• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Akku tyhjänä, ei tunnu lataavan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chd
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lähdin päivällä grillailee, mopo seiso pari tuntia paikallaan ja lähtiessä ei startannu enää. Pyöritti tosi heikosti hetken ja sitten lopetti kokonaan, jouduttiin sitten kaapeleilla starttaa pyörä.

Ajelin parikymmentä kilsaa huoltoasemalle ja siellä sitten taas akku zippi, vähän se startti pyörähti muttei käynnistyny. Tällä kertaa ihan vaan työnsin käyntiin.

15km ja kotiin, otin akun irti ja tuuppasin laturiin. Hetken latailtua menin kokeilee ja käynnisty paljon paremmin kuin koskaan, startti pyöri nopeammin. Aikaisemmin ollu vähän laiskahko. (Ollut toi laite siis mulla vasta 2000km). Olisko se tuo kuuluisa jännitteensäädin mikä temppuilee kun ei tunnu lataavan akkua kunnolla. Vai kenties vaan akku?? Pyörä oli se vm.2005 blade ja kilsojakin on vaan 10 000. Takuuseenhan tuo vissiin menee ihan sama mikä siinä on, harmi vaan että toi on mulla käyttöajoneuvona ja töihin pääsy on sitten hankalaa ellei äkkiä saa sumplittuu mikä mättää että vois ite vaihtaa.

Mittaa jännite akulta pyörän käydessä. Sillä se selviää..
Oikea jännite on silloin luokkaa 14V

Korjakkaa jos oon väärässä...mut jännitteensäätimen mennessä, eikös pyörä lataa sillon liikaa? Mikä sittentaas särkee akun. Käytännössä siis, tsekkaa ainakin latausjännite ennenkuin laitat ehjää akkua tilalle...

No täällä ei oo ku tommonen rupunen yleismittari, silläkun äsken kävin kattelee ni ei toi tunnu näyttävän ac10v ku 10 asti, kai se sillä pitäs kattoa jos asteikko riittäis? Sillä se neula ponkas vaan "yli" asteikon. Juu en oo sähkömies, en osaa
smile_org.gif
Jos sen säätimen käänsi ac50 niin näytti tasan vitosta, tekeekös tuolla tiedolla mitään?

Kertokaa miten tuo aparaatti pelaa, ennoo koskaan koskenukkaan tommoseen aikasemmin. Vai eikö se vaan nyt oo sopiva laite?

edit. vähän nolottaa kun joutuu huutelee tämmösii, mutkun ei osaa ni ei osaa. Sähkötyökokemukset rajottuu entisen kawasakin vilkkujen vaihtoon
lookaround_orig.gif

edit. uudestaan : Kyseessä on siis analoginen yleismittari

edit. vielä kerran!
smile_org.gif
Löysin jonku selostuksen netistä miten tollasta pitäs käyttää mutten tullu siitä hullua hurskaammaksi, jonkun tarvis siis enää kertoa enää että mihin asentoon tuo mittari pitäs vääntää kun alan mittaa. Tuossa kuva vastaavasta Mittari

No täällä ei oo ku tommonen rupunen yleismittari, silläkun äsken kävin kattelee ni ei toi tunnu näyttävän ac10v ku 10 asti, kai se sillä pitäs kattoa jos asteikko riittäis?
Jos mittaat akulta jännitettä niin käytä dc-puolta. AC on vaihtovirtaa, jota laturi puskee.. Tasasuuntaajan jälkeen se on tasajännitettä elikkä DC.. AC/DC
tounge.gif

Juu kaikessa viisaudessani menin just kokeilee sitä kun lukasin tosta edellisestä linkistä läpi sen tekstin.
biggrin.gif

Mopo ei kuitenkaan startannu enää! Purkaa siis vissiin johonki sen. Pesin ja hinkkasin sitä tossa päivällä, voiskohan johtua siitä jos joku piuha on heilunu? Mistähän noita piuhoja kannattais alkaa kattelee että mikä vois olla huonosti kiinni yms.? Kellään kokemuksia.

Sieltä akun tienoilta kans kuulu semmosta "pauketta" kun ei jaksanu enää starttaa, liekö normaalia?

Kertokaa joku missä se jännitteensäädin majailee että voin mennä tarkastelee sitä onko se sulanut.

Juu kaikessa viisaudessani menin just kokeilee sitä kun lukasin tosta edellisestä linkistä läpi sen tekstin.
biggrin.gif

Mopo ei kuitenkaan startannu enää! Purkaa siis vissiin johonki sen. Pesin ja hinkkasin sitä tossa päivällä, voiskohan johtua siitä jos joku piuha on heilunu? Mistähän noita piuhoja kannattais alkaa kattelee että mikä vois olla huonosti kiinni yms.? Kellään kokemuksia.

Sieltä akun tienoilta kans kuulu semmosta "pauketta" kun ei jaksanu enää starttaa, liekö normaalia?
Vaikka akun ikä ei tässä nyt niin hirveän paljon vaikutakkaan niin on mahdollista se on vanhuuttaan tai muuten vain mennyt oikoseen. Kävi nimittäin itselle juuri noin tässä keväällä. Viime kesänä hankittu akku sanoi yhtäkkiä työsopimuksen irti. Työntämällä mopo käyntiin ja pelitti ihan hyvin niinkaun kun kone oli käynnissä. Vaan kun samutti koneen ja yritti tartata, virtaa ei ollut tarpeeksi kuin pieneen solenoidin napsahdukseen. Sain tilalle uuden patterin ja myöhemmin myyjä kertoi edellisen menneen oikoseen (luetaan:kennot tavalla tai toisella oikosulussa keskenään)

olin ehdottamassa että tuo mopo tänne mulle tutkimuksiin mutta jos pyörässä on takuu kannattaa se viedä huoltoon välittömästi. siitä olet maksanut.

jännitteensäädin voi hajota monella tapaa.
juuri korjasin kaverin -99 vfr:n vikaa jännitteensäätimessä joka ei ilmennyt kylmänä. eli vasta kun mopo oli käytetty lämpimäksi (jännitteensäädin lämpenee reilusti kanssa juurikin johtuen tehtävästään mainittuna ylempänä viesteissä) alkoi lataus laskea. se rasitti koko pyörää niin paljon että tyhjäkäynnillä kierrokset laski todella alas ja pyörä kävi vaikeasti.
mittasin tällöin vaiheiden väliltä (HUOM! ei koskaan vaiheen ja maan väliltä) vaihtovirran ja 2 vaihetta oli alle 6v. tempasin kylmän viileästi (mopon ollessa vielä käynnissä siis) jännitteensäätimen ja laturin välisen piuhan irti liittimestä -> mopo alkoi käydä normaalisti tyhjää ja vaiheiden mittaus oli kaikkien välillä tasa 20v.
laitoin kaverin tilaamaan uuden säätimen vfr:ään (joka on kuulema sen AINUT heikko lenkki  
tounge.gif
) ja nyt se toimii.
mä en tohon "ainoaan" heikkoon lenkkiin ota sen enempää kantaa näin yamaha miehenä  
cool.gif

Nyt on mopo kiikutettu huoltamoon että saavat huomenna heti aamusta katella sitä.

Tuntu kuitenki tossa ajellessa että se HESD (sähkönen ohj.iskari) olis menny pois päältä. Oli jotenki lerppu ajettava ja kun 100km/h vauhtia niin stongan vispaaminen ei tuottanut mitään ongelmia. Kuvittelenko vaan vai voiko tuosta palaa esim. sulake jotenkin? Hesd teksti ei mun mielestä kyllä ainakaan palanu mittaristossa.
veryangry.gif

No siinnä vaiheessa kun akku pääsee todella tyhjäks rupiaa esim. mittaristo sekoilemaan. Mulla oli just omia kokemuksia sähkö ongelmista. Akku kun men lähes tyhjäks rupes öljyvalo+bensavalo palamaan jarrua painettaessa ja sen jälkeen meni mittaristo pimeäks (ei siis näyttäny kierroksia saati nopeutta) jonka jälkeen ei menny kauaa kun pärrä hyyty kokonaan. Eli en siis yhtään ihmettelis jos se sähköllä(kö?) toimiva ohj.iskari ei toimis.

Mulla vika löytyi magneetosta...oli meinaan lähes irti  
crazy.gif

No tuo varmaan sen selittäis. Onneks tuossa on toi 2+2v takuu niin ei tuota muuta murhetta kuin että ei oo kulkupeliä alla. Täytyy kysyä että voivatko virittää jonku tietokoneen flektin hyrrää siihen säätimen päälle mikäli siinä on jotain vikaa.

Noissakin on eroja, muiden threadien perusteella alkuperäistä ei ilmeisesti kannata ottaa vaan tilata joku varaosa. Osaako joku suositella jotain tiettyä että tietäs sitte sanoa mistä hommaavat palikan mikäli siinä vika.

Itse en edes löytänyt koko jännitteensäädintä, eikös sen periaatteessa pitäs olla akun - piuhasta seuraavana ja samoin kun + piuha menee ensin pääsulakkeeseen niin sen jälkeen? Taakse lähti mun mielestä 3 piuhaa jotka näytti olevan vilkut ja takavalo, tankin alla taas haarautuivat jonnekkin ihan muualle. Olisin kyllä ite tehny ton mielummin niin olis taas oppinu jotain uutta mut käy se noinkin kun muut hoitaa.

monesti kyykyissä säädin on siinä istuimen sivuilla kulkevan muotosuojan alla. vfr:ssä se on apaut reiden takapuolella vähän penkin alapuolella kun istuu normaalisti mopon päällä.
helpoiten löydät sen jos lähdet seuraamaan laturilta tulevaa kolmea keltaista piuhaa... ne menee ensimmäisenä jännitteensäätimelle. siitä lähteekin sitten 4 piuhaa eteenpäin joista yks akulle.

Back