• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovaatteet kesäkuumalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Moikka  
smile_org.gif

Ajattelin hankkia lämpimiä päiviä varten ajopuvuksi ohuen kangaspuvun, kun meinaan sulaa paksun topatun ajopukuni sisään näillä säillä.

Kriteerit olisi seuraavat: Puvun (siis takki ja housut on hakusassa) pitäisi olla tarvittaessa vedenpitävä (Goretexia tai jotain vastaavaa materiaalia) ja sen materiaalin siis pitäisi olla kangasta (ei nahkaa, se ei oo mun juttu). Puvussa pitäisi olla suojat tai ainakin paikat suojille (polvi jne..turvallisuudesta en halua tinkiä). Ja, ihan tärkein kriteeri olisi se, että siinä ei olisi sellaista toppavuorta, vaan se olisi aika ohut.

Malli voi olla naisten tai miesten, se ei ole ihan niin tarkkaa.  
smile_org.gif

Tosi hienoa olisi saada vinkkejä, mistä voisi tällaista alkaa etsimään...  
smile_org.gif

vedenpitävät gorepuvut on kuumat eikä siitä pääse mihinkään. Jos kuuma hirvittää niin ei paljon ole muuta vaihtoehtoa ku vetää t-paita päällä shortsit jalassa tai sit hikoilla (siis jos ei halua esim. reijitettyä race-mallin nahkapukua pitää)

Ja jos vedenpitävyydestä tinkii, mutta suojille pitäisi olla paikat, niin tilanne on aika lailla sama. Viilein vaihtoehto olis varmaan motocross -housut ja paita ja erilliset polvisuojat ja suojapaita
tounge.gif
(ois muuten näky katumopoilijalla)

edit: Onhan niitä "kevyitä" goreja tietty myynnissä. Itse ostin richan jotku "katuhousut".. Onhan ne hienot ja viileät mut oikeesti aivan saman asian ajais esim. farkut. Ei ne mitään suojaa, jos kaatuu.

Mitens kuuma on nahkatakki ?
Verrattuna halpis takkeihin esim Richan vedenpitävä nylon hirvitys vs. saman firman nahkatakki ?

vedenpitävät gorepuvut on kuumat eikä siitä pääse mihinkään. Jos kuuma hirvittää niin ei paljon ole muuta vaihtoehtoa ku vetää t-paita päällä shortsit jalassa tai sit hikoilla (siis jos ei halua esim. reijitettyä race-mallin nahkapukua pitää)
Ja höpsis. Verkkotakkeja suojilla löytyy ja meno on yhtä viileetä kuin ajais t-paitasillaan. Ittelläni on Yokon aero-takki, jota ei vissiin enää valmisteta, mutta vastaavia löytyy kyllä.

Vedenpitävyys edellyttää aina jonkinlaisen kalvon. Yleensä mainostetaan että ne hengittää... okei hengittää jonkun verran, mutta ei yhtä paljon kuin paljas iho... eli kuumalla kelillä hiostaa enemmän tai vähemmän. Hyvin henkilökohtaisia juttuja noi tuntemukset, mutta ite olen aika lämminverinen ja vedenpitävyys (edes vaatimaton) ja viileys ei käy mulla yhteen millään ilveellä. Siispä verkkotakki päälle ja menoks!

sanoi:
Tänäänkin koko päivä pyörän päällä auringossa eikä mitään ongelmia - alla rukan AVP windstopper alusasu ja sen päällä sitten Rukan goretexit

Mä oon varmaan joku neiti kun mulle tuo jo tuottaisi ongelman.
Tosin samankaltainen asustus on minullakin kaapissa ...ja käytän sitä lasketellessa talvella..

Ja, ihan tärkein kriteeri olisi se, että siinä ei olisi sellaista toppavuorta, vaan se olisi aika ohut.

Ootko kokeillut ottaa sitä toppavuorta pois siitä ajopuvustasi?

Goretex kalvolla varustetut vaatteet ovat kyllä "viileämpiä" päällä kuin wannabe goretex kalvot, mitä niitä nyt olikaan merkeiltään. Mutta kyllä mulla oli tänään ihan oikeasti kuuma kun ajelin motarilla Rukan ajoasu päällä. Kateeksi kävi kun joku pariskunta veteli t-paidat ja shortsit päällä...

Alpinestarsilla on muistaakseni joku malli mikä on tarkoitettu kesä käyttöön, hyvin tuulettuva malli.
smile_org.gif

Yhdyn tohon Yokon Gore on viileempi kun Richan "nylon".

Site taas Lindstrands STR on viileempi kun Yokon Gore byysat, mutta niissä onkin ilmastointi ;)

Mutta miten on nahka vs. gore ? Nahoista ei ole kokemusta...

vedenpitävät gorepuvut on kuumat eikä siitä pääse mihinkään.
Ei muuten pidä paikkansa, minun Rukka ainakin pelittää oli keli sitten mikä tahansa. Tänäänkin koko päivä pyörän päällä auringossa eikä mitään ongelmia - alla rukan AVP windstopper alusasu ja sen päällä sitten Rukan goretexit
nixweiss.gif
No helketti taidat olla joku yli-ihminen ku mulla tuli jo pirun kuuma sen t-paidan kans
biggrin.gif

No tosissaan. Väitätkö ihan kirkkain silmin et niillä goreilla ei ollu kuuma esim. kaupungissa liikennevaloissa? missä oikein asut? täällä kuiten oli lähemmäs 30 lämmintä, eli ei siitä rukan puvusta viileetä saa vaikka siinä ois ilmastointi

Ja höpsis. Verkkotakkeja suojilla löytyy ja meno on yhtä viileetä kuin ajais t-paitasillaan. Ittelläni on Yokon aero-takki, jota ei vissiin enää valmisteta, mutta vastaavia löytyy kyllä.

Vedenpitävyys edellyttää aina jonkinlaisen kalvon. Yleensä mainostetaan että ne hengittää... okei hengittää jonkun verran, mutta ei yhtä paljon kuin paljas iho... eli kuumalla kelillä hiostaa enemmän tai vähemmän. Hyvin henkilökohtaisia juttuja noi tuntemukset, mutta ite olen aika lämminverinen ja vedenpitävyys (edes vaatimaton) ja viileys ei käy mulla yhteen millään ilveellä. Siispä verkkotakki päälle ja menoks!
Verkkotakkeja suojilla? Mitä noi on? Pitääkö ne vettä ilman et vedät mitään päälle? Eli onko ne siis Takkeja joissa on suojat, vai suojat jotka on "paidassa" ja jotka puetaan takin alle?

Ostin juurikin jonkun Lindstrandsin takin, missä tuuletuksia enemmän ku laki sallii. Selänki saa auki, jää sellainen verkko vaan sinne. Suojat sinne saa kanssa. Näyttää muuten enemmän joltain Outdoor-kuoritakilta ku prätkärotsilta
biggrin.gif

Irroitettava vedenpitävä ja hengittävä vuori.
Käyttökokemuksia ei vielä ole. Ovh n. 170,-´Bike World

Ei muuten pidä paikkansa, minun Rukka ainakin pelittää oli keli sitten mikä tahansa. Tänäänkin koko päivä pyörän päällä auringossa eikä mitään ongelmia - alla rukan AVP windstopper alusasu ja sen päällä sitten Rukan goretexit
nixweiss.gif
No helketti taidat olla joku yli-ihminen ku mulla tuli jo pirun kuuma sen t-paidan kans  
biggrin.gif

No tosissaan. Väitätkö ihan kirkkain silmin et niillä goreilla ei ollu kuuma esim. kaupungissa liikennevaloissa? missä oikein asut? täällä kuiten oli lähemmäs 30 lämmintä, eli ei siitä rukan puvusta viileetä saa vaikka siinä ois ilmastointi
Tänään kävin vaasassa katteleen raippaluodon sillalta että pääseekö ruoattiin jos ottaa tarpeeksi vauhtia ja hyppää merenkurkuin yli - 30 astetta tais olla keli tänään ja 5 tuntia reissussa eikä mulla ollu kuuma - piste!

Tietenkin kun vedän ajopuvun päälle niin sitten lähdetään ajamaan eikä mennä mihinkään kylän kiskalle vaan isoille teille...heh...kaupungilla tulisi varmasti kuuma mutta mitä h****a minä siellä kaupungilla tällä helteellä tekisin, ukkomies  
nixweiss.gif

Ostin juurikin jonkun Lindstrandsin takin, missä tuuletuksia enemmän ku laki sallii. Selänki saa auki, jää sellainen verkko vaan sinne. Suojat sinne saa kanssa. Näyttää muuten enemmän joltain Outdoor-kuoritakilta ku prätkärotsilta
biggrin.gif

Irroitettava vedenpitävä ja hengittävä vuori.
Käyttökokemuksia ei vielä ole. Ovh n. 170,-´Bike World
Mut miten tollainen oikeasti suojaa asfaltti-ihottumalta... Vähän tämä on vastatuuleen kusemista, mut oikeasti jos suojaa hakee ajokamoilta, niin silloin samassa paketissa ei saa viileyttä. Poislukien parhaimmat goret, jotka kuitenkin häviää suojaavuudessa perus nahkoille 6-0

Kertokaas ny gurut Nahka vs. Gore kesäkuumalla ?

Jos hommais nahkarotsin näitä lähi cruisailuja varten - onko järkee vai ei ?

ps. Sumppa millasen takin ostit tarkalleen ?

nixweiss.gif
biggrin.gif

Tänään kävin vaasassa katteleen raippaluodon sillalta että pääseekö ruoattiin jos ottaa tarpeeksi vauhtia ja hyppää merenkurkuin yli - 30 astetta tais olla keli tänään ja 5 tuntia reissussa eikä mulla ollu kuuma - piste!

Tietenkin kun vedän ajopuvun päälle niin sitten lähdetään ajamaan eikä mennä mihinkään kylän kiskalle vaan isoille teille...heh...kaupungilla tulisi varmasti kuuma mutta mitä h****a minä siellä kaupungilla tällä helteellä tekisin, ukkomies
nixweiss.gif
No toi nyt vastaskin kysymykseen... Ois kuiten kannattanut sinunkin mainita ettei sulla ole kuuma Kunhan vauhti pysyy 80 paremmalla puolella
biggrin.gif

No toi nyt vastaskin kysymykseen... Ois kuiten kannattanut sinunkin mainita ettei sulla ole kuuma Kunhan vauhti pysyy 80 paremmalla puolella
biggrin.gif
Sanotaanko että 50 paremmalla puolella riittää hyvin,
mopohan on tehty ajamista varten ja nuo ajokamppeet on suunniteltu myös tähän tarkoitukseen, yleensä
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
No nuissa vauhdeissa puku kun puku on siedettävä.. Halusiko alkuperäinen kysyjä pukua vain yli 50km/h vauhtiin jää hänen itsensä tarkennettavakseen... minä lopetan tältä erää.. kaikkea ei voi saada vaikka myyjät niin väittää.. kukin tavallaan

Ps. Itse aina nahkat päällä kun mopolla ajan. Sillä kuiten sattuu ja tapahtuu.. Kuten joku lääkäri asian ilmasi kun oli puhetta goren ja nahan eroista.. "helpompi se koipi on saada toimimaan ku osat on samassa säkissä, kun että sen tarvii raaputtaa asfaltista 50 metrin matkalta"
smile_org.gif

Kertokaas ny gurut Nahka vs. Gore kesäkuumalla ?

Jos hommais nahkarotsin näitä lähi cruisailuja varten - onko järkee vai ei ?
On järkeä..
Hankin nahkatakin kun ei se gore enää innostanut kesäkuumilla (kun ei sada). Miulla on reiätön Richan naisten nahkatakki (Danielle), ja kun ei se tuulta päästä läpi, niin ei se kovin vilpoisa takkina ole. Kuitenkin vetoketjua voi esim. hihansuista ja vähän rinnuksista jättää auki, ja sillon viima pääsee vilvoittavasti takin alle. Kaverilla on rei'itetty nahkatakki, ja sillä kelpaa mennä helteilläkin, mutta vähänkin viileämmällä, tai illalla (kun minä taas tarkenen), hän on jo jäässä.

Elämä on valintoja =) Tolla nahkarotsilla kyllä cruisailee satoja kilometrejäkin ja se kestää jonkinlaista sadettakin ihan kivasti.

Kuuman kelin housuiksi olen valinnut Richan Saharat. Jos niissä on se vedenpitävä "vuori" kiinni, niin ei ne kovin hengitä. Ilman menettelee, on tuuletusaukot ja kaikki. Takuuvarmasti vilposemmat kun Yokon gorepöksyt, joissa piti olla joku lämpötilaregulaattori (vaan missä prossu?). Farkuilla ajaminen ei ole minulle enää vaihtoehto, vaikka vilpoisin vaihtoehto se pitkistä housuista taitaisi olla. Noissa Saharoissa ei tosin suojia ole, eikä edes paikkoja, mutta jostain on tingittävä.

Minulla on myös saman valmistajan nahkahousut (Seagull), joissa on polvisuojat. Vilpoisammat nekin kuin goret, mutta kun tuuli ei nahkasta pääse edelleenkään läpi, niin kuumahan niillä tulee näillä helteillä. Suojaavimmiksi housuiksi nämä kuitenkin nostan ylitse muiden. Nahka on aina nahka..

Löysin sitten myös hanskat, ehkä kesän paras ostos. Ilmastoinnit sormissa, silti suojat rystysissä, on nahkaa, mutta myös venyvää kangasta.

Vähän joutuu hikoilemaan kyllä, joskus vähän enemmänkin. *puuttuu hikoileva emoticon*

Back