• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovarusteista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teme FZS600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oisko "pro" miehillä ja naisilla  
bowdown.gif
vinkkejä gore ajopuvuista, eli minkälaista kannattaa ostaa? Vaihtoehtoina olen miettinyt MP-asun Dynamic-takki+radial-housut, Scott (Yoko) Advance-takkia+vision/revolution?-housuja tai Rukka Advance?-takkia ja jotain Rukan housuja. Saisko mielipiteitä veden- ja tuulenpitävyydestä, hengittävyydestä, laadusta, suojista jne... Itseäni epäilyttää Rukan käyttämät "kenno" suojat...? Onko kokemusta?

Nöyrimmästi kiittäen, uraansa aloitteva noviisi  
062802moto_prv.gif

Mulla on vuoden vanhat Rukan A-techin takki ja housut, ainakin toistaiseksi olen ollu tyytyväinen. Pitää hyvin tuulta ja sadetta, muutaman kerran tuli testattua kunnon sateessa. Kaverilla on myös samat vehkeet ollu pari vuotta eikä ole moittinut. A-techissä suojat on aika köykäiset, se lienee käyttötarkoituksesta riippuen plussaa tai miinusta. Nuo kennosuojat levittää iskua isolle alueelle, ei varsinaisesti suojaa koko iskulta. Paremmat suojat tekee sitten vaatteista kankeammat/kalliimmat. Ilmanvaihto pelaa hyvin myös lämpösemmillä keleillä, kunhan muistaa ottaa sisävuorin pois.
tounge.gif
Ainakin merkkinä löytyy enemmän luottoa kuin MP-asulle.

Prrkl, pakko nyt korjata itte ettei kukaan muu ehdi. En siis ole mikään pro-mies, mutta vastasinpahan kuitenkin.
confused_orig.gif

Vastaan saman, minkä aina, eli:

Päädyt sitten loppujen lopuksi minkä tahansa valmistajan ajopukuun, varmista että housuissa on irroitettava vuori, kesähelteillä vuorelliset housut osaa olla todella lämpimät. Nimim. kaksi kesää kärsinyt palikka...

Mp-asulla 3 kesää ajaneena en suosittele! Mulla vuotaa housut ja takkikin päästää vettä sisään kun on yhdestä kohdasta sauma repeytyny. Housuissa ei näy minkäänlaista reikää joten oletan että läskipaskafeikkigorekalvo on tehny tepposet ja sanonut sopimuksensa irti. Osta rukka tai joku vastaava oikea gore-puku eikä näitä halvatun halpiskopioita jos haluat pysyä kuivana.

Pakko on minunkin sanoa, että mp-asun takki joka mulla on , on todellakin melko perseestä. Kaulus ei pidä tuulta, eikä vettä ja muutenkin takin yksityiskohdat ovat aika huonosti viimeisteltyjä(esim. taskut ja kiristykset/säädöt). Hyvä puoli tietysti kohtuullinen hinta.

Mutta seuraava takki tulee olemaan jotain muuta merkkiä. Rukka, Yoko(Scott), Dainese tai vaikka Clover, mutta nyt on pakko pari vuotta kärsiä vielä tämän kanssa, kun en TAAS "kehtaa" uutta takkia ostaa...
tounge.gif

Yoko ja Rukka on molemmat hyviä ja laadukkaita merkkejä. Otat kumman tahansa niin ei voi mennä pieleen
062802moto_prv.gif

Rukkalaatuun voi myöskin mielestäni luottaa, itsellä reilut 10 vuoden ikäinen goretakki edelleenkin käytössä ja loistavassa iskussa edelleen. Tosin olihan se tuossa monta vuotta käyttämättä, mutta hyvä laatu ei vanhene. Ei halvin vaihtoehto, mutta käyttöikää riittää takuulla.

Viime kesänä hankin takille kaveriksi mp-asun advance-housut ja niihinkin todella tyytyväinen, vesi on pysynyt ulkona ja viileällä ukko lämpöisenä. Kesähelteillä ovat kyllä helvetin kuumat, mutta aika harvat mustat ajohousut kovin viileinä pysyvätkään.

Itse hommasin Gore-takin kaveriksi nahkapöksyt. Gore-pöksyt kun ovat melko heikko suoja hankautumista vastaan ja polvisuojat tuskin pysyvät paikallaan kontatessa. Pelkät sadehousut menevät ainakin minulla kätevästi satulan alle säilöön.
062802moto_prv.gif

Mp-asun advace housu tosiaan varsin kelvollinen tosin irroitettavan vuoren puuttumisen takia kuumalla kelillä tuskallinen, takkina mulla mp-asu oisko se ny mc-sports, vähän rimpulan oloinen ja lepattavainen eikä istuvuus tunnu kovin kaksiselta toki ruumiinrakenne vaikuttaa tässä paljon. Tätä ennen ollut Yokon joku perus goremalli en muista mikä kun myin sen jo pari vuotta sitten tuntui päällä paljon jämäkämmältä ja istuvammalta ja kaikki saumat ja muut paremmin viimeistellyltä, jotenkin tuo mp-asun takki tuntuu hiukan vasurilla tehdyltä.

Rukka neljättä vuotta, toimii. Ostohetkellä hinta hirvitti, mutta kokemus on osoittanut että säätiedotukset voi unohtaa ainakin jos kuskin mukavuutta miettii. Tää tais tulla erittäin epäselvästi sanottua mutta maksa laadusta vaikka kirpaisee, reissun päällä ei pieni säästö lohduta kun taivaalta tulee p****a ja olet kaukana kotoa.

Yokot on toimineet minulla loistavasti! Pitää täysin vettä (viime kesänä tuli testattua useasti
confused_orig.gif
) ja toisaalta kuitenkin hengittävät sen verran, että olo ei tunnu muovipussiin suljetulta helteelläkään. Takista ja housuista saa molemmista vuoret irti.

Pistetään tämä nyt vielä tännekin. Söhmissä oli juttua taannoin TixTex asuista, josta alla on lainaus eräästä testistä.

Itse kyselin tuota Spadaa UK:sta ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen n. 300 eur.

Verstas kirjoitteli söhmissä näin:

"Rukka A-Tech -puku hävisi Ride lokakuun 2004 (RIDE October 2004 pp.
50-58)ajoasutestin ylivoimaisesti hinta/laatu -suhteessa.

Rukka oli huonoin lähes kaikissa:

- hankautuminen/kuluminen 3/10 --> huono materiaali
- saumojen kestäminen 7/10 --> huono työn laatu
- isku 5/10 --> huonot suojat
- lämpimyys 3/10 --> huono rakenne
- vedenpitävyys 4 --> huonot materiaalit
- ajotesti 9/10 --> istui ehkä hyvin
- hinta 1130 puntaa --> testin kallein (ylivoimaisesti).

Jos painottaa esim. vedenpitävyyttä ja lämpimyyttä, vain yksi asu
25:stä oli huonompi kuin Rukka (Rotosport Apollo, hinta 115 puntaa).
Sekin oli parempi kuin Rukka hankautumisessa, saumoissa ja
iskunvaimennuksessa.

Rukan hinnan pitäisi olla tulosten mukaan n. 1/10 (kymmenesosa)
nykyisestä, sillä voittaja Spada Circuitin hinta on 190 puntaa. Kolmas
Hein Gericke Voyager III:nhinta on 280 puntaa, viidennen Held Lenoxin
284 puntaa. Heikoimman Hein Gericke Taylorin hinta on 70 puntaa, eikä
se päästänyt yhtään vettä läpi ja oli huomattavasti lämpimämpi kuin
Rukka. Rukka laskenee ajoasujen hintoja 70-80 %, jotta hinnat
vastaisivat laatua.

Rukan viiden vuoden takuu mahdollistaa sen, että kaikki ajopuvut
voidaan palauttaa. Rukka vaihtanee GoreTex-kankaat, lämpöeristeet ja
suojat, ompelee saumat ja vahvistaa pinnan takuutyönä.

J. Korhonen

P.S. Voittajan Spada Circuitin tulokset ylläolevassa järjestyksessä:
- 9/10
- 7/10
- 10/10
- 6/10
- 10/10
- 9/10
- hinta 190 puntaa
sama"

jaa-a, vaikea sanoa tosta testistä mitään, kun ei tunne kaikkia pukuja, joita vertailussa oli.
Itselläni on Rukan Air-Power nyt jo kolme kesää palvelleena, enkä voi moittia.
Lämpöä on riittänyt, vesi ei tule läpi MISTÄÄN, ei myöskään tuuli.
Entisenä ompelijana en ole havainnut saumoissa liestymisiä, tai muitakaan ompeluteknisesti heikkoja kohtia.Kankaatkin on joka puolelta samassa kunnossa kuin ostettaessakin.Gore on yhtä hyvässä kunnossa kuin ostettaessa.Päällistakin pesu helppoa, Gore on sisävuoressa joka irroitettava.Ainoa ongelma oli reisisuojaukset, jotka jouduin ottamaan housuista pois, kun nousivat nivustaipeeseen ja verenkierto meni hiukan heikoille.
Mistähän johtuu huono testitulos?
Oliskohan kyseessä jonkin firman maksama testi, jolloin lopputulema ei ole ihan objktiivinen, ei myöskään englantilaisten testi suomalaisista kamppeista....sillä englannissa on monta pukuvalmistajaa?

Kaipa tuossa testissä eniten "närästystä" aiheutti tuo Rukan hinta?

Varmasti Rukka on hyvä, mutta tuo olikin lähinnä tiedoksi asiasta kiinnostuneille.

en ole "pro" mutta vuoden kokemuksella
- takki joku Hanx noin 250 euroa, pitää veden ulkona ja näyttää hyvältä (on kyynär, olka- ja selkäsuojat)
- housut nahkaa, farkkumalli (ei tartte kalsareita kuin huhtikuun ja lokakuun aikana ja pysyy lisääntymiskunnossa...) hinta noin 100 euroa (tarjous)
- sateella sadehousut (aion ostaa uudet, noin 30 euroa), saapassuojat (uudet, ei vielä testattu noin 20 euroa)
=> jos ei ihan hirveästi ajele pitkiä reissuja, niin noilla pärjää

Jos mulla olisi 1000e laittaa johonkin, niin ostaisin paremman pyörän...  
sport05.gif

Eikö IXS ole vaihtoehto ? Minulla on viimekaudella ollut IXS puku ja oli lämmin ja vedenpitävä. Saumoista, hankauskestävyyksistä ym. en kyllä osaa sanoa yhtään mitään kun en ole (vielä?) kontannut...

Millaiset on nää Sweepin tarjouskamppeet jota Eurobiker myy 279,-??
withstupid.gif
Mulla on Sweepin vehkeet. Olen ollut tyytyväinen, tosin en ole ajanut rankkasateessa, joten sen Sweepin puvun TEXMEX vedenpitävyys on vielä tosikoitosta vailla. Olen tosin ajanut ne kuteet päällä ( ja lisäksi Eurobikerista ostetut hanskat, jotka on jo korkeampaa laatua sekä Allrightista hankitut MP-Asun ajokengät) Lahdesta Helsinkiin kaatosateen jälkeen siten, että tie oli ihan koko matka märkä ja ohittavat autot nostatti hirveet pisarapöllyt silmille, niin pysyin kyllä kuivana.
Kotona oikein tutkailin kaikki taipeet ja alusasut koittaen löytää kosteutta, mutten mitään löytänyt. Eli kyllä niillä alkuun pääsee...
Hakusessa luonnollisesti nahkapuku turvallisuuden takia, mut pitäs myydä pyörä pois, että olis rahaa ostaa nahkapuku ja mitä mä sillä sen jälkeen tekisin...

nixweiss.gif
dilemma

Kiitos mielipiteistä kaikille osallistujille! Valinta osui tällä kerralla Yoko Advance takkiin ja Evolution housuihin. Yhteensä iso kasa egejä mutta ainakin laadun jne pitäisi olla kunnossa. Syksyllä ilmoittelen olenko kuiva ja kontannut!

Back