• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelevan motoristin huomioita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja waterboy_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajattelin kirjoitella hieman huomioita moottoripyöräilystä vajaan tuhannen kilometrin kokemuksella. Ostin -03 pikku-Banditin vajaa kk sitten ja tämän jälkeen on Lappeenrannan ympäristö tullut kohtuullisen tutuksi.

Ensimmäinen suuri ihmetyksen aihe oli motoristien keskinäinen "porukkahenki" sekä webbifoorumeilla että liikenteessä. Autoilijoilla jos olisi samanlaista meininkiä, niin autoilukin saattaisi olla ihan mukavaa...
smile_org.gif
Tätä porukkahenkeä kuvaa hyvin se, että tänään ajellessani Vehkataipaleelta kotiin päin pysähdyin tupakille pumppulaitoksen sillan kupeeseen, niin ohi ajanut motoristi tuli varta vasten kysymään, onko minulla mitään ongelmia. Ongelmia ei tietystikään ollut, mutta oli kiva huomata, että mukavia ihmisiä on vielä olemassa.

Toinen huomio liittyy autoiluun moottoripyöräilyn aloittamisen jälkeen. Nykyisin risteyksissä tulee tarkkailtua muuta liikennettä paljon enemmän ja liikenteessä kiinnittää varsinkin moottoripyöriin enemmän huomiota kuin aikaisemmin. Melkein voisi näiden seikkojen pohjalta moottoripyöräilevien henkilöiden turvallisuuden vuoksi suositella kaikille autoilijoille jonkinlaista pyrähdystä kaksipyöräisellä liikenteessä.

Tavoitteena olisi kesän aikana saada ajeltua sen verran, että saisi jonkinlaisen ajovarmuuden varsinkin pitkän matkan ajoon. Jos ensi kesänä sitten Eurooppaan...
sport05.gif

Melkein voisi näiden seikkojen pohjalta moottoripyöräilevien henkilöiden turvallisuuden vuoksi suositella kaikille autoilijoille jonkinlaista pyrähdystä kaksipyöräisellä liikenteessä.
Hirvittävä ajatuskin, että joku kaunis päivä kaikki autoilijat olisivat moottoripyörillä liikkeellä
biggrin.gif

Kyllä se vaatii vähän pidempää pyrähdystä kaksipyöräisellä, ennenkuin asenteet ja asennevammat muuttuvat ja silti on kuitenkin niitä autoilijoita, joilla on krooninen asennevamma
smile_org.gif

Lähes kaikki motoristit ovat myös autoilijoita,
mutta harvat autoiljat ovat myös motoristeja ...
wink.gif

Olen myöskin monesti ajatellut, että tekisi todella
eetua monille pelkästään autoileville ajella hetki
moottoripyörällä. Tulisi paaaaaaljon selkeämpi
näkemys siitä mitä tuolla liikenteessä ihan oikeasti
puuhastellaan. Kyllä minä ihan todella väitän,
että motoristeilla on ainakin hitusen parempi
ote liikenteeseen, kun on pakko pitää ihan kunnolla
silmiä auki ettei ihan helpolla ainakaan kolise.
sport05.gif

jep, sitten kun pyörällä ajaessa älyää oman haavoittuvuutensa niin sen muistaa myös autoillessa. kaikki ei tietysti heti sitä älyä, jotkut ei ehkä koskaan  
tounge.gif
pyöräily saattaa myös pistää keski-ikäisen aloittelijan (kuten allekirjoittanut) miettimään monenlaisia syntyjä syviä; mm. 'miksi ihmeessä harrastan pyöräilyä'. miten perustelen itselleni tämän tietoisen riskin, mistä osasta elämääni olisin valmis luopumaan jos kävisi köpelösti. näihin olkoon jokaisella omat vastauksensa!

eikun pidä hauskaa bandiitilla, pysy pystyssä ja silleen; kun mopoilu on hauskaa niin se on aika pirun hauskaa
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Kaikkein paras olisi kun autoilijat istutettaisiin moottoripyörän kyytiin - ei hallintalaitteisiin. Se kun istuu mopon kyydissä vailla hallintamahdollisuuksia ja peläten sitä metrin päässä takarenkaasta jyräävää Vulvan keulaa, opettaa kummasti.

Kaikkein paras olisi kun autoilijat istutettaisiin moottoripyörän kyytiin - ei hallintalaitteisiin. Se kun istuu mopon kyydissä vailla hallintamahdollisuuksia ja peläten sitä metrin päässä takarenkaasta jyräävää Vulvan keulaa, opettaa kummasti.
Joo, tämä voisi olla yleisen turvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto kuin päästää kaikki itsekseen kokemuksia pyörän päältä hakemaan...

Joo, tämä voisi olla yleisen turvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto kuin päästää kaikki itsekseen kokemuksia pyörän päältä hakemaan...
ehdottomasti ... ja +1

Ehdottomasti hyvä ajatus
062802jumpie_prv.gif

+1 itseasiassa paras idea pitkään aikaan. Tuommoisen kun voisi oikeasti toteuttaa
sad_orig.gif

- P

+1 itseasiassa paras idea pitkään aikaan. Tuommoisen kun voisi oikeasti toteuttaa  
sad_orig.gif

- P
Ehdotus eduskuntaan, jotta laittavat pakolliseksi osanan autokoulua, kuten myös kuorma-autossa tai rekassa istumisen pitäisi olla.

sad_orig.gif

- P
Ehdotus eduskuntaan, jotta laittavat pakolliseksi osanan autokoulua, kuten myös kuorma-autossa tai rekassa istumisen pitäisi olla.
Ei pöllömpi idea.

Ensimmäinen suuri ihmetyksen aihe oli motoristien keskinäinen "porukkahenki" sekä webbifoorumeilla että liikenteessä. Autoilijoilla jos olisi samanlaista meininkiä, niin autoilukin saattaisi olla ihan mukavaa...
smile_org.gif

Nykyisin risteyksissä tulee tarkkailtua muuta liikennettä paljon enemmän ja liikenteessä kiinnittää varsinkin moottoripyöriin enemmän huomiota kuin aikaisemmin. Jos ensi kesänä sitten Eurooppaan...
sport05.gif
Joo tähän hommaan liittyy paljon sellaisia pieniä juttuja mitä ei tuolla autopuolella ole.
Autolla liikuttaessa valitettavan usein koetaan toinen auto "vihollisena", mopolla liikuttaessa toinen mopo on kaveri.

Hieno homma, että ollaan saatu joukkoon uusi harrastaja joka on heti huomannut tämän. Tee itse oma osuutesi, jotta seuraavakin uusi kaveri huomaisi saman sut nähdessään.
bowdown.gif

Tuohon tarkkailuhommaan...

Mopoilu tosiaankin kehittää liikennesilmää. Oppii ennakoimaan muitten liikkeitä ja katselee maailmaa hieman pitemmälle kuin seuraaviin perävaloihin.
Aika paljon vähenisi pienet ja suuret kolhut jos kaikki liikuisivat samalla asenteella ja silmällä kuin mitä mopolla (ainakin pitäis liikkua) liikutaan.

Auton sisällä kokee osin valheellisen turvallisuuden tunteen, mutta sitä olennaisempaa on se outo ajatus peltikotelon antamasta jonkinlaisesta "anonymiteetistä". Sen turvin moni ihan fiksukin henkilö on törttö liikenteessä. Suomalaisten sisäänrakennettu itsevarmuuden puute näkyy ikävästi pätemisen tarpeena liikenteessä.

Motoristilla ei ole suojaa - kirjaimellisesti. Siksi pitää välttää omat ja muidenkin törttöilyjen aiheuttamat virheet. Jokainen tekee virheitä ihan luonnostaan, mutta ison osan välttää olematta itse alemmuudentuntoinen tökerö kuski - liikennevälineestä riippumatta.

Motoristit tiedostavat haavoittuvuutensa ja uskonkin, että se on tuon porukkahengen perusta. Tulet huomaamaan, että monet HD-kuskit eivät morjesta. Mutta kuten olen sanonut harrikkatutulleni, niin en minäkään uskaltaisi irroittaa otetta ajaessani hogilla.
biggrin.gif

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin ja turvallisia kilometrejä.

Hieno homma, että ollaan saatu joukkoon uusi harrastaja joka on heti huomannut tämän. Tee itse oma osuutesi, jotta seuraavakin uusi kaveri huomaisi saman sut nähdessään.
bowdown.gif
Näin yritän omalta osaltani kyllä tehdä. Lähipiiristä olen jo pari henkilöä saanut koukutettua pyörien pariin ja ainakin heille olen yrittänyt tätä "ilosanomaa" jakaa.
tounge.gif
Täytyy siis jatkaa samaan malliin...
062802moto_prv.gif

On nää motoristit tosiaan upeaa sakkia. En olisi kanssa itse uskonut että hetkessä saa apua kun sitä tarvitsee. Oma pyäräni kuukahti jonkin sähkövian takia risteykseen niin kohta yksi avulias motoristi pysähtyi auttamaan. No saatiinpahan työntämällä käymään. Kiitoksia tästä ja opetuksena tuosta en aja kenenkään motoristin ohitse joka näyttäisi olevan avun tarpeessa
bowdown.gif

Tulet huomaamaan, että monet HD-kuskit eivät morjesta. Mutta kuten olen sanonut harrikkatutulleni, niin en minäkään uskaltaisi irroittaa otetta ajaessani hogilla.
biggrin.gif
Itse olen huomannut sellaisen seikan että jos vastaantulijalla on nakupyörä alla (yleensä Z750), musta potta mustalla pleksillä ja citycamot päällä niin moikkausta on aika usein turha odottaa. Kumma että kyykyillä ajavilta hanska nousee paljonkin herkemmin...

Mutta joo, kyllä itse saa nostaa lapasta ensin, sitten tulee vastamoikkaus jos tulee. Eipä haittaa mutta turha kitistä jos HD-kuskit eivät moikkaa, lienevät jo vittuuntuneet turhaan käden heilutukseen. Lähellä ollut mullakin.

Ihmeellistä ruikutusta morjestelusta. Ei mun päivää pilaa, jos joku hooreekuski tai pompperi jättää vastaamatta. Mulle morjestaminen on täysin pyyteetön juttu. Kiva toki, jos siihen vastataan, mutta ei ole pakko, jos ei halua, osaa, uskalla, huomaa, viitsi tms. Eipä sitä välttämättä itsekään huomaa kaikkien heilutuksia.

Tulet huomaamaan, että monet HD-kuskit eivät morjesta. Mutta kuten olen sanonut harrikkatutulleni, niin en minäkään uskaltaisi irroittaa otetta ajaessani hogilla.
biggrin.gif
Itse olen huomannut sellaisen seikan että jos vastaantulijalla on nakupyörä alla (yleensä Z750), musta potta mustalla pleksillä ja citycamot päällä niin moikkausta on aika usein turha odottaa. Kumma että kyykyillä ajavilta hanska nousee paljonkin herkemmin...

Mutta joo, kyllä itse saa nostaa lapasta ensin, sitten tulee vastamoikkaus jos tulee. Eipä haittaa mutta turha kitistä jos HD-kuskit eivät moikkaa, lienevät jo vittuuntuneet turhaan käden heilutukseen. Lähellä ollut mullakin.
joo vähän vastaavia huomioita, sitä vaan miettii kuinka pinnallisia ihmiset on, kun painat jollain supermotolla ja ei paljon hanska heilu, mutta kyykyllä kun ajaa, niin samat on hanska korkealla, 'hienoa, mutta huomataan'

on muuten eroa

Jovvain...
sport05.gif

Nää on justiinsa niitä samoja hemmoja jotka eivät naapuriakaan moikkaa oli ne sitten vaikka rappukäytävässä tai esim hississä. Välttävät katsekontaktia viimeiseen asti ja JOS vaikka jotain erehtyisit tämmöselle sanomaan niin sitten otetaan mielummin vaikka kännykkä käteen ja tuojotetaan siihen että oisko joku soittanu tai tullu vaikka viesti niin silloin ei tarvi sanoa takaisin mitään.....ei voi ku ihmetellä, eikö ?
nixweiss.gif

Back