• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajokengät lämpimille keleille - kokemuksia

Aloin etsimään kevyempiä ja hengittävämpiä ajokenkiä kaupunki- ja työmatka-ajoon. Suositelkaapa jotain malleja? Onkohan esim TCX - Jupiter II XCR tarpeeksi hengittävä +20 keleissä?

Ainakin Alpinestars S-MX R on melko kuuma ja turhan raskas.

Mulla on TCX Jupiter II goretossut ja olen ollut tyytyväinen, vaikka melkoinen jalkahikoilija olenkin. Lesti noissa on hiukan kapea malliltaan, ja jouduinkin ottamaan yhtä kokoa isommat kuin normaalit kengät. Sukasta on myös homma paljolti kiinni, mulla ainakin toimii parhaiten kunnollinen tekninen sukka. Hyvin ovat toimineet lämpötiloissa -1 - +30 astetta, alkupäässä vaan pitää olla pari sukkaa päällekkäin ja lämpimimmillä nuokin potkaisee mielellään jalastaan tauolla.

Itsellä on käytössä TCX x-cubet ja nuo tahtovat olla hieman lämpöset +20 keleillä. Jotain rei'itystä noihin kaipailisi, että hengittäisivät vähän paremmin. Ehdottamista jupetereista ei kokemuksia.

Kyseisistä monoista on olemassa myös rei'itetty "vented" malli. Pari vuotta sitten ostin ja tyytyväinen olen ollut. Kuumalla viileät ja pärjää vielä kylmemmilläkin syysilmoilla oikein hyvin. Suojaukseltaan on kyllä luottamusta herättävät, toisin kuin kaupunkiajoon tarkoitetut lenkkarit, joissa suojaus on vähän niin ja näin.

Vedenpitävistä kengistä oxtar explorer oli semmonen mikä ajaessa tuntuu himpun viilentävän kinttua. Saapas ei ole kokonaan nahkaa vaan osittain jotain harvempaa matskua mistä tuuli käy läpi. Muutenkin kevyt ja miellyttävä minun mielestä.

edit: varmaan hyvä kompromissi voisi olla perusmaiharit paksusta nahkasta, kalvottomana päästää tuulen läpi ja mahdollisissa lipoissa suojaa kuitenkin jotain. Jos kenkiin haluaa lisävahvistusta niin käy sitten vaikka suutarilla ompeluttamassa lisää nahkaa samoihin kohtiin mistä oikeita ajokenkiäkin on vahvistettu.

cool.gif

Viimeksi muokattu:
Kyseisistä monoista on olemassa myös rei'itetty "vented" malli. Pari vuotta sitten ostin ja tyytyväinen olen ollut. Kuumalla viileät ja pärjää vielä kylmemmilläkin syysilmoilla oikein hyvin. Suojaukseltaan on kyllä luottamusta herättävät, toisin kuin kaupunkiajoon tarkoitetut lenkkarit, joissa suojaus on vähän niin ja näin.
Mulla on käytössä juurikin tuo Vented-malli ja todella tyytyväinen olen. Äärimmäisen mukavat kengät jalassa ja tuntee kuinka ilma kiertää. Ei hikoa jalkaset siellä. Vesikelillä en ole vielä kokeillut kuinka hyvin "tuulettuu"
biggrin.gif

Hinnaltaankaan nuo ei ole sieltä kalleimmasta päästä. Saa edukkaasti esim FC-moto

Noissa on muuten aika pienet mallit. Itselläni jalka 44 ja nuo kengät on 45 ja just naftit.

Ajan helteessä wermacht "bootseissa"! Kyllä vaan nahka hakkaa kaikenlaiset kalvosaappaat mennen tullen! Ero Alpinestarsin Goretexeihin on huomattava...

Biilteman saappaat.....ei oo kylmät mutta jos ajaa mutkan suoraksi niin etsijät löytää hajun perusteella jos kenkä on lähtenyt jalasta....

Itsellä on käytössä TCX x-cubet ja nuo tahtovat olla hieman lämpöset +20 keleillä. Jotain rei'itystä noihin kaipailisi, että hengittäisivät vähän paremmin. Ehdottamista jupetereista ei kokemuksia.
Mulla myös X-Cube, enkä ole muuta jalkaan laittanut tänä keväänä
smile_org.gif
X-Cubet myös, ollut vuoden ja nyt jopa pääasiallisesti käytössä kadulla. Hyvät ja tukevat tuollaisiksi kengiksi, mutta hengittäviksi ei voi sanoa..

Mulla ollut jo kohta 3 kesää DAYTONA SPIRIT XCR - ajosaappaat. Erittäin kevyet, viileät, hengittävät ja vielä suht pitkälle vedenpitävät buutsit.

sport05.gif

No niin, nyt on kokemuksia TCX - Jupiter II XCR:tä. Yleensä mulla on kengät kokoa 41 ja näidenkin kanssa kävi sama koko.

Hyvää/huonoa

+ tukeva rakenne
+ hyvä tuntuma ajaessa
+ vedenpitävyys hyvä (juhannus aaton sateessa säilyi jalat kuivina, toisin kuin emännällä Sinisaloissa)
+ sopivan viileät +20 asti

- varsi liian lyhyt -> vetoa tulee nilkkoihin -> ei tourinki-käyttöön
- hitaat laittaa jalkoihin -> nauhoja pitää löysäillä joka kerta
- kuumat > +20 lämpötiloissa
- kävellessä lestin muoto aika niukka -> kiristävät pikkuvarpaiden kohdalta hieman (42 oli selkeästi liian iso)

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi ollut Sweep Revenge, mutta aiempi kokemus Hipora-kalvoista ei ole oikein vakuuttanut.

Back