• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 16.8. (kesäpäivä) - 17.8.2014 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen seurannut pitkään tätä rata-ajo keskustelua ja siihen liittyvää neuvontaa/tuomitsemista. Mikäli olen oikein ymmärtänyt hitaassa ja keskiryhmässä ajo ei saa olla kilpailuun tähtäävää harjoittelua vaan tarkoitus on kurvailla radalla turvallisesti muille vaaraa aiheuttamatta.

Ilmeisesti nopeassa ryhmässä saa harjoittaa kilpailuun tähtävää harjoittelua, mutta kilpailu on kielletty muualla, kuin itse kilpailuissa. Moottoripyörällä kaatuminen on aina vaarallista ja siksi sitä tulisi aina kaikissa tilanteissa välttää. Itse olen aikoinani ajanut kartingia SM-tasolla ja lajin harjoitteluun kuului, että välillä meni linja leveäksi, spinnattiin tai ajettiin radalta ulos. Tämä oli osa kehittymistä ja rajojen hakemista. Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.

sbanc sanoi:
Olen seurannut pitkään tätä rata-ajo keskustelua ja siihen liittyvää neuvontaa/tuomitsemista. Mikäli olen oikein ymmärtänyt hitaassa ja keskiryhmässä ajo ei saa olla kilpailuun tähtäävää harjoittelua vaan tarkoitus on kurvailla radalla turvallisesti muille vaaraa aiheuttamatta.

Ilmeisesti nopeassa ryhmässä saa harjoittaa kilpailuun tähtävää harjoittelua, mutta kilpailu on kielletty muualla, kuin itse kilpailuissa. Moottoripyörällä kaatuminen on aina vaarallista ja siksi sitä tulisi aina kaikissa tilanteissa välttää. Itse olen aikoinani ajanut kartingia SM-tasolla ja lajin harjoitteluun kuului, että välillä meni linja leveäksi, spinnattiin tai ajettiin radalta ulos. Tämä oli osa kehittymistä ja rajojen hakemista. Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.

Kilpaileminen on kiellettyä mm. siksi, että kilpailussa riskit ovat selkeästi suuremmat mm. ohittamisen osalta. Ohi mennään sieltä mistä mahtuu, mistä paikka aukeaa ja ohi on päästävä. Ratapäiväharjoittelussa tärkeämpänä osana on turvallisuus sekä ohittajalla että ohitettavalla, ohi pääseminen on sitten toisarvoinen asia, kun varikon kauttakin voi tulla hakemaan itselleen paremman välin radalle, mikäli ohi ei pääse ilman tarpeetonta riskiä. Tarkoituksena on siis minimoida riskit. Kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa on tottakai sallittua hakea rajojaan, harjoitella ja kehittää ajoaan nopeampaan suuntaan.

sbanc sanoi:
Toki ymmärrän, että kyseessä on kaksi täysin eri lajia, mutta lähinnä kysyn näin tyhmänä mikä on OK oikeassa kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.
Mun mielestä on (nopeassa ryhmässä) ok vaarantaa itsensä, ei ole ok vaarantaa muita. On ok ohittaa siten että ohitettava ei joudu muuttamaan ajolinjaansa.

Henk koht olen aina ollut sitä mieltä että (nopeassa ryhmässä) on parempi ohittaa jarrussa mahdollisimman läheltä, nyrkkisäännöllä metri sivulle metri eteen. Jolloin ohitettava voi suoraan taittaa ohittajan perään.
Jos taasen ohittaja, luulee olevansa kohtelias, ja vetää isolla sivuttaismarginaalilla (jottei säikäytä ohitettavaa) suoraan apeksiin, ja parkeeraa jarrulla siihen, on ohitettavan yleensä joko hidastettava tai muutettava ajolinjaansa, jottei ajaisi päin ohitettavaa.

Tämä siis nopeassa ryhmässä, ei keskiryhmässä, eikä hitaassa ryhmässä.

Jokaista ryhmää koskien; turvallisen ja helpon ohituksen pointteja voi lueskella vaikkapa tuolta:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=363.0

GuessWho sanoi:
Pelkällä kuutosvaihteella koko alastaro ympäri !!!???!!!
Jummalavita siinä on rouske käyny palmasissa ja kahvilassa ketjuista ja laatikosta :grin:

Höh...pystyhän gixerilläkin ajelee vakioväleillä ihan hyvin vajaata neljää kymppiä. Ei se mitenkään rakettina siitä kiihdy, muttei kyllä ryikään. Saati sitten jos on jo tyhjäkäynniltä tuo 100Nm käytössä. :D

sbanc sanoi:

Kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa on ihan ok, että välillä linja menee leveeksi tai käydään jopa hiekoilla asti (tahi huonolla tuurilla naamallaan), mutta silloinkin pitäisi ohitukset tehdä niin, ettei se aiheuta vaaraa ohitettavalle. Toki ohi saa ja pitääkin mennä aika pienellä sivuttaismarginaalilla, mutta kuitenkin sen verran hyvissä ajoin ennen mutkaa ettei ohitettava joudu muuttamaan linjaa. Toki silloin tällöin itse kellekin tulee arviointivirheitä ja ohitettava saattaa joutua joko pakolla tai sitten ihan vaan kohteliaisuutta antamaan vähän lisää tilaa.

Nitrous sanoi:
Ei sitä muuten nopeessakaan oo tuon enempää mutkan hitaimmassa paikkaa.

Taidatpa muuten olla oikeassa.
Hitaimmillaan mun crono näyttää Kahvilassa lukemia 39-41.
Hetken jo luulin että edes jossain kohtaa olisin Sua nopeempi... :p

Edit: vaihtelua on näköjään 39-46 välillä minimit Kahvilassa.
Kivaa vaihtelua, joka kierros erilainen. :D

Nitrous sanoi:
Ei sitä muuten nopeessakaan oo tuon enempää mutkan hitaimmassa paikkaa.
Väittäisin ett palmasissa 60 ja kahvilassa 50.
Katsottuna kolmelta eri kuskilta joiden kierrosajat 1:24.6 :boring:, 1:21.3 :blink: ja 1:19.0 :kääk:.
Kaikki vieläpä tonnarikuskeja jotka pyrkii maksimoimaan avauksen.

Tai no tietty jos ei sitä palmasii tai kahvilaa osaa ajaa nopeesti ni vauhti tippuu nopeessakin ryhmässä siihen 40:een...

ja sit ku muistetaan et homma on kuin pajazzonpeluu, lähellä ei oo mukana, osumat lasketaan. Eikä aina niitäkään.

close enough.jpg

z-10.jpg

ps. ennen ku kukaan alkaa aivastella et "joo mut siis ihan eri asia ku on ammattilaisista kyse", niin tämä olin vain kevennys

Viimeksi muokattu:
scuuba sanoi:
Väittäisin ett palmasissa 60 ja kahvilassa 50.
Katsottuna kolmelta eri kuskilta joiden kierrosajat 1:24.6 :boring:, 1:21.3 :blink: ja 1:19.0 :kääk:.
Kaikki vieläpä tonnarikuskeja jotka pyrkii maksimoimaan avauksen.

Tai no tietty jos ei sitä palmasii tai kahvilaa osaa ajaa nopeesti ni vauhti tippuu nopeessakin ryhmässä siihen 40:een...

Oot hyvin suurella todennäköisyydellä oikeessa. Ei oo alastaron käppyrää tullu hetkeen kateltua niin muisti heitti ton 40 hatusta.

Goofy S sanoi:
^ Jos hitaassa ryhmässä on Palmasissa ja Kahvilassa vauhtia noin 40kmh niin paljonkohan on kierroksia 6-vaihteella? :p

Mulla on speedohealer pyörässä. Kun digimittarini näyttää 107, kierroksia 6:lla on tasan 4000. Nopmitt on Gepsillä kalibroitu naurettavan tarkaksi poliisien takia. Ainoa mikä voi valehdella on itse varvimittari. Tämä nyt on tällaista jobbet-efter-jutustelua, kyllähän noi voisi laskea välityssuhteesta ja renkaan senhetkisestä ulkohalkaisijasta. Mutta: x[RPM]/40 = 4000/107 <=> x = 4000 * 40 / 107 = 1495 RPM. Tyhjäkäyntinopeus on säädetty 1200:aan, joten noissa mutkissahan mennään jo hyvällä väännöllä!

turunsussu sanoi:
Mulla on speedohealer pyörässä. Kun digimittarini näyttää 107, kierroksia 6:lla on tasan 4000. Nopmitt on Gepsillä kalibroitu naurettavan tarkaksi poliisien takia. Ainoa mikä voi valehdella on itse varvimittari. Tämä nyt on tällaista jobbet-efter-jutustelua, kyllähän noi voisi laskea välityssuhteesta ja renkaan senhetkisestä ulkohalkaisijasta. Mutta: x[RPM]/40 = 4000/107 <=> x = 4000 * 40 / 107 = 1495 RPM. Tyhjäkäyntinopeus on säädetty 1200:aan, joten noissa mutkissahan mennään jo hyvällä väännöllä!
Ja jos ja kun mennään mutkassa kallellaan, niin renkaan tehollinen kehä pienenee, eli nopeus/rpm suhde muuttunee jonku 10% abaut.

turunsussu sanoi:
Siis mulla oli se punainen nakubandiitti. Ennen kuin sain mustaa lippua (jota en edes huomannut) ja tultiin varikolla ohjeistamaan, tapahtui ainakin seuraavaa: ajoin liian hitaasti, peilit ei oltu teipattu, päästin ohi, vinkkasin kädellä ohi, melkein pysähdyin ennen pääsuoraa.. mitähän vielä, en muista.

Viimeisessä sessiossani, opastuksien jälkeen, tein mielestäni kaiken oikein. Ja ymmärsin tämän opetuksen: oikeanlainen itsekkyys on turvallisuutta.

Hyvä kun opit, että keskity omaan ajoon. Silti voisit vielä pyytää lisää opastusta ajolinjoihin. Monessa mutkassa aloit taittamaan aivan liian sisäreunasta ja silloinkin loivalla säteellä. Sen jälkeen mutkat oli mennä pitkäksi, kun kaartaminen vain jatkui ja jatkui. Pääsuoran jälkeisen toisen mutkan veditkin ulkokanttareelle asti, pääsit takaisin radalle kuitenkin.

Onko vastaohjaus tuttu juttu? Mitä perässäsi ajelin, niin niillä vauhdeilla melkein jokainen mutka olisi mennyt siivosti pelkästään työntämällä tangosta mikäli on oikealla ajolinjalla mutkaan tullessa ja antamalla pyörän hoitaa oma osuutensa. En sano tätä pahalla, mutta olisi hyvä kerrata ajamisen perusteet. On paljon mukavampaa ja turvallisempaa kehittää omia taitoja radallakin sen jälkeen. Lisäksi olisi kiva ettei turunsussusta tule suruntussu. :)

Niin. Opin hyvin paljon toissapäivänä, siitä huolimatta/siksi lähden nyt Jurvaan. Eikä todellakaan mene naama norsun **tulle kun mua neuvotaan, päinvastoin. Vastaohajuksen kyllä luojan kiitos tiesin etukäteen, mutta siinäpä oli tärkeimmät..

Olitko sinä ilokaasu se, joka veit minua pari kierrosta valkoisella R1:llä! Tuhannesti kiitos. Yllättävää, miten hyvin muut näkivät mun virheeni:sad3: sekä myös sen avoimesti kertoivat, ilman mitään vinoilua. Taas muuttui käsitykseni eräästä ihmisryhmästä ja radalla nähdään

turunsussu sanoi:
Olitko sinä ilokaasu se, joka veit minua pari kierrosta valkoisella R1:llä! Tuhannesti kiitos. Yllättävää, miten hyvin muut näkivät mun virheeni:sad3: sekä myös sen avoimesti kertoivat, ilman mitään vinoilua. Taas muuttui käsitykseni eräästä ihmisryhmästä ja radalla nähdään

Jos meinaat kilvetöntä R1:stä ja kuskia keltaiset liivit päällä, niin se oli vertzu

turunsussu sanoi:
Niin. Opin hyvin paljon toissapäivänä, siitä huolimatta/siksi lähden nyt Jurvaan. Eikä todellakaan mene naama norsun **tulle kun mua neuvotaan, päinvastoin. Vastaohajuksen kyllä luojan kiitos tiesin etukäteen, mutta siinäpä oli tärkeimmät..

Botnialla on valitettavasti peruttu koulutusryhmä, mutta Kemorassa ainakin sellanen olis vielä tälle syksylle :orgmp:

turunsussu sanoi:
P.S. On isossa vesibandiitissa puolensa: 120Nm@3000rpm takapyörältä. Ajelin viimeiset kierrokset pelkällä kuutosella. Nyt tuli kyllä semmoinen kipinä, että varaan tässä paikan Botniaringille ensi perjantaiksi :thumbup:

Koita siellä Botnialla miltä tuntuu ajaa koko kierros mielummin kolmosella tai nelosella.

Sillon ei tarvitse koskea niin usein jarruun ja ajaminen helpottuu entisestään. Eikä se haittaa mitään vaikka ne kierrokset siinä suoran keskipaikkeilla hetken hakkaa rajoittajaan, siksi se siellä on ettei koneessa mikään menisi rikki.

Hyvä vinkki. Ei se kuutosvaihde mikään itsetarkoitus ollut.. kyllähän se vähän jyristikin mutkista lähtiessä tottakai.

Sain tiedon, että Botniaring on peruttu. Sen sijaan Honkajoella on joku rata jossa sunnuntaina jotakin!

turunsussu sanoi:
Hyvä vinkki. Ei se kuutosvaihde mikään itsetarkoitus ollut.. kyllähän se vähän jyristikin mutkista lähtiessä tottakai.

Sain tiedon, että Botniaring on peruttu. Sen sijaan Honkajoella on joku rata jossa sunnuntaina jotakin!

Ei botniaa ole peruttu, siellä ei vaan ole koulutusta. Sinne vaan ajamaan ja käyt kysäsee ratajärkkäriltä jos joku ehtis näyttämään vähän linjoja.

Back