• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovaatteet kesäkuumalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vedenpitävät gorepuvut on kuumat eikä siitä pääse mihinkään. Jos kuuma hirvittää niin ei paljon ole muuta vaihtoehtoa ku vetää t-paita päällä shortsit jalassa tai sit hikoilla (siis jos ei halua esim. reijitettyä race-mallin nahkapukua pitää)
Ja höpsis. Verkkotakkeja suojilla löytyy ja meno on yhtä viileetä kuin ajais t-paitasillaan. Ittelläni on Yokon aero-takki, jota ei vissiin enää valmisteta, mutta vastaavia löytyy kyllä.

Vedenpitävyys edellyttää aina jonkinlaisen kalvon. Yleensä mainostetaan että ne hengittää... okei hengittää jonkun verran, mutta ei yhtä paljon kuin paljas iho... eli kuumalla kelillä hiostaa enemmän tai vähemmän. Hyvin henkilökohtaisia juttuja noi tuntemukset, mutta ite olen aika lämminverinen ja vedenpitävyys (edes vaatimaton) ja viileys ei käy mulla yhteen millään ilveellä. Siispä verkkotakki päälle ja menoks!
Verkkotakkeja suojilla? Mitä noi on? Pitääkö ne vettä ilman et vedät mitään päälle? Eli onko ne siis Takkeja joissa on suojat, vai suojat jotka on "paidassa" ja jotka puetaan takin alle?
Ei se tietenkään vettä pidä kun takki on täynnä reikiä. Siis verkkotakki. Kun katot kangasta valoa vasten, näkyy siitä läpi. Mutta jämäkät suojat löytyy olkapäille, kyynärpäille ja selällekin. Lisäksi kangas on aika tiukan oloista. En tietystikään tiedä kuinka lujaa se on tositilanteessa, mutta en minä sitä tiedä muistakaan takeista kun en ole ikinä kaatunut kunnolla...
Kuva
En tosiaan tiedä tehdäänkö tuota enää, mutta vastaavia on kyllä muitakin.

Mä ostin lauantaina ton samaisen Yokon aeron -ja se on ihan ehdottoman ihana ajella!!
062802jumpie_prv.gif

Ihanasti tuuli viilentää...

Veilä kun löytäisi vilpoiset housut, kun noi farkut ei ehkä ole ne kaikkein turvallisimmat...

mp- asun unit takki, siinä on se päällimmäinen osa hyvin ilmaa läpi päästävä ja siinä on suojat. sen alle saa sitten vettä ja viimaa pitävän "vuorin" kun sitä tarvitsee, irroitettuna tuo ns. vuori mahtuu taskuun. vaimokkeella on just tollanen takki, hyvin näyttää pelaavan.

linkki

Kertokaas ny gurut Nahka vs. Gore kesäkuumalla ?

Jos hommais nahkarotsin näitä lähi cruisailuja varten - onko järkee vai ei ?

ps. Sumppa millasen takin ostit tarkalleen ?
Olen myös kokeillut kaiken sorttisia vaihtoehtoja ja huomannut, että paras asu itselleni on helteillä Richan nahkis ja saman valmistajan saharat. Tietty siten, että housuista olen ottanut sadekalvon pois ja polvisuojina käytän erillisiä motocross suojia. Noilla eväillä olen selvinnyt aika kivasti tässä 30 asteen lämmössä vaikka kuumaverinen olenkin
062802moto_prv.gif

Kävin hakemassa kaupasta Lindstrandin STR Lizard housut (mustat). Lisäksi hankin niihin suojat (lonkka + polvi). Ilmastointi toimii hyvin ja housut tuntuivat muutenkin hyviltä. Ei ne kuitenkaan kaikkein suojaavimmat ole mutta parempi vaihtoehto kuin Farkut. Housut myös muutuvat shortseiksi avaamalla pari vetoketjua. Richan vastaaviin City jousuihin ei saanut suojia kiinni, joten ne jäi hankkimatta. Erillisten suojien kanssa en viitsinyt alkaa leikkimään. Nahkatakki ilman vuorta toimii hyvin ajotakkina, kun ei ole noita katteita ja pleksejä tuulen tiellä.

Tossa jo pariin muuhun viestiketjuun kommentoinkin, mutta menköön nyt vielä kolmanteenkin:

Siis BMW Venting Machine ajotakki ja -housut. Vuotaa ilmaa kuin seula. Suojat polvissa, lonkissa (ne hommasin itse), selkäsuoja, kyynär- ja olkasuojat. Hanskoina Sweepin Flyt. Hommasin nää loppukesän jenkkireissua varten, jossa odotettavissa kuulemma 40 astetta ja päällekin. Suomen 30 astetta ei vielä tunnu missään eli vilu tulee jo +26:n alle. Ei taatusti pidä vettä, sitä varten on sitten vedettävä sadepuku päälle.
Vielä kun löytäsi jostakin ilmastoidut ajokengät. Ostin jo vanhoja Daytona saappaita kevyemmät italialaiset Eurobikeriltä (Gianni Falco Streamit), mutta turhan tuhdit on nämäkin vielä. Onko pakko mennä sandaaleihin??

t. pozo

062802moto_prv.gif

osaiskos joku sanoa suomalaista nettikauppaa/liikkeen sivua jossa näitä STR kamppeita vois käydä ihmettelemässä??

Tänään hain Linsdtrandsin STR Wrangler takin.
Pitäisi kestää vettä, mutta siinä on kivat isot tuuletusaukot hihoissa ja selässä - ainakin tänpäivän perusteella mukavan ilmava.
Taskuja mukavasti ja hihat tarpeet pitkät vaikken mikään pitkäkäsi olekkaan. Kyykyllä ajaessa hihansuut kun tuppaa nousemaan.

Olen hieman kuumaverinen joten piti saada viileä takki, mutta en verkkotakkia kuitenkaan viitsinyt ostaa, koska kesä on niin lyhyt ;)

210km kokemuksella ihan hyvä.

Noita oli Bikeworld Vantaa - tuupakantie.

Ja noi Linstrandsin housut joista saa myös shortsit on ihan ehdottomat - tuuletusvenat auki ja sade kalvo veke niin avot.

Joo tämä ei ole maksettu mainos eikä noi tietty ihan ilmasia ole.

Aivan ensimmäiseksi kannattaa hankkia ns. tekninen alusasu sinne nahkapuvun/goretamineiden alle. Kelillä kuin kelillä sinne alimmaiseksi. Siis sellainen ohut polypropeeniasu. Vaikka Rukan

Coolmax alusasu. Tai RVP Techica.

Alusasu siirtää kosteuden (hien) pois ihon pinnasta ja kuumalla ilmalla kuiva iho tuntuu viileämmältä kuin kuuma kostean hikinen. Kylmällä kuiva iho taas tuntuu lämpimämmältä kuin kylmä kostean hikinen.

Pukeutuminen alkaa pinnasta. Siis ihon pinnasta. Välikerros on lämmön eristystä varten ja pinta tuulen pitämiseen ja asfaltti-ihottuman estämiseen.

Kuumalla ilmalla siis se lämmittävä kerros pois.

Allekirjoittaneella Rukan polypropeeniasu alimmaisena, myös 25 asteen helteessä. Päällä IXS Bantan nahkapuku.

Jep
Olen pitänyt noita "urheilu paitoja" mm. Nike joka on just tollanen eli työntää kosteuden ulos iholta - on muuten järisyttävä ero perinteiseen puuvilla vaatteeseen. Sit kun saa vielä ulkokerroksen sopivasti ilmastoitua niin kosteus haihtuu ja samalla lämpötila viilenee asun sisällä.

Ei pidä siks ostin Ruåttalaista ;)

Ei ole varaa olla joka säälle omia vermeitä, joten pitää tehdä kompromissejä. Niinkun elämässä yleensä.

Hain viileyttä, mutta pelkän viileyden hinta olis noussut liikaa suhteessa hellepäivien lukumäärään ;)

Hain viileyttä, mutta pelkän viileyden hinta olis noussut liikaa suhteessa hellepäivien lukumäärään ;)
Ottakee sitten se seikka huomioon, että vaikka hellepäiviä on Suomen leveysasteilla vähän, niin ne kaikki ovat ihan varmasti parhaan ajokauden aikana.

Ja mun mielestä moottoripyöräily on nautinnollisimmillaan kuumilla keleillä kunhan varusteet on myös viileät!

Mulla on kolme ajotakkia: Rukan goret kylmimmille ja kosteille keleille, nahkarotsi melko lämpimille ja verkkotakki helteille. Arvelisin, että kaikkia tulee käytettyä suunnilleen yhtä paljon, kun helteillä se hauskin on lähteä ajelemaan...
062802jumpie_prv.gif

Toi mun aloittama kommentointi verkkotakeista oli lähinnä vastaus siihen, ettei tosikuumalla olisi muita vaihtoehtoja kuin t-paita. Vettähän ne eivät missään tapauksessa pidä, joten alkup. topicin aloittajan tarpeisiin soveltumattomat. Mutta olen muuten kyllä sitä mieltä myös, että vedenpitävyys ja viileys helteillä on mahdoton yhtälö.

Jos haluaa viileän ajoasun muttei halua tinkiä turvallisuudesta kannattaa hommata asu missä goretex vuori on irroitettavaa mallia (tekee mm. rukka, bmw jne.). Käyttökokemuksia on noin 10tkm verran ja asu on tosiaan mukava vielä +30 helteellä. Tottakai pysähtyessä alkaa kuskin lämmöt nousemaan mutta pieni hiki kun tulee valoissa pintaan viilentää ajoviima tuplasti tuuletuksen pelatessa kunnolla! Tämmöinen +20 - 25 ei tunnu pahalta edes nakkikioskipyörittelyssä. Reissulla vuori kulkee helteellä tankkilaukussa ja alle +20 se voi olla asussa koko ajan kiinni plokkaamassa tuulen ja mahdollisen sateen. Plussana nopea asun kuivuminen sateen jälkeen kun vuoret voi irroittaa ja täten kuivattaa ilmavammin.

Totuushan on että kovilla helteillä ei suomessa jatkuvaa sadetta tule joten olen jättänyt päivän ajoissa vuoren kokonaan himaan sillä ukkoskuurot voi venailla ohi bussikatoksessa tai huoltiksella kahvitellen... Gorekalvokengät kun vielä vaihtaa helteellä tavallisiin maihareihin antaa maiharin nahka happea varpaille ajaessa. Käteen krossihanskat joita mm. hanx myy edukkaasti niin avot, suojat on kohdallaan eikä hiki pääse tuskastuttamaan
smile_org.gif
Ei nuo ym. tekniset goreasut välttämättä halvimmasta päästä ole mutta ei ole halpaa ostaa kevyttä takkia ja housua erikseen helteelle ja samalla tinkiä ehkä vielä suojista tjs.

Niinkuin säätömies sanoi pukeutuminen alkaa iholta.Missään nimessä ei pidä  käyttää puuvilla paitaa vaan alle tekninen T-paita tai alusasu. Mulla on noita oman kaupan teknisiä T-paitoja ja Coolmax Active paitoja, joiden kanssa voi ajaa oikean Core-Tex takin kanssa 30 aseteeseen asti helposti - myös kaupungissa. Vauhdissa menee 40 astettakin. Normaaliin Coolmax paitaan ei pidä sortua - kovalla helteellä se ei siirrä hikeä riittävän nopeasti iholta.

Back