• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alku aina hankalaa...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rujokatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Samaa linjaa kuin edellisissä:

Älä turhaan stressaa sitä hommaa. Kyllä se lähtee siitä sujumaan. Itsekkään en ollut aikoinaan edes mopolla ajanut kun lähdin tavoittelemaan A korttia.

Pari ensimmäistä ajotuntia tuntui ettei tule helvettiäkään, mutta alkoi pikkuhiljaa oppimaan.

Harjoitusta harjoitusta, siitä se lähtee.

Lisätunteja en itse ottanut, mutta jos tuntuu että haluat lisätunteja -> ota ihmeessä!! pääset reenaamaan just niitä asioita jotka vaikealta tuntuu.

Ja tervetuloa mukaan hienoon harrastukseen

kiitos, rakkaat toverit kommenteista ja vinkeistä, ihan sydäntä lämmittää
biggrin.gif
kun kaikki komppaa niin kovasti
062802jumpie_prv.gif

harjoitukset (ja mielikuvaharjoitukset) jatkuu...

Tsemiä harjoitteluun, kyllä se kortti sieltä irtoaa!
wink.gif

Siinä autokoulussa tuolla Oulussa, jossa kävin A-kortin, olivat opet sitä mieltä, että suoraan vaan isolla pyörällä, että tulee heti oikea tuntuma (500 CB Honda). Tämä ilmeisimmin vaihtelee autokouluttain/paikkakunnittain.

Mulla varmaan niin isot kädet, että yltävät sormet ongelmitta kytkimelle. Eiks niissä pyörissä voi säätää sitä kytkimen asentoa niin, että on lyhyempi "vetää" pohjaan? Kannattaa kysyä.

edittiä: sain kortin ihan perustuntimäärällä, luulisi autokouluopen osaavan määritellä, tarviitko lisätunteja vai et
smile_org.gif

piti vielä palata tähän aiheeseen...

elikkäs, nyt on jo ajotunteja enemmän takana, ja yhden kerran on jo kupsahdettu nurinkin pyörällä...
tounge.gif

homma alkaa jo pikkuhiljaa sujua, paitsi se käsittelykokeessa vaadittava kääntyminen kuuden metrin alueen sisäpuolella...("kahdeksikko")

teoriassa kyllä tiedän miten toimia mutta käytännössä en vaan saa käännettyä yläkroppaa tarpeeksi, toisin sanoen hartiat menee ihan lukkoon. ja tämä ongelma on vain kun pitäis kääntyä hitaasta vauhdista. (eli vika on mitä ilmeisimmin mun pään sisällä...
lookaround_orig.gif
)

muuten on kyllä kerta kerralta mukavampaa hypätä pyörän selkään
062802jumpie_prv.gif

onko antaa hyviä vinkkejä, mikä avuksi jännitykseen?

diapam?
tounge.gif
withstupid.gif

edit: ei vaan pitää vaan uskoa itseensä... menet peilin eteen, tuijotat itseäsi silmiin ja sanot: "mä pystyn siihen"... kyllä se siitä lähtee...
thumbs-up.gif

Heippa!

Itsellä muutamia vuosia takaperin pyörittelykoe meni kerran uusintaan ja pari lisätuntia tuli otettua, mutta kuin ihmeen kaupalla inssi meni _täydellisesti_
cool.gif

Jotenki sitä vaan tuli sähellettyä siellä katsastuskonttorin pihassa, paikka tuntui ahtaalta ja se oli selvästi kalteva. Itse liikenteessä ei ongelmia nimeksikään. Inssissä tosiaan en kertaakaan unohtanut edes vilkkua palauttaa.

Olen täysin vakuuttunut että saat kortin

thumbs-up.gif

homma alkaa jo pikkuhiljaa sujua, paitsi se käsittelykokeessa vaadittava kääntyminen kuuden metrin alueen sisäpuolella...("kahdeksikko")

teoriassa kyllä tiedän miten toimia mutta käytännössä en vaan saa käännettyä yläkroppaa tarpeeksi, toisin sanoen hartiat menee ihan lukkoon. ja tämä ongelma on vain kun pitäis kääntyä hitaasta vauhdista. (eli vika on mitä ilmeisimmin mun pään sisällä...
lookaround_orig.gif
)

062802jumpie_prv.gif
Ihan sama vika minulla. Pari kertaa kyseinen pujottelu ja kääntyminen mennyt asiallisesti, mutta useimmiten sitten menee ihan v*tuiks.

Vika on vaan korvien välissä, enkä usko että mikään muu auttaa kun ahkera treeni. Useimmiten käy niin, että juuri kun pyörä alkaa kääntyä oikein, niin iskee paniikki, että nyt se kaatuu ja suoristan pyörän ja homma menee pieleen  
withstupid.gif
.

Ei muuta kun jatketaan harjoituksia  
thumbs-up.gif

meitsi luottaa ihan täysin siihen että toi vaimo saa kortin.
kärsivällisyyttä se vaatii kun ei meinaa onnistua, mutta toistojen myötä se alkaa luonnistumaan
thumbs-up.gif

Inssituli ajettua kahteen, kertaan. Ekalla kerralla kosahti pujottelun viimeiseen lenkkiin oikealle. Parin päivän päästä uudestaan ja sillä kertaa läpi. Pyörä oli Kawasakin ER6. Lisä ajotunteja en joutunut ajamaan.

Itsellä ei ollut mitään ajokokemusta ja aloiteltiin sitten kevarilla eka tunti. Onneksi toisella tunnilla otettiin jo honda CBF 500 koska huomattavasti helpompi käsitellä. Pituutta on siunaantunut sen verran että käsittelyssä ei tunnu olevan ongelmia.
Ongelmia teettää oikeastaan se pienen ympyrän tekeminen, siinä tuppaa menemään pikkusen pitkäksi mutta harjoitus tekee mestarin.

Vähän kauhistutti kun kolmannella ajotunnilla lähdettiin liikenteeseen ja sitten käännyttiinkin kehä III:elle. Ei muuta kun kunnon vääntö kahvasta ja loppu matka ilme olikin kuin hangon keksillä
smile_org.gif

Opettaja (mies) mulla on aivan loistava ja kertoo todella hyviä kikkoja käsittelyyn, ja mikä tärkeintä, on todella hyvä kannustaja!

Kyllä sä sen kortin saat ja sitten kesällä lähdetäänkin ajelulle!
062802moto_prv.gif

elikkäs, nyt on jo ajotunteja enemmän takana, ja yhden kerran on jo kupsahdettu nurinkin pyörällä...
tounge.gif

Miulla lähti pujottelu ja kääntyminen sujumaan kun laitettiin siihen vauhtia; kaasulla pyörää pystympään jos tuntui että nyt kaatuu.

Lopputulemana se, että käsittelykokeessa vedin sen varsin sähäkästi, kytkimeen en tainnut edes koskea. Inssi oli nähnyt kun treenailin hidasajoa, ja kysyi että mihin se kytkin jäi pujottelussa kun niin nätisti kuitenkin kuulemma osasin sen siitä hidasajosta päätellen. Läpihän se kuitenkin meni.

Kirjalliset meni läpi ongelmitta (ja virheittä). Inssiajo meni sekin ensimmäisellä, sattui sopivasti hellepäiväksi Savonlinnan oopperajuhlien aikaan, joten selvisin oikeastaan pelkällä maantieajolla. Tutkinnon vastaanottajaa kävi vissiin sääliksi kun kaupungin keskusta on silloin helvetillinen ajettava ja mie hikoilin mustissa gorekamoissa jo paikallani seistessä.

Ei muuta kun tsemppiä ja treeniä, kyllä se siitä.  
thumbs-up.gif

Edit: Mie suoritin tuon A:n jo pari vuotta sitten, näköjään ei enää olisi onnistunut ilman kytkintä tuo pujottelu.

teoriassa kyllä tiedän miten toimia mutta käytännössä en vaan saa käännettyä yläkroppaa tarpeeksi, toisin sanoen hartiat menee ihan lukkoon. ja tämä ongelma on vain kun pitäis kääntyä hitaasta vauhdista.

Mä luulen, että meidän naisten on vielä helpompi oppia tää keskikropan käyttö, joten kyllä se sultakin alkaa sujua - on nääs luonnostaan jotenki letkeempi ja irtonaisempi tää lantionseutu... Se kääntyminenhän lähtee just keskikropasta, se on se joka myötää (ja tästä on hyötyä myös liikenteessä). Ja muista KATSEEN SUUNTA elikkä käännät sen kohti kohdetta jo ajoissa. Siin on joku ihme juttu, jonka vuoksi myös muu kroppa tulee sit mukana ja se kääntyminen sujuu paremmin. Multaki meinas unohtuu aina se katse (eikä mun aika huono mp-ope sitä muistanu mulle tolkuttaa vaan mun kaveri sparras mua ja katto mun harjottelua), joten tolkuta sä itelles että "muista katse, muista katse" ku teet sitä kasia.

Kyllä se homma alkaa sultaki sujua!  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

nimim. "varmasti yks pisimpään kasia hinkannut mut silti kokeessa sen kirkkaasti suorittanut mimmi"  
tounge.gif

Aikanaan autokoulussa ja ensimmäisessä insissäkin oli ongelmia tuon pujottelukokeen kanssa. Ei se pujottelu, mutta kääntyminen sen tietyn rajan sisällä...
Omaksi pelastukseni oli riittävä tyhjäkäynti.
Kytkimellä luistatellen se kääntyminen oli nykivää. Välillä loppui veto ja sitten kaaduttiin tai jalka maahan. Välillä liikaa tehoja ja pujottelukeilat jäi kauas taakse ja samalla kaikki 6,5m rajat joiden sisällä olisi pitänyt pysyä.
Viimein tajusin, että pyörä vetää riittävästi tyhjäkäynnillä. Eli koko rata tyhjäkäynnillä, mitä nyt välillä hillitsi jarrulla vauhtia.
Se on helpompaa eikä ole inssiä hylkäävä tekniikka.

Itellä kortti, tai siis toistaiseksi vielä semmonen paperilappu, ollu taskussa pian kymmenen päivää ja sen eteen sai tehdä hommia ihan riittävästi. Kokemusta ei ennen autokoulua ollu oikeastaan yhtään ja otinkin suosiolla neljä ajokertaa lisää ennen kuin kävin kädettämässä käsittelyn inssissä. Olen varmaan Suomen ainoa, joka on onnistunut epäonnistumaan käsittelykokeen väistössä.
thumbs-up.gif
Onneksi elämänkokemattomuutta on jo 27 vuodessa sen verran kertynyt, että valehtelin itselleni lisätuntien ottamisen olevan vain omaksi parhaakseni. Toinen yritys menikin lisäharjoittelun jälkeen ihan hyvin ja sitten olinkin
062802jumpie_prv.gif
.

Ensimmäisen ajotunnin jälkeen en olisi uskonut, että se käsittely, ja varsinkin pujottelu, tulee ikinä menemään läpi, mutta kummasti sitä vaan harjoittelemalla oppii ja ainakin itsellä "kilpailutilanne" eli inssi toi parhaat puoleni esiin, jolloin suorituskin on harjoituksia parempi. Näin jälkikäteen meinaa hieman hymyilyttää se kuinka paljon molempia inssiyrityksiä tuli jännättyä edellisenä iltana ja ajopäivänä. Ihan sekopäisenä vaan panikoi ja sängyssäkin tuli vielä mielikuvaharjoiteltua yömyöhään. Kaipa sitä vaan niin kovasti halusi tangossa roikkua, että piti oikein jännittää.
nixweiss.gif

Tänään oman pyörän mittariin lipsahti reilut 200km ja kyllä se päristely kaiken vaivan ja taistelun arvoista onkin.
062802moto_prv.gif
Loppuun on vielä lisättävä, että jos kerran minäkin opin sen verran ajamaan, että kortin uskalsivat antaa, niin kyllä sen oppii lähes kuka vain, jos sitä oikeasti itse haluaa.

piti vielä palata tähän aiheeseen...

tounge.gif

lookaround_orig.gif
)

062802jumpie_prv.gif

Ilmeisesti jännität ajamista jos hartijat noin jumiutuu, en tiedä lohduttaako yhtään, mutta sen voin sanoa että ajaminen helpottuu liikenteessä aivan valtavasti. Varsinkin jos sulla on B-kortti entisestään, itse ajan nyt neljättä vuotta ja pitää kyllä sanoa että käsittelykokeessa kaikki vaikeimmat asiat ovat aivan turhia liikenteessä ajamisen kannalta. Hidasajo ja jyrkät käännökset ovat hyviä asioita oppia, mutta niitä aika harvoin tarttee ja sillonkin ihan hyvin voi pistää jalkoja maahan. Mut joo tsemppiä kokeeseen ja sit
sport05.gif
.

Ei kai jännitystä saa pois ennenkuin tuntuu luontevalta, itse voisin uskoa että jos on aikaa ajella parkkiksella vapaasti se voisi rentouttaa fiilistä, ettei kokoaikaa treenaa niitä jyrkkiä käännöksiä vaan pääsis vähän omilla säännöillä kurvailee.

Tsemppiä ap:lle! Siitä se lähtee! Ja nyt se historia-osio...

Mä ajoin piikki-kortin kohta 17 vuotta sitten ihan kylmiltään. En ollut ikinä edes istunut kakspyöräisen päällä ja harjoittelu oli aivan älytöntä
033102beer_1_prv.gif

Käsittelykoe meni sitten kuitenkin ekalla läpi, inssi vasta neljännellä. Näin jälkeenpäin katsottuna oli kyllä hyvä, etteivät päästäneet mua kylmiltään koheltamaan liikenteeseen.

Pikkasen kohellan vieläkin, nyt 5. pyöräni kanssa.
sport05.gif

Viimein tajusin, että pyörä vetää riittävästi tyhjäkäynnillä. Eli koko rata tyhjäkäynnillä, mitä nyt välillä hillitsi jarrulla vauhtia.
Nykyään kytkimen käyttämättömyys on hylkäämisperuste ja hyvä niin. On nimittäin sillon tällöin hyvä hallita kytkin-kaasu-takajarru yhdistelmän käyttö.

Nykyään kytkimen käyttämättömyys on hylkäämisperuste ja hyvä niin. On nimittäin sillon tällöin hyvä hallita kytkin-kaasu-takajarru yhdistelmän käyttö.
Ai jaa. Onneksi ei ollut viime kesänä. Eikä mulla ainakaan(kummallakaan kerralla) inssi katellu yhtään kytkimen käyttöä. Laitteli samalla seuraavia keiloja ja välillä vilkuili vieläkö oon pystyssä. Sen kytkimen käytön oppii sitten oikeassa elämässä, toki hyvä sitä on harjoitella.
Mutta tapauskohtaistahan tämä on. Pari kesää kaupungissa ja taajamassa ajaneena sanoisin, että pujottelusta jäi vain luu käteen. Väistö ja jarruttaminen on jokapäiväistä.

Aivan, hidasajo ja pujottelu kokonaan pois ja enemmän jarruttamista, väistämistä ja näiden yhdistelmiä olisi oikeasti hyödyllisempää. Eikä reputa ajokoetta täysin turhan kohdan takia.

Aivan, hidasajo ja pujottelu kokonaan pois ja enemmän jarruttamista, väistämistä ja näiden yhdistelmiä olisi oikeasti hyödyllisempää. Eikä reputa ajokoetta täysin turhan kohdan takia.
No enpä nyt pitäisi hidasajoa aivan turhana. Kyllä siitä vaan kovasti on hyötyä kaupunkiajossa, varsinkin alussa kun ison pyörän hallinta on vielä huteraa. Se pujottelu tosin vie kyllä liian suuren osan harjoitteluaikaa. Itselläni ainakin kaikki muut tehtävät tuntuivat älyttömän helpoilta kun taas pujottelua piti rassata tunnista toiseen.. Ehkä niitä painopisteitä pitäisi jotenkin muuttaa ja korostaa enemmän juuri jarrutusta ja väistöjä.

Back