Etkö saanut käyttöohjeitakaan? Alun perin on siis punapäinen avain eli koodausavain ja kaksi mustapäistä käyttöön tarkoitettua avainta. Manuaalin tekstiä:
Sain kyllä saksankieliset käyttöohjeet, jotka kyllä hyväksyin tietoisesti. Oli meinaan englanninkieliset käyttöohjeet .pdf-tiedostona jo ennen kauppaa. Tietämättömyyttäni ostin pyörän ilman ajoneston punaista avainta
.
Ei meinaan ollu hajuakaan koodausavaimesta.
Tällä hetkellä minulla on kaksi mustaa käyttöavainta joten ajaminen luonnistuu kyllä. Ongelmien (sähkö. tms.) ilmaantuessa olen sit lirissä. Nyt asia kyllä on edennyt osaltani kuluttajariitalautakuntaan, saa nähdä kuinka käy. Kauppias ei ole ilmaissut halukkuuttaan yhteistyöhön, joten riitahan tästä sitten kehkeytyi.
Ihan juuri tuosta R6R:n kunnostusprojektista selville tullut omakohtaista kokemusta ajoneston, avainten ja ECU:n tiimoilta.
Kuten on tullut siis selville niin mukana kuuluu olla 1 punainen ja 2 mustaa avainta.
ECU, avaimet, virtalukko ja siinä päällä oleva "lukija" menevät yhtenä pakettina.
JOS yksi musta avain hukkuu:
- voit koodata punaisella avaimella sen hukkuneen avaimen pois käytöstä ECU:lta.
JOS punainen avain hukkuu:
- et voi koodata siihen ECU:n mitään ja se ken tuon punaisen avaimen omistaa, voi käyttää pyörää periaatteessa kuinka tahtoo.
JOS ECU hajoaa niin sen voi vaihtaa ja koodata uudelleen kyseisille avaimille ja "lukijalle", edellyttää tosin että punainen avain on tallella.
JOS virtalukon päällä oleva ajoneston "lukija" hajoaa niin olet pienehkön ongelman edessä. Yamaha ei myy tuota lukijaa blancona irrallisena, vaan pitää ostaa virtalukko, avaimet sekä ECU. R6R:ään tuo paketti oli 1800 euron huitteilla lähtöhinnaltaan. No nyt tulee mieleen että ostetaan joltain kilpakuskilta vaan se "lukija" siihen ja laitetaan homma toimimaan. Eipä toimikaan, koska "lukija" on ollut jo aikaisemmin koodattuna eri avaimille niin ei suostu toimimaan, etkä pääse sitä koodaamaan edes punaisella avaimella.
Tuollaisessa tilanteessa vaihtoehtoja on, mun näkemyksen mukaan:
- saat myyjältä sen punaisen avaimen
- vaihdat _kaikki_ lukot ja avaimet sellaisiin missä tulee virtalukko ja "lukija" mukana (esim. joltain kilpakuskilta ostaa setin), ilman ECU:a vaikkapa (jos ECU mukana, aina parempi niin)
- ostat Yamahalta koko setin ja vielä jää eri avaimet penkin ja tankin lukoille, ellet saa niitä jossain "haitoitettua" uudelleen uusille avaimille.
Itse hommasin koko setin, lukkoineen päivineen, ei ollut halvin mahdollinen tapa, mutta eipä tartte enää miettiä että kenellä avaimet kulkee tai pääseekö kukaan varastamaan sitä "omilla avaimillaan".