• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovarusteista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patu-78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kellään kokemusta Richan ajokuteista? Olisin vaihtamassa ainakin takkia mutta millaiseen. Kokeilin Richan Le Mans-takkia ja tuntu istuvan hyvin päälle mutta outo merkki eikä mitään kokemuksia siitä ni ei rohkeus riittäny vielä ostamaan sellasta. Kertokaahan kokemuksia ja vertailuja edellä mainusta ja mahdollisesti Mp-asun Radiaalista. Istu sekin hyvin päälle ja olis pitkän mallinen.

Linkki Tuolla ainakin todettiin LeMans:in olevan aika hiostava kuumalla, itsellä ei oo noista kokemusta.
lookaround_orig.gif

Joo tosiaan tuossa takissa perspiroi kuin sika pienenä.
Tulin ostaneeksi mokoman sadepäivien iloksi, mutta ei
sitä viitsi muuten pitää.

Mutta tee toki testi; kaupassa pue takki päälle, ihmettele
siinä sitten muita takkeja noin puolituntia ja testaa kainalot.

wink.gif

Richa LeMans on hyvin suosittu veden ja tuulen pitävä ajopusero ja samalla hengittävällä kalvolla varustettu kuin Typhoon ja Booster-malli eli WRC-kalvolla.

Iris ja Tomahawk malleissa on hengittävä ja vedenpitävä REISSA-kalvo.

Kaikissa takeissa on vetoketjulla irrotettava sisävuori, joka on syytä lämpimillä keleillä poistaa, jotta ei tule liian lämmin.

Richan takuu on 2 vuotta, eli varsin laadukkaista varusteista on kysymys.

t. Shoppilaiset

Mulla on nyt 2kk:tta ollut richan milleniumin rotsi+housut ja tyytyväinen olen ollut. Housujen vedenpitävyys tosin yllätti tässä toissapäivänä - puskin himaan 23km sateessa ja rotsin alla oli ihan kuivaa mutta housuista tuli tosta reiden kohdalta vedet sisään (tietääkseni en ollut kussut housuihini).

Muillekin vinkiksi sanottakoon että ORGShopista kannattaa noita katella, hintataso on ainakin kunnossa ja palvelu pelaa
smile_org.gif

Onko kellään kokemusta Richan ajokuteista? Olisin vaihtamassa ainakin takkia mutta millaiseen. Kokeilin Richan Le Mans-takkia ja tuntu istuvan hyvin päälle mutta outo merkki eikä mitään kokemuksia siitä ni ei rohkeus riittäny vielä ostamaan sellasta. Kertokaahan kokemuksia ja vertailuja edellä mainusta ja mahdollisesti Mp-asun Radiaalista. Istu sekin hyvin päälle ja olis pitkän mallinen.
Itsellä on Richan Le Mans-takki, mutta pidän sitä kylläkin lähinnä "kaupunki-cruisailu" takkina - se on aika kevyt. Pitemmillä reissuilla pidän Gloverin housuja ja takkia. Ai miksikö? Jos vesisade yllättää reissun päällä, niin en luota Le Mans-takin vetoketjuun, koska siinä ei ole päällä mitään "suojaläppää", tämän puutteen vuoksi vetoketjusta tuulee myös hieman läpi kovemmalla vauhdilla/tuulella. Sisäpuolella on kyllä suojaläppä, mutta läpi tuulee kuitenkin. Siinä on myös aika matala kaulus...

Summa summarum, en ostaisi sitä takkia "ykkös-takiksi", mutta "cruisailu-takkina" ajaa hyvin asian. That's my opinion.

Edit: Yks juttu unohtu.. En tiedä mistä päin olet, mutta Oulussa SpareWheel (klick!) järjestää tulevana lauantaina 15.5 stunttitapahtuman, jossa he myyvät alennuksella Richan poistotuotteita.

Sivuilta lainattu: "Paikalla myös Richa-maahantuojan edustajat myyntivaunuineen. Myymme varastossa olevia poistotakkeja, -housuja, -hanskoja sekä -kypäriä todella edullisin hinnoin! Alennukset parhaimmillaan jopa -55%!"

Richa Le-Mans takki ei tosiaan ole maailman hengittävin, vettä se ei ole päästänyt lävitseen ja kohtuullisesti tarkeneekin jos pitää vuoria kiinni.

Monsoon housut päästivät kanssa haarovälistä vettä sisälle jostain 130km sadeajon aikana, hengittää heikosti joten tukalat olot esim. sisätiloissa ollessa.

Mutta minusta hintaansa nähden kelpo vehkeet.

Otinpa sitten toisen kerran Millenium-housuista vedet sisään, joko mulla on maanantaikappaleet tai sitten noi ei oikeasti pidä vettä.

Ajomatkaa 5km, satoi, kaikki taskut jne kiinni ja olo oli kuin olisi housuun kussut
sad_orig.gif
Housuilla ikää 2kk:tta ja toista kertaa jouduin sateeseen noiden kanssa...

Richan kataloogissa seisoo, notta: "100% veden pitävä ja hyvin hengittävä."
Jos on 25°C hellettä, niin ehkä se hengittää, mutta kuinkas kuski?  
tounge.gif

Itselläni on Richan Typhoon -takki, ja ProChallenger-housut. Hyvin ovat toimineet, sateenkestävyyttä tosin en ole vielä päässyt/joutunut testaamaan. Housuista oon tosin nyttemmin huomannut, että vasemman jalan polvisuoja ei ole ihan täysin oikealla paikallaan minulle, mutta eipä tuo kovin ole menoa haitannut.

Ei nuo mua ainakaan liikaa hiosta, varsinkaan kun sisävuoret on poissa molemmista. Tosin polkupyöräily tuo ajotakki päällä oli hiukkasen hikistä hommaa...
lookaround_orig.gif
Muuten takki on oikein hyvä ja istuva ja mukava minun kroppaan. Tosin aloittaja lienee miespuolinen, joten en tuo takki ei varmaankaan sulle sovi
smile_org.gif

Mutta summa summarum, olen tykännyt noista kovin, ja ihan hyviltä tuntuvat päällä.

Mulla ja miehellä on Richan musta-oranssit ajotakit, mitään mallinimiä tai -numeroita en muista, mutta parisen vuotta sitten ostetut suurinpiirtein. Ihan hyvä takki, vesisateessakin ollaan ajeltu, eikä ole vesi tullut läpi ja irrotettava vuori on tosi kätevä, mutta selvästikään ei ihan joka saumaa ole jaksattu kovin tarkasti ommella (tai siis saumoja teipata tai millä sitten saavatkaan ompeleet tiiviiksi), sillä joistain saumoista mm. rintataskujen kohdalta ja hihasta tuulee läpi - ja voipa olla, että kovalla vesisateella tai pidempään sateessa ajaessa noistakin kohdista saattaa ruveta vuotamaan läpi.
Miehen mielestä tämän nykyisen Richan ja entisen Yokon välillä on suuri ero, eikä suinkaan Richan hyväksi.
Arvosanaksi antaisin takille 8.

Richan nahkatakin ominaisuuksia vielä hankitaan, sen verran tuore tuttavuus, mutta se mikä hieman epäilyttää ei pelkästään tässä takissa vaan muissakin merkeissä on tuo vetoketjujen muovinen hammastus. Ne eivät ainakaan itsellä ole kestäneet yleensä pitempiä ajanjaksoja ongelmitta. Tekstiilitakistani meni vetoketju kahdessa kaudessa rikki ja vaihdatin siihen metallisen vetoketjun.

Tyytyväinen olen ollut, mulla on se Monza nahka rotsi, ja se on ainakin ihan perkeleen hyvä. Sitten tullaan niihin Monsuun housuihin, niistä sain jotkut maanantai kappaleet ja ne ei pidä vettä. Nyt odotan että saan uudet tokimotosta, richalla tuntuu olevan pieniä toimitus ongelmia...

Joo kyllä toi Richan Le Mans takki vettä pitää, mutta vettä ilmestyy noronaan valumaan iholle... Takki on siis julmetun kuuma yli 15 asteen kaupunki ruisailuun..
omg.gif

Jos noi kangastakitkaan ei pidä täysin vettä, niin osta suoraan nahkatakki. Mulla on richan retro ja se tuntuu pitävän vettä kohtuuhyvin. Eilen aamulla viimeks tulin noin 10 km ihan reippaassa sateessa, eikä tullu yhtään läpi. Nahkatakki ei hiosta kuumallakaan kelillä ainakaan pahasti. Tottakai, jos on 25 lämmintä, niin mikä tahansa vaate hiostaa, mutta ei muuten. Noilla vedenpitävillä tekstiileillä on olo vähän kun olis sadetakki päällä. Nahkan lisäks vaan sellanen kevyt sadetakki mukaan reissuun, niin ei tarvi kuivalla kelillä hikoilla. Mutta tosiaan toi nahkatakki pitää kyllä aika reilun sateen ulkona hyvin rasvattuna ja lisäks se tuntuu vielä kuivuvan huomattavasti nopeammin kuin kangastakki, koska yks iltapäivä ajoin kunnon kaatosateessa niin, että vesi tuli ainakin ommellun logon kohdalta läpi ja illalla takki oli kuitenkin jo taas kuiva. Kangastakki on säkällä aamulla kuivahko tollasen käsittelyn jälkeen.
Mutta tosiaan, anna ainakin niiden kaikkein halvimpien kangastakkien olla, niin ei tarvi heti olla uutta hommaamassa.

Yllätti kunnon sade ajellessa, kun päällä oli Richan Daytona- nahkatakki. Esitteessä luvattiin 50%/50% sadepitävyys ja nyt tiedän mitä se tarkoittaa. Oikea käsivarsi kostui, mutta vasenvarsi säilyi kuivana eli minulla näyttää olevan vasen hiha se vedenpitävä. Vielä jännittää kumpi on se toinen vedenpitävä, maha- vaiko selkäpuoli
smile_org.gif
.

Oiskohan jollain kokemuksia richan samourahi puvusta?
Olen ostamassa 2-osaista nahkapukua ja kun ei oo tarpeeks
kasvanu pienenä on aika vaikee löytää sopivaa ja kohtuu hintaista (<1000e) pukua.
nixweiss.gif
Mittatilaus puvun voi kyllä
teettää mut kustannukset pomppaa kattoon.
bawling.gif

Toki muiltakin valmistajilta löytyy pieniä kokoja mut ei
enää tänä kesänä kuulemma  
veryangry.gif

Richan LeMans takki on ollut käytössä pari ajokautta. Helteellä ikävä ominaisuus on sisävuoren "liimautuminen" käsivarsiin. Siis jos T-paitaa pitää alla. Usein pyrinkin pitämään sellaista ohutta hihallista paitaa alla. Vettä se pitää todella hyvin kaikista muista, paitsi taskujen kohdilta. Juuri tuossa juhannusreissulla helvetillisessä (korostaen sanaa helvetillinen!) sateessa huomasin kapulan kastuneen siinä määrin, että vehje oli täynnä vettä kun sen Kuusamossa kaivoin esille ja samoin muiden hilppeiden kanssa. Vaan saipahan olla jussina rauhassa, kun eipä soinut puhelin...  
tounge.gif
Kuitenkin, takin alla paita oli täysin kuiva, vaikka takin ulkopuoli kirjaimellisesti valui vettä  
smile_org.gif
Takki kuivuu melko vauhdilla jopa pesun jälkeen ilman kuivauskaappia tai muita konsteja. Vuorin kanssa tarkenee ihan alkukeväästä syksyn pikkupakkasiin.

Millenium housuista tuli samalla reissulla huomattua, että ne pelkät kuoret eivät ainakaan kestä ajaa rankkasateessa 150 km:a. Taisipa lirahtaa housuun jo reilun viidenkympin paikkeilla. Kotimatkalle laitoin housujen sisälle sen housuihin kuuluvan irroitettavan sadevuoren (joka siis menomatkalla oli muiden kamojen joukossa ja kamat kaverin auton kyydissä...kiitos ilmatieteenlaitoksen... 
crazy.gif
) Niillä kesti ajaa ainakin satakunta kilsaa kuivin kalsarein. Kyllä veden olisi jo siinä vaiheessa pitänyt saavuttaa persuukset ilman sadevuorta. Joten kyllä ne pitää vettä kun muistaa laittaa ne vuoret paikoilleen 
wink.gif
Tosin helteellä niilläkin on tapana "lähennellä" kosteasti, samoin kuin takissa.

Se mikä sekä takissa, että housuissa on hyvää on se, että ne istuu päälle pirun hyvin  
062802jumpie_prv.gif
Suojatkin tuntuu pysyvän suht hyvin paikoillansa ainakin sen perusteella, mitä liikkeessä niiden kanssa joogailin... Vaan harvemmin ne pysyy missään tekstiilipuvussa taskuissaan sitten jos mennään isosti nurin. Vetoketjujen ja tarrojen kanssa ei ole ollut probleemia.

Back