• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alkuun huhua FN:stä ja naisasiakkaista,

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gtr91
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvää palvelua ja asiallisia hintoja mopokaupoissa on saatu viime ja tämän kesän aikana myös seuraavista:
Snellman racing porvoo, Bike World espoo ja HD center / house of bikes.

Sen sijaan saamani kohtelu Bike Teamista vantaalta astui kaupan esteeksi.
Syy: yksi väärä lause.
Seloste: valmiiksi neuvotellun kaupan kohde muuttui, ja kun aloitin uusia neuvotteluita vastine oli "no ei toi sun mopo nyt niin paljoo mua kiinnosta että sitä tuohon haluaisin vaihtaa".
En siis moiti kyseistä liikettä sen enempää, enkä pidä sitä huonona. Minun kohdallani vaan tuollainen lauserakenne aiheuttaa automaattisen hylkäämisen tuhlaushalu-osastolla.

Terveisin: Tommi Outinen

Mä asioin FN:n kanssa 20 vuotta sitten piikkikauppojen yhteydessä. Silloin sain ylimielistä ja vähättelevää kohtelua, myös huoltopuolella, jossa pyörää ei oltukaan huollettu aikatauluihin vedoten (oli varattu huoltoaika) eikä sitä oltu pesty ja vahattu vaikka niin sovittiin (nojoo, pikkujuttu sanoo joku mutta a deal's a deal). Syyksi sanottiin että meillä on nyt niin paljon isompia pyöriä huollossa että ne pitää huoltaa ensin. Ai ettäkö ison pyörän huolto on tärkeämpi kuin 16-kesäsen piikin huolto? Vai ettäkö 16-vuotiaiden asiakkaiden rahat eivät ole samaa rahaa kuin "aikuisten"? 4 vuotta myöhemmin kun olin ostamassa kusiaista sama kohtelu jatkui. En ostanut sitten kusiaista FN:lta enkä sen jälkeen ole FN:n kanssa asioinut.

Tänä keväänä haettiin ystävän pyörää huollosta/korjauksesta. Katteen yläosassa oleva joku muovihärpäke repsotti (ratkaisu: liimaa purkista väliin, oikea tapa = kaksipuolinen teippi), tankkisuoja laittamatta just maalattuun tankkiin vaikka siinä semmoinen alunperin oli, kaatumatapit kateissa. Semmosta pientä hutilointia josta minä en pidä. No, ne käy FN:lla jotka haluaa, minä vien rahani muualle, mm. Ouzan mainostamaan BW:iin jossa ongelmallinen tilanne hoidettiin korjaamopäälliön toimesta todella hienosti.

Toinen paikka mille voisin antaa kiitosta tämän kevään ajalta on Prätkäpaja Tattiksella. Minä sain loistopalvelua sieltä.

Tuolla logiikalla myös pienen pyörän tuntiveloituksen tulisi olla pienempi =)

ja honda monkeyn korjaamisesta annetaan jo rahaa mukaan  
biggrin.gif

ps. Myös All Right ja Eurobikers on aina antanut kohdallani erittäin hyvää asiakaspalvelua...

oon käyttänyt ainoastaan frankin varaosa puolta ja ei oo kun
kehuja antaa aina on osat saatu mitä on tarvinnu vaikka on kohta museo ikänen  härveli
ja saatu jopa osia joita eräs toinen liike väitti ettei oo edes saatavissa ?? josta myös hyvää palvelua

myyntiin ja huoltoon en ota kantaa kun ei oo ollut vielä tarvetta käyttää niitä palveluja

Konekaupassa vuosia mukana olleena voinen todeta että kuluttaja-asiamies on tyystin yhtä tyhjän kanssa. Kuluttajalautakunta tai -asiamies kun ei voi antaa minkään valtakunnan määräystä, vaan ainoastaan suosituksia. On täysin liikkeen halusta kiinni noudattaako tämä annettua suositusta vai ei. Käräjäoikeus onkin sitten jo kokonaan eri asia.
Kyllä se suurikin firma kyllä useasti noudattaa kuluttajalautakunnan päätöstä. Käräjillä kumminkin se päätös olisi samanlainen. Itse olen erään asian hoidattanut tuota kautta ja hienosti tuli rahaa, kun lautakunnan päätös tuli. Käräjillä ne laskut tuppaavat nousemaan. Kuluttaja-asiamieheltä saa todella hyvää vinkkiä miten asiassa edetään asianmukaisesti.

Mä asioin FN:n kanssa 20 vuotta sitten piikkikauppojen yhteydessä. Silloin sain ylimielistä ja vähättelevää kohtelua, myös huoltopuolella, jossa pyörää ei oltukaan huollettu aikatauluihin vedoten (oli varattu huoltoaika) eikä sitä oltu pesty ja vahattu vaikka niin sovittiin (nojoo, pikkujuttu sanoo joku mutta a deal's a deal). Syyksi sanottiin että meillä on nyt niin paljon isompia pyöriä huollossa että ne pitää huoltaa ensin. Ai ettäkö ison pyörän huolto on tärkeämpi kuin 16-kesäsen piikin huolto? Vai ettäkö 16-vuotiaiden asiakkaiden rahat eivät ole samaa rahaa kuin "aikuisten"? 4 vuotta myöhemmin kun olin ostamassa kusiaista sama kohtelu jatkui. En ostanut sitten kusiaista FN:lta enkä sen jälkeen ole FN:n kanssa asioinut.
Omakohtainen kokemus kanssa piikillä(v-81). Jäi ainoaksi. Omistin silloin 125cc Harrikan (Gagiva, mut otteessa ja pyörässä HD), josta meni paskas takarattaan "joustokumiklimppi". Silloin ei taito riittänyt itsellä, eli sinne korjattavaksi. Kun sen vihdoin sai, niin sinne oli ympätty jonkun muun takapyörä. Välitykset ihan vitullaan, olivat ihan liian harvat 2t-piikille. Jarruraudatkin olivat kyhätty ja naksui jarrutuksissa. Takakumikaan ei muistaakseni vastannut mitoiltaan alkuperäistä. Laskukin oli kohtuuton, mutta junnulla kova polte ajamaan, eikä edes osannut epäillä, ettei korjaamo osaisi/tietäisi mitä tekee. Vanhempana vituttanut, ettei vaan tilannut kyseistä osaa Itacoimportista(vmsno) ja opetellut sitäkin hommaa silloin. Orkkis osat jäi tietty korjaamolle.

Konekaupassa vuosia mukana olleena voinen todeta että kuluttaja-asiamies on tyystin yhtä tyhjän kanssa. Kuluttajalautakunta tai -asiamies kun ei voi antaa minkään valtakunnan määräystä, vaan ainoastaan suosituksia. On täysin liikkeen halusta kiinni noudattaako tämä annettua suositusta vai ei. Käräjäoikeus onkin sitten jo kokonaan eri asia.
Kyllä se suurikin firma kyllä useasti noudattaa kuluttajalautakunnan päätöstä. Käräjillä kumminkin se päätös olisi samanlainen. Itse olen erään asian hoidattanut tuota kautta ja hienosti tuli rahaa, kun lautakunnan päätös tuli. Käräjillä ne laskut tuppaavat nousemaan. Kuluttaja-asiamieheltä saa todella hyvää vinkkiä miten asiassa edetään asianmukaisesti.
Myönnän että esitin kantani hiukan kärkevin sanakääntein, ja on hyvä että joku "puolueetonkin" instanssi on olemassa. Kuulin lautakunnan jäseneltä aikanaan että esim autokaupan reklamaatioista 70% päätyy 50/50 korvausehdotukseen.

Mutta on myös olemassa valtaisa joukkio ihmisiä jotka eivät edes vaivaudu neuvottelemaan ongelmistaan, vaan kirjelmöivät jos mistä lautakunnalle. Olettamuksena että "kyllä siellä nyt hätäkakka valuu kun oikeen mieskuluttajalle valitan tästä huutavasta vääryydestä".

olisiko parempi että kuluttajavalituslautakunta korvattaisiin kuluttajavalistuslautakunnalla ?

Ei kai kukaan enää 2010 huollata/korjauta mitään kysymättä hinta-arviota etukäteen? Tästä korjaajalla on lupa poiketa 15% kysymättä lupaa asiakkaalta. Ellet ole tätä tehnyt, voidaan sinulle esittää mikä lasku tahansa.

Ja vastaan jo seuraavan argumentoijan puolesta, että jos Nokia pystyy arvioimaan kappalemääräisesti matkapuhelinmyyntinsä vuoden etukäteen, ei pertti-perusrehelliselle korjaajalle voi olla ylivoimaista arvioida työn määrää. Jos tämä ei onnistu, sanoo että sitten ei ja soittaa seuraavaan pajaan.

Omalla kohdallani viimeksi Laakkonen jäi virhearvionsa takia rapia 600€ alkuperäistä laskua pienemmälle liikevaihdolle.

Mutta on myös olemassa valtaisa joukkio ihmisiä jotka eivät edes vaivaudu neuvottelemaan ongelmistaan, vaan kirjelmöivät jos mistä lautakunnalle. Olettamuksena että "kyllä siellä nyt hätäkakka valuu kun oikeen mieskuluttajalle valitan tästä huutavasta vääryydestä".

olisiko parempi että kuluttajavalituslautakunta korvattaisiin kuluttajavalistuslautakunnalla ?
Tämä on varmasti totta.

Kyllä aluksi kannattaa reklamoida asiasta kirjallisesti ja odottaa vastapuolen päätöstä. Jos ei asia senkään jälkeen onnistu on kyllä kuluttaja-asiamies varsin hyvä paikka laittaa asia eteenpäin. Kuluttaja-asiamieheltä saa todella hyvää tietoa, miten asiassa edetään. Valistusta saa samasta osoitteesta. Kuluttajariitalautakunta on se seuraava luonnollinen askel, jos ei suoraan halua käräjille mennä...

Itse vein suurta asunnonvälitysfirmaa ja asunnon myyjän 2 juristia 100 - 0. Kiitos kuluttaja-asiamiehen.  
biggrin.gif

hyvää debattia =)

Silloin ku puhutaan esim asuntokaupoista, liikutaan jo niin suurissa summissa että kaikki apu on hyväksi, jos tuntee tulleensa väärinjohdatetuksi (olipa sana...).

Mutta jos jokainen pieleenmennyt akunvaihto viedään sinne, niin taivas varjele ja herra siunaa, se on jo idiotismia ja julkisten resurssien väärinkäyttöä. Suomalaisissa on muutama merkittävän persoonallinen piirre, joista tuo tunnettu kateus jätetään nyt omaan arvoonsa, mutta tuo toinen on periaatteelisuus. "Ihan periaatteesta", tehdään niin suuri määrä turhaa työtä tässä maassa että sukat jalasta. Ja ehkä tämä oli ensisijaisesti se kohta mihin halusin kritiikilläni puuttua.

Sen sijaan saamani kohtelu Bike Teamista vantaalta astui kaupan esteeksi.
Syy: yksi väärä lause.
Seloste: valmiiksi neuvotellun kaupan kohde muuttui, ja kun aloitin uusia neuvotteluita vastine oli "no ei toi sun mopo nyt niin paljoo mua kiinnosta että sitä tuohon haluaisin vaihtaa".
En siis moiti kyseistä liikettä sen enempää, enkä pidä sitä huonona. Minun kohdallani vaan tuollainen lauserakenne aiheuttaa automaattisen hylkäämisen tuhlaushalu-osastolla.

Terveisin: Tommi Outinen
Oma havainto kyseisestä liikkeestä on se että vaihtopyörä on aina väärän merkkinen...ja hyvitys on ollut huonoin...
wink.gif

Hiukan itseänikin ihmetyttää ketjun aloitus, joka selvästi viittaa siihen että jollain huhulla saatiin aikaiseksi tuo peri-Suomalainen onnentila, joka "sallii" puskahuutelun toisen mustamaalaamiseksi.

Frank Nyman on toiminut samalla nimellä saman perheen johtamana vuodesta akkaluolaantukasta, ja en millään tahtoisi jaksaa uskoa että yrityksen ylläpidossa otettaisiin se riski että kusetettaisiin asiakasta muutamalla kympillä, ja sen jälkeen menetettäisiin yrityksen maine.

Edellisen lisäksi olisi ehkä hyvä muistaa se että mopokaupassa liikevaihdosta 80% tehdään verrattain vahvasti kausiluonteisena. Jos tämän porsasmaisen kausikiireen keskellä pitää alkaa soitella jokaiselta lupaa asentaa mopoon oikea akku itse ostetun halpisversion tilalle, niin arvatkaapa kuka kärsii ? Ne kaikki muut jotka ostavat palveluita ja toivoisivat saavansa pyöränsä pikaisesti alle.

Akkuhan on helppo ostaa itse halvalla, sehän on vain sellainen kuutio jossa on kaksi napaa, plus ja miinus. Erityisesti sellaisen toimesta joka ei edes tiedä missä akku omassa mopossa sijaitsee, miten päin, minkätyyppisenä, minkä tehoisena, ja millaisella napaisuudella
confused_orig.gif

Tämä aihealue kulkee käsikädessä sen asian kanssa että mopoasentamoja vaivaa tuo iänikuinen pikafiksauksien vaatiminen odottaessa, "kun toihan on vaan tollanen pikkujuttu". Jokainen pihalle tehty pikafiksaus viivästyttää sen asiakkaan huoltoa joka on varannut ajan, toimittanut moponsa sovitusti paikalle, ja odottaa ihan yhtä kuumeisesti sen valmistumista.

Olen ennenkin ottanut kärkevästi kantaa puskahuuteluun jolla mustamaalataan nikkien takaa jonkun yksityisen harjoittamaa liiketoimintaa. Toivoisinkin jatkossakin samaa:
jos annetaan kritiikkiä, tehdään se sitten reilusti omalla nimellä, selvästi yksilöitynä ja omakohtaisena asiana, ei mummon serkun kummin kaiman luokkatoverin vävypojalle tapahtuneena törkeänä väärinkäytöksenä. Paras tapa kostaa saamansa vääryys, on jättää kantamatta omia rahojaan vastaisuudessa liikkeen kassakoneeseen. Näiden foorumeiden käyttäminen litsarina ei aja kenenkään etuja, ei ainakaan jos se tehdään anonyymisti.

ps. yhtä "jo nähtyä" on kalastaa ääniä naisteemalla. Meidän taloudessa sanoisin jopa että avokas saa parempaa palvelua mopohuolloissa kuin itse saan =)
+1
062802moto_prv.gif

Vaikka on nainen niin ei tarvitse olla hiljaa ja poistua paikalta.

Menee nyt OT:ksi, mutta Vappu-illan ratoksi pitänee kommentoida.

Oikeasti me Härmäläiset emme a) osaa palvella b) osaa vaatia palvelua. Kumpi sitten tulee ensin - en tiedä. Jos moottoripyöriäkin käytettäisiin ammatin harjoittamisessa tai ne olisivat oikeasti tärkeitä kulkuvälineitä, niin MP-huollotkin taatusti oppisivat hyvin nopeasti (nykyistä paremmin)

- pitämään lupauksensa
- aikataulunsa
- tekemään luvatut työnsä
- toimimaan annetun kustannusarvion puitteissa
- ilmoitamaan lisätöistä

MP't ovat harrastus. Aina välillä tuntuu siltä, että sama heijastuu liikkeiden toimintaan. Huolto voi mokailla, ylittää sovitun aikataulunsa, kustannusarvionsa ja alittaa odotukset mennen tullen....

Jos taksi- tai ammattikäytössä olevan pakettiauton huoltoa hoidettaisiin samalla logiikalla, valikoituisivat toimivat huollot aika nopeasti lypsäjistä.

Eli oikeasti kaikki on kiinni meistä kuluttajista. Vaaditaan palvelua, ollaan valmiit maksamaan kohtuullinen (kilpailutettu) hinta työstä ja reklamoidaan paska työ.

Miten erottaa yleensä huonon palvelun ja naisiin kohdistuneen huonon palvelun?
No ainakin minä erotin R.M.Heinolla sukupuoleen kohdistuvaa huonoa palvelua, kun olin kerran sieltä ostamassa ajopukua.
Myyjät kyyläsivät tiskin takaa aikansa, eivätkä tullee edes siinä vaiheessa kysymään mitään, kun menin ajopuvun kanssa tiskille maksaakseni ostokseni.

Jokin aikaa odotin vielä vuoroani, mutta kun jälkeeni tulleet miesasiakkaat palveltiin ennen minua, niin jätin puvun tiskille ja kävelin ulos.
On aivan varmaa, että ko. liikkeeseen ei minulle tule milloinkaan asiaa. Todella törkeää muka-palvelua. Pitäkööt kamppeensa.
mad.gif

No ainakin minä erotin R.M.Heinolla sukupuoleen kohdistuvaa huonoa palvelua, kun olin kerran sieltä ostamassa ajopukua.
Myyjät kyyläsivät tiskin takaa aikansa, eivätkä tullee edes siinä vaiheessa kysymään mitään, kun menin ajopuvun kanssa tiskille maksaakseni ostokseni.

Jokin aikaa odotin vielä vuoroani, mutta kun jälkeeni tulleet miesasiakkaat palveltiin ennen minua, niin jätin puvun tiskille ja kävelin ulos.
On aivan varmaa, että ko. liikkeeseen ei minulle tule milloinkaan asiaa. Todella törkeää muka-palvelua. Pitäkööt kamppeensa.  
mad.gif
Miesmyyjät selvästi ihastuivat sinuun ja halusivat antaa puvun
lahjaksi,et vaan ymmärtänyt viestiä,joten palvelu oli ykköslaatua.
Jätkien täytyi tietty maksaa ostoksensa.

mad.gif
Ei tuokaan todista naisten syrjimisestä. Ihan samaa palvelua miehetkin saa mopokaupoissa. Se on sellainen paikka jossa joskus muututaan näkymättömiksi.

Mä kävin 5 vuotta Nymanilla, ostin jonkun moponkin, ei koskaan mitään ongelmia. Kerran ei huolto ollutkaan valmis sovittuun aikaan, ja olin illalla lähdössä reissuun. Meinasin hermostua mutta ne anto uuden pyörän alle ja sano että tee tunnin lenkki, sitte se huolto on valmis.

mad.gif
Ei tuokaan todista naisten syrjimisestä. Ihan samaa palvelua miehetkin saa mopokaupoissa. Se on sellainen paikka jossa joskus muututaan näkymättömiksi.

Mä kävin 5 vuotta Nymanilla, ostin jonkun moponkin, ei koskaan mitään ongelmia. Kerran ei huolto ollutkaan valmis sovittuun aikaan, ja olin illalla lähdössä reissuun. Meinasin hermostua mutta ne anto uuden pyörän alle ja sano että tee tunnin lenkki, sitte se huolto on valmis.
Yleensä kovaääninen "PÄIVÄÄ" auttaa. Toisaalta sitä voi nostaa kytkintäkin tuossa vaiheessa ilman tunnontuskia. Kokeilemisen arvoista voisi olla myöskin se, että alkaa poistua kohti ulko-ovea maksamattoman tuotteensa kanssa...
tounge.gif

Yleensä kovaääninen "PÄIVÄÄ" auttaa.
Tämä auttaa vaan valmiiksi vittuuntuneen myyjän muuttumista entistä mulkummaksi...
Mitä, mitä? Ei nyt ymmärrä. Ei kenenkään tartte sietää / kattella huonoa palvelua. Sitä kun esittää asiansa asiallisesti ja vaikka tarvittaessa kuuluvasti, niin sillä pitää saada ihan yhtä asiallista palvelua. Onhan se nyt Pe***le, jos täällä tarttee miettiä millä vilungilla saat asiallista, hyvää palvelua. Markkinatalous (vajaastikin toimiva) on siitä metka, että luonnonvalinnan pitäisi hoitaa paskaa palvelua tarjoilevat kaupustelijat markkinoilta - jos asiakaskunta vaan on valistunutta ja omaa normaalin, terveen itsetunnon, joka ei alistu tallottavaksi... tana...

Jos liikkeessä saa potaskaa palvelua, löytyy sieltä yleensä joku sitä k**ipäistä myyntinilkkiä isompi tappi, joka saattaa olla hyvinkin kiinnostunut siitä kuinka asiakas heidän liikkeessään kokee palvelun laadun.

ei taida nimiehdotus hyvyydestään ja osuvuudestaankaan huolimatta mennä läpi aivan lähitulevaisuudessa, kun noita nimiä ei kuitenkaan ihan vuosittain muuteta, vaikka siltä tuntuukin välillä: on nykyisin kuluttajariitalautakunta. klik

Back