• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijalle edulliset & laadukkaat varusteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panjabi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkäs kortti tuli hommattua mutta pyörän hankinnan siirrän vasta ensi keväälle. Nyt tulikin mieleen että tuossa syksyn ja talven aikana voisi noita varusteita keräillä vähän milloin mistäkin edullisesti saa. Jonkinnäköistä goretexpukua siis etsiskelen ja siihen edullisia bootseja, hanskoja ja kypärää.

Nyt kysynkin, että osaatteko kertoa tuolta Oulun suunnalta / pohjanmaalta / mahdollisesti muualtakin liikkeitä jotka edullisesti myyvät suht. laadukkaita varusteita? Hyväksi havaittuja asusteita saa tässä myös kehua. Nettiosoitteet ovat myös toivottuja mikäli niitä löytyy. Tiedän, että varusteisiin kannattaa kunnolla panostaa, mutta koska tässä vielä opiskelijabudjetilla mennään vuosia eteenpäin niin tästä johtuen jotain sopivan edullista pakettia etsiskelen. Onko hinnoissa laskua ajokauden päättyessä ja talvella jolloin kannattaisi katsella hintoja aktiivisemmin?

jos on fyrkasta kiinni, niin katsoisin ennemmin käytettyjä esim täältä .orgin myyntipalstalta. hyväkuntosta kamaa on kokoajan myynnissä kohtuu edullisesti.

Suosittelen ostamaan varusteita sillon kun ajokausi loppuu tai kun alkaa.. Osta edellisvuoden malleja, ainakin itse olisin saanut monestakin paikasta -50%
smile_org.gif
Itse ostin ajokauden alussa.

Jos meinaat tekstiiliasua hommata, niin suosittelen panostamaam aitoon Gore-Texiin. Omien kokemuksieni perusteella hengittää paremmin kuin tixtexit ja Gore rajaa valmistajat laadukkaampiin merkkeihin, joilla toimivuus on muutenkin parempi.

Kypärässä visiirin pinlock-kalvo on lähes välttämätön ja sisäänrakennettu aurinkovisiiri on loistava tuote.

Neuvo ostaa kerralla laadukasta on periaatteessa ihan hyvä.
On vain tiedettävä tarkalleen mitä haluaa (minkä tyyppistä varustetta materiaalista alkaen) ja osattava ostaa oikean kokoiset jne.
Ei välttämättä helppo rasti aloittelijalle, huomasin itse taannoin.
Muuten voi pian v*tuttaa huomattavasti kun kamat eivät olekaan syystä tai toisesta mieleiset, eivät toimi odotetulla tavalla tai pitempään ajaessa huomaa, että eivät olekaan kooltaan ihan niin sopivat kuin kaupassa luuli.
Itse olen em. syistä ihan iloinen ettei siihen ekaan ajopukuun tullut investoitua liikaa
lookaround_orig.gif

Itselle kävi niin, että ostin hyvän tuntuiset edulliset ajohousut mutta ajossa ne olivatkin ihan kelvottomat. Koko ajan tuntui viima tunkevan sisään saumoista tai jostain. Johonkin katupyöritykseen ne kai olikin tarkoitettu ja siihen käyttöön varmaan sopivat. Tuplasti kalliimmat housut oli hankittava eli säästäminen tuli taas kalliiksi.

Parin sadan rotsi ja satanen housuihin. Mp asu. Pitää vettä jne jne. Suojat kun on kohdillaan niin se riittää. Parilla sataa saa huippu laadukkaat kengät ja niiden kohdalla ole tarkka, että ne todellakin pitää vettä. Lue vaikka netistä vanhoja arvosteluja. Hyviä hanskoja on, mutta vedenpitäviä ei ole vielä vastaan tullut
wink.gif

Asiallinen potta.

Noilla pärjää.

Sparewheel
Euromotorcenter
Motorman
Karjasillalla on myös maahantuoja, jolta saa edullisesti, mutta kun en muista minkä niminen oli  
withstupid.gif

Paitsi että ny se tuli mieleen  
idea3.gif
Hoversport
Eiköhän noista jotain löydy !
Tokmannillakin joskus ollut ajopukuja.
Spare Wheelille pinnat myös täältä.

Ihan sama mistä ostat niin kannattaa mainita että on ostamassa reilummin kampetta niin eiköhän niitä prosentteja ala tippumaan. Ja kannattaa oikeasti sovittaa niitä kamoja ja kysellä myyjältä niitä kaikista tyhmimmiltäkin tuntuvia asioita jos ei oikein ole varma mitä tarvitsee ja mihin.

Suosittelen uhraamaan rahaa varusteisiin, se on loppujenlopuksi suhteellisen halpaa verrattuna itsensä paikkaamiseen jos kivuille asettaa hinnan...

Itselläni on Trufitin puku (Velj. Siltala Tuurissa) jossa CE-hyväksytyt suojat olkapäissä, kyynärpäissä, selässä, lonkissa ja polvissa. Goretex suojaa sateelta yms. Heitä tuo telttapatja helkuttiin selästä heti jos rahaa on, ja osta oikea selkäpanssari... selkärankaa et korjaa edes rahalla. Tällä selviät sateesta ja kylmästä jo vähintäänkin kohtalaisesti.

Kun housut ja takki on hankittu, mietippä kenkiä. Hädässä ajaa vaikka hyvillä goretex vaelluskengillä mutta todellakin vain hädässä, esim. Richan halvat touring kengät on ihan käypäset ja nekin saa about 100 euron hintaan. Mukavat jalassa (ainakin itsellä), ja tähän mennessä pitäneet veden muualla ku sisällä
biggrin.gif

Entäpä räpylät? No ne vanhat nahkahanskat ajaa toki asiansa alkuun, mutta entäpä kun vedät lipat? Aivan, eihän ne tokiinsa auta juurikaan... Käytetään taas esimerkkinä Richaa, kun tuli sellaiset hankittua. Nahkaa ja rystyssissä suojat. Nivelten kohdat on myöskin paksummalla nahalla ja vuoraustakin löytyy sen verran ettei räpylä nyt ihan uima-altaassa ole ja vesikään ei ulkoa sisään löydä.

Sitten se tärkein, siis pää. Sitä ei suojaa mikään muu kuin LAADUKAS kypärä. En tiedä muista, mutta minä suosittelen että tässä kohtaa älä säästele. Itsellä alkuun oli vanha AGV:n kypärä vuodelta 1996... vinku aivan hitosti ja kun tässä pitäisi kohta rillitkin ostaa niin päädyin Shoein Multiteciin. Tupakkamiehelle avattavuus on vähintään luksusta
wink.gif

Kypärähuppu helpottaa elämääsi niin hien siirrossa pois iholta kuin kypärän sisusta puhtaanapidossa... eikä se toki sitä ääntäkään lisää... investointi on hurjat 5-15€ riippuen toki materiaalista. Kalliimpiakin löytyy, päätä itse mitä etsit ja haluat.

Mitä tämä lysti tuli maksamaan.. no aivan liikaa!
Tässä mitä lysti tuli minulle maksamaan

Puku:
Trufit housut+takki 300€
Richa Water proof racing hanskat 69€
Richa Imola Saappaat 99€

Pää:
Shoei Multitec (pinlock+extra visiiri liukuvärjättynä) 399€
Trufit huppu kaupanpäälliseksi
-------------------------------------
~900€

Kas näin, pahimmat on suojattu. Halpaa? no ei hitossa, mutta mikäpä olisi? Ja tuossa ei siis selkäpanssaria, ja ei todellakaan ole ostettu sitä kalleinta ja parasta mutta minun mielestäni vähintäänkin välttävä ajovaruste vähän jokapaikkaan. Fiksummat sanokoot paremmat jos tietävät, minä olen vain amatööri
062802moto_prv.gif

Sitten käytännön havaintoja noin 3000km mitä olen kerinnyt näillä ajaa tänä "kesänä": osta se hiton kauluri... usko huviksesi, tuntuu dorkalta mutta ikävä sitä tulee kun kerrankin alkaa kunnolla tuiskuttamaan tuulta, vettä ja lehmiä päin näköäsi. Selkäpanssari kanssa, se voi viellä päivänä eräänä pelastaa raajojesi liikkuvuuden.

Kun/jos olet iso, ruma ja rikas joskus, osta itsellesi ensin paremmat vehkeet esim. goretexiä, sen jälkeen vaikka toinen asuste vaikkapa nahkaa joka on vähän vilposempi helteellä. Kunhan muistat suojata arat paikat kropastasi ja käytä järkeäsi ennenkaikkea. Nahka kestää asfalttia paremmin kuin goretex tai vastaavat, mutta sään kestävyys on heikompi. Molemmilla toki olet suojassa pahimmilta, tavan farkut suojaavat vain vastakkaisen sukupuolen katseilta jos niiltäkään.

Tutustu, kokeile, sovita... Sovittaminen ei maksa mitään muuta kuin vaivaa, minulle sopiva ei välttämättä ole sinulle sopiva ja vice versa. Jokainen puku ja kantaja on yksilö ja mikään ei sovi kaikille, paitsi turvallisuus
cool.gif

Nyt lisää
033102beer_1_prv.gif

Tuohon edelliseen kommenttiin niin vähän kyllä särähti ettei tuo ole halpaa... Verrattuna että polttaa vuodessa sen 500 - 2000€ mopon vakuutusmaksuihin, ostaa sen moottoripyörän 2000 - 20000€ jne... Kyllä se vaan on halpaa.

Ja niistä kengistä: se ei ole ainoastaan vesitiiveys mistä minä maksan, itseasiassa sillä ei niin ole väliä. Ihan niinkuin kädessäkin, jalkaterässä on aika monta pienen pientä luuta, jännettä, ligamenttia ja lihasta, ja jos ne menee rikki niin kävelystä ei enään ikinä tule samanlaista. Sama juttu käden/kämmenen alueella...

Tuohon edelliseen kommenttiin niin vähän kyllä särähti ettei tuo ole halpaa... Verrattuna että polttaa vuodessa sen 500 - 2000€ mopon vakuutusmaksuihin, ostaa sen moottoripyörän 2000 - 20000€ jne... Kyllä se vaan on halpaa.

Ja niistä kengistä: se ei ole ainoastaan vesitiiveys mistä minä maksan, itseasiassa sillä ei niin ole väliä. Ihan niinkuin kädessäkin, jalkaterässä on aika monta pienen pientä luuta, jännettä, ligamenttia ja lihasta, ja jos ne menee rikki niin kävelystä ei enään ikinä tule samanlaista. Sama juttu käden/kämmenen alueella...
Hyvää ja halpaa ei saa kuin ostamalla kahdet varusteet. Hyvillä ajovarusteilla ajaa kuitenkin sen 50tkm ja enemmänkin, kun taas halvat rimpulat hajoavat jo paaljon aiemmin.

Kengistä: Allekirjoittaneelle merkitystä on myös sillä, miltä kengät tuntuvat kävellessä. Laskettelumonoillakin on kiva mennä rinteessä, mutta taukopaikalle kävely, puhumattakaan esim. keskitysleiriin tutustumisesta, on aivan tuskaa. Jos joku keksisi kengät joissa yhdistyy race-kengän suojaavuus touring-kengän mukavuuteen, niin ostan sellaiset välittömästi. Suojaahan touring-kenkä kuitenkin paremmin kuin esim. lipokkaat...
biggrin.gif

Itse ostin käytettynä Alpine starsin nahka puvun 160e kypärä ja hanskat jenkeistä (KBC VR2R + alpinestar sp2) 250e. kengät käytetyt 60e. Mitäs vielä kypärä hyppu 11e. Näillä päässy hyvin alkuun. Kengät tarvis ostaa uudet.¨

Mielestäni kannattaa ostaa esim käytettynä ja ajella vaikka ensimmäinen kesä niillä, niin tietää sitten myöhemmin mitä haluaa parantaa. Toki turvallisuus ennen kaikkea.

Vau hyviä vastauksia satelee kuin vettä tänä kesänä!
bowdown.gif
Te jotka varusteista paljon tiedätte, saa ilmoitella täällä jos jossain vaiheessa vuotta näette mielestänne laadukkaita varusteita erikoisen halvalla alennusmyynnissä.
omg.gif

Miksi Pohjanmaalla kaikki on niin helvetin saitoja / pihejä? Turha pilata kivaa harrastusta ajamalla 10 vuotta vanhalla potalla ja tuulipuvulla. 1500 eurolla alkaa saamaan jo ihan päteviä varustepaketteja.

Jos halvalla haluaa päästä, niin esim. RPM Motowearin vettä ja tuulta pitävä, suojilla varustetu, lämmin cordura puku (takki +housut) 149 euroa.

Back