• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajosaappaiden vedenpitävyydestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tisha sanoi:
Kannatan myös rasvausta. Ei siitä mitään haittaakaan ole, neulokset tiivistyy. Ainakin nahkakenkä täytyy rasvata, pysyy pehmeänä ja kestää kosteutta.

Syksyllä kun laittaa kengät talvisäilytykseen niin silloin vetää vesipohjaisen rasvan pintaan. Pysyy hengittävänä. Antaa hyvän kalvon hoitaa hommansa ja pitää sen veden ulkopuolella eikä tuki sitä turhalla rasvaamisella. Kenkien ulkonäköön se hiukan vaikuttaa mutta kulunut nahka kengissä ikäänkuin kuuluu asiaan(mielipide). Vaikka ei kertaakaan rasvaisi kenkiä niin kyllä ne halkeilematta ja liikaa kovettumatta vähintään kymmenen vuotta kestää jos laatunahkaa ovat.

Taitaa ainoastaan Gore-Tex -kalvojen lisensoija / valmistaja velvoittaa jalkine- ja vaatevalmistajat tiettyihin laatukriteereihin nykyisin. Itselläni on kuljettu sama tie kuin monella, eli halpojen kautta hyvään. Monituiset vuodet nyt periaatteella riittävästi suojia, aito gore ja jalkaan sopiva lesti. Toimii kuin tauti, nimim. ei jalkaongelmia vaikka kymppitonneja tulee.

Ilometriä kohti hinnan ero on mitätön, vaikutus ensimmäisestä sateesta alkaen suuri.

Pikkuvinkkinä vielä, kun on gorea kengissä, housuissa, takissa ja hanskoissa niin se kauluri kannattaa hankkia hyvä. Tällä setillä ei ole puskenut nesteitä sisään ikinä, edes silloin kun autot vetävät pientareelle pitämään sadetta. Paitsi kerran kun unohdin pistää kattoluukun kiinni kypärästä, mutta se onkin kokonaan kolmas juttu...

tonibergholm sanoi:
testattiin upottamalla ja painepesurilla.

Kiitoksia. Muistatko mikä numero lehdestä oli kyseessä - voisin käydä kirjastossa lukemassa.

Heinolle olen joka tapauksessa menossa ensi kuussa, joten pitää tsekata saapasvalikoimaa samalla kun huoltavat Biimeriä.

Viimeksi muokattu:
Täältäkin ääni Daytona Bandit -goresaappaille. Mulla on ollut noi käytössä n. 30 tkm kaikenlaisessa säässä paahtavasta helteestä lumisateeseen; pitävät veden ulkopuolella, ovat lämpimät ja silti hengittävät, varpaat ei paistu kuumallakaan säällä. Hienosäätö on sitten sukista kiinni.

TwinTenox sanoi:
Kohtuuhinta mielestäni on alle 200e. Ainakin TCX myy goretex saappaita alle tuon. Walzit oli n. 200e, Prexportit 130e.

Mulla TCX:n Goretexit ainakin tähän asti on vettä pitänyt käytin myös viime talvena kelkkaillessa ja hyvin pysyi kuivana, vaikka välillä kokonaan veteen upposivatkin.

Tein mielenkiintoisen havainnon kun tutkiskelin Daytonan nettisivuja: Osa gore-tex -kalvollisista kengistä markkinoidaan tyypillä "water resistant"(pinnassa mm. perforoitua nahkaa ym. muita jalan hikoilua vähentäviä ratkaisuja) kun taas osa tyypillä "water tight". Toisin sanoen kannattaa olla tarkkana mitä ostaa, sama saattaa päteä myös muihin merkkeihin ja veikkaan että edes jälleenmyyjät eivät ole täysin kartalla minkälaisilla spekseillä bootsejaan myyvät. Eli saattaa olla että valmistajan tekemää water resistant kenkää on jälleenmyyjän hyllyssä vedenpitävänä ja sitten ihmetellään porukalla että miksi nämä vuotavat vaikka on gore-texit ja kaikki?!

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia joissa saattaisi olla kyse tämäntyyppisestä väärinkäsityksestä?

RoRo sanoi:
Tein mielenkiintoisen havainnon kun tutkiskelin Daytonan nettisivuja: Osa gore-tex -kalvollisista kengistä markkinoidaan tyypillä "water resistant"(pinnassa mm. perforoitua nahkaa ym. muita jalan hikoilua vähentäviä ratkaisuja) kun taas osa tyypillä "water tight". Toisin sanoen kannattaa olla tarkkana mitä ostaa, sama saattaa päteä myös muihin merkkeihin ja veikkaan että edes jälleenmyyjät eivät ole täysin kartalla minkälaisilla spekseillä bootsejaan myyvät. Eli saattaa olla että valmistajan tekemää water resistant kenkää on jälleenmyyjän hyllyssä vedenpitävänä ja sitten ihmetellään porukalla että miksi nämä vuotavat vaikka on gore-texit ja kaikki?!

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia joissa saattaisi olla kyse tämäntyyppisestä väärinkäsityksestä?

Daytonalla kaikki Gore-Tex-mallit pitää taatusti vettä, luki niissä sitten waterresistant tai -tight ja niillä on siitä kahden vuoden takuu. Em. merkintöjen ero johtuu hengittävyydessä - ei veden pitävyydessä.

Jaaha, siinä näköjään kääntäjä on saanut aivopierun; wasserdicht eli vesitiivis on näköjään teutoniversiossa kaikkien kalvollisten ominaisuuksissa. Kiitos oikaisusta.

Yhtenä kesänä kävin muutaman kerran virvelöimässä soisella metsälammella pitkävartiset Alpinestarsit (Gore) jalassa. Sukat säilyivät kuivana. Paljon mukavammat kuin kumisaappaat.

Olkoon vaikka maksamaton mainos, mutta niin kauan kuin olen mopoilua harrastanut ja tulen harrastamaan, on saappaat Daytonaa, ja aina kun ajokamppeen pitää olla vesitiivis, on kalvo Gorea. Alkaa elämä olemaan siinä vaiheessa, ettei jatkuva pelleily pienen rahansäästön toivossa enää jaksa kiinnostaa.

Hannula sanoi:
on saappaat Daytonaa, ja aina kun ajokamppeen pitää olla vesitiivis, on kalvo Gorea. Alkaa elämä olemaan siinä vaiheessa, ettei jatkuva pelleily pienen rahansäästön toivossa enää jaksa kiinnostaa.
Jos vielä laskee kustannuksia, niin parinsatkun saappailla kymmenen vuotta, ei paha.
Eukolle Daytonan lesti ei sopinut, taisi tulla TCX:t hankittua. Pari kesää nuokin ovat toimineet, aito Goretex auttaa ainakin jonninverran.

Mikäs muuten on sopiva aika odottaa rahoja tilille tuotteen palautuksen jälkeen? (Jostain syystä eivät voineet palauttaa käteisenä, vaikka sillä maksoin.) Korkeintaan kaksi viikkoa?

Olen kanssa nyt päättänyt, että niin kauan kunnes on varaa ostaa aidot Goretex saappaat ajan noilla nykyisillä ja käytän sitten vaikka tarvittaessa muovipusseja "kalvona" noissa jos on sateella ajettava. :grin:

TwinTenox sanoi:
Mikäs muuten on sopiva aika odottaa rahoja tilille tuotteen palautuksen jälkeen? (Jostain syystä eivät voineet palauttaa käteisenä, vaikka sillä maksoin.) Korkeintaan kaksi viikkoa?

Olen kanssa nyt päättänyt, että niin kauan kunnes on varaa ostaa aidot Goretex saappaat ajan noilla nykyisillä ja käytän sitten vaikka tarvittaessa muovipusseja "kalvona" noissa jos on sateella ajettava. :grin:
Minun käsittääkseni 1 kk on takaraja rahapalautuksille siitä kun tuote on tullut takaisin.
Postimyynnissä on ainakin tuollainen raja.

Mulla on ollut jo viisi tai kuusi ajokautta Sinisalon ajosaappaat eikä ne vielä ole vettä läpi päästäneet.
Tulikin mieleen että mistähän noita muuten saa lisää kun en ole niitä missään hyllyssä huomannut?

KoneVeijareilta Kiteeltä aikoinaan ostin, voishan tässä kesän aikana senkin paikan katsastaa jälleen.

edi: Eipä näy Sinisalon omalla sivullakaan saappaistaan mitään, liekö lopettanut noiden valmistuksen.

Viimeksi muokattu:
Rahat tulivat takaisin kolmessa päivässä. :thumbup: Täytynee ajella jossain vaiheessa kysymään lähettivätkö nuo tehtaalle ja oliko jokin viallinen erä, vai olenko vain liian vaativa kuluttaja. Jos kesälomarahoista saisi Goretexit hankittua.

Viimeksi muokattu:
Ostin just kyytiläiselle tuollaiset TCX Gore -touringpopot. Kovasti tykkäsi, ja seisoi vadissa niitten kanssa kun ei uskonut vedenpitäviksi. Kyllä pitää.

Ratahommissa kalvollisuus on vähän kyseenalaista, kun ainakin minulla tuppaa tulemaan aika lämmin. Muuten aina gore.

Itse tilasin TCX:n Goret Saksan ebaystä. Siellä oli Italian pojilla kengät 15% halvemmalla kuin BikeWorldin tarjoushinta orggilaisille...

Back