• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajokeli huono?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _mafi_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuore motoristi kun oon ni aattelin kysästä et oks järkevää näin sateisena päivänä lähtee ajelee?? Tarkotus ois lähteä täält helsingist lahteen käymään ja illemmal takas

Jos tykkää, niin miksei.

Itse en tieten tahtoen viitsi sateessa lähteä huviajelulle, ei se niin nautinnollista ole. Etenkin kun etunen sen verran kulunut että liukkauttakin saa jännittää.

vaikka minulla uudet renkaat alla onkin niin saa kyllä sateella ottaa rauhallisesti, varsinkin tiemerkinnät, suojatiet, ratikkakiskot ja kaivonkannet ovat vaarallisen liukkaat.

Pidemmällä matkalla taas niin varusteet avainasemassa, varsinkin tarvitsee hyvät hanskat ja/tai kahvanlämmittimet. Näkyvyys toki huono myös.

Eli jos varusteet kunnossa eikä kiirettä mihinkään niin anna mennä vaan, ei siihen kuole. Ilmoittaa vaan määränpäähään että pistäkää sauna päälle ja pakkaa mukaan vaihtovaatteita, vaikka muovipussiin ettei kastu.

Jos on hyvät sateenpitävät kamat ja kunnolliset renkaat, mikä ettei. Omalla tavalla rentouttavaa ajella sateella omissa maailmoissa kun ei ole kiire mihinkään.

Huonosti havaittavia öljyläikkiä ym. siitepölyliemiä saa vaan varoa mutkissa. Muutenhan renkaan märkäpito on hämmästyttävän hyvä puhtaalla pinnalla. Voisi siis ajaa kuten kuivallakin jos pystyisi arvioimaan tien pintaa riittävästi.

Sehän on vain varusteista kiinni
062802moto_prv.gif

Kyllä Gorepuvun pitäisi pysyä kuivana reilun sadan kilsan matka.
Tai jos löytyy joku perus sade-asu niin heitä ajopuvun päälle.

Motarilla ei kyllä ole kiva sateella ajella autoista nousevan vesisuihkun takia mutta pääseehän sinne muitakin teitä pitkin.

Ja tietenkin pitää muistaa varovaisuus(ajourat,jarrutusmatkat ym...)

Varusteista se on kiinni. Olen itse juuri lähdössä käymään Turussa ja aamulla käväisin Keravalla. Vettä tullut koko aamun, mutta sadekamppeissa olo on ihan mukava.

Vauhtia hieman vähemmäksi ja muutenkin tavallista varovaisemmin pitää sateella ottaa.

Jos ei oo mikään kiire ja varusteet pitää kuskin kuivana ni mikä ettei
smile_org.gif

Muista laittaa hanskojen suut takin hihojen sisään ettei niihin valu vettä. Sama ohje toimii myös kenkien ja lahkeiden suhteen.

Nimim. kokemusta on
tounge.gif

mun ajohanskat ei kyl oo mitenkää toho kelii sopivat, kastuu jo alle 20km ajomatkan jos sataa.... muut kamppeet on kyl sateellekin sopivii
biggrin.gif

Suomen suvi on mitä on
tounge.gif
, eli tänäänkin keskimääräistä parempi ajokeli.
062802moto_prv.gif

Isoja (Moottori-)teitä, välttelen kyllä kunnon sateella ku vauhti nousee liikaa ja näkyvyys pirun huono autojen vesisuihkussa.

Kävin kyl itse tuossa kaupassa hakemassa fileeratun lohen ja heitin samalla pienen rundin, ihan jees
thumbs-up.gif
vaik hiukan tihuttaa.

Ei muuta kun hanaa.Hyvää treeniä aloittelevalle mopoilijalle ja miksei kokeneemmallekkin.
Visiiriin kunnon vahaus niin lähtee vedet irti ajoviimassa tai päätä kääntämällä.
Mopo tulee likaiseksi ja ketjut kannattaa voidella hyvin lenkin jälkeen.

Itse en tykkää yhtään sateessa ajamisesta tai siis märällä tienpinnalla, mutta täytyy myöntää että eilen illalla töistä kotiin ajaessa oli aika hieno fiilis. Nakkilasta - Luvialle vanhaa tietä pitkin, ilma tumma jotenkin vihreä teiden varsilla korostui ja tiestä nousi sankkaa huurua / vesihöyryä koko matkalta. Harvinaisen hienon näköistä. Lisäksi nuo Metzelerit tuntuvat toimivan märällä hyvin ja kamat pitivät kuivana. Suurin miinus siitä, että pyörä oli reissun jälkeen niin umpipaskainen, että se oli kerta kaikkiaan pakko pestä. Tuo Intruder näemmä heittää oikein paksun hiekkapaska kerroksen tuon ylemmän pakoputken päälle ja lisäksi tuo isohko takarengas aiheuttaa kuraa takaosastolla sekä pyörässä, että kuskissa kypärää myöten.
tounge.gif
- Toisaalta oli ihan mukava siinä iltaa vietellä pyörää puunaten. En minä silti jatkossakaan huvikseen aio sateessa ajaa, mutta eipä siinä nyt mitään ihmeellistäkään ole.

Vielä vanhempi sanonta: ei ole huonoa keliä, mutta paskaisia prätkiä. Kukin tyylillään, tosin. Ei huvikseen sateessa, mutta joskus on pakko.

Vedenpitävillä varusteilla periaatteesa ihan sama, sataako vai ei...kunhan ei jätä kännykkää etutaskuun (itse muutamankin kerran olen jättänyt). Pyörän vaan saa sitten pestä myöhemmin kunnolla ja ketjut öljytä.

Ennemmin tuli ajettua säällä, kuin säällä, mutta nykyään annan pyörän mielummin seistä, jos ei kohtuullista säätä ole tarjolla.

Ei haittaa sade, just tultiin kuuron alta. Tuommonen kunnon sade paljon siedettävämpää, kuin tihku tai autojen perässä tuhnaava sumu.
smile_org.gif

Itsekin tulin juuri juhannuslenkiltä.. pari tuntia tuli ajeltua ja noin 100km, pääteitä vältellen eli pienempiä ja mutkaisempia tuli koluttua.

Takaisin kaupunkiin tullessa, muutaman suojatiemaalauksen kohdalla (heti mutkan jälkeen) meinas tulla hieman ohjelmaa kun vähän reippaammin laskettelin. Perä haki toisessa rajustikin, mutta toisaalta märällä asfaltilla "high-siderit", jos nyt tuosta vauhdista voi tuolla nimellä edes puhua, no kuitenkin, helpompi saada takas haltuun kuin kuivalla.. ei nakkaa niin pahasti kun löytää pitoa.

Mutta tosiaan, varusteista, renkaista ja kaasukädestä se on kiinni.

Oli muuten hemmetin hyvä fiilis laskea menemään tyhjillä teillä.

Nyt  
033102beer_1_prv.gif
!

Jusseja kaikille, nauttikaa & pysykää hengissä.

- P

Edit: ainiin! Kun ei ehtinyt millekään juhannuskokolle, niin piti pariin otteeseen tehdä savupilvet tuolla
biggrin.gif
rupes lapsettaan, ei voi mitään.. saipahan ihastella peileistä korkeaa savupatsasta.. oikein köyhän miehen juhannuskokko.

Back