• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajotaito?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nopottaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ajotaito?!? -

• On

Ääniä: 0 0,0%
  • Ei

• En ole huomannut ainakaan

• Mistä tämän voi tietää?

• Mitä se sulle kuuluu?!?

• Ehkä

• Huonommaksi on mennyt

• Ääniä yhteensä
    0
Kyllähän se varmasti havannointia harjottaa. Helpottaa ennakointia myös kotilolla ajettaessa, joten ei joudu läheltäpititilanteisiin ainakaan niin usein. Varovaisuus on vaan hyvästä. Tai ainakin luulen, että se kaikki johtuu MP:llä ajosta, kun sillä on aloitettu liikenteen seassa liikkuminen.

Itse ajelen vuosittain työssäni yhdistelmällä n.130 000km+ (viimeiset 10v.) ja se on kyllä parantanut liikennesilmää mopoillessa. Muun liikenteen huomioiminen on kuitenkin se turvallisen ajon A ja O!! Rekka ja moottoripyörä ovat molemmat "vähemmistöä" liikenteessä joita ikävää kyllä arvioidaan monesti väärin. Rekalla ei tosin pelota niin paljoa jos joku tekee virheen. Yleensä silloin selviät "voittajana" mutta moottoripyörällä sama teetkö virheen itse vai toinen niin tappio on lähes varma
confused_orig.gif

Kyllä tuo mopoilu on auttanut huomioimaan mopoilijoita, kun itse on autolla. Onneksi maltoin lukea tesktin ennen, kuin painoin äänestä nappia...ois menny muuten väärin ajatukset.

Ei vaikutusta.

Autokoulun opetuksista on jäänyt päällimmäisten joukossa mieleen,
että ainakin yhtä tärkeää kuin on nähdä mitä edessä tapahtuu on,
että tietää mitä takana tapahtuu. Enpä tiedä mitä nykyisin kortin
saamiseksi tarvitaan, mutta tuo näyttää jääneen kovinkin monille
täysin hämäräksi tai jopa kokonaan tietämättömäksi - toivottavasti
olen väärässä. MP-korttihan minulle tuli muropaketin mukana, joten
varsinaista mp-koulutusta en ole saanut paitsi silloin, kun olen ollut
vapaaehtoisilla "ruosteenpoistokursseilla", jotka ovat ihan OK.

Mutta ... kun minulle ajokorttia käteen annettiin, niin siinä samalla
sanottiin, että .. muista sitten, että tämä on vain lupa harjoitella
yksin. Harjoittelu jatkuupi omalta kohdalta ... Hiuksia nostattavaa
on, kun välillä kuulee jonkun sanovan, että hän osaa jotain.
Liikenne kun on siitä metkaa puuhaa, että vaikka itse osasisi
mitä tahansa, niin joku muu voi aiheuttaa ongelmia - nuokin
tapaukset pitäisi osata nähdä tai arvata ennakolta. Että ihan
joka rakoseen ei kannata etupyörää tuupata vaikka se ehkä
mahtuisikin.
bowdown.gif

Viisaita sanoja
talktohand.gif

Minusta prätkällä ajo on parantanut tarkkaavaissuutta liikenteessä.

- osaan varoa kaksipyöräisiä koheltajia
- seuraan tiepintaa (pitoa) tarkemmin myös autolla
- ajolinjat sujuvat (rata-ajo tyyliin) myös autolla
- tarkkailen ja annan tilaa prätkille (myös lane splittareille)

Hyvää kesää.....

Reiska_SB
062802jumpie_prv.gif

Vastasin että on, tosin ajokilometejä auton ratissa ei ennen ensimmäistä pyörää ollut iästä johtuen ehtinyt kasaantua ensimmäistäkään eikä kovin paljoa siinä parin vuoden tauonkaan aikana eli ei ehkä meikäläisen osalta luotettavin mahollinen mittari.

On parantunut myös autolla ajotaito.
Pelisilmä liikenteessä paranee. Turvavälejä tulee pidettyä paremmin, liikennettä ympärillä tarkailtua aktiivisemmin. Huonontanut se on siinä mielessä, että autolla ajaessa ei muista, ettei se kiihdy => ohitukset. Ja sitten tulee käytettyä moottorijarrua autollakin ja se ei aina oikein toimi
biggrin.gif
.

Vastasin on, mutta en nyt ookkaan varma. Pimeet kulmat oli mielessä on-vaihtoehtoa painaessa, mutta aina mä oon tarkka ollut
thumbs-up.gif

Huonommaksi on mennyt. Hermo palaa käytännössä heti jonon tultua eteen ja ohi on ihan pakko päästä. Ja nopeudet ovat nousseet.

Ehkäpä hieman on parantanut, mutta kyllä se enemmän on iän tuomaa kokemusta liikenteessä, jonka asiasta moni asia sujuu paremmin... Olen ainakin itse huomattavasti rauhoittunut auton ratissa pärrän ostamisen jälkeen... Jotenkin tiedostaa, että ei tällä kotilolla pääse niin kauhean lujaa verrattuna tuohon pyörään ,joten ajellaan nyt sitten ihan hissukseen.
thumbs-up.gif

Ei oo vaikuttanut millään lailla.. Oon muun liikenteen huomannut ennenkin..  
biggrin.gif
Minä myös olen ollut aina täydellinen,ylivertainen kuljettaja.
Kuin myös...
tounge.gif

oikeasti, Emiirillä näyttää olevan kaksi minää...Kotilo- ja mopominä..Kummatkin elävät erillistä elämää samassa kropassa ja ovat hieman ristiriidassa keskenään
confused_orig.gif
Eivät valuta oppimaansa toiselle, eivät kiusallaankaan...

Autoillessa tulee nykyisin kiinnitettyä enemmän huomiota myös tien kuntoon eli uriin halkeamiin sekä kuoppiin. Huonossa kunnossa ovat nuo tiet talven jäjiltä niin kaupungeissa kuin maallakin.
Asfalttimiehille ainakin riittää hommia varmaan koko kesäksi. On niitä päivettyneitä kavereita ilo katsella sekä autosta että pyörän päältä.
blush.gif

ittellä tapahtui sellainen muutos, että autolla ajaessa ei enää ole mihinkään kiire, kun kaksi pyöräisillä saa tuulettaa aivojaan!!!!

yhdyn myös reiskan tekstiin...

Kyllä nykyään autolla tulee ajettua paljon hiljempaa, porukka ihmettelee ku mä aina vaistomaisesti katon olan yli kaistanvaihdossa ( yleensä saa osakseen hölmistyneen ilmeen takapenkkiläiseltä), ihan HYVÄ tapa sinänsä.
Auto on kuitenkin vain paikasta toiseen siirtymistä varten, moottoripyörä on ajamista varten!

Mulla on ollut moottoripyörä ennenkuin sain autokortin. Luulen että ihan sama. Olen yhtä surkee tuuppari ja teiden tukko, oli alla mopo tai auto. Kiidon Kake (Kaukokiito) ohittaa mut aina rekalla ylämäessä.... Laitanko mopoon turbon (autossa jo on).

En tiedä onko ajotaito parantunut, mutta autolla riittää pienempikin vauhti. Ei ole niin tarvetta kaahailla kun se ei kuitenkaan mihinkään kulje prätkään verrattuna.
sport05.gif

Back