• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ajovarusteet ?

Viime päivinä on kyllä 'joutunu taipumaan' karsittuun linjaan sen verta hot on ollu. Eli goret on jääny talliin ja tilalla farkut-tavallinen nahkatakkityyli. Mutta jotain on kuitenkin pysyny vakiona: ajosaappaat!, hanskat & kypärä.

Kypärä lienee ainoa pakollinen varuste...muuten asu vapaa, eikä edes pakollinen (tai kai siinäkin lakiteknisesti joku raja sentään on). Niin kauan kun viranomaiset eivät ala rajoittamaan myös motoristien pukeutumista, niin jokainen tehköön itse valintansa oman järkensä puitteissa. Kaupungilla menee t-paidalla ja farkuilla, muuten aina täys varustus.

Ei taida vaikuttaa vakuutusyhtiöiden korvausperusteisiinkaan jos teloo itsensä shortseissa ja t-paidassa. Kai ne kohtaa lisää senkin vakuutusehtoihin, että vahingot korvataan vain jos on ollut asianmukaiset varusteet.

tollanen 150 kilsan lenkki tuli eilen vedettyä varsinaisessa helteessä, mutta kyllä kannatti vaihtaa alkukesästä ajopuku kevyempään ja sopivampaan malliin, ajaessa ei missään vaiheessa tullut kunnolla hiki, ainoastaan parin sadan metrin pikakäynti Makuunissa ja suorassa auringonpaisteessa sai paistumisefektin tuntumaan. Onneksi ei ole kylmä
cool.gif

Nahkatakki, gorehousut, selkäpanssari, nahkahanskat, kypärä.
Tällaisilla varusteilla minäkin olin eilen liikenteessä, eikä mulle nyt niin hirveän kuuma tullut...
wink.gif

Tosiaan eilen näkyi aika paljon t-paitaan ja shortseihin pukeutuneita motoristeja...
Samat varusteet mullakin oli eilen, paitsi housut nahkaa ja lisäksi jalassa ajosaappaat. Lämpötila varjossa näytti olevan täällä pk-seudulla yli 25'C iltaysiin asti. Lämmintä tietysti oli kun joutui pysähtymään, muttei sentään tukahduttavan kuumaa. Ajettaessa saa aika hyvän läpivirtaustuuletuksen, jos jättää vetskarit edes osittain auki.

Pelkät shortsit ja t-paita on jää päälle vasta kun on mopo parkissa.
cool.gif

"On tuossakin riskinsä. Kerran letkassa vedettäessä eräs kaveri rykäisi yllättäen tien sivuun ja pysähdyttiin siihen, että hajosiko se nyt. Kuski vitivalkoisena ja sanoi, että meinasi pyörtyä, kun oli niin pirun kuuma. Se oli pari-kolme vuotta sitten, kun oli niitä pitkiä hellejaksoja. No, ukolle vettä pullosta ja varusteita hiukan vähemälle, niin päästiin hyvin perille."

on meinannut käydä itsellekkin joskus kun viitsi stressata varusteista. Käytetään tarpeen mukaan, jos ei oo, niin sitten ajetaan nätisti ja skootterivauhtia. Harvapa se skootterillakaan ajaa täydessä nahkapuvussa. Ja kyllä mp paremmin pysähtyy ja pysyy pystyssä kuin skootteri.

JT

Nyt on tullut lämpimillä keleille ajettua seuraavalla varustuksella: Nahkainen ajotakki + selkäsuoja + farkut + ajokengät + potta ja Lidlin ohuet nahka/kangashanskat
biggrin.gif

Nahkainen ajotakki on yllättävänkin viileä helteellä (vrt. tixtex-takki), ilmanvaihtoa auttaa mukavasti kun
a) kaikki takissa olevat tuuletus vetoketjut auki
b) jättää hihansuun vetoketjut auki (hihan päässä kumminkin tarra kiinni)
c) jättää takin etu vetoketjun vähän ylhäältä auki

Ja kumminkin on vähän suojaa päällä jos sattuu konttaamaan
062802moto_prv.gif

Olin just ajelemassa eikä oikeen kenelläkään ollut kuin shortsit ja t-paita. Paikkana oli keskusta ja vauhdit tietty pieniä, mutta sattuuhan se kaatuminen silti  
033102ass_1_prv.gif
. Mulla oli mp-takki ja kengät ja kuuma oli paitti tietysti vauhdissa.

Ainahan siinä on omat riskit kun rupee keventämään ajovarusteita,varmaakin tulee ajettua huomattavasti varovaisemmin kuin normaalisti ajaessa täysi varustus päällä......Tänäänkin tuli motarilla yksi sankari vastaan ilman paitaa
crazy.gif
teki oikeen pahaa kun ajatteli että siinä vahdissa kun tulee lipat tai rengas hajoaa....auts....iso pipi...

keveetä ol.
farkkusortsit, hiaton paita, kypärä, hanskat ku vauhti
meni yli 60.
Läski vaimentaa
wink.gif

ihanasti kuivu hikiset vaatteet ku ajeli reilummi.

baaa.gif

Omat o nahkan.

Mulla oli tänään t-paita ja farkut niin ja kypärä,oli tosi vilvoittavaa kyytiä..... entä muilla motoristeillä?
crazy.gif
Ei helkkari..

Mulla on täysi taisteluvarustus (nahkapuku+ajosaapaat+ajohanskat+kypärä) niskassa joka kerta. Hikeä pukkaa varsinkin kaupungissa niin pirusti, mutta kuuluu asiaan. Mielummin se, kuin ääsvaltti-ihottuma.

Itse mietin asiaa niin, että jos pinkaisee asfaltilla täyteen vauhtiin ja heittäytyy mahalleen niin paljonko sattuu -> Paljon. Eikä se vauhti ole edes normaali kaupunkinopeus... saati sitten maantienopeus.

Yleensä kyllä täys varustus, nahkatakki, cityhousut..
Lyhyillä matkoilla tms. rannalle shortsit...
cool.gif

Kun noita monen sadan ajovermeitä on tullut osteltua, nii kyllä ne ihan sitä varten on että ne päällä ajetaan, oli sitten hellettä tai ei. En mä niitä miksikään eteisen naulakon koristeiksi oo hommannu.
tounge.gif

naurettavin "ajoasu" mitä oon nähny oli eilen jollakin harrikkakuskilla, jolla oli t-paita ja uimahousut.
omg.gif

Kuulin eilen kaverilta, että joku kaatunut pahemmin prätkällä. Äijällä varusteena shortsit ja t-paita. Lopputuloksena koko vasen kylki+jalka ja kädestä iho pois. Kyllä varmaan sattui
bawling.gif

"Läski vaimentaa" Niin varmaan jos ne läskit on nahan päällä, en kyllä ole moisesta sairaudesta vielä kuullut.

Varmaan mukava viettää loppukesä ilman nahkaa, näillä keleillä varsinkin. Muutama kesä sitten mulla puuttui nahka vain polvesta ja helteillä rupes märkimään. Sattui koko ajan. Harmillista, ettei tänne vielä ainakaan ole kukaan puolialastomana kaatunut kirjoittanut. Tarkoitan siis moottoripyörällä ajaneita. Tämän kesäiset on varmaan vielä siinä kunnossa ettei pysty...

Goret tai nahkat, unohtamatta selkäpanssaria ja kunnon saappaita, kypärä tietysti ja hanskat. Pentuna tuli polkupyörällä niin paljon nahkaa asfalttiin jätettyä että nyt koittaa suojata kaikin mahdollisin tavoin. Ei tuolla maantiellä niin kuuma ole, mitä vanha ilost kuhan on lämmin  
biggrin.gif

Moni kertoo, että ainoastaan kunnon varusteet, olipa lämpötila mikä tahansa. Ihan hyvä.

Mutta toisenlaiselta näyttää tien päällä. Tulin juuri kolmen päivän (kotilo)matkalta akselilla Turku-Forssa-Hämeenlinna-Varkaus. Turussa tuli eniten pyörittyä.

Näin kolmen päivän aikana varmaan ainakin 150 motoristia, ja suhde oli ilman kirjanpitoa suunnillen seuraava:
147 motoristia varusteilla shortsit tai farkut + t-paita
2 motoristia nahkapuvussa
1 goretexeissä
033102bebe_1_prv.gif

No joo, luvut ovat hatusta tempaistuja mutta siis pointti on se, että vaikka kuinka olisin yrittänyt etsiä niin kaikilla tuntui olevan todella vähäiset varusteet eli ainoa varuste oli kypärä.

HUOM! Linkin takana kuvia prätkäonnettomuuksissa rumia vammoja saaneista

http://www.washingtonriders.com/forum/showthread.php?t=1739

Hei! Tässä linkki sivuille, joiden tarina ja kuvat antoivat ajattelemisen aihetta. Itse istun kyydissä nahkahousuissa, nahkabuutseissa ja joko nahkatakissa (tavallinen, ei suojia ja housuissakin vain pehmustetut polvet ja jonkinlainen alaselän suoja) tai Goretex-takissa, jossa asialliset suojat. Kylmällä säällä Goretex-housut (vuorta ei saa irti kuten takissa). Lämpimällä säällä tavalliset nahkahanskat, viileällä Goretex-hanskat. Mies on viime aikoina ajellut kevyissä MP-asun kesähousuissa ja anorakissa, jotka pitävät jonkin verran sadetta, mutta eivät kai suojaa kaatumistilanteessa juuri enempää kuin farkutkaan, joita joskus käyttää. Yhtenä päivänä kävi kylällä t-paitasillaan...
Kypärät tietty aina päässä. Alla käytän aina rullattavaa huppua (ettei korvat mee rullalle kun vetää kypärän päähän  
biggrin.gif
), joka suojaa niskaa ja kaulaa viimalta ja vedolta kuumallakin säällä

Jostain luin juuri, että farkut menee rikki reilun metrin asfalttia nirhattuaan. Goretex tms kangas kestää muutaman metrin pitempään. Nahka peräti 24 metriä. Uskomatonta, mutta lienee totta. Kaipa Goretexin kohdalla vaikuttaa miten paksusta kankaasta on kyse ja millaiset toppaukset.

t. Wolves

Back