Onko rata-ajosta mistään saatavilla kirjallisuutta? Tai osaako kokeneet konkarit suositella jotain kirjallisuutta, jossa on hyviä opetusmenetelmiä yms? Tuli hommattua uusi pyörä, kawasaki ZX-9R Ninja ja olen kovasti kiinnostunut rata-ajosta. Haaveena ollut aina oppia ajotekniikkaa, autolla että moottoripyörällä. Juuri nämä kaarreajot, mutkan leikkaus kulmat, tasapainon käyttö yms jotka liittyvät tähän aiheeseen... Olen alottejlija ihan isolla A:lla ja olisin kiitollinen jos valaisette asiaa.
Kuinka paljon sinulla on ennestään kokemusta rata-ajosta? Riippuen kokemuksen määrästä suosittelen seuraavaa:
1) Ei kokemusta/hitaan ryhmän vauhti: ORG.-ratapäivien koulutusryhmään osallistuminen. Täällä saa ajamisen perusasiat kuntoon.
2) Jonkin verran kokemusta/keskiryhmän nopeampaa puoliskoa: Edelllä mainitut rata-ajokurssit antavat varmasti eniten.
3) Paljon kokemusta/nopean ryhmän kuski. Ilmoittaudu itse lähimmälle ratavastaavalle, kouluttajan paikkoja on auki.
Kirjoista lukemalla/videoita katsomalla voi oppia paljon, mutta kannattaa aina tarkistaa, että on ymmärtänyt lukemansa oikein. Ajamalla ja kouluttajan opastamana kuitenkin oppii enemmän yhdessä päivässä kuin lukemalla talven kirjoja.