Suosittelen uhraamaan rahaa varusteisiin, se on loppujenlopuksi suhteellisen halpaa verrattuna itsensä paikkaamiseen jos kivuille asettaa hinnan...
Itselläni on Trufitin puku (Velj. Siltala Tuurissa) jossa CE-hyväksytyt suojat olkapäissä, kyynärpäissä, selässä, lonkissa ja polvissa. Goretex suojaa sateelta yms. Heitä tuo telttapatja helkuttiin selästä heti jos rahaa on, ja osta oikea selkäpanssari... selkärankaa et korjaa edes rahalla. Tällä selviät sateesta ja kylmästä jo vähintäänkin kohtalaisesti.
Kun housut ja takki on hankittu, mietippä kenkiä. Hädässä ajaa vaikka hyvillä goretex vaelluskengillä mutta todellakin vain hädässä, esim. Richan halvat touring kengät on ihan käypäset ja nekin saa about 100 euron hintaan. Mukavat jalassa (ainakin itsellä), ja tähän mennessä pitäneet veden muualla ku sisällä
Entäpä räpylät? No ne vanhat nahkahanskat ajaa toki asiansa alkuun, mutta entäpä kun vedät lipat? Aivan, eihän ne tokiinsa auta juurikaan... Käytetään taas esimerkkinä Richaa, kun tuli sellaiset hankittua. Nahkaa ja rystyssissä suojat. Nivelten kohdat on myöskin paksummalla nahalla ja vuoraustakin löytyy sen verran ettei räpylä nyt ihan uima-altaassa ole ja vesikään ei ulkoa sisään löydä.
Sitten se tärkein, siis pää. Sitä ei suojaa mikään muu kuin LAADUKAS kypärä. En tiedä muista, mutta minä suosittelen että tässä kohtaa älä säästele. Itsellä alkuun oli vanha AGV:n kypärä vuodelta 1996... vinku aivan hitosti ja kun tässä pitäisi kohta rillitkin ostaa niin päädyin Shoein Multiteciin. Tupakkamiehelle avattavuus on vähintään luksusta
Kypärähuppu helpottaa elämääsi niin hien siirrossa pois iholta kuin kypärän sisusta puhtaanapidossa... eikä se toki sitä ääntäkään lisää... investointi on hurjat 5-15€ riippuen toki materiaalista. Kalliimpiakin löytyy, päätä itse mitä etsit ja haluat.
Mitä tämä lysti tuli maksamaan.. no aivan liikaa!
Tässä mitä lysti tuli minulle maksamaan
Puku:
Trufit housut+takki 300€
Richa Water proof racing hanskat 69€
Richa Imola Saappaat 99€
Pää:
Shoei Multitec (pinlock+extra visiiri liukuvärjättynä) 399€
Trufit huppu kaupanpäälliseksi
-------------------------------------
~900€
Kas näin, pahimmat on suojattu. Halpaa? no ei hitossa, mutta mikäpä olisi? Ja tuossa ei siis selkäpanssaria, ja ei todellakaan ole ostettu sitä kalleinta ja parasta mutta minun mielestäni vähintäänkin välttävä ajovaruste vähän jokapaikkaan. Fiksummat sanokoot paremmat jos tietävät, minä olen vain amatööri
Sitten käytännön havaintoja noin 3000km mitä olen kerinnyt näillä ajaa tänä "kesänä": osta se hiton kauluri... usko huviksesi, tuntuu dorkalta mutta ikävä sitä tulee kun kerrankin alkaa kunnolla tuiskuttamaan tuulta, vettä ja lehmiä päin näköäsi. Selkäpanssari kanssa, se voi viellä päivänä eräänä pelastaa raajojesi liikkuvuuden.
Kun/jos olet iso, ruma ja rikas joskus, osta itsellesi ensin paremmat vehkeet esim. goretexiä, sen jälkeen vaikka toinen asuste vaikkapa nahkaa joka on vähän vilposempi helteellä. Kunhan muistat suojata arat paikat kropastasi ja käytä järkeäsi ennenkaikkea. Nahka kestää asfalttia paremmin kuin goretex tai vastaavat, mutta sään kestävyys on heikompi. Molemmilla toki olet suojassa pahimmilta, tavan farkut suojaavat vain vastakkaisen sukupuolen katseilta jos niiltäkään.
Tutustu, kokeile, sovita... Sovittaminen ei maksa mitään muuta kuin vaivaa, minulle sopiva ei välttämättä ole sinulle sopiva ja vice versa. Jokainen puku ja kantaja on yksilö ja mikään ei sovi kaikille, paitsi turvallisuus
Nyt lisää