• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajo-opetuksesta, autokoulusta yms. kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tämän vuoden keväällä moottoripyöräkuume on kasvanut täysin sietämättömäksi, joten päätös on tehty. A-kortti pitäisi hankkia tuon B:n rinnalle, ja näillä näkymin se tulee tapahtumaan ensi keväänä (vasta
sad_orig.gif
).
Pikkupoikana olen ajanut viimeksi pienen lenkin jollain Monkeylla tms. joten ajokokemusta kaksipyöräisillä on äärimmäisen vähän, ts. ei ollenkaan. Tämä asia huolettaa aikas kovasti, eli miten minun kaltaiseni mopo-tumpelo pärjää tuolla ajo-opetuksessa? Lähinnä se käytännön harjoitusten määrä askarruttaa, eli ehtiikö siinä oppia pyörän hallintaa tarpeeksi. Pelottavilta kuulostavat nuo pujottelut ja hidasajot, toivottavasti ei nyt mitään rumpalin motoriikkaa vaadita..
biggrin.gif

Entäpäs sitten ajokoulujen varustuksista, tarjoavatko ne ajopuvuista ja kypäristä lähtien kaiken?

Mitäköhän A-kortin hankkiminen noin keskimäärin mahtaa kustantaa? Tampereen seudulla asustelen ja aikas paljon noita kouluja näyttää olevan tarjolla.

Autokoulujen hintoja on helppo vertailla, mutta opetuksen tason vertailu onkin jo vaikeampaa (tarkoituksenahan on oppia ajamaan turvallisesti, ei vaan päästä läpi kokeista  
smile_org.gif
) . Kannattaa esim kiinnittää huomiota siihen, että ope on SMOK Ry kouluttajajäsen. Varmasti löytyy muitakin osaavia opeja, mutta ymmärtääkseni em jäsenyys antaa asiasta mutua paremman varmuuden. Tampereella kannattaa kysyä ainakin Autokoulu Citystä.
Kyllä sitä ajamaan oppii -älä siitä huoli. Minäkin sain kortin, vaikka en ollut eläessäni edes mopolla ajanut ennen kuin menin 18-vuotiaana autokouluun suorittamaan AB-korttia. Ajotunteja voi tarvita minimiä enemmän, mutta rahanmenoon tässä harrastuksessa on muutenkin totuttava.

Tampereella ainakin City tarjoaa vermeet, kengät+kypärän+hanskat+takin+housut. Ajo-opetusta mä ainakin tarvitsin muutaman lisätunnin, tasan samalla ajokokemusmäärällä kun sullakin
wink.gif

Ja jos Minä pärjäsin siellä niin pärjää kuka vaan, usko pois
biggrin.gif

Mulla tuli kortille yhteensä hintaa jotain pyöreet 500e, autokoululle maksettavaks siis.

Pelottavilta kuulostavat nuo pujottelut ja hidasajot, toivottavasti ei nyt mitään rumpalin motoriikkaa vaadita..
biggrin.gif

Entäpäs sitten ajokoulujen varustuksista, tarjoavatko ne ajopuvuista ja kypäristä lähtien kaiken?
Rumpujen hakkaaminen ei oo mitään moton ajamisen vaatiman motoriikan rinnalla, johan sen sanoo nimikin
tounge.gif

Jos autokoulu ei tarjoa kaikkia varusteita käyttöösi niin unohda koko koulu, sen prätkäopetus on tod näk aivan hanurista. Kannattaa tosiaan tarksitaa että kouluttaja on SMOKin hyväksymä, se kertoo jo jotain.

Elä kuule pelottele tyhmää basistia.
biggrin.gif

Pistetään tuo City korvan taakse. Kovasti tuntuvat ihmiset kehuvan myös Young Driversia, ilmeisesti aika mopoasiat tuntevaa väkeä siellä.

Hirvittävät poltteet, saa nyt nähdä miten tuon rahoituspuolen saisi järkättyä. Asuntolainaneuvottelut käynnissä, pitää varmaan muutama tonni pyytää lisää.
biggrin.gif
No joo..

Joo kyllä sä siellä pärjäät  
smile_org.gif
, pärjäsin minäkin (ajoin A-kortin 32-vuotiaana, sitä ennen olin ollu pärrän kyydissä 2 kertaa enkä koskaan ollu ite ajanu). Kortti handussa ollu syksystä asti ja kova polte ois saada oma ajokki, mutt ku tuo rahapolitiikka... 
confused_orig.gif

Edit: unohtu mainita, ett kyllä autokoulussa kaikki pakolliset vermeet löytyy, mutt laadusta ja koosta en sano mitään. Omilla varusteilla olin ajotunneilla.

Pelottavilta kuulostavat nuo pujottelut ja hidasajot, toivottavasti ei nyt mitään rumpalin motoriikkaa vaadita..
biggrin.gif

Rumpujen hakkaaminen ei oo mitään moton ajamisen vaatiman motoriikan rinnalla, johan sen sanoo nimikin  
tounge.gif

Jos autokoulu ei tarjoa kaikkia varusteita käyttöösi niin unohda koko koulu, sen prätkäopetus on tod näk aivan hanurista. Kannattaa tosiaan tarksitaa että kouluttaja on SMOKin hyväksymä, se kertoo jo jotain.
Itellä autokoulussa oli hyvät varusteet mut kenkiä ei minulle löytynyt, sattuu nimittäin kolossin koko olemaan 47 ja suurin mitä löytyi koululta oli 44
biggrin.gif

Mut eipähän tässä mitään ku talvikengät vaan omasta kaapista jalkaan ja hyvin irtos niilläkin se ajokortti ;)

Se kun tuo oppiminen on niin yksilöllistä. Itse olin vähän hidas oppimaan niin ajotunteja tarvittiin muutama ylimääräinen. Erityisesti hidasajo oli jostain syystä hankalaa. Mutta kyllä sen oppii usko pois.

Itse voin kanssa suositella tuota Cityä, vaikka yleensä tapanani ei ole mainostaa enkä tiedä miten täällä foorumilla tuohon suhtaudutaan. Joka tapauksessa opetus oli hyvää ja kaikki tarvittavat varusteet löytyy. Itselleni kortti tuli kustantamaan sen hieman päälle 500 euroa, kun tuli nuo muutama ylimääräinen ajokerta
smile_org.gif
Antoivat vielä yhden ilmaisen ajokerran juuri ennen inssiin menoa.

Kortti on taskussa ja pyöräkuume aivan valtaisa, mutta kuten joku muukin mainitsi, niin se rahatilanne pakottaa odottamaan ensi kevättä
confused_orig.gif

Mutta sinne kouluun vaan takaan ettet tule katumaan. Itsekin useamman vuoden jahkailin kunnes päätin toteuttaa haaveeni.
062802jumpie_prv.gif

Itse kävin kesän alussa ajamassa a-kortin Kalevan autokoulussa Tampereella. Autokoulun osuus oli tasan 400€ ja opetuspyöränä siellä on ER-5. Koululta löytyy kaikki tarvittavat kamat, joskaan ne kaikki ei olleet aivan huippukunnossa  
tounge.gif
Pahaa sanottavaa tuosta koulusta ei ole, opettajat mukavia ja saivat niiden muutaman ajotunnin aikana ainakin mun päähän jotain oppejakin.

Tosin unohtivat ilmoittaa mulle ajan teoriakokeeseen,  
veryangry.gif
Mutta vastaavasti inssiin sain sitten tosi nopeesti ajan, eli ei monella päivällä siirtyny kortin saanti
smile_org.gif

Mulla on kuulkaa melkein vastaava tilanne. Olen "jo" 33-vuotias, mutta mullapa onkin A-kortti jo vanhastaan. Junnuna ajelin mopoilla ja reilu parikymppisenä kokeilin broidin piikkiä pari kertaa (n. 15 min kerrallaan) joten ajokokemukseni rajoittuu siihen. Nyt olen pyörää hommaamassa ja meinaan ilman muuta ekana mennä ottamaan muutaman ajotunnin autokoulu-opetuksessa. Tunti täällä Vantaalla maksaa 29€ / kerta ja on 25min ja niitä ajetaan yleensä kaksi eli ajotunnin pituus on 50 min. Autolla olen tietty porhaltanut jo 15 vuotta ja kilsoja takana n. 350 000 eli siinä mielessä en ole ummikkona liikenteessä. Ainoa ongelma tässä on se, että pitäis ostaa "mopo" sikana säkissä testeihin, kylmätyyppeihin ja spekseihin luottaen, kun en saatana lähde tällä kokemuksella hakemaan 10K€ pyörää koeajolle.

No ensi viikolla pääsen kuulemma testaamaan ymmärtäväisen kaverini pikkukustomia jollekin parkkikselle, siitä se lähtee.

Tampereella teoriat on tosi monella autokoululla yhteiset, ne piti ainakin mulle Autokoulu Pirkan ope, joka on myös SMOK-kouluttaja. Jos päättäisin nyt, menisin sinne ajaan korttia. Siellä missä ajoin opetus oli ihan ~ok, mut jotain jäi puuttumaan Hintahaitari taitaa olla noin 300-450e perushinnaltaan, siihenhän sisältyy vähintään 6x25min ajoa, joissakin paikoissa perushintaan sisältyy 8x25min. Tottakai autokoululta pitää löytyä kaikki kamat lainaan (niin löytyykin jokaisesta paikasta mitä tiedän) ja useimmissa on ajopyöränä er-5 tai cb500.

Käsittelykoe voi olla kohtuullisen vaativa jos ei ole ajokokemusta ennestään, joten kannattaa varautua jokuseen lisätuntiin budjetissaan. Mulle ainakin osui mukava inssimies, ei katsonut ihan sentilleen niitä pujottelun ympyröitä, kunhan oli hallittua se pyörän käsittely eikä hirveesti levähtänyt. Tuntui et sain katsastusmieheltä enempi vinkkiä pyörän käsittelyyn kun autonkoulunopelta.. tai lähinnä siihen miksi mun ympyrät kusi aina 2/3:sta eteenpäin. ;)

Back