• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajo-ominaisuudet R1, 10R CBR 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawa-artsi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tälläinen asia askarrutta. Eli tuo nykyinen 600 tuntuu aika laiskalta 2 päällä ja olen ajatellut ensi kesänä vaihtaa pyörän hieman tehokkaampaan.
Kyselisinkin kokemuksia otsikon muikaisten pyörien omistajilta muutuuko ajo-ominaisuudet kuinka "erillaisiksi" noissa kyykyissä matkustajan kanssa? Minä olen 184cm/83kg ja matkustaja 174cm/68kg.
Kannattaako tuollaista täys kyykkyä edes harkita vai kannattaako katse suunnata esim 1200 ZZR:n?

Varsinaisesti ajo-ominaisuudet ei muutu hirveästi jos on matkustaja kyydissä, mutta ainakaan 10R:ssä ei takamatkustaja pitkiä matkoja viihdy. Vielä kun matkustajallasi on mittaa 174 (=suht pitkä) niin polvikulma on niin tiukka, että tuskinpa tulee taaksesi kovinkaan mielellään. Toisaalta jos on viihtynyt 6satasen kyydissä niin ei tonnisessa asento kait pahempikaan ole...
nixweiss.gif

Kuskin puolesta vielä menisi, ainakin jos muijan paino on oikealla sataluvulla. Kannattaa kyllä kysyä kyytiläisen mielipidettä / sovittaa tyttöä penkille, koska se on usein suurempi ongelma noissa.

R1:n on ainakin tosi hyvä ajaa kaks päällä ja jaksaa kulkeakin hyvin. Eli meikäläisen mielestä tonninen on ihan riittävä kyysäilyyn. Pitäis itekkin vaihtaa tonniseen kun toi kuussatku ei tosiaankaan jaksa kulkea kaks päällä,mut en tiedä sitten jos vaihtaa pienempää eturatasta,se saattais vähän auttaa ongelmaan.

R1:n on ainakin tosi hyvä ajaa kaks päällä ja jaksaa kulkeakin hyvin. Eli meikäläisen mielestä tonninen on ihan riittävä kyysäilyyn. Pitäis itekkin vaihtaa tonniseen kun toi kuussatku ei tosiaankaan jaksa kulkea kaks päällä,mut en tiedä sitten jos vaihtaa pienempää eturatasta,se saattais vähän auttaa ongelmaan.
Ööh... joo no jos tykkää, että apukuski on koko painollaan sun selän varassa :-)

Koeajoin päivän rykköstä ja frendi oli osan päivästä kyydissä... Kyllä tuli vähän ikävä cebaria. Tosin jaksaa kyllä hyvin kulkea 2 päällä, jotta siitä pisteet :-) Keula pyrki väkisinkin kytkeytymään vertikaaliin.

Kaikki ne on hyviä,kysymys enempi vain mikä omaa silmää miellyttää. Kyytiläinen kun pitää bensatankista kiinni normaalisti, paitsi kiihdytyksissä kuskista,niin ihan siedettävä pidemmällekkin matkalle.

Nimim.5tkm kaks päällä tourinkia k9 susukilla tänä kesänä.

Jos osaa kyydissä istua ja pystyy kyykyn kyydissä istumaan niin ihan hyvä niillä on ajaa kanspäälläkin.

Pyörästä tulee helpommin keuliva kun on matkustaja kyydissä.
Mielestäni ei missään nimessä puhdasta kyykkyä 2-päällä matkaamiseen. Voi olla mykkä-koulu jo toisen ajetun tankin jälkeen matkustajalla.Puhun normaalista matka-ajoista reissussa= n.600-1000km/päivä
Eli valitse vaan se sport-touring pyörä (>1100cc) jos ajelet enemmänkin 2-päällä pitempiä reissuja.Kyllä niissä kulkua riittää samalla lailla kuin R1/ZX10 tms. matka-ajossa.

Pyörästä tulee helpommin keuliva kun on matkustaja kyydissä.
Mielestäni ei missään nimessä puhdasta kyykkyä 2-päällä matkaamiseen. Voi olla mykkä-koulu jo toisen ajetun tankin jälkeen matkustajalla.Puhun normaalista matka-ajoista reissussa= n.600-1000km/päivä
Eli valitse vaan se sport-touring pyörä (>1100cc) jos ajelet enemmänkin 2-päällä pitempiä reissuja.Kyllä niissä kulkua riittää samalla lailla kuin R1/ZX10 tms. matka-ajossa.
Täsmälleen samoilla linjoilla Budderin kanssa! Jos nykyinen pyöräsi on ZZR600, ni sehän on samaa kokoluokkaa 2000-luvun kyykkyjen kanssa. Sporttimatkaaja alle vaan, niin kaksin reissaaminen(ja yksin) on taatusti mukavampaa kuin jollain tonnisella hypersportilla. Ja taitaa näillä nykyisillä sport-tourereilla sportimpikin ajo sujua, jos ei nyt ihan rataennätyksiä ole aikomus koittaa rikkoa!
wink.gif
Vaihtoehtoja riittää tällä saralla varmasti niin, että talvi menee mukavasti vaihtoehtojen välillä pohtiessa...
tounge.gif
(Trumppa Sprint ST, XX, ZZR1100/1200/1400, VFR800, Busa, Ducati ST4S...jne.)

Ja mielestäni siinä rykkösen kyydissä istuminen silleen "osaavasti" syö aika paljon voimia. Tankista on hiukka raskaampi pitää kiinni, kuin stongasta.

En ny mikään super asiantuntija oo, mutta monia pärriä ollu alla ja lähes jokaisella on kyyditetty. Kyllä se kyytiläinen kiittää päivän päätteeksi.

Matkalehmälläkin matkatessa se on kuitenkin se kyytiläinen joka ensimmäisenä rupeaa taukoa pyytämään. Etapin pituus siis venyy tähän panostamalla.

Meillä oli frendin kanssa 600cc prätkät yhtäaikaa 2000 vuonna. Frendillä ninja ja mulla cbr. Vaikka päällepäin näyttävät aika samalle, niin kuulemma cebarissa oli todella paljon mukavampi istua kyydissä.

Tää sports touring luokka sopii meille tällähetkellä, mutta on todellakin vielä parempia vaihtoehtoja 2 päällä matkaamiseen.

Mun kyytiläinen (155 cm, 50kg) ei kovin pitkiä matkoja viihdy Rykkösen takapenkillä. Paikat alkavat puutua jo noin 50 km matkan jälkeen.

Ei varmaan isoilla teillä ajellessa isosti eroa, onko yksi vai kaksi päällä, erot huomaa kyllä mutkapätkillä melko traagisesti. Ohjaus hidastuu ja meno on raskasta kaksi päällä, varsinkin jos ei säädä takajousen esijännitystä tiukemmalle. Voi tulla jokunen hups-tilanne jos lähtee lataamaan tuttuja pätkiä totutulla yksinajovauhdilla.
tounge.gif
Joku busa, zetori tai bläkkäri ei ihan niin isoa eroa tee, kun ovat jo paljon raskaampia muutenkin, mutta kyllä niissäkin kyytiläisen huomaa mutkateillä.

Pakko se on R1 ja 10R käydä kokeilee. Luulen kyllä itsekin valinnan kohdistuvan bläkkäriin tai zzr:än. Tosin aikaahan tässä on, kun en tälle ajokaudelle enää ole pyörän vaihtoa suunnittelemassa.

Mun kyytiläinen (155 cm, 50kg) ei kovin pitkiä matkoja viihdy Rykkösen takapenkillä. Paikat alkavat puutua jo noin 50 km matkan jälkeen.
Meillä kyytiläinen on noin 170cm/56kg ja semmonen 150km matka menee yhellä tai kahdella pysähdyksellä 06 rytkösellä. Ennen oli thunderace niin sillä veti helposti sen 150km putkeen.

Lähinnä emäntä R1:ssä valittelee sitä että sillä takapenkillä meinaa liukua hieman ja on aika kapea/kova penkki... Harkitsin itse hieman että käyttäis jossain verhoojalla muuttamassa pitävämmän pinnoitteen siihen ja sisälle geelit + hieman levennystä mutta saa ny nähdä...

Meillä kyytiläinen on noin 170cm/56kg ja semmonen 150km matka menee yhellä tai kahdella pysähdyksellä 06 rytkösellä. Ennen oli thunderace niin sillä veti helposti sen 150km putkeen.

Lähinnä emäntä R1:ssä valittelee sitä että sillä takapenkillä meinaa liukua hieman ja on aika kapea/kova penkki... Harkitsin itse hieman että käyttäis jossain verhoojalla muuttamassa pitävämmän pinnoitteen siihen ja sisälle geelit + hieman levennystä mutta saa ny nähdä...
Tohon liukumiseen on hyvä apu Triboseat ainakin vaimo on sanonut että ei luista peba enää penkillä
tounge.gif

Back