• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelusta radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos joskus pääsisi edes mummoani nopeammin hallituissa luistoissa miettien miten työnnän keulaa yli pitorajan seuraavaan sisääntuloon jotta pääsen ...
Moi!

Miten keula työnnetään keula yli pitorajan? Kaadutaan vaiko tarkoittaako jotain mitä pitäis oikeasti tietää? Muutamia ratapäiviä on takana ja nämä ohjeet yms. menee ihan yli hilseen. Hallitsen luiston kun voitelen leipääni varovasti, muut luistot menevät onnen/onnettomuuden piikkiin.
On varmaan samanlainen juttu kuin "hallittu kaato"...

Ensimmäinen postaus oli tosi hyvä. Sen voisi jättää paikalleen ja lähes kaiken lopun siirtää tuonne "yleistä vääntöä" -osioon ja lukita ketjun  
biggrin.gif
Ja vaihtaa tän triidin otsikoksi "Rataohjeita ensikertalaisille".

Ensimmäinen postaus oli tosi hyvä. Sen voisi jättää paikalleen ja lähes kaiken lopun siirtää tuonne "yleistä vääntöä" -osioon ja lukita ketjun  
biggrin.gif
Juuri näin
smile_org.gif

Kiitti vielä Scuuba neuvoista eilen Alastarolla, mukava kun joku tällaisia aloittelijoita jaksaa ihan live elämässäkin opastaa. Niin ja bensan roudaamisesta tietty kans.

Siinä vaimon puhelimessa kun oli väärä käyttöjärjestelmä sitä race chrono ohjelmaa ajatellen, niin mites tää mun Nokia N70?

Jos joskus pääsisi edes mummoani nopeammin hallituissa luistoissa miettien miten työnnän keulaa yli pitorajan seuraavaan sisääntuloon jotta pääsen ...
Moi!

Miten keula työnnetään keula yli pitorajan? Kaadutaan vaiko tarkoittaako jotain mitä pitäis oikeasti tietää? Muutamia ratapäiviä on takana ja nämä ohjeet yms. menee ihan yli hilseen. Hallitsen luiston kun voitelen leipääni varovasti, muut luistot menevät onnen/onnettomuuden piikkiin.
Painetaan mutkaan niin perk. moista kyytiä että käännössä alkaa eturengas luistaa takusen tavoin avauksessa, erona että etunen luistaa ennen avausta. Tällä tavoin pystyy ajamaan mutkaan "liian" jyrkkää linjaa. Selitys tälle ja muille mielenkiintoisille mm. "backing it in" eli suomeksi peruuttaminen mutkaan, löytyy kirjasta Advanced riding techniques. Mielenkiintoistra luettavaa...

Kiitti vielä Scuuba neuvoista eilen Alastarolla, mukava kun joku tällaisia aloittelijoita jaksaa ihan live elämässäkin opastaa. Niin ja bensan roudaamisesta tietty kans.

Siinä vaimon puhelimessa kun oli väärä käyttöjärjestelmä sitä race chrono ohjelmaa ajatellen, niin mites tää mun Nokia N70?
Vastasin vääntö, ja racechrono -triideihin.

biggrin.gif
Juuri näin  
smile_org.gif
Ja olis hyvä jos ois viel erikseen hitaan, keski ja nopean ryhmän triidit, niin pysyis jutut paremmin sopivalla tontilla.

Ja olis hyvä jos ois viel erikseen hitaan, keski ja nopean ryhmän triidit, niin pysyis jutut paremmin sopivalla tontilla.
Tää olis oikeesti tosi hyvä idea! Pysyisi neuvot sillä tasolla jonka neuvon kysyjä pystyy omaksumaan. Nyt esimerkiksi aloittelijan kysymyksiin saatetaan vastata sen tason jutuilla, että menee aivan yli hilseen. Vaikka varmasti hyviä neuvoja ovat, kovilta kuskeilta, mutta väärä kohderyhmä.

Mullekin riitti ongelmaan vastaus, että jarruun iisimmin ja avaa tasaisesti kaasua heti kääntämisen jälkeen läpi mutkan ja sinkki kireelle vasta kun pyörä on pystyssä. Pehmeempää ajoa. Kaikki analysointi tuon yli menee yli mun tän hetkisen omaksumiskyvyn
smile_org.gif

Onko rata-ajosta mistään saatavilla kirjallisuutta? Tai osaako kokeneet konkarit suositella jotain kirjallisuutta, jossa on hyviä opetusmenetelmiä yms? Tuli hommattua uusi pyörä, kawasaki ZX-9R Ninja ja olen kovasti kiinnostunut rata-ajosta. Haaveena ollut aina oppia ajotekniikkaa, autolla että moottoripyörällä. Juuri nämä kaarreajot, mutkan leikkaus kulmat, tasapainon käyttö yms jotka liittyvät tähän aiheeseen... Olen alottejlija ihan isolla A:lla ja olisin kiitollinen jos valaisette asiaa.
smile_org.gif

Keith Coden Twist of the Wrist -kirjat. Löytyy myös DVD:nä.

Ehkä minusta kuitenkin enemmän allround-ohjeita moottoripyörän ajotekniikkaan eikä niinkään puhdas rata-ajon opus. Mutta silti hyvä.

Onko rata-ajosta mistään saatavilla kirjallisuutta? Tai osaako kokeneet konkarit suositella jotain kirjallisuutta, jossa on hyviä opetusmenetelmiä yms? Tuli hommattua uusi pyörä, kawasaki ZX-9R Ninja ja olen kovasti kiinnostunut rata-ajosta. Haaveena ollut aina oppia ajotekniikkaa, autolla että moottoripyörällä. Juuri nämä kaarreajot, mutkan leikkaus kulmat, tasapainon käyttö yms jotka liittyvät tähän aiheeseen... Olen alottejlija ihan isolla A:lla ja olisin kiitollinen jos valaisette asiaa.  
smile_org.gif
Kuinka paljon sinulla on ennestään kokemusta rata-ajosta? Riippuen kokemuksen määrästä suosittelen seuraavaa:

1) Ei kokemusta/hitaan ryhmän vauhti: ORG.-ratapäivien koulutusryhmään osallistuminen. Täällä saa ajamisen perusasiat kuntoon.

2) Jonkin verran kokemusta/keskiryhmän nopeampaa puoliskoa: Edelllä mainitut rata-ajokurssit antavat varmasti eniten.

3) Paljon kokemusta/nopean ryhmän kuski. Ilmoittaudu itse lähimmälle ratavastaavalle, kouluttajan paikkoja on auki. ;)

Kirjoista lukemalla/videoita katsomalla voi oppia paljon, mutta kannattaa aina tarkistaa, että on ymmärtänyt lukemansa oikein. Ajamalla ja kouluttajan opastamana kuitenkin oppii enemmän yhdessä päivässä kuin lukemalla talven kirjoja.

smile_org.gif
Kuinka paljon sinulla on ennestään kokemusta rata-ajosta? Riippuen kokemuksen määrästä suosittelen seuraavaa:

1) Ei kokemusta/hitaan ryhmän vauhti: ORG.-ratapäivien koulutusryhmään osallistuminen. Täällä saa ajamisen perusasiat kuntoon.

2) Jonkin verran kokemusta/keskiryhmän nopeampaa puoliskoa: Edelllä mainitut rata-ajokurssit antavat varmasti eniten.

3) Paljon kokemusta/nopean ryhmän kuski. Ilmoittaudu itse lähimmälle ratavastaavalle, kouluttajan paikkoja on auki. ;)

Kirjoista lukemalla/videoita katsomalla voi oppia paljon, mutta kannattaa aina tarkistaa, että on ymmärtänyt lukemansa oikein. Ajamalla ja kouluttajan opastamana kuitenkin oppii enemmän yhdessä päivässä kuin lukemalla talven kirjoja.
Nitroa komppaan kyllä täydellä sydämellä. Jos pyörä ei ole tuttu ja rata-ajossakin kokemus vähäinen, niin koulutusryhmässä saa hyviä jippoja perusteisiin.

sitten edenneemmille suosittelen sitä ajotaito III:sta, vai mikä se oli, jossa käytiin ajoasioita läpi nopeamman ajamisen näkökulmasta. Mädäri sen viime kesänä piti, ja itse pidin siitä kuin hullu puurosta. Jos/kun niitä järjestetään tänäkesänä, niin kannattaa pitää silmät auki.

Keskiryhmän nopeamman osan/nopean hitaamman osan kannattanee mennä sinne ratakurssille mitä MP-tuki järjestää. Kesän jälkeen osaan kertoa enemmän että kenelle se kannattaa ja kannattaako vaikko ei. Tähän mennessä olen siitä kuullut pääasiassa hyvää, ja itse sinne olen menossa.

Kouluttajista on aina pulaa, joten jos taitoa ja halua jakaa sitä on, niin mukaan vaan.

Sellaisen disclaimerin laittaisin, että mikäli et ole "koskaan" radalla ajanut, niin tule kokeilemaan ajokoulutusta.

nimim. "rinta rottingilla radalle ja perin nöyränä takaisin..."

Kiitos oikein paljon vastauksista! Minullahan ei siis ole aijempaa ratakokemusta, eli ihan pohjalta olen tutustumassa tähän asiaan, mutta muuten harrastellut moottoripyöräilyä n. 3 vuotta. Kiinnostus on kova ja sillä juuri kyselen näitä asioita. Pitää katsastella noi ratapäivä osallistumisia yms tapahtumia ja alotella noitten aloittelijoiden seurassa. Kiitos linkeistä, pitää hommailla jostain noita kirjoja/dvd ja lueskella, katsella. Onko turhaa mennä vaikka kirjastoon lainailemaan? Oikeassa olette kyllä, jotta itse tekemällä oppii paremmin kuin lukemalla, mutta noistakin jotain varmasti irtoaa. Tarkotus ois kevään aluilla harjotella ihan perus harjotuksia nyt kun viimekesä jäi vähemmälle ajelulle.  
smile_org.gif

Kiitos oikein paljon vastauksista! Minullahan ei siis ole aijempaa ratakokemusta, eli ihan pohjalta olen tutustumassa tähän asiaan, mutta muuten harrastellut moottoripyöräilyä n. 3 vuotta. Kiinnostus on kova ja sillä juuri kyselen näitä asioita. Pitää katsastella noi ratapäivä osallistumisia yms tapahtumia ja alotella noitten aloittelijoiden seurassa. Kiitos linkeistä, pitää hommailla jostain noita kirjoja/dvd ja lueskella, katsella. Onko turhaa mennä vaikka kirjastoon lainailemaan? Oikeassa olette kyllä, jotta itse tekemällä oppii paremmin kuin lukemalla, mutta noistakin jotain varmasti irtoaa. Tarkotus ois kevään aluilla harjotella ihan perus harjotuksia nyt kun viimekesä jäi vähemmälle ajelulle.  
smile_org.gif
Hienoa, että löytyy innostusta oman ajotaidon kehittämiseen. Toivottavasti pääset heti alkukesästä koulutusryhmään mukaan. Siellä oppii päivässä suurinpiirtein yhtä paljon kuin parissa vuodessa yksin yrittämällä. Tai näin ainakin minulle kävi kun pari vuotta sitten koulutusryhmään osallistuin.

Edellisiä vielä kompaten, heti vaan 9.5. Alastarolle tai 16.5. Ahvenistolle hitaaseen ryhmään ja siellä kolulutusporukkaan. Et varmasti kadu!

Back