• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Akun talvisäilytyksen turhamaisuutta

Siellä se on akku ollut (ja on nytkin) mopossa kiinni koko talven. Pyörä lämpimässä tallissa. Käyntiin on aina lähtenyt kuin taukoa ei välissä olisi ollutkaan. Laturikin löytyy. Sitä on tullut joskus sattunnaisesti käytettyä. Talven mittaan n. kerran kuussa käyn käyttämässä mopon moottorin lämpimäksi.

Mutu tuntuma on että akku kestää kauemmin jos on talvisäilössä pakkasessa. Pyörä on kylmässä mutta kuivassa paikassa ja akku paikalla ==> akun keskimääräinen ikä on ollut 6-7 vuotta. Nämä on kyllä olleet litkuakkuja. Tähän on viime vuosina tullut pari ongelmaa lisää eli nämä ns. hyytelöakut ja toisaalta kaikenmaailman elektroniikka, joka syö virtaa vaikka sinällään pyörä seisoo. Pitäisköhän hakea Panin akku hieman lämpimämpään paikkaan ?Tyhjä akku pakkasessa on kuolemaksi.

Noissa "älykkäissä" latureissa mietityttää että toimiiko ne välttämättä juuri oikein vai tuuppaako ne kuitenkin latinkia liian "paljon" ja tappaa sillä akun. Näinhän esim. monet kännykkälaturit teki kännykän akuille. Ainakaan halpaa "älykästä" laturia en menisi ostamaan.

Mikä akku??
nixweiss.gif

Noissa "älykkäissä" latureissa mietityttää että toimiiko ne välttämättä juuri oikein vai tuuppaako ne kuitenkin latinkia liian "paljon" ja tappaa sillä akun. Näinhän esim. monet kännykkälaturit teki kännykän akuille. Ainakaan halpaa "älykästä" laturia en menisi ostamaan.
Mittailujen perusteella toimivat kyllä. Alkulatausvirta on vanhan koulun mukaan "liikaa", mutta se on juuri sitä, mitä hyytelöakku aluksi tarvitsee. Noissa vehkeissä on yleisemmin kolme vaihetta: alku/testaus, lataus, ylläpito...

... ja ihan totta: jopa Bilteman versiokin toimi
biggrin.gif

Hondasta vaihdoin aikoinaan akun 6 vuoden tällaisen käytön jälkeen
bowdown.gif

Välilataukset ja käynnistelyt
033102ass_1_prv.gif
Mulla on -97 blackbirdissä ALKUPERÄINEN yuasan huoltovapaa akku jonka valmistus päivämäärä on 08/96
buttrock.gif
hyvin tuntuu vieläkin toimivan,vaikka onkin jo yli 10-vuotias! kylmäkäynnistyksetkin monen päivän ulkona seisomisen jälkeen ovat sujuneet moitteetta
smile_org.gif
yritän vielä ens kesänkin tuolla pärjätä
crazy.gif
Äh, meinasin juuri alkaa braissailemaan omalla -99 akulla
veryangry.gif

Ostin muuten tuon C-techin ja siinä on se hyvä puoli, että kun virittelee sen apupiuhan paikalleen, ei tarvitse enää ottaa akkua pois jos se on hankalassa paikassa. Minun mopossani on akku kyllä sen verran syvällä ja runkorautaa lähellä, etten tohtisi ainakaan auton apukaapeleita sinne tunkea, voi oikeasti tulla pikku virtapiikki
biggrin.gif

Noo  
wink.gif
Tääl on semmonen tapa, et pyörä viedään KX-Centeriin ja sieltä se tulee keväällä ajokunnossa tervehtiin omistajaansa. Jotta oli akku missä kunnossa tahansa, niin keväällä taas napista käymään  
cool.gif

ps. Tossa se ulkona odottelee, ku lumet sulaa ens viikolla, ni taas mentiin
cool.gif

Ostin muuten tuon C-techin ja siinä on se hyvä puoli, että kun virittelee sen apupiuhan paikalleen, ei tarvitse enää ottaa akkua pois jos se on hankalassa paikassa. Minun mopossani on akku kyllä sen verran syvällä ja runkorautaa lähellä, etten tohtisi ainakaan auton apukaapeleita sinne tunkea, voi oikeasti tulla pikku virtapiikki  
biggrin.gif
Se  apupiuha on kyllä loistojuttu  
thumbs-up.gif
Mulla piuhan pää siellä takakontissa minne mahtuu laturikin sadesuojaan. Virtapiuha mahtuu kulkemaan nästisti siitä takapenkin ja rungon välistä. Kyllä on helppoa ja ainakin TM testissä tuo Ctek ei olisi voinut paljon paremmin toimia. Mielenrauhasta 55 juuroa (orgshopin hinta) ei ole mun mielestä liikaa. Itse asiassa taisi juuri olla 45 €lla jossain autotarvikeliikkeessä tuota kyseistä Ctek xs800:sta tarjolla. Ostakee...

kertokaas, että voiko tuommosta hyytelöakkua ladata ihan normaalilla compuksen laturilla vai onko niille jotkin omat
omg.gif

Akkuhomma on kyllä vaikea valinta..
ZZR:ssä oli orggisakku peräti 7 vuotta (kaikkihan tietää, että ne lataa ihan kamalasti akkuaan, siis ihan keittävät) ja sit vaihdoin johonkin tarvikeakkuun. Akun kesto lopahti tahtiin akku/kesä.
Kälyllä on Bläkkäri, vm 2000 ja orggisakku on tehty -99, hyvin toimii ja prätkä talvehtii ulkona! (ilman mitään välilatauksia ja välikäyttöjä)

Jotenkin tuntuu, että nämä tarvikeakut ovat heppoista tekoa, vai onkohan se pelkkää "mutua" taas??
Busan akku on toiminut ilman välilatinkeja täydellisesti, keväällä olen vaan tökännyt avaimen virtalukkoon ja näpsäyttänyt mopetin tulille, aina on lähtenyt ilman "sahaamista" käyntiin, kun kerran moottori on ympäri mennyt. Tosin mopo talvehtii huoneenlämmössä..
smile_org.gif

Olisikohan akulle hyvää talvihoitoa, jos laturi olisi autohallin lämpötolpassa, joka antaa 2 tuntia vuorokaudessa virtaa? Eikös se vastaisi vähän niinkuin päivittäistä ajelua.

Lataa täyteen ja jättää hyllylle. Lataa täyteen keväällä, ennen kuin laittaa mopoon.

Noin minäkin olen toiminut, syksyllä akku hyllylle ja lataus ctekillä, keväällä lataus ja paikalleen. Toki sama vaikka akut olisi mopoissa paikallaankin, ottaisi vaan akunkengän irti, mutta säilytyspaikassa helpompi latailla kun vie lähemmäs töpseliä.

Ja akkukoteloon on kiva hukata pultteja, muttereita ja vaikka räikkä touhun tiimellyksessä.

Minä en luota Ctek laturiin yhtään sen enempää, kuin muihinkaan. Pari Ctek laturia on jo mennyt romuksi, kun kiehuttivat akun tyhjäksi. Korkeintaan vuorokauden pidän laturin akussa kiinni.

Ensi talvi menee niin, että otan akun irti virtapiiristä ja lataan täyteen. Aika ajoin mittaan jännitteen ja lataan tarvittaessa. Irrotettua akkua ei kyllä juurikaan tarvitse ladata, jos se on kunnossa.

Mökillä kaksi venettä talviteloilla pressukatoksen alla. Molemmista toinen akun napa irti talveksi (akut täynnä ennen talvea), keväällä piuhat kiinni ja startista käyntiin!

ts18056 sanoi:
Mökillä kaksi venettä talviteloilla pressukatoksen alla. Molemmista toinen akun napa irti talveksi (akut täynnä ennen talvea), keväällä piuhat kiinni ja startista käyntiin!

Mä ottaisin vain napakengän irti akun navasta, navan irroittaminen vaatii yleensä rautasahaa tms. ja on aika lopullinen toimenpide.

Kaupallinen kilpailu on varmaan painanut noiden C-Tekkien ja vastaavien laadun ihan kuraksi. Mulla 20 vuotta vanha Saksasta tuotu älylaturi ja pyörässä kiinni talvet. Myin -07 FJR:n -19 keväällä ja oli alkuperäinen akku vielä kondiksessa.

Back