• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Alastaro Ti-Ke 26-27.7.2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ephedrine
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
persuksen siirtämiminen ei tahdo luonnistua millään, olen sitä kyllä kokeillut. tuntuu että kaikki paino on silloon siellä sisäkurvin tapilla ja että putoon kyydistä justiin jos jalka lipee  
biggrin.gif
Tuohon ongelmaan, muutama jo suositellutkin, mutta itsekin siis painan ulkokaarteen puoleisen reiden tankkia vasten sekä koitan ainakin pitää kyynerpäällä kiinni tankista. Suurin osa kropan painosta on tuon reiden varassa, sitten jos saa vielä tuettua tankista kädellä niin on kädet rentoina ohjausta varten.

Ei luonnistunut tuo roikkuminen, kunnes hankin jalkatappisarjan, jolla sain tappeja ylös. Aiemmin ei riittänyt ulkokaarteen puoleinen jalka kunnolla tapille, jos koitti tukea ottaa tankista.

tuossa poimitut kuvat***linkki*** omasta ajoasennosta, kommenttia olisi ihan kiva saada (paitti että "pese pyöräs")  
biggrin.gif
Hyvältä näyttää meno kuvien perusteella. Erityisesti katseen käyttö näyttää hyvältä. Yhden koulukunnan mukaan pers*** siirto ei niin tärkeää jos vaan saa pään 'peiliin' eli loppukroppa ja mopo tulevat perässä. Hifistely (joka tietysti vaikuttaa myös riskiin alentavasti) alkanee kun mennään alle 1:30.

Jos rata-ajo edelleen innostaa ja ajat painuvat alle 1:50 niin mopon vaihto tai toisen hankinta tuo lisää kivaa rata-ajoon. Toki tuolla matkapyssylläkin pääsee mutta miksi kiusata itseänsä/antaa turhaa tasoitusta ;-)

Jos rata-ajo edelleen innostaa ja ajat painuvat alle 1:50 niin mopon vaihto tai toisen hankinta tuo lisää kivaa rata-ajoon. Toki tuolla matkapyssylläkin pääsee mutta miksi kiusata itseänsä/antaa turhaa tasoitusta ;-)
en usko että pyörän rajat tulee mulle vielä hetkeen vastaan
tounge.gif

tässä iässä alkaa olemaan oppimiskäyräkin jo aika loiva
shaun.gif

toisaalta, olisi kiva tietää mistä noita sekunteja seuraavaksi pitäisi alkaa puristaa? avauksista, suorilta, jarruista?

nimim. "kipee" tuossa jo aiemmein kyseli mutkanopuksista racechrono logeja keskiryhmästä.

en usko että pyörän rajat tulee mulle vielä hetkeen vastaan  
tounge.gif

tässä iässä alkaa olemaan oppimiskäyräkin jo aika loiva
shaun.gif

toisaalta, olisi kiva tietää mistä noita sekunteja seuraavaksi pitäisi alkaa puristaa? avauksista, suorilta, jarruista?

nimim. "kipee" tuossa jo aiemmein kyseli mutkanopuksista racechrono logeja keskiryhmästä.
Mulla tippui ajat noista 37:sta 27:hin tällaisella reseptillä: avaa aiemmin ja jarruta myöhemmin
smile_org.gif
Seuraavaksi pitäisi vielä uskaltaa ajaa kovempaa jokaiseen mutkaan, kaarrenopeuksista suurimmat sekunti erot tulee. Tän viikon seteillä huomasin myöskin sen, että ennen jokaista "kovaa jarrua" esim palmasia ja lemminkäistä sekä ykkösmutkaa, niin lasken kaasun pois ja alan sitten vasta jarruttamaan.
Verrattuna  esim noihin 998sFE:n video pätkiin, niin hän on heti jarrulla. Joku nopeampi kerran sanoi näin karkeasti, että radalla joko kiihdytetään tai jarrutetaan, ei ole mitään välimallia.

Tämä tosiaan kiinnostaisi.

Lähinnä mietin sitä, että kuvista päätellen ja omia tuntemuksia analysoiden, tuntuu siltä, että ainakaan yläkroppaa en enää pysty siirtämään sivummalle. Persettä tietenkään en vielä ole siirrellyt, jotenkin ajaminen tuntuu todella epävakaalta, jos yritän olla "puristamatta" pyörää reisillä.

Toki nakulla tuo roikkuminen ei varmasti luonnistu samalla tavalla kun kyykyllä, mutta kai sekin jollain tavalla kuitenkin onnistuu.

Mutta tosiaan, kiinnostaisi kuinka paljon pystyisi vielä mutkanopeuksia kasvattamaan lisäämällä tuota roikkumista.

Noh laitan omia hitaita mutka/suora -nopeuksia Racecronon perusteella jos jotakin auttavat. Luvut ovat 1:32 kierrokselta jonka voisi sanoa olevan pikkasen omaa normitasoa parempi (normitaso n. 1:35). Luvut siis km/h.

Lähtö/pääsuora 206
Mutka1: 95 (tässä selkeästi parannettavaa)
114
Mutka2: 72
107
Mutka3: 62
154
Mutka4: 121  (tässä selkeästi parannettavaa)
177
Mutka5: (Palmas) 54
155
Mutka6: 124 (tässä selkeästi parannettavaa)
165
Mutka7: (Lemminkäinen): 65
114
Mutka8: 64
111
Mutka9: (vika ennen pääsuoraa) 45

Pyörä Honda CBR1000RR -08, renkaat Dunlop 211 GP Racer medium, kuski keski-ikäinen ylipainoinen
smile_org.gif

Tämä tosiaan kiinnostaisi.

Lähinnä mietin sitä, että kuvista päätellen ja omia tuntemuksia analysoiden, tuntuu siltä, että ainakaan yläkroppaa en enää pysty siirtämään sivummalle. Persettä tietenkään en vielä ole siirrellyt, jotenkin ajaminen tuntuu todella epävakaalta, jos yritän olla "puristamatta" pyörää reisillä.

Toki nakulla tuo roikkuminen ei varmasti luonnistu samalla tavalla kun kyykyllä, mutta kai sekin jollain tavalla kuitenkin onnistuu.

Mutta tosiaan, kiinnostaisi kuinka paljon pystyisi vielä mutkanopeuksia kasvattamaan lisäämällä tuota roikkumista.
imo, vieläkin jäykempää säätöä (emt onko varaa enää?), tai ajat pehmeämmin.
smile_org.gif

roikkuminen näytti ke hyvältä. älä aja suotta liian agressiivista linjaa.

Noh laitan omia hitaita mutka/suora -nopeuksia Racecronon perusteella jos jotakin auttavat. Luvut ovat 1:32 kierrokselta jonka voisi sanoa olevan pikkasen omaa normitasoa parempi (normitaso n. 1:35). Luvut siis km/h.

Lähtö/pääsuora 206
114
107
154
177
155
165
114
111

Pyörä Honda CBR1000RR -08, renkaat Dunlop 211 GP Racer medium, kuski keski-ikäinen ylipainoinen
smile_org.gif
pystykkö jakaan sen filun? tekstistä vaikee verrata
sad_orig.gif

Lähtö/pääsuora 206
114
107
154
177
155
165
114
111

smile_org.gif
pystykkö jakaan sen filun? tekstistä vaikee verrata
sad_orig.gif
Jep, paan sulle privana kohta Oletan että *.dat -muoto ok. Jos ei niin kommentoi. Olen seuraavan kerran ihmisten ilmoilla su ilatana.

Edit: en osannutkaan laittaa privana liitteenä. Laita sun maili niin laitan sinne.

Lähtö/pääsuora 206
114
107
154
177
155
165
114
111

smile_org.gif
Tää oli mielenkiintoista luettavaa. Vertasin omaan 1,40 aikaan ja yllätyksekseni huomasin, että mulla oli mutkanopeudet kakkosmutkaa lukuunottamatta karvan verran nopeampia kuin sulla. Suoranopeudet sen sijaan on sinulla aivan eri luokkaa, jokaisella pienelläkin suoranpätkällä.

Koska sun aika kuitenkin oli peräti 8 sekuntia nopeampi kuin minulla niin voisi päätellä, että olet noudattanut tuota Laatienkin ylempänä mainitsemaan neuvoa eli jarrutat myöhemmin ja avaat aikaisemmin  
smile_org.gif

Mulla on alla R6 Jammu, mutta ei tuo tehoero selitä kierrosaikaeroa. Kyllä sekin lähtee mutkista kun uskaltaa ajoissa sitä kahvaa kääntää  
biggrin.gif
Renkaat täysin samat kuin sinulla.

Tiedänpä nyt mihin keskittyä seuraavilla Alastaron tuplapäivillä  
cool.gif

Lähtö/pääsuora 206
114
107
154
177
155
165
114
111

smile_org.gif
Tää oli mielenkiintoista luettavaa. Vertasin omaan 1,40 aikaan ja yllätyksekseni huomasin, että mulla oli mutkanopeudet kakkosmutkaa lukuunottamatta karvan verran nopeampia kuin sulla. Suoranopeudet sen sijaan on sinulla aivan eri luokkaa, jokaisella pienelläkin suoranpätkällä.

Koska sun aika kuitenkin oli peräti 8 sekuntia nopeampi kuin minulla niin voisi päätellä, että olet noudattanut tuota Laatienkin ylempänä mainitsemaan neuvoa eli jarrutat myöhemmin ja avaat aikaisemmin  
smile_org.gif

Mulla on alla R6 Jammu, mutta ei tuo tehoero selitä kierrosaikaeroa. Kyllä sekin lähtee mutkista kun uskaltaa ajoissa sitä kahvaa kääntää  
biggrin.gif
Renkaat täysin samat kuin sinulla.

Tiedänpä nyt mihin keskittyä seuraavilla Alastaron tuplapäivillä  
cool.gif
Komppaan Boboa

Mulla vastaavat luvut 1.39,5 ajalla ja zx6r kawalla.

Pääsuora 165
Mutka1 104
110
Mutka2 :78
93
Mutka 3: 96
158
Mutka4: 118
158
Palmas: 57
136
Mutka 6: 118
148
Lemminkäinen: 72
106
Mutka 8:69
106
Viimeinen :49

Kiitoksia näistä nopeuksista. Parantamisen varaa on siis huomattavasti mutkissa. Vielä kun joku kertoisi mitä pitäisi tehdä erilailla/lisää
biggrin.gif

Mutta joo, roikkumalla näköjään saa siis paljonkin lisää nopeutta, etenkin jos omat mutkanopeudet ovat 10-15 km/h alemmat kuin esim. grandilla.

Tässä muutama kuva joita keräilin omasta ajostani muiden kuvista.

Kuvia

Josko jollain olisi jotain kommentoitavaa tai vinkkiä?

Pääsuora 165
Mutka1 104
110
93
158
158
136
148
106
106
Aika kovat mutkanopeudet. Mulla on paras kierrosaika 1:31 enkä pääse lähellekkään sun nopeuksia, esim. kolmosmutkassa sulla on 96 ja mulla 64 hitaimmillaan
biggrin.gif
Suorilla otatkin sitten 20-30 takkiin (Palmasin jälkeinen mulla 170 ja sulla 136)...

Alastarossa kovat keskimutkan nopeudet eivät ole se juttu jolla kovat kierrosajat tehdään, vaan pyörä tuodaan tiukasti jarrulla sisään, käännetään nopeasti hiljaisemmassa vaudissa ja nostetaan nopeasti pystyyn jotta saadaan kaasu täysin auki mahdollisimman pian. Kiihdytys ja jarrutus pyritään molemmat tekemään aika pystyssä, sillä silloin saadaan suorat mahdollisimman pitkiksi ja jarrut myöhäisemmiksi.

A-kuskeja kun seuraa tuolla, niin ne kääntää sen pyöränsä ns. postimerkin kokoisessa tilassa täysin ympäri ja tööttäävät miljoonaa ulos mutkasta.

Minähän en näitä ole itselleni vielä saanut käytäntöön, mutta noilla ratakurssin opeilla näyttää Vesa Kallio ja Vehniäinen laskevan ihan kohtuullista kyytiä.

Pääsuora 165
Mutka1 104
110
93
158
158
136
148
106
106
Aika kovat mutkanopeudet. Mulla on paras kierrosaika 1:31 enkä pääse lähellekkään sun nopeuksia, esim. kolmosmutkassa sulla on 96 ja mulla 64 hitaimmillaan
biggrin.gif
Suorilla otatkin sitten 20-30 takkiin (Palmasin jälkeinen mulla 170 ja sulla 136)...
10r:n jälkeen mulla on paha avausapina selässä,joka täytyy karistaa seuraavalla ratapäivällä pois :WAZAAP:Mutkanopeudet alkaa olla jo sielläpäin
sport05.gif

Juutanan kirjoitus vahvisti sitä mihin pitää itse alkaa keskittyä: myöhäisempään jarruun ja aikaisempaan avaukseen.

Alhaisimman mutkanopeuden ei tarvitse nousta, saa jopa laskea tiukemman käännöksen vuoksi.

Ehkä tämä tästä vielä aukeaa...

Back