• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajo yhdellä kädellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näppärä mies pitää siittä kaasukahvasta kiinni kevyesti vasurilla, kun lepuuttelee oikeaa kättä.

Itse olen ajoittain harrastanut otetta kaasusta ihan sormenpäillä, jolloin saa selän mahdollisimman suoraan.
Ja tosi näppärä mies ajaa kädet väärinpäin,eli vasemmalla kaasua ja oikealla kytkintä
tounge.gif
tounge.gif
 tuota voi muuten koittaa autolla,kädet ristissä ohjaamista,siitä saa exremet fiilarit
tounge.gif
Jep ja jalat, oikealla kytkintä ja vasemmalla kaasu/jarru. Ja tietty vasen käsi vaihteelle
tounge.gif

Kertokaahan miten sais kaasun tilapäisesti kätevästi 'autopilotille' eli jumiin, juuri tätä veryttelyä varten pitkillä matkoilla.

Vasen käsi ei oikein 'synkkaa' tossa hommassa.

Jotkut roikottavat koipiaan.

Usseemmin tulee vastaan prutkuja, joiden kuskilla vain toinen käsi kiinni tangosta.
wink.gif
Miksi niistä stongista pitäisi puristaa molemmilla käsillä rystyset valkoisena?
confused_orig.gif
Kyllä se mopo taittuu mutkiin yhdelläkin kädellä aivan samalla tavalla normaali ajossa (rata ajo erikseen).
Vähän niinkuin autokin, pystyy sitäkin ajamaan eikä tarvi koko ajan kahdella kädellä rattia puristaa..........

On tullut tavaksi speedmasterilla ajaessa haittää jalat tappien päälle sopivaksi katsomissani paikoissa. Tekkee hyvvää koiville. Samaten välillä tulee pidettyä hartiajumppaa ajossa, silloin tosin pyrin pitämään jalat tapeilla.

En tiedä sitten, olisiko tarvetta siirtosarjlle.

Tiedän kaverin joka lepuuttaa jalkojaan taka jalkatapeilla niin, että jalkapöytä lepää siinä tappien päällä. Järkevää/turvallista..? Kaveri on smurffin kokoinen. Itse jos yritän, tulee tuonelan lautturille töitä.

Aiheeseen... usein tulee lepuutettua vasenta kättä ajaessa. saa mukavamman asennon taajamanopeuksissa.

Kyllä tulee useinkin ajettua suoralla ja tasaisella tiellä yhdellä kädellä, siis oikea kaasulla ja vasen vapaana.

Ensin ajetaan yhdellä kädellä. Sitten ilman käsiä, jonka jälkeen ilman hampaita.
biggrin.gif

Vai että ilman hampaita...Kyllä kai suurin osa noista vanhemmista motoristeista tekareita kuitenkin käyttää.. mutta onhan se tosiaan laji, joka vie mennessään loppuiän....
wink.gif

tounge.gif

Hitaassa köröttelyssä tulee ajeltua toisen käden sormenpäillä, että saa kropan pystyyn kyykyllä. Kärjessä ajaessa tuolla eleellä (vasen käsi vyötärölle) saa viestittyä takana tuleville, että nyt hidastetaan esim. saapuessa taajamaan. Jarruvalon olen pyrkinyt pyhittämään tiukkoihin tilanteisiin (gyyt) ja oikeisiin jarrutuksiin, ettei sen vaikutus häviä. Koskee siis letka-ajoja, joissa turhat vilkuttelut tai ylireagoinnit aiheuttavat hämmennystä.

Kyl mä joskus oon lepuuttanu niskoja/päätä niin et oon pitäny vasemman kyynärpään tankin päällä ja pitäny kädellä päätä pystys..  
tounge.gif
ja tietenki oikee käsi kaasulla.  
sport05.gif

Ihan lämpimikseni ja joskus sattuu kätöset puutumaan, niin sillonkin... ja varmaan ennalta ehkäsevästikin käsien puutumiselle.

Ku istuu sivuttain molemmat jalat vaikka vasemmalla puolen ei takamus puudu ihan niin helposti.... kaikkee pitää kokeilla ku iskee tekemisen puute ajaessa...
tounge.gif

yhdellä kädellä ajaessaan voi myös tervehtiä vastaantulevaa motoristia. jos se vaatii erityistä taitoa niin ymmärtäähän sen ettei kaikki aina moikkaakaan
biggrin.gif

Jotkut roikottavat koipiaan.

Usseemmin tulee vastaan prutkuja, joiden kuskilla vain toinen käsi kiinni tangosta. Olisko merkki taitavasta ajajasta vai kyykyllä ranteet puutuneet.

wink.gif
Kyllähän se varmaan melkoisen taitava kuski sitten on. Melkoisia virtuooseja on varmaan sitten nekin, jotka moikkailee vastaantulijoita käden stongasta irrottaen. Mokomat hurjimukset, huhhuh. Noh, maailmassa on monta ihmeellistä asiaa jne.

sanoi:
Kertokaahan miten sais kaasun tilapäisesti kätevästi 'autopilotille' eli jumiin, juuri tätä veryttelyä varten pitkillä matkoilla.
Hommaa sopivan merkkinen mopo, esim. Aprilia tai Ducati. Löytyy "autopilotti" vakiovarusteena. Pelkällä Throttle Rockerillakin pystyy lepuuttamaan kaasukäden sormia ja rannetta auttavasti.

No on se pakko tunnustaa kun 1500km 3 päivään runttasi niin tuli välillä ajeltua pitkiäkin pätkiä yhdellä kädellä että saa kroppaa eri asentoihin ja näin ollen rentoutumaan/puutumista pois...hölmöä tai ei, tulen tekemään näin jatkossakin...
nixweiss.gif
baaa.gif

Rautapersettä ajellessani osoittautui seuraavanlainen asento kaikkein rennommaksi:

Molemmat jalat takajalkatappien päälle sillai roikkumaan, oikea käsi kaasulla ja vasen tohon lantionoja-asentoon. Tuli ihan sellanen 'Teräsmiesfiilis' siinä asennossa.
tounge.gif
Koittakaa vaikka...

Sitä en tiä mitä ois tapahtunu jos ois pitäny thedä äkkijarrutus...

Itellekkin tuosta on tullu vallan tapa taajamassa. Kaupungissa liikaa tapahtumia ja maantiellä liikaa vauhtia.

Back