• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 18-19.5. (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pikaista paranemista Danikolle! Hivenen harmittaa, että menin myymään lippuni sinulle:sad:.

Daniko sanoi:
Tuli sitten ihan viime hetkellä hankittua vakuutuskin kilvettömälle. 9min ennen Aktian sulkeutumisaikaa.. tarkalle meni, mutta kerkesin! :D

Tässä taas kävi tuuri, varsinkin nyt sinun tapauksessasi. Tsemppiä ja jaksamista!!!

compinho sanoi:
Onnettomilla vehkeillä surkeen kuvaajan liian kaukaa räpsittyjä harjoituskuvia jos toi linkki ny toimii. Jotkut on suhrusia ja loput vielä suhrusempia, kai niissä pyöriä on jos tarkasti kattoo.
https://www.dropbox.com/sh/gfgn4njcb3dzsev/5ZhJgYCqR9

Ratapäiväjärjestelyt :thumbup:
Majoitusjärjestelyt :thumbup: :rakastunut:
Oma ajo:doh::hanuria::no:

ihan hyvää kuvaahan siinä oli paljon. Yksi pyyntö vain: voisitko siirtyä ajamaan eri ryhmään mun kanssa. ihan vaan että sais itsestäänkin ees joskus jonkun muiston :bye:

GuessWho sanoi:
ihan hyvää kuvaahan siinä oli paljon. Yksi pyyntö vain: voisitko siirtyä ajamaan eri ryhmään mun kanssa. ihan vaan että sais itsestäänkin ees joskus jonkun muiston :bye:
No mulla on kyllä alkukauden liput ostettu hitaaseen, et vaan tainnu olla enää ajelemassa kun räpsin noita kuvia. Jos mä pääsen tosta kaatokammosta ja löydän kadotetun vauhdin niin sit sun pitää siirtyä nopeeseen kuvattavaks.:;):

compinho sanoi:
No mulla on kyllä alkukauden liput ostettu hitaaseen, et vaan tainnu olla enää ajelemassa kun räpsin noita kuvia. Jos mä pääsen tosta kaatokammosta ja löydän kadotetun vauhdin niin sit sun pitää siirtyä nopeeseen kuvattavaks.:;):

Eli siis saadakseni edes yhden muiston itselleni se vaatii: A) kunnon paranemista että jaksaa ajaa kaikki setit B) renkaan kunnossapidon oppimista että ne kestää kaikki setit C) niin paljon lisää vauhtia että pääsee nopeaan...

se niistäkin kuvista sitte :itkupilli:

GuessWho sanoi:
Eli siis saadakseni edes yhden muiston itselleni se vaatii: A) kunnon paranemista että jaksaa ajaa kaikki setit B) renkaan kunnossapidon oppimista että ne kestää kaikki setit C) niin paljon lisää vauhtia että pääsee nopeaan...

On loppuelämä aikaa. Se on viuh vain, kun aijä ajaa nopeassa. :thumbup:

GuessWho sanoi:

B ja C löytynee avut varikolta ja A taas Joonalta jos/kun se saa järkättyä jatkoja nahkapukukurssille. Nöyrästi vaan verkkarit jalkaan ja mukaan hyppimään haaraperushyppyjä. Vai pitäiskö mun ruveta vetämään sulle aamujumppaa varikolla ratapäivien yhteydessä. :D

compinho sanoi:
B ja C löytynee avut varikolta ja A taas Joonalta jos/kun se saa järkättyä jatkoja nahkapukukurssille. Nöyrästi vaan verkkarit jalkaan ja mukaan hyppimään haaraperushyppyjä. Vai pitäiskö mun ruveta vetämään sulle aamujumppaa varikolla ratapäivien yhteydessä. :D

Mikään ei ärsytä niin paljon kuin se että liuta hyviä tekosyitä vauhdin uupumiselle ammutaan alas kuin vanha haahka iltalennolta :grin:

GuessWho sanoi:

D) Lopettaa se turha yrittäminen ja riuhtominen ja siirtyä ajamaan rennosti niin toteutuu kohdat A), B) ja suurella todennäköisyydellä myös C) :grin:

Edit. Taisin sulle joskus talvella mainitakin asiasta, mutta kerron saman uudestaan. Ajamaan ei opi kuin ajamalla. Jos vetää koko ajan hampaat irvessä eniten täpöö, ei kunto riitä ajamaan kuin pari settiä. Ja kun kierroksia ei tule, ei opi mitään, varsinkin kun ne vähätkin vedetään eniten täysiä, jolloin kopan kapasiteetti ei riitä enää uuden oppimiseen. Piiru pois vauhdista = rennompaa ajoa = enemmän aivokapasiteettia = parempaa jaksamista = enemmän kierroksia = enemmän aikaa ja toistoja oppia uutta.

Itse aloin viime kaudella ajamaan kaikki setit loppuun vaikka "väkisin". Eli jos tuntuu siltä, ettei jaksa enää ajaa, tiputetaan vauhtia niin paljon, että jaksaa ajaa setin loppuun. Hauskana juttuna tuossa on se, että yleensä tuota vauhdin tiputusta ei huomaa kellosta vaan tilanne onkin monesti päinvastainen kuin on luullut. Eli vauhti heti aamusta alkaen sellaiseksi, että sitä jaksaisi ajaa vaikka koko päivän niin, että käy vain välillä tankkaamassa.

Viimeksi muokattu:
Järjestävän tahon puolesta Kiitokset osallistujille, lippuhenkilöille, jne! Mukava järjestää tapahtuma kun on erittäin aktiiviset ja osaavat talkoolaiset, Kiitos!

Ja paranemisia!

-Henkka-

Paranemisia Danikolle, hurjan näköinen ilmalento.

Mitenkäs tuo Arlen Nessin ratapuku kesti rysäyksen ja suojasiko hyvin? Itsellä samanlainen.

Cat sanoi:
Näin aloittelijan näkökulmasta pitää sanoa, että tämänkaltaiset videot pistää kyllä miettimään, että mihinkä harrastukseen sitä on kätensä tunkenu..

tänä vuonna käyty kolmesti radalla, tokana päivänä niistä edellä ajava kaatu ja ukko liuku pyöränsä kanssa siinä edessä, ei ollut kivan näköistä. Ei siinä pahemmin käyny kaatujalle. Meinas tulla paskat housuun ohjaamossa kun pyörä kalleellaan ja vauhtia satanen, ja edessä ajava kaatuu ja jää liukumaan siihen linjalle. Sain vaihdettua linjaa ja ajoin hietikolle, tai annoin valua, en viittinyt siihen ajoradalle pysähtyä..

Taidan myydä pyörän pois ja alkaa ryyppäämään ja saunomaan..

Kohtuullisen turvallinen harrastus 13 kesää, n. 750 ratapäivää, reilu 50 kilpailulähtöä yhdellä sadekelin kisalähdön kaadolla arvioituna.

Harrastuksesta saat turvallisen kun:

A) Tiedostat oman osaamistasosi etkä kuvittele itsestäsi liikoja
B) Menet radalle vain kun sinulla on siihen varaa (kunnon kypärä, kunnon ajovarusteet, hyväkuntoiset renkaat, huollettu pyörä jne.)
C) Huollatat pyörääsi sellaisella joka sen OIKEASTI osaa. Tämä on haasteellista ja haasteellisuuden on huomannut vasta tässä vaiheessa. Paljon on firmoja ja tekijöitä jotka mainostavat olevansa osaajia, mutta näissä leikeissä ei ole ihan sama onko ne keulaputket juuri siinä kohti missä pitää olla vai pari senttiä jossain muualla, onko renkaissa oikeat paineet vai vähän sinne päin tai onko ketjut niitattu vai onko joku neropatti päättänyt laittaa jousilukot jne.
D) Älä tee mitään mistä et ole täysin varma ja siinä vaiheessa kun luulet olevasi täysin varma, käy kysymässä sellaiselta joka oikeasti tietää. Netissä näitä parhaita tietäjiä ei näy, heillä on kiire kun tekevät oikeita asioita joista heille maksetaan. Tällaisina niminä voisi mainita vaikkapa Kari Vehniäisen tai Motovillen Villen. He tekevät ja laskuttavat, mutta jälki on jotain muuta kuin varikon avuliaimman talkoomiehen jälki.
E) Pyydä oppia ja opetusta niiltä joilla sitä on. Omia virheitään ei kovinkaan helpolla näe. Jos lähemmäs 20 suomen mestaruutta voittanut kaveri kysyy onko tietoa jostain joka voisi vähän katsoa ajoasentoa ja muita virheitä, voisin maksaa siitä tonnin, niin kertoo jotain. Aina voi oppia uutta, väärin opitusta on valitettavan vaikea poisoppia.

Jos taas kiinnostaa vierailla Töölössä ja saada kukkapuskia, suklaarasioita ja parane pian hyppyläpsyhymiöitä, niin kannattaa toimia seuraavasti:

A) Osta niin kallis pyörä kuin mihin sinulla on varaa
B) Sen jälkeen sinulla ei ole varaa renkaisiin, etsi niitä roskiksista tai tilaa mitä saat mistä vaan, kunhan on halpoja.
C) Uhoa netissä voittavasi kenet vain ja pyri todistamaan se heti, vaikka et olisi radalla koskaan käynytkään. Näytösluontoisesti voittaneet kuskit ovat perinteisesti tehneet myös näyttävimmät planeetalta poistumis -yritykset ja kovinkaan montaa vuotta heidän esityksiään ei ole tarvinnut ihailla, rahat ja fysiikka on loppunut.
D) Älä kuuntele neuvoja. Onhan joku joskus prätkän keksinyt eikä kukaan ole häntäkään neuvonut, joten riskit tappiin ja usvaa putkeen.

Hyvin harvoin näiden vuosien aikana olen nähnyt jotain selittämättömiä kaatumisia tai onnettomuuksia jotka johtuvat jostain muusta kuin kuskin omasta mokasta. Omaksi mokaksi lasketaan tässä yhteydessä amatöörien neuvoihin luottamisenkin.

Kun etenee rauhallisesti, miettii vähän mitä tekee eikä hökellä, niin aika turvallista. Itse olen pysynyt aika hyvin pystyssä, muista vastaavista voisi mainita telttakaverini Pete H:n joka on kaatunut kerran kun pyörän moottorista lensi öljyt renkaalle (Petellä ratapäiviä n. 400-500 ja vuosia radalla yli 10), Heikki H joka myöskin kerran kaatunut, ratapäiviä satoja, vuosia samat kuin itselläni radalla ja muutama muu. Heitä kaikkia (ei minua) yhdistää rauhallisuus, mikä ei ole synonyymi hitaudelle. Asiat tehdään rauhassa, mietitään eikä vohelleta.

Pelkästä käyttäytymisestä varikolla voi päätellä kuka on potentiaalinen haettava ja kuka ei. Sellainen joka helvetin asiassa hökeltävä, kuutta asiaa yhtä aikaa yrittävä vouhake on kyllä sellainen jonka saa hakea kesän mittaan useita kertoja sieltä radan varresta pötköttämästä ellei ensimmäisellä kerralla satu kunnolla.

En nyt viitsi tässä yhteydessä mainita nimeltä niitä pahimpia sählääjiä, mutta katselkaapa joskus kun Wehnä tekee hommia. Mihinkään ei ole kiire. Asiat tehdään rauhallisesti, yksi asia kerrallaan. Eikä se Kari nyt niin hirveän hidaskaan ole sitten kun radalle päästään, mutta siellä voi ajaa kovaa kun on oikeat paineet, kunnon renkaat, renkaissa paineet kohdallaan ja bensaakin tankissa.

Edellä mainituista syistä itse en aja omaa kovaa omilla päivillä enää. Mun ajatukset on muualla, hihoista roikkuu kyselijää ja ihmettelijää, radalla sattuu ja tapahtuu mihin pitää olla puuttumassa jne. Kun ajatus on muualla, ajamisesta ei tule mitään. Ne vähät treenipäiväni treenailen sitten muiden tapahtumissa ja möllötän jossain varikon nurkassa ja toivon ettei kukaan tule kysymään yhtään mitään. Kiireisen ja stressaavan työpäivän jälkeen en suosittele tulemaan radalle. Kannattaa mennä lenkille, salille tai hakkaamaan säkkiä tai koiran kanssa kalalle.

Noilla eväillä, suurella määrällä tuuria ja minua taitavampien opastuksella olen pystynyt harrastamaan tätä lajia sangen turvallisesti näinkin monta vuotta ja ratapäivää. Nykyisin kerään mieluummin pulloja ja kun tarpeeksi on pulloja palautettuna, annan ammattimiehen hoitaa mun pyörän sen sijaan että itse alan turaamaan huomatakseni kuinka koneen pultit paukkuvat poikki, öljyt lentää radalle ja ohjausiskarit tulevat naamalle. Linnunpönttöjä voi rakentaa amatöörikin. Vähän jos on liian iso lentoaukko tai katto vinossa, niin siihen ei kuole. Mutta tee se itse -virityksiin on monen matka päättynyt, osalla vähäksi aikaa, osalla lopullisesti.

Saa olla eri mieltä.

T. Jukka

^ Täyttä asiaa Jukalta, jota valitettavasti tuskin kovinkaan moni aloitteleva uskoo tai ymmärtää muuten kuin kantapään kautta.

Nitrous sanoi:
Ajamaan ei opi kuin ajamalla. Jos vetää koko ajan hampaat irvessä eniten täpöö, ei kunto riitä ajamaan kuin pari settiä. Ja kun kierroksia ei tule, ei opi mitään, varsinkin kun ne vähätkin vedetään eniten täysiä, jolloin kopan kapasiteetti ei riitä enää uuden oppimiseen. Piiru pois vauhdista = rennompaa ajoa = enemmän aivokapasiteettia = parempaa jaksamista = enemmän kierroksia = enemmän aikaa ja toistoja oppia uutta.

Itse aloin viime kaudella ajamaan kaikki setit loppuun vaikka "väkisin". Eli jos tuntuu siltä, ettei jaksa enää ajaa, tiputetaan vauhtia niin paljon, että jaksaa ajaa setin loppuun. Hauskana juttuna tuossa on se, että yleensä tuota vauhdin tiputusta ei huomaa kellosta vaan tilanne onkin monesti päinvastainen kuin on luullut. Eli vauhti heti aamusta alkaen sellaiseksi, että sitä jaksaisi ajaa vaikka koko päivän niin, että käy vain välillä tankkaamassa.

tästäpä otankin itselle tavan nyt kun pahin kiima uuden mopedin hankinnasta lienee mennyt. :D :D :D

En nyt viitsi tässä yhteydessä mainita nimeltä niitä pahimpia sählääjiä, mutta katselkaapa joskus kun Wehnä tekee hommia. Mihinkään ei ole kiire. Asiat tehdään rauhallisesti, yksi asia kerrallaan. Eikä se Kari nyt niin hirveän hidaskaan ole sitten kun radalle päästään, mutta siellä voi ajaa kovaa kun on oikeat paineet, kunnon renkaat, renkaissa paineet kohdallaan ja bensaakin tankissa.

Jos saa olla samaakin mieltä, niin komppaan tässä kohtaa Jukkaa kympillä, ellen isommallakin summalla.

Olen huomannut ihan saman asian, että jos varikolla on kiire, niin loppupäivän osalta voi kiireet jäädä siihen. Itse olen tehnyt saman virheen muutamaan kertaan (liian hätäillen radalle), ja sitten on haettu radan varresta tankinkorkkia tai vaihdetankoa. Kerran irtosi huonosti kiinni ollut akun kenkä (akku oli ajoa ennen latingissa), ja seuraukset olisivat siitäkin voineet olla vähintäänkin kalliita.

Muiden kohdalta olen havainnut ainakin:

- Lämppärit ovat olleet liian vähän aikaa päällä -> kolmosmutkasta perä alta ja ulos
- Renkaat vaihdettu ja jarrut jääneet pumppaamatta kiinni -> ekasta mutkasta pihalle
- Pyörä suoraan kärrystä lämppäreihin, alakate täynnä vettä -> ekasta mutkasta pihalle

Tästä syystä olen ottanut elämänohjeeksi radalla, että jos tulee kiire, jätä suosiolla setti väliin. Tällä olen säästynyt jo parilta tilanteelta (mm. irtonainen jalkatappi). Itse olen luonteeltani säheltäjä ja tiedostan sen, joten on pakko jatkuvasti potkia itseään ja kehittää vakiorutiini siihen, mitä tarkastetaan päivän aluksi, mitä settien välillä jne.

Tää ei siis liity Danikon kaatoon mitenkään, tuli vaan kommenttina mieleen Jukan hyvästä kirjoituksesta.

oukkis sanoi:
- Lämppärit ovat olleet liian vähän aikaa päällä -> kolmosmutkasta perä alta ja ulos
- Renkaat vaihdettu ja jarrut jääneet pumppaamatta kiinni -> ekasta mutkasta pihalle
- Pyörä suoraan kärrystä lämppäreihin, alakate täynnä vettä -> ekasta mutkasta pihalle.

Lisätään (tai täydennetään) listaa.

- Lämppärit eivät olleet ollenkaan päällä vaikka oli kehotettu laittamaan. No kun muutkaan eivät laittaneet. Kolmosmutkasta silmälleen.
- Kiireellä Kemoralle, kiireellä renkaat vaihtoon ja Kemoran kakkosmutkasta lepikkoon, pyörä päreiksi ja ajot loppuivat siihen tutultani
- Kiireellä pikakaasun asentelua ilman kokemusta aiheesta. Oikein nopsaan kun laittaa niin ehtii vielä seuraavaan settiin. Ehti ja ehti aika kauas Alastaron nelosmutkasta kun kaasu hirtti kiinni. Kävin hakemassa pois ja ennen ensiapua kuvailin kaveria kun verta tuli suusta. Kuvansa on sivuillaan julkaissut. Ei aja myöskään enää, valitettavasti.
- Reissusta suoraan radalle, pyörä kärrystä ja menoksi. Portille jäi lätäkkö. Käskettiin laittamaan musta lippu. Tuli ilmoitus, että jos on keltainen se ja se pyörä niin eipä tarvitse, pötköttää jo. Tähän sopinee italialainen tuli-vesi-chuck norris -hymiö.
- Viisi kysyjää, kolme puhelinsoittoa samaan aikaan kun vaihdan mopooni öljyjä Motoparkissa. No, kaikki muu meni ihan kuin elokuvissa, mutta öljyproppu jäi kiristämättä ja varmistamatta. Kierros myöhemmin high side. Luulin, että renkaat on vain kylmät ja annoin lisää löylyä, mutta mopo vain suti. Katsoin taakseni ja sellainen siniharmaa savupilvi peitti maiseman. Ajoin mopon radan reunaan ja takaa tuli tuttu ja veti n. 200 km/h vauhdista ryteikköön niin että heilahti. Rataa siivottiin pari tuntia.

Näitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon ja lähes poikkeuksetta kaadon syy on kuskin hölmöily. Joskus sitten vaan tulee kaluston raja vastaan ja sitten tulee kaatoja joita "pitääkin" tulla ja niitä tulee kisoissa ja omaa rajaa haettaessa. Mutta valtaosan noista saa pois kun miettii mitä tekee ja keskittyy siihen tekemiseen. Itse otan mieluummin **lkun leiman kuin yritän ystävällisesti vastailla kaiken maailman kysyjille kun olen pyörää laittamassa. Ja samasta syystä pyrin tulemaan aina edellisenä iltana tontille, laittamaan lämppärit kaikessa rauhassa valmiiksi jne. Aamulla sitten on aikaa käydä aamupalalla, tulla rentona paikalle ja siinä se. Aivan turhaa on hökeltää, se kostautuu. Toivottavasti edes joku otti näistä opikseen eikä tarvitse kantapään kautta kokeilla. Mulla on ollut joulua ja olen selvinnyt säikähdyksillä, muilla tuota joulua ei aina ole ollut.

t. Jukka

Back