• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Ahvenisto 4.7

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei siihen vissiin parannusta oo, kun kaikki haluu vaan ajaa niin kovaa ku pääsee. PRKL  
mad.gif

UGH. Olen avautunut...
Tuohon ohittamisongelmaan lienee paras ja toimivin ratkaisu käydä varikolla sanomassa ko. kuskille ystävällisesti, että jos vähän himmais suorille, niin ois ohittaminen helpompaa.

Näin ainakin toivoisin tehtävän, jos olen ollut itse tukkeena jollekin ollut, niin varikolla vaan hihasta nykäisemään. Eli jos pitkätukka SDukella on tukkeena, niin käykää ihmeessä sanomassa. Oma keskittymiskyky ei riitä, eikä oikeastaan kiinostakaan, siihen mitä takana tapahtuu.

Kiitti muuten Heippa siitä ekan mutka töyssyn selventämisestä. Lopummasta päivää huomasin, että siihen osuu aina, jos taittaa sisään liian ajoissa tai myöhään. Seuraavalla kerralla sit pitää selvittää linja siihen ylämäkeen, missä perä lähti alta. Mietin, että saatoin olla linjalta sivussa siinä kohtaa.

Ei siihen vissiin parannusta oo, kun kaikki haluu vaan ajaa niin kovaa ku pääsee. PRKL  
mad.gif

UGH. Olen avautunut...
Tuohon ohittamisongelmaan lienee paras ja toimivin ratkaisu käydä varikolla sanomassa ko. kuskille ystävällisesti, että jos vähän himmais suorille, niin ois ohittaminen helpompaa.
Mut sit sitä joutuu tekemään käytännössä melkein kaikille - ja se todennäköisesti puolelta silti unohtuu vähintään parin setin jälkeen (mutu)..

IMO Sinistä lippua perään jos varikon ohitse tullaan kierrostolkulla possujunassa, ja sitten lippua saanut himmaa suorilla ja päästää nopeammat ohitse
sport05.gif

mad.gif

UGH. Olen avautunut...
Mut sit sitä joutuu tekemään käytännössä melkein kaikille - ja se todennäköisesti puolelta silti unohtuu vähintään parin setin jälkeen (mutu)..
OK. Olen ollut siinä uskossa, että tuo on ollut lähinnä yksittäisten kuskien aiheuttamaa, eikä kokonaisvaltainen ilmiö. Mutta siitä huolimatta saa tulla kertomaan asiasta ainakin meikäläiselle, jos on aihetta, en ota nokkiini.
smile_org.gif

mad.gif

UGH. Olen avautunut...
OK. Olen ollut siinä uskossa, että tuo on ollut lähinnä yksittäisten kuskien aiheuttamaa, eikä kokonaisvaltainen ilmiö. Mutta siitä huolimatta saa tulla kertomaan asiasta ainakin meikäläiselle, jos on aihetta, en ota nokkiini.  
smile_org.gif
Juu näinhän se on tottakai. Mutu-tuntuma vain on, että aika harva malttaa ajaa nuo suorat hitaasti
nixweiss.gif
Ei sen puoleen muutenkin kyllä ihan fiksua tulla sanoo, jos vaik meitsi jossain töppää. Tietää sitten vähän olla seuraavalla kerralla fiksumpi
smile_org.gif

Miehän se
biggrin.gif
Ajelin ekaks sun perässä monta kierrosta linjoja vahtien ja sitten kyttäilin itseni Karin ja jonkun toisen leppoisan ajelijan perään.
Mullekin voi hyvin tulla sanoon jos haluaa peesata, niin ei tartte kauheesti kyttäillä ja tiedän välttää turhan tiukkoja ohituksia. Tosin kovin korkeelle tasolle ei mua seuraamalla pääse, mutta ehkä se joksikin alkeisopetukseks kelpaa jollei parempia satu hollille.

Racechronon käytössä on hyötynsä ja haittansa. Yksi selvä havainto omalla kohdalla on se, että jos aikoo tehdä hyvän ajan, se on tehtävä ekan 4 setin aikana (ei ihan ekalla mieluummin kuitenkaan). Vaikka nytkin iltapäivällä radalle tuli reilusti tilaa, aika oli 3-4 s heikompi kuin ekoissa seteissä ruuhkassa. Kuitenkin itsestä tuntuu siltä että kyyti ois samanlaista. Kello paljastaa että voimat vääjäämättä ehtyvät.

Häbäsille pahoittelut aiheettomasta kuittailusta lippuvuoron suhteen.

Olisikohan jossain nähtävillä kuvia, jotka otti mustaa ZX-6R:ää kuskaava motoristi? Tuli luultavasti päästyä ainakin muutamaan räpsyyn joita hän (nickiä en tiedä) otti siinä tiukassa ylöspäin ja vasemalle kaartuvassa mutkassa radan loppupäässä (mutkan nimeä en tiedä  
lookaround_orig.gif
) Kun kouluttaja kehaisi, et melkein tapit osuu välillä maahan, niin näkisi vähän ajoasentoa, et kuinka viturallaan se on  
tounge.gif

Mullekin voi hyvin tulla sanoon jos haluaa peesata, niin ei tartte kauheesti kyttäillä ja tiedän välttää turhan tiukkoja ohituksia.
Kunhan käsiä lepuuttelin portilla ja sain samalla lipulta vinkin että sun perään kannattaa tulla katselemaan kauniita linjoja  
cool.gif

Mun parhaat ajat ikinä tuli siinä teitä kiinni ajaessa tuoreella takasella viimeisellä setillä. Tosin vielä jäi se 1.30 rikkomatta mutta ehkä ens kerralla sitten  
buttrock.gif

Racechrono on kyllä kaksiteräinen miekka. Se on ihan hyvä opettaja sektoriaikoineen ja nopeuskäyrineen mutta homma menee juuri siinä kohdassa mun mielestä pieleen kun kierrosaikoja aletaan maanisesti vahtimaan jossain Apparan 1.40 vauhdissa ja samalla tehdään ehkä huomaamattaankin noita vaaratilanteita. Kisaa varten harjoittelu tietty erikseen. Eikös joskus muinoin ajanotto ollut kiellettyäkin muissa kuin nopeassa ryhmässä? No, ajat muuttuu.
Toi sama ongelma on ollut jo ennen kuin reiskronoa oli edes keksitty, tai se oli kielletty, tai sallittu, tai kielletään uudelleen. Eli ei se reiskronon salliminen tai kieltäminen muuta tuota ko tilannetta yhtään mihnkään suuntaan.
Eli ei ne ajat muutu sen suhteen. Aina löytyy radan tukkeita, reiskronolla tai ilman.

Tuo ohittamis juttu kun ei ole aina niin yksinkertaista.
Jos radalla on samanaikaisesti 25 pyörää niin on myös 25 eri nopeutta ajavaa. Aina puhutaan niinpäin että hitaita edessä jotka ajavat täysiä suorilla, mutta jos on todella paljon nopeampi kuin edellä menijä niin pääsee kyllä ohi muuallakin kuin pitkällä suoralla. Jos taas vähän nopeampi niin eikös sitä voi tehdä itselle sitä vapaata tilaa hölläämällä sillä suoralla kun toinen painaa sinkki kireällä? Vai onko ainoastaan tosi nopeille sallittu yrittää ajaa omaa parasta ajoa, joko mutkassa tai suoralla? Jos taas näkee sivu silmällä toisen tulevan rinnalle niin silloin kyllä pitäisi tajuta höllätä jotta ohitus tapahtuu turvallisesti, mutta mitens muuten sitä tietää onko siellä takana ketään kun keskitytään omaan ajoon?
Ja monta kertaa on eri kuskeja eikä voi tietää kuinka nopeasti kukakin ajaa mutkat tai suorat.

Itse ainakin jos nopeus ero on pieni niin jään monta kertaa taakse ajelemaan.

Jotta tuo sujuisi mahdollisimman sulavasti niin kaikkien on joustettava.

Toivottavasti en ollut kenenkään tiellä itse ja mullekin saa ja pitää tulla sanomaan jos jollakin tapaa häiritsen muiden ajoa.

Ajetaan keskittyen omaan ajoon, jaetaan ajatuksia varikolla ja otetaan huomioon muutkin ratailijat.

Tuo ohittamis juttu kun ei ole aina niin yksinkertaista.
Jos radalla on samanaikaisesti 25 pyörää niin on myös 25 eri nopeutta ajavaa. Aina puhutaan niinpäin että hitaita edessä jotka ajavat täysiä suorilla, mutta jos on todella paljon nopeampi kuin edellä menijä niin pääsee kyllä ohi muuallakin kuin pitkällä suoralla. Jos taas vähän nopeampi niin eikös sitä voi tehdä itselle sitä vapaata tilaa hölläämällä sillä suoralla kun toinen painaa sinkki kireällä? Vai onko ainoastaan tosi nopeille sallittu yrittää ajaa omaa parasta ajoa, joko mutkassa tai suoralla? Jos taas näkee sivu silmällä toisen tulevan rinnalle niin silloin kyllä pitäisi tajuta höllätä jotta ohitus tapahtuu turvallisesti, mutta mitens muuten sitä tietää onko siellä takana ketään kun keskitytään omaan ajoon?
Ja monta kertaa on eri kuskeja eikä voi tietää kuinka nopeasti kukakin ajaa mutkat tai suorat.

Itse ainakin jos nopeus ero on pieni niin jään monta kertaa taakse ajelemaan.

Jotta tuo sujuisi mahdollisimman sulavasti niin kaikkien on joustettava.

Toivottavasti en ollut kenenkään tiellä itse ja mullekin saa ja pitää tulla sanomaan jos jollakin tapaa häiritsen muiden ajoa.

Ajetaan keskittyen omaan ajoon, jaetaan ajatuksia varikolla ja otetaan huomioon muutkin ratailijat.
Tähän koko kirjoitukseen +1. Paitsi itse ei tule jätettyä väliä jos edessä menevä ajaa vain vähän hitaammin (kun sitten siihen väliin ampaisee joku kasvattamaan jonoa?). Ajan joko ohi tai sitten ajelen samaa vauhtia perässä miettien+kokeillen normaalia enemmän ajoasentoa, linjoja jne.

Lauantaina ajoin ensimmäistä kertaa täyden päivän keskiryhmässä (kuulemma 1:39-1:40 etanavauhtia ruuhkakierroksilla, enempää ei otettu aikaa) enkä huomannut että taakse olisi kertynyt jonoa, tosin vain sivusilmällä välillä Suolenkillä vilkaisin että tuleeko takana porukkaa. Välillä edessä meni jonoa aika tasatahtiin eikä kellään näyttänyt olevan isompia ohitushaluja, taisi olla juurikin aika pienet nopeuserot.

Mutta millä tavalla sitten Apparalla pitäisi himmata jos ei ole se päivän_nopein_kisakuski? Itse ajan niin että omaa ajoa (suolenkki kolmosella juuri availematta jne) muu kierros, mutta lähes joka kierroksella lopetan kiihdyttämisen hyvissä ajoin ennen Tornin mutkaa ja kun Tornin jälkeen saa pyörää pystyyn niin alkaa selkä oikenemaan, himmaamaan kaasua, vaihtamaan pienemmälle ja keskittymään seuraavaan kurviin. Siinä luulisi nopeampien pääsevän ohi, vai riittääkö? Kovin rajusti ei viitsi Tornin jälkeen himmata jos joku tuleekin isoa_kovaa ihan takarenkaassa kiinni. Ja toisaalta Tornin mutka ja edellinen on myös kiva ajaa kunnolla eikä körötellä sen varalta jos joku tosi_nopee onkin takana. Tosin lauantaina ne muutama oikeasti nopea pääsi ohi missä kohti rataa vaan. Sitten taas oli muutama sellainen jotka veti takasuoran jarrussa ohi mutta jäivät sitten eteen ajamaan samaa vauhtia.

Siniset liput olisi varmaan ok ratkaisu noiden jonojen purkamiseen.

Loppuun vielä perinteiset kiitokset järjestäjille ja kaikille muillekin ja AnDylle bensasta.

ja kun Tornin jälkeen saa pyörää pystyyn niin alkaa selkä oikenemaan, himmaamaan kaasua, vaihtamaan pienemmälle ja keskittymään seuraavaan kurviin.
Noviisin mielipide on että juurikin näin. Ennen Tornia ei ehkä kannata tai tarvitse himmailla mutta suoran päässä jarrussa on hyvä päästä ohitse vaikka useammankin jos edellä ajava ottaa 30 metriä aiemmin rennommin kuin normaalisti. Se nopeampi kuski todennäköisesti tööttää myös siihen hevosenkenkään kuitenkin nopeammin.

Toinen paikka on takasuora, jossa Tarun mutkan avauksessa pääsee helposti rinnalle mutta tekee tiukkaa jos kumpikin ajaa urku auki koko suoran. Sisällä olevalle tulee siinä hiukkasen epämukava linja jos menee tiukille.

Muualla ohittaminen ilman todella suurta nopeuseroa on kyllä varmasti mahdollista mutta ei läheskään yhtä turvallista. Mun mielestä mutkassa ohittaminen ei kuulu keskiryhmään, sillä vaikka ohittajalla voi homma olla hallussa, voi kokemattomammalla kuskilla mennä paketti ihan hajalle kesken mutkan, varsinkin kun muistaa että se hitaampikin voi ajaa siinä aivan omien kykyjensä rajoilla.

Tottakai siellä jokainen saa ajaa niin lujaa omien kykyjensä rajoissa kuin haluaa. Kyse kai lähinnä on siitä, miten se homma tulee turvallisemmaksi ja miellyttävämmäksi kaikille, ei egoilla nopeammilla ajoillta tai jotain. Lähes aina kuitenkin löytyy joku joka on nopeampi.

rauhaa ja rakkautta  
talktohand.gif

Vois ohjeistaa niin, että pääsuoralla olevan loivan mutkan jälkeen ei kiristäisi vauhtia, niin suoran päässä ois helppoa mennä ohi tarvittaessa. Himmailu siinä kohtaa vaikuttaa kierrosaikaan varmaan jotain 0,2 sekuntia eli ei paljon mitään.

Eikös joskus muinoin ajanotto ollut kiellettyäkin muissa kuin nopeassa ryhmässä?
Oli, mutta esim. Racechronon käytön estäminen on käytännössä mahdotonta - siksipä sen käyttö on siis sallittu. Tämä ei tarkoita, että sitä suositellaan kuskeille, jotka painivat vielä vaikkapa ajoasennon tai -linjojen kanssa.

Toistaiseksi liivillisten valvonta on riittänyt pitämään homman aisoissa ja toivottavasti riittää jatkossakin, ettei ajanoton kieltämistä tarvitse ottaa harkintaan.

Siellä oli ainakin se ammattikuvaaja paikalla ja hän kyllä lupaili sitten kaverinsa (Cosmo?) kautta saada tänne linkkiä mistä niitä pääsisi katseleen. Toivotaan, että jossain vaiheessa tulevat näytille  
thumbs-up.gif

Yhden kuvaajan kuvat vielä tulematta, Reisunpäällä paraikaa. Eiköhän vloppuna kerkeä niitä katsastella. Laitan heti tänne jahka saan ne hyppysiini.

Back