• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajotunnilla pyörä nurin, neuvoja kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Idiootti1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JMH sanoi:
Nyt alkoi kiinnostamaan koulun nimi, ja mitä se veloittaa kortin ajamisesta. Tässä on jotain koijauksen makua. Siis laittoivat allekirjoittamaan sopparin, jossa lukee, että omavastuu kuuluu oppilaalle, joka ei välttämättä ole ajanut metriäkään moottoripyörää.

Näin tekivät :D olinko sitten ite harkitsematon/tyhmä kun sen allekirjotin. Sen verran velottivat kortista että kukkarossa tuntuu. A+B tarjouksessa viime kesänä 1600€, siihen päälle teoriakokeet, inssit, autolla pimeät ja liukkaat ajot (hävyttömän kalliit), ja nyt tuli uudistusten myötä 880€ prätkätunneista lasku koska "jostain niidenkin maksettava se pyörä" jonka joutuivat ostamaan... Jostain syystä ei onnistunut sellanen järjestely että olisin viime syksynä ajanut ensin sen prätkäkortin pois alta kun tiesin et vuoden vaihteessa oli tulossa uudistuksia, vaan piti eka ajaa autokortti. Perusteluita en tohon tiedä enkä muista mitä sieltä sanoivat.

//niin ja siis olin yhen ajotunnin (45min) ajanut piikillä ja toisen sillä isolla pyörällä koulun parkkipaikalla esim. Hidasta ajoa harjotellen ja nyt kolmannella tunnilla lähettiin liikenteeseen. Oliskohan sit pitänyt jo osata paremmin...

Edellä kysyttyyn. Ei voi ajaa omalla pyörällä ellei sitä katsasteta opetuskäyttöön. Yritin itse, ettei tarvisi maksaa esim inssissä koulun pyörän käytöstä... Ei onnistu ilman kohtuutonta vaivaa.

Mulla oli kans omavastuu sopparissa 600e,kun korttia ajoin. Ei tarvinnu koittaa minkälaiseksi väännöksi ois menny. Eipä ollut kyllä vaihtoehtojakaan missä ajattaa :)
Yksi oppilas siellä nututti pyörän viiteen kertaan (mitä näin) oman 50 minuuttiseni aikana ja tälle ope sano et korjataan ajelun lopuksi. Kaatumarautoja koko mopo täys eli mitään kriittistä siitä ei hajonnu..
Mietin tuolloin että joutuuko oikeesti muka itse maksamaan. Kortin hinta oli 800e B>AB

Huijauksen makua sanon minä. Ottavat joka kaadosta oppilaalta jokusen satasen korvausta ja vähän vääntää jarrukiksiä suoraan ja pyörä taas ajoon. Siinä tekee opetuskauden aikana aika hyvää tiliä ja sitten talvella kunnostaa kerralla kaikki kuntoon autotallin perukoilla. Jos silloinkaan.
Ei kai nyt tosiaan voi olettaa, että opetusvaiheessa tapahtuneet kaadot menisi oppilaan piikkiin, jos on noudattanut ohjeita eikä pelleilly. Korttikin maksaa jo maltaita, niin laita siihen nyt päälle vielä maksut kaadoista.
Älä maksa mitään. Autokoulun vakuutus maksaa korjauksen.

Ei se aina ole nättiä kun yrittäjä yrittää saada rahaa kassaan. Kyllä mä näkisin, että hyvillä perusteluilla tuosta omavastuusta pääsee eroon ja tässä ketjussahan niitä hyviä pointteja on tullut vaikka kuinka.

Crassus sanoi:
Edellä kysyttyyn. Ei voi ajaa omalla pyörällä ellei sitä katsasteta opetuskäyttöön. Yritin itse, ettei tarvisi maksaa esim inssissä koulun pyörän käytöstä... Ei onnistu ilman kohtuutonta vaivaa.

Kohtuuton vaiva? Ei tarvi kuin ajaa pyörä katsastusasemalle, hengata siellä vartti ja lähteä uusin rekisteriottein menemään.

Akiva sanoi:
Voisi kysyä miksi autokoulu ei ole opettanut pysymään pystyssä? ;)

Juuri näin. Miksi ei osata opettaa kahta (2) ajoteknistä välinettä, joilla moottoripyörä saadaan pysymään pystyssä ertitysesti hitaissa nopeuksissa? Muita kun ei ole.
Kai siinä on pari asiaa liikaa..

-TH- sanoi:
Juuri näin. Miksi ei osata opettaa kahta (2) ajoteknistä välinettä, joilla moottoripyörä saadaan pysymään pystyssä ertitysesti hitaissa nopeuksissa? Kai siinä on pari asiaa liikaa..

Mulle oltiin kyllä opetettu että tanko täytyy pitää suorassa, katse edessä ja toinen jalka maahan vasta kun on jo melkeen pysähtynyt. Jotain muita vinkkejä tulevaisuuden varalle? :D Tuossa tilanteessa se tanko siis kääntyi eikä sen jälkeen mulla ollut paljoa tehtävissä...

//niin ja siis olin yhen ajotunnin (45min) ajanut piikillä ja toisen sillä isolla pyörällä koulun parkkipaikalla esim. Hidasta ajoa harjotellen ja nyt kolmannella tunnilla lähettiin liikenteeseen. Oliskohan sit pitänyt jo osata paremmin...[/QUOTE]

yleisesti ottaen aivan ala-arvoinen alkuopetus huhuu
tällä kokemuksella ei millään voi hallita vielä isoa pyörää kaikissa liikennetilanteissa .

Vaihda heti koulua ,ei tollainen ajo-ope tiedä itsekkään moottoripyörällä ajamisesta mitääääääännnnnn
katsele sellainen koulu missä opettaja itsekkin ajaa pyörällä mukanasi

Crassus sanoi:

No pyöräähän ei tarvitse katsastaa, vaan oman pyörän käytöstä pitää maksaa suojelurahat katsastuskonttorille. "Katsastuksessa" ainoastaan todetaan, että laite on moottoripyörä ja sitten lyödään rahat tiskiin.

JGo sanoi:
Kohtuuton vaiva? Ei tarvi kuin ajaa pyörä katsastusasemalle, hengata siellä vartti ja lähteä uusin rekisteriottein menemään.

Työssäkäyvänä ihmisenä lasken omalle ajalleni hinnan. Voin joko maksaa esim huntin autokoululle siitä, että käytän heidän pyörää inssin ajamiseen tai vaihtoehtoisesti lähden selvittelemään katsastuskonttoriin asioita ja tekemään muutoskatsastuksen (esim 50€). Sitten pyörä pitää vielä muutoskatsastaa takaisin. Opetuskäyttö vaikuttaa lisäksi vakuutusmaksuihin sen perusteella mitä luin (tuon lyhyen kauden ajalla), joten sekin ruljanssi vielä. Kyllä tuo minun mittapuulla on kohtuuton vaiva ajallisesti ja rahallisesti verrattuna koulun pyörän käyttöön.

Eikös se omavastuu tule sitten vasta oppilaan maksettavaksi kun hän on vastuullinen kuljettaja? Ja ennen ajokoetta ajetaan opettajan kortilla.

Maaorava sanoi:
Eikös se omavastuu tule sitten vasta oppilaan maksettavaksi kun hän on vastuullinen kuljettaja? Ja ennen ajokoetta ajetaan opettajan kortilla.

Tolla logiikallahan sitä omavastuuta ei pitäis kenenkään ikinä maksaa? :D tai siis miks kukaan ikinä menis ajokokeen jälkeen ajamaan enää autokoulun pyörällä.. vai tajusinko jotenki väärin.

Idiootti1 sanoi:
Tolla logiikallahan sitä omavastuuta ei pitäis kenenkään ikinä maksaa? :D tai siis miks kukaan ikinä menis ajokokeen jälkeen ajamaan enää autokoulun pyörällä.. vai tajusinko jotenki väärin.

Vasta ajokokeessa oppilas on itse vastuussa ajamisesta.
Ja aiheen aloittajan kannattaa katsoa se sopimuspaperi, että missä kohtaa se omavastuu siinä mainitaan, koska joillakin autokouluilla se lukee papereissa oikein, eli vasta ajokokeessa on se omavastuu pykälä mainittu.

Idiootti1 sanoi:

Eikös sulla ole oma kappale siitä sopparista? Skannaa se ja liitä tänne niin ei tartte kenenkään taivastella eikä arvailla yhtään mitään. Omat yksityiset tietosi pois tietenkin.:dunno:

Niinpäs muuten taitaa ollakin. Kuluttajariitalautakunta kuitenkin on suositellut muutamassa tapauksessa, että autokoulu luopuu omavastuun perimisestä oppilaalta. Vähän hullulta se kuulostaakin, että oppilas on vastuussa niistä, koska autokoulussa vasta opetellaan ja ilmeisesti tuossa tapauksessa vahingot ovat aika pieniä. Mutta autokoulujakin on moneen lähtöön.
Itse ajoin kortin -99 ja nyt vasta reilu viikon ajanut omalla isolla pyörällä. Eli vaikkei teoria näköjään olekaan hanskassa, niin onneksi ajotaidot peittoaa kaikki motogp-kuskit (yhteensä). Ja asenne se vasta kohdallaan onkin.

Yksityisopetuksessa laskun maksaa opettaja.
Epäilen että autokoulu maksaa omavastuun tässä tapauksessa.
Autokoulu on ottanut vakuutukset oppilailleen ja tuntuu uskomattomalta
jos joutuisi maksamaan tuon.
Jos autokoulun autolla ajaa kolarin laskun maksaa koulu, mutta siinä tapauksessa kuljettaja istuu vänkärin penkillä.
Motarihommissa ajaessa vastuullinen on ainakin osittain takana tulevassa autossa.
Selvitä asia perinpohjaisesti ja älä ainakaan heti maksa ennen selvitystä.

Kiitoksia kaikille vastanneille viisaista ja kannustavista sanoista :) Torstaina pitäisi saada asiaan selvyyttä, mutta aion nyt ainakin kyseenalaistaa ton maksuhomman koululla! Voin noita soppareita vielä illemmalla kotona skannata jos jotakuta sillon vielä kiinnostaa.. :)

Back