• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajo ilman kypärää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LeWe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En oo viel ehtiny ostaa kypärää. Mun pipo kyl näyttää vähän kypärältä, joten se päässä oon ajellu pari kuukautta. En oo jääny kiinni.

tounge.gif
Kyllä on tullut thaimaassa työkeikoilla ajeltua ilman pottaa, reibanit vain päähän ja menoksi.

Maassa maan tavalla eli onhan tuota maailmalla joskus tullut ajettua ilman kypärää ja jotain hienoa siinäkin on kaikesta vaarallisuudesta huolimatta. Ja saihan tuota joskus ajaa mopolla ilman kypärää ja olihan se vaikeaa hyväksyä kypärä päähän, varsinkin kun ne mallit olivat mitä olivat.

Espoossa on tietääkseni eräs hemmo, jolla on lääkärin lupa ajella ilman kypärää
nixweiss.gif
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Kuulemma "ahistaa", jos on edes avopotta päässä.

Ihan pakko kommentoida.  
biggrin.gif

<Setti alkaa>

Viimeaikoina näilläkin sivuilla on käyty hillitöntä vääntämistä esim ylinopeuksista yms.. Näissä keskusteluissa on aina vedottu että eihän siinä vaaranna kuin korkeintaan itsensä.  
withstupid.gif
kun "tyhjällä" tiellä vetää narut tiukoille. Mutta annas olla kun joku kysyy että paljonko tulee sakkoja jos ajaa ilman kypärää,  
biggrin.gif
niin kauhea mekastus että kypärä heti päähän, kun tuossahan ei oikeasti satuta kuin itsensä jos lippaa. Joskin vihanneksen ylläpito kustannukset ovat kohtuu korkeita ja ne jakautuvat kaikkien kesken. </Setti loppuu>
Tuota samaa tassa tuumin
biggrin.gif

Ilman kyparaa ajaminen muuten tuntuu ihan luvattoman hyvalta! Ajan aina kun on tilaisuus, en kuitenkaan ihan tavispaivana tuolla liikenteen seassa. Mutta esim matkaillessa lauttalippujonosta lauttaan, kokkareilla (jossain on vahan enemman tilaa ku vaikka jysarissa
wink.gif
) siirtelyja siella taalla, ja sitten tietty leopoldsburgin HD miitin aikaan kun koko kaupunki on autokielletty alue ja kyparapakkoa ei ole
cool.gif

Espoossa on tietääkseni eräs hemmo, jolla on lääkärin lupa ajella ilman kypärää
nixweiss.gif
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Kuulemma "ahistaa", jos on edes avopotta päässä.
Joo muaki alko ahistaa, pitäskö mennä lääkäriin?
tounge.gif

En ajais millää ilman kypärää, oon kerran siirtänyt tankilta
parkkikselle 20m ilman pottaa, siinä kypärättä ajot.

Oon kerran lyöny pääni kaatumalla, seuraus aivoverenvuoto,
porteilla käynti ja 3kk sairaslomaa, halvaantunut niskalihas jne.

Mietteikää jos on vähä vauhtia, no eipä tartte sairastaa ku
saa heti puupaltoon ympärille.

Ei siinä mitää jos haluaa ilman pottaa ajaa ni ajaa, ei mekää
kersana pidetty mopoillessa pottaa ja kivaa oli
biggrin.gif

Onko joku saanut sakot kypärättä ajosta? Vai selviääkö huomautuksella? Itse ajelen täs työpaikan ympäristössä tukkutorin alueella(Hki) ja vähän ympärilläkin ilman. Ku käy syömässä tai muuten pikku matkan.  
062802moto_prv.gif
Helpompi pistäytyä, ku ei ole kypärää "unohtumassa".
smile_org.gif
Minkähän suuruinen lappu tulee jos on tullakseen?
En koskaan käytä kypärää alle 200km/h nopeuksissa
biggrin.gif

35€ tuli ainakin mulle sakkoa.
Etsin sählövikaa pyörästä (katteet oli pois jne.) vika löytyi--> johto korjattiin 200m hiekkatietä asfalttitien risteykseen ja saman verran takaisin jetsonit paikalle ja tuo edellämainittu summa sakkoa.. omaa tyhmyyttä täysin, mutta ois ne polliisi sedät voinu kyä mun mielestä ton armahtaa..
withstupid.gif

oon ajanu ilman kypärää ihan maantienopeutta ja riittävä määrä kilsoja! vapauttava tunne kieltämättä! no niinno, oli mulla huivi päässä!
buttrock.gif

062802moto_prv.gif

T Y Y L I K Ä S T Ä....
-> Mistä syystä vakuutusmaksut kasvaa....
-> Miettikää MOTORISTIT sitä....
sport05.gif

Joo, tähän pitää tarttua.
Joskus skidinä mummolaan mennessä tuli autossa istuttua takapenkillä keskellä kun siitä näkee hyvin eteen etupenkkien välistä. Varsinkin mutkaiset ja mäkiset hiekkatiet olivat mukavia kun otti mahanpohjasta kun isä/setä tai joku "tykitti". Ei ollut turvavöitä autoissa eikä puhetta siitä miten lapsilla on pakko olla turvaistuin jossa 5-piste-turvavyöt vähän niinkuin ralliautoissa. Ei päässyt sen aikaisilla autoilla 300 km/h, ei edes 200 km/h. Eikä tarvinnutkaan. Kuolonkolariin ei tarvi juuri 40 km/h kovempaa vauhtia kun sopivasti naksahtaa kohdalle seinä tai toinen auto tai joku muu joka pysäyttää äkkiä.

Nykyään ei lapset juuri istu autoissa muuten kun turvaistuimissa ja isompana vöissä. Jos joku ei istu, saavat vanhemmat kuulla: "Hullu, etkö yhtään välitä lapsesi hengestä etc."
Olkoon sitten hyvä asia että on turvallista.

Nykyään jos joku käy heittämässä lenkin moottoripyörällä ilman kypärää, saa tämä edesvastuuton hulttio heti kuulla kunniansa. Siis tietenkin Suomessa. Tuntuu kiinnostavan enemmän muita käytänkö minä kypärää vai en.

Miten vain. Mutta jos joku on sitä mieltä, että kypärää käyttämätön on hullu, minun mielestäni jokainen joka ajaa moottoripyörällä, on hullu joka tapauksessa. Tai autoa. Tai istuu bussissa koska sekin on vaarallista. Tai herää aamuisin...

Ai niin, itse käytän yleensä kypärää. Jos en pelkäisi poliisia, luultavasti käyttäisin vähemmän
tounge.gif

062802moto_prv.gif

T Y Y L I K Ä S T Ä....
-> Mistä syystä vakuutusmaksut kasvaa....
-> Miettikää MOTORISTIT sitä....  
sport05.gif
Sen takia että Suomessa kaikesta kivasta saa maksaa.
crazy.gif

Vakuutusmaksut eivät laske vaikka onnettomuudet vähenisivät. Ihan turhaa moralisointia uskotella että: "Me kaikki maksetaan muutamien ääliöitten takia kalliita vakuutuksia." Niitä maksetaan joka tapauksessa ja tullaan maksamaan. Vai minkä takia viina ja tupakka on kallista? Senkö takia että muutama alkoholisti pilaa meidän kaikkien juopottelun?
033102bebe_1_prv.gif

Mopovakuutukset ja mopot ovat kalliita koska kukaan ei tarvitse elääkseen moottoripyörää ja koska moottoripyöräily on kivaa. Näin täällä sosiaaliturvan luvatussa maassa.

En aja koskaan ilman kypärää. Meinaan pää kolisee hyvin myös paikaltaan kaaduttaessa asfalttiin (ku hyvässä kulmassa ja yllättäen kaatuu) saati sitte vauhdissa...koskaan ei voi sanoa, ett "en mä kaadu kun käväsen vaan tossa vähän matkan päässä...", sattuu joku puol sokee mummeli kaahaamaa ladalla päälle, niin ei paljo auta...Jokainen ajelkoon tyylillään, mutt ite pidän kypärättä ajoa täysin kaistapään touhuna.
062802moto_prv.gif

Itse ajelen silloin tällöin lähiössä ilman kypärää, n.100 metrin matkoja pesemään pyörää tai kauppaan. Tuntuu muuten mahtavalta kun viima hyväilee hiuksia
062802jumpie_prv.gif
. Jos poliisit sattuu näkemään, niin olen valmis maksamaan sakot, mutta en silti pidä sitä yhtään vaarallisempana kuin fillarilla kypärättä ajoa.
Kuinka moni teistä jeesustelijoista pitää edes pyöräilykypärää? Yhtälailla sillä kaatuessa voi päästä vihannekseksi letkuihin. Niin ja kävellessäkin voi kaatua, kävelykypärä pakolliseksi!

...mutta en silti pidä sitä yhtään vaarallisempana kuin fillarilla kypärättä ajoa.
Kuinka moni teistä jeesustelijoista pitää edes pyöräilykypärää? Yhtälailla sillä kaatuessa voi päästä vihannekseksi letkuihin.
Siinäpä se. Polkupyörällä pääsee helposti ylinopeutta taajamassa joten vauhtia on enemmän kuin tarpeeksi jos nurin menee.

Henk.koht en uskalla edes ajaa mopolla pihasta pois ilman pottaa..Pyöräilykypärää en omista,vielä.

Tuttu kaveri loukkasi päänsä vajaa 10 vuotta sitten,kun oli korjannut autoaan ja koeajolla joku meni pieleen.Ohitustilanteen jälkeen ulos auto lunastukseen jätkä teholle.Tänäkin päivänä eläkeläinen eikä ole sama kaveri kuin ennen mälliä."Ihan vähän pää vain kopsahti" ja kotilossa!Nurmikenttäkin on kovaa kun sitä päällään kyntää....
nixweiss.gif

Back