajuan, että tarvitaan tuhansia toistoja jotta ajoasennosta tulee automaattinen, ja myös sen, että tuhansilla väärillä toistoilla siitä tulee tosi hankalasti pois opittava. Onneksi en kuunnellut sitä kaikkitietävää jamppaa, joka tiesi oikeasti ajoasennosta yhtä paljon kuin mä.  (Kemora 1.19.5)

4. Funtsaus
29.8.2009
Kauden viimeinen ratapäivä Kemorassa. Pää tuntuu täyteen puhalletulta ilmapallolta, kauden aikana on oppinut niin hirmusti uutta. Onneksi on talvi aikaa sulatella. Ajolinjat alkavat löytyä. Kävelen viimeisillä ratapäivillä kaikki radat läpi monta kertaa niin että alan muistamaan kuopat, pomput, kallistukset, painaumat…  Opin radoista enemmän yhdellä kävelykierroksella kuin kymmenillä ajetuilla. Nyt uskaltaa jo nopeaan ryhmään kokeilemaan. 1.18  menee helposti, paketti on kasassa ja tuntuu hyvältä. Seuraamalla vähän nopeampia kuljettajia jarru muuttuu koko ajan myöhäisemmäksi ja avaus aikaistuu. Kausi päättyy 1.17,1. chronossa. Toiveikasta!

5. Kisaamaan!
15.5.2010
Hulluus iskee talven aikana. Tavoite on ollut koko ajan ajaa kisaa jossain vaiheessa, miksi siis odottaisi vielä vuoden kun on Jokkis! Sinne vain hakemaan kokemusta ja vetoapuja. Eka kisa melkein heti ajokauden alussa odottaa. Vähän hirvittää kun alkukauden aikojen valossa kamppaillaan jumbosijoista mutta ehkä se vauhti tulee kun kaikki muut palikat osuvat kohdalleen. Päätän siis panostaa sukanvarsisäästöt paremmin alle istuvaan pyörään ja uusiin renkaisiin. Kisaviikonloppu koittaa ja aika-ajossa tärähtää heti 1.16 alkuinen. Nyt hirvittää jo, parempi tulla radalta pois kun meni niin helposti! Kisassa aika ei parane mutta huimasti tulee uutta oppia ja tietoa pyörän käyttäytymisestä ja varsinkin omasta ajamisesta silloin, kun ajossa alkaa tulla ”tilanteita” (vierestä sujahtavia kaksipyöräisiä keilapalloja, pomppivia etupyöriä, luistavia takapyöriä jne.) Tajuan, että aika paljon saa tapahtua, ja silti mopo on hallussa. Luotto pyörään kasvaa koko ajan.
Seuraavana treenipäivänä uudet opit taas käytäntöön ja ajo lähtee kulkemaan. 1.14,0! Jotain kuitenkin on edelleen pielessä. Tietäis vaan mitä…

6. Kuuntele ja kysele ja ennen kaikkea, KOKEILE ja TREENAA
21.6.2010
Kesälle varatut renkaat alkaa jo loppumaan, treenipäiviä on takana kohta enemmän kuin työpäiviä kesän aikana. Kemorassa jälleen kolmen päivän setti vuosi aloittamisen jälkeen. Rata-ajokurssin opit ajolinjoista ja ajo-asennosta ynnä muusta elävästi mielessä lähdetään pala kerrallaan miettimään ja kokeilemaan. Ensin ajoasento kuntoon. Takamus pysyy penkissä, polvi käy vain kokeilemassa asfaltin pintaa. Varvaspalalla kallistusta kontrolloiden pää edellä kurveihin. Check.1.13.8
Seuraavaksi ajolinjat. Polvi kanttarin yli nurmikon puolelle, ajolinjat käyttäen hyväksi monessa mutkassa olevaa jyrkkää kallistusta juuri kanttarin ja asfaltin reunassa. Avaukset niin aikaisin ja vauhtia ulostuloon niin paljon että pyörä käy ulkokanttarin vieressä ulostulossa. Check. 1.13.5
Jarrut ja katse. Tuntuu että mutkat tulee silmille, hirvittää mennä nopeisiin tarpeeksi kovaa. Siirrän katseen mutkaan tuijottamisen sijasta katsomosuoralla ensin jarrumerkkiin, siitä ”taittomerkkiin” ja siitä vasta mutkan ulostuloon. En katso enää kertaakaan mutkaa tai sisäkanttariin. Check. 1.13.0.
Hei, jarrumerkkiähän voi tällä tavalla siirtää hurjasti eteenpäin! Ei enää löysää rullailua mutkassa tai suoran päässä ennen jarrua. Heti, siis heti kun jarru hellittää, kaasu alkaa rullata auki. Sormet vielä jarrukahvalla, siitä avataan. Taas säästyy aikaa. Paluusuoran jarrussa takapää vatkaa puolelta toiselle kevyenä uuden jarrumerkin ansiosta.  Mitä jos kokeilisi vastaohjauksella kääntää pyörää samalla kun jaloilla ja takamuksella työntää takapäätä ulkokurvin puolelle? Jumankauta, toimii! Check. 1.12.8.
Takapyörä hallittuun sladiin avauksessa aiemmin ja rengas ruvelle. Kahvilanmutkasta avaus kohti aitaa kun suoraa ei vielä näy, kyllä se kaasulla kääntyy. Viimeinen karusellin vasen jyrkemmin ulos, taas takapää saa rauhassa luistaa, kyllä se perässä tulee. Kolmosmutkassa rajumpi avaus ihan kyljellään. Takapyörän luistaessa pyörää vaan vähän pystympään ja kaasu stabiilina.  Check.1.12,18.

Mitäs seuraavaksi, joku muu saa jatkaa
smile_org.gif
Pitäiskö nyt aloittaa se kuuluisa säätäminen? Kaksi-kolme sekuntia siellä jossain edelleen lymyilee ja se on hemmetin pitkä aika radalla.

Loistava kertomus
biggrin.gif

Itse menen tänään hakemaan "vanhan romun" vain sitä varten ettei tuota isoa mustaa halua rikkoa radalla. Se pelko kuitenkin estää suorastaan nauttimasta ajamisesta.
062802moto_prv.gif

Ehkäpä ensi kesänä voi jo alkaa miettimään sitä, voisko ajaa jo kelloa vastaan kun omaa pelko on voitettu !??!

Rispekt. Ei voi muuta sanoa. Vuosia olen jo tahkonnut ja en selkeästi osaa läheskään niin paljon kuin sinä.

bowdown.gif

Kiitti, aivan loistavasti kerrottu mitä voi odottaa, jos päättää joskus ruveta noita 1.18 alle meneviä aikoja tavoittelemaan. Jos 1.20 menee perus cruisailulla ja 1.18 puristamalla niin siitä noi 5sec. pois onkin sitten kokonaan eri asenteella otettava? Täytyy myöntää ettei meikäläisestä ainakaan vielä ole siihen mitä toi vaatii.  
crazy.gif

/z

e1: sen verran hyvin vedät ja vielä kerrotkin siitä ymmärrettävästi et sultahan tässä pitää ruveta neuvoja kyselemään!!  
biggrin.gif

e2:
Pohdin täs yön yli tätä AnttiJ:n stooria minkä vois mun mielestä suoraan nostaa pysyväksi topikiksi..

Summasin missä oma kehitys tätä tarinaa vasten on.
Nöyryyttä mulla mielestäni sentään on, mutta paljon muuta puuttuu.

Näit mä olen niiku vaan reenannut ja tässäkin on ollut mulle ihan tarpeeksi:
"Päätä peilin paikalle, puolikas kankku penkin yli, pää edellä, tarvitaan tuhansia toistoja jotta ajoasennosta tulee automaattinen"

Laskin että mull on ihan vaan pari juttua mitä vois ajamisen osalta niiku vähä kehitellä:
- päätös (ja sen mukana kaikki)
- loukkaantumismahdollisuuden hyväksyminen (riskin pitää pysyä pienenä)
- virheistä oppiminen (mä EN tee ikinä virheitä [mulle sattuu vain "hups"-vahinkoja], joista voisi ottaa oppia. Ajan hyvin isolla prosentilla varman päälle, vaikka silti muutama (2+2) ohjelmanumero on joskus sattunut)
- ei ole sen enempää tilanteita kuin taphtumiakaan (jolloin luottokaan pyörään ei kasva)
- rataan tutustuminen (kerran olen Motoparkin kävellyt ympäri, enkä muista siitä sen perusteella yhtään kuoppaa)

Nämä on jo ajatuksenakin aika hardcore meikäläiselle:
- polvi kanttarin yli nurmikon puolelle (ajolinjat on vähintään metrin jo tämän takia pielessä, puhumattakaan että myös koko linja on välillä vielä isommin väärin. matopurkissa kun kanttareiden reunoissa on niitä reikiäkin ja pää viistäis heinää jos kovin läheltä ajaa)
- käyttäen hyväksi monessa mutkassa olevaa jyrkkää kallistusta (ai niinku mitä?)  
wink.gif

- mutkat tulee silmille (no niin tekee, katseen kehittämisen olen koettanut muistaa, mut tuppaa unohtumaan)
- takapää vatkaa puolelta toiselle (paniikki pitkäksi menosta iskee jo kunnon kevennyksestä)  
tounge.gif

- vastaohjauksella kääntää pyörää samalla kun jaloilla ja takamuksella työntää takapäätä ulkokurvin puolelle (ai niinqu näinks se tehdään, Vehniäisen ajamana shikaani motoparkissa näyttää varmaan just tän takia siltä kuin se näyttää?)
- takapyörä hallittuun sladiin, takapää saa rauhassa luistaa, takapyörän luistaessa: kyllä se kaasulla kääntyy (pyrin aktiivisesti välttämään juuri tätä!!)  
cool.gif

^ Iso kiitos Antille!
Mulla onkin tässä jatkossa muutama asia mitä opetella, jos saan joskus ton päätöksen tehtyä.

^ Antin kehitys on nyt varmaan sitä mitä "Aja enemmän säädä vähemmän ja kuuntele kokeneempien ohjeita" metodilla saa parhaimmillaan aikaan! Taidan kuitenkin itse koettaa muistaa että ilmeisesti myös lahjat, yleinen motorinen taito on jonkinmoisena edellytyksenä et lähellekään Antin kehitystä pääsee.

Muotoilin ja tulostin itselleni Antin stoorista autotalliin huoneentaulun ja toisen pistän Andy Ibbotin kirjan väliin lisälehdeksi, koska siinä ei puhuttu näin konkreettiseisti kuskin kehittymisestä yhtään mitään. Sen verran syke nousee tätä lukiessa et kai se on pakko lähteä näillä spekseillä Kemoraan kokeilemaan pääseekö sitä tosta 4. vaiheen 1.18:n alle millään ilveellä. Siinä näyttäs olevan ennen kisoja sekka pelivaraa ennen kuin hulluus iskee..  
idea3.gif

Hyvin sä vedät, uskomatonta kehitystä!

Tolla ajolla tulis menestystä jo isommissakin kinkereissä.

- T -

Nyt tuli semmoinen tarina, mikä voittaa selkeydessään mielestäni oikeastaan kaikki täällä aloittajille kirjoitetut tarinat.

Loistavaa tekstiä! Kiitos AnttiJ!

bowdown.gif
tuntuu siltä että näitä tarinoita on vaan elokuvissa, mutta maailman nopein kansa inttää vastaan
thumbs-up.gif
ois se hienoo jos itte pääsis joskus noin.....

Heh, taisi olla jonkin sortin profetia tuo kirjoittamani "joku muu saa jatkaa" kun loppukausi ei ihan suunnitelmien mukaan sitten mennytkään.

Ratapäivien kuvista ja kisojen videoista tuli selvästi esiin edelleen kehittämistarvetta ajoasennolle, vein pyörää usein ihan turhan pystyssä jopa voimakkaasti kallistetuissakin kurveissa liian voimakkaasta jarrusta johtuen. Sitä sitten lähdettiin korjaamaan astuen pois mukavuusalueelta ja koko ajan mutkanopeutta kasvattaen ja jarrua keventäen (kiitos Miikan ja muiden opastuksen). Oikealle jostain syystä toimi jo varsin kivasti mutta vasemmalle kääntyvät mutkat ovat edelleen myrkkyä... Kaksi kertaa ajoasento napsahti jo vähän liiankin kohdilleen siten, että oikea kyynärpää osui kanttariin tai asfalttiin, en ole varma kumpaan. Oltiin siis varmastikin aika lähellä niitä "kallistuksen rajoja" (ei voi kun rakastaa tuota bemua). Vasemmalle sen sijaan ei tuntunut saavan asentoa kasaan vaikka kuinka yritti ja liiasta yrittämisestä tietysti syntyi, noh, vahinko. Eli Kemoralla nurin karusellin vasurissa.

Kaatuminen on näköjään ihan arvokasta, paitsi taloudellisesti niin myös opetuksellisesti. Analysoimalla tai edes arvailemalla miksi näin kävi, saa kyllä sellaista tietoa ajostaan minkä keräämiseen olisi varmaankin tarvittu hurjan monta ajokierrosta. Ei siis mennyt hukkaan mutta väkisinkin vähän ajaminen otti takapakkia hetkeksi. Loppukaudeksi kuitenkin ajat alkoivat olla siellä missä niiden toivoikin olevan.

Kauden saldona siis huikea kokemuksen karttuminen, ratapäiviä taisi tulla kauden aikana melkein seitsemänkymmentä, kaikkiin jokkis-startteihin lähdettiin ja yhtä vaille onnistuttiin ajamaan maaliinkin. Sadekelillä viimeisessä kisassa lipsahti ja kuskista tuli hetkeksi aikaa kyvytön kahteen hienoimpaan hereillä toteutettavaan aktiviteettiin highsiderin jälkeisen hajareisin tankin päälle tipahtamisen seurauksena. Valitettavasti toinen näistä aktiviteeteista oli ratamoottoripyöräily ja kisa jäi kesken tähtien vilistessä silmissä. Tavoite kauden alussa oli päästä kerran pisteille ja se tavoite täyttyi, neljässä kisassa pistesija, paras sijoitus neljäs ja loppupisteissä viidentenä. Ajat myös paranivat kivasti, Alastarolla meni  treenissä loppukaudesta pari kertaa jo 1.22,5. ja kisassakin 1.23,jotain. Ei se siis ihan pieleen mennyt.

Ensi vuoden suuret tavoitteet (jos lompakko kestää) ovat ajamisen tarkempi analysointi ja opettelu tiedonkeruun kautta, pyörän säätämisen opettelu (vois vaikka vaihtaa välitykset) ja ennen kaikkea hauskan pito!

062802jumpie_prv.gif

Hienoa kehitystä! On tuohon 70 ratapäivään varmaan joutunut muutaman hikipsiran hikoilemaan/ renkaita ostelemaan =)

Back