• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovarusteiden huollon tarpeellisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Jukkis-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mikä/mitkä näistä osuu kohdall

• Ääniä yhteensä
    116

-Jukkis-

Tekomulkqvisti
Välillä naurattaa ajokamojen jynssääjien hifistely, kun itse ei niin jaksa moisesta välittää, paitsi kun kaikki kärpäset istuvat vain omalla rotsilla letkan kahvitauolla...

Kiitos kustusta :D älä sit tukehduta monojas millään palsamointiaineella, paitsi jos haluat monttuun ne klabbeissa :grin:

Kyllähän noita kamoja tulee syksyisin putsailtua. Ei läpäisis merijalkaväen mitään tarkastusta, mutta keväällä kun alkaa polttelemaan, niin aika on otollinen varusteiden viimeistelylle kevään ensiajelua eli paraatia varten. Tuolloin tulee jynssättyä ja kiilloteltua. Kesällä välttää raatojen rapsuttelu :;):

Kyllähän nuo tuppaa puhtaat olemaan itsellä, ei tule kuljettua kaupungillakaan likaisissa vaatteissa muutenkaan. Esim. nahkapuvun jälleenmyyntiarvo säilyy hyvänä, kun sen pitää kunnossa. Ja onhan se mukavampi pitää päälläkin :thumbup:

JMH sanoi:
Arvostan, jos tavarasta on pidetty huolta.

Kyllä mä tuon ostan, mutta kun lähden mutkille niin ei se pyörä taitu mutkaan yhtään sen paremmin, on rotsissa sitten ultralubricantonlyfordaineseleather-suihketta tai kilo pölyä ja kärpäsenpaskaa. Taidan olla sielultani enemmän ameriikan malmikasa-miäs kuin kyykyttäjä. Pahus kun niillä vehkeillä ei pääse mutkilla kuin hengestään...:jpstyle:

Onko tässä vähän sama homma kuin keikkaTee-paidalla.
Kumpi on kovempi jätkä AC/DC:n keikalla. Se, jolla on juuri ennen keikkaa ostettu kiertuepaita vai se, jolla on kulunut ja haalistunut keikkapaita, joka on ostettu tukhålman keikalta marraskuussa 1980...:D

Ovvarmaa, 2011 kesällä ajelin 3tkm viikon aikana ympäri Suomemmaata ja jumalauta et oli kamat pölyssä ja paskassa. Eikä tarvinnu respectiä eikä piparia metsästää huoltiksen pihaa kauempaa :p Silloin silmäni aukesivat ja päätin ettei kannata näyttää siltä kuin olisi eilen saanut lottovoiton ja tänä aamuna hakenut kaupasta uuden pyörän ja kaikki kamat :D

Kyllä tässä talven mittaan on tullut jotain huoltoja tehtyä kun on tullut mieleen.

Viimeksi voitelin silikonisprayllä kypärän visiirin tiivisteen ja lukitusmekanismin. Siitä voi olla ihan hyötyäkin.

Ja pakko myöntää, että muutenkin hävettää p*skaisissa varusteissa liikkua. Itse asiassa olen jopa vakaasti harkinnut sitä vaihtoehtoa, että en laita mitään tuning-kilpitelinettä tähän pyörään :doh: Jos toi alkuperäinen massiivinen lokasuoja pitäis selän puhtaampana kun ei niitä sadekuuroja voi kuitenkaan välttää.

Mä niin muistan sun happaman ilmees ku Dainese oli ottanu kuraa selkään heti pesua ja rasvausta seuraavana päivänä :grin:

Niin,... mitäpä tästä voi päätellä...

Nahat on putsattu ja rasvattu, samoin ajosaappaat ja hanskat.
Kaikki touhuun liittyvät kamppeet (alusasut, buffit... jne...) tietty pesty.
Kypärät on pesty (tietty sisältäkin) ja vahattu.

Ja kaikki tietty kertaa 2.
On paljon mukavampi keväällä lähetä liikkeelle...

Näyttäis Rukan alusvehkeet odottelevan pesua vieläkin viimeisen ratapäivän jäljiltä. Missähän ne muut vehkeet edes on? Kyllä mä muistaakseni toin ne pois vanista...

Vatunkos kiire tässä on kun kausi alkaa näemmä vasta 24.5.

Kurasen reissun jälkeen ukko suihkuun ajokamojen kanssa ja puku suihkulla puhtaaksi. Muuten puku pestään 3-6x kesässä. Ajosaappaat rasvataan tarvittaessa ja kypärän sisukset pestään 1-2x kauden aikana. Hanskat käy välillä koneessa, samoin ihoa vasten olevat ajokamat.

Kalvopuku ei välttämättä tykkää paskasena olemisesta vaan on hyvä pestä muutaman kerran kesän aikana että saa hienon lian pois kalvosta.

Nahkapuvulle olen todennut riittäväksi huolloksi kerran kaudessa kunnon hiekkapesun. Plussapuolena lähtee kärpäset ja muut tahrat, mutta haittapuolena liian tehokkaassa pesussa tulee pukuun reikiä, jotka kaipaavat suutarin hellää käsittelyä. Mutta toisaalta alkuperäinen ongelma on silloinkin ratkaistu, kun tulee uuttaa tahratonta nahkaa puvun pintaan. :;):

-Jukkis- sanoi:
Mä niin muistan sun happaman ilmees ku Dainese oli ottanu kuraa selkään heti pesua ja rasvausta seuraavana päivänä :grin:

Kyllä sitä siellä tauolla tais tulla kiroiltua juu :smoking:

Sateeseen joutumisen jälkeen olen pyrkinyt kevyen "rasvauksen" tekemään. Ja ötököiden puhdistus kostealla pyyhkeellä aina ajon jälkeen.

Ainakin syksyllä sitten perusteellisempi puhdistus ensin nahanpuhdistusaineella ja rasvaus. Se on kyllä tunnin homma.

Tilasin joskus jostain syystä ihan netistä Iconin nahanhoitonesteet (http://www.motorcycle-superstore.com/33282/i/icon-leather-conditioner-by-lexol) ja niitä olen käyttänyt. Sellaista aika juoksevaa nestettä molemmat, puhdistusaine ja hoitoaine.

Saappaisiin olen nyt alkanut laittaa Prisman kenkäosastolta ostettua mehiläisvahaa tjsp.

Goofy S sanoi:
Niin,... mitäpä tästä voi päätellä...

Nahat on putsattu ja rasvattu, samoin ajosaappaat ja hanskat.
Kaikki touhuun liittyvät kamppeet (alusasut, buffit... jne...) tietty pesty.
Kypärät on pesty (tietty sisältäkin) ja vahattu.

On teillä kyllä varikko aina viimeisen päälle, siitä voi päätellä että saanti on teillä jostain muusta kiinni :D

Nitrous sanoi:
Nahkapuvulle olen todennut riittäväksi huolloksi kerran kaudessa kunnon hiekkapesun. Plussapuolena lähtee kärpäset ja muut tahrat, mutta haittapuolena liian tehokkaassa pesussa tulee pukuun reikiä, jotka kaipaavat suutarin hellää käsittelyä. Mutta toisaalta alkuperäinen ongelma on silloinkin ratkaistu, kun tulee uuttaa tahratonta nahkaa puvun pintaan. :;):

Sorapesu Botnialla on yksi hyvä vaihtoehto, ei mene pesuainetta silmiin suurehkon raekoon vuoksi :)-

Muuten, ihan yleisesti ihmettelen, miksi niitä (kalvo)kenkiä pitää rasvata? Eihän se nahka mee kenkien käyttöiän aikana miksikään kun niillä ei juurikaan kävellä, mitä nyt kuluu erinäisistä syistä, rasvasi tai ei. Sisus happanee paljon aikaisemmin kuin nahka antautuu vaikka kuinka hinkkaa tummelia varteen...

Nitrous sanoi:

Ja muutaman kerran kun tuon pesun suorittaa, niin alkaa olla puku sen verran elämää nähnyt ettei siitä enää tahroja ja kärpäsen raatoja jurikaan erota... :) ei tarvi stressata putsaamisesta.

Kypärää tulee useimmiten putsattua, koska ne ötökät myöhemmin kastuessaan alkaa haista aika vehkeelle. Muita kamoja harvemmin.

-Jukkis- sanoi:
Muuten, ihan yleisesti ihmettelen, miksi niitä (kalvo)kenkiä pitää rasvata? Eihän se nahka mee kenkien käyttöiän aikana miksikään kun niillä ei juurikaan kävellä, mitä nyt kuluu erinäisistä syistä, rasvasi tai ei. Sisus happanee paljon aikaisemmin kuin nahka antautuu vaikka kuinka hinkkaa tummelia varteen...

Rasvaaminen siksi että nahka pysyy elastisena eiko kovettuessaan ala halkeilemaan ja murtumaan.

Ehtiikö se nahka kuivua ja haljeta oikeasti sinä aikana(5 tai jopa 10 vuotta) kun niitä samoja käytetään? Vaikka ei kertaakaan rasvaisi, pelkästään kuivattelisi sopivassa lämpötilassa? Varovasti voisin väittää että ei, ainakaan asfalttikuskeilla.

Back