• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajo ilman kypärää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LeWe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko joku saanut sakot kypärättä ajosta? Vai selviääkö huomautuksella? Itse ajelen täs työpaikan ympäristössä tukkutorin alueella(Hki) ja vähän ympärilläkin ilman. Ku käy syömässä tai muuten pikku matkan.
062802moto_prv.gif
Helpompi pistäytyä, ku ei ole kypärää "unohtumassa".
smile_org.gif
Minkähän suuruinen lappu tulee jos on tullakseen?

Mä en aja kyllä 100m pidempää slaissia ilman pottaa. Jos jonkun pienen roplauksen tms jälkeen täytyy "testata" niin tulee käytyä tollanen pikalenkki, mutta muuten aina kypärä päässä.

Btw, en voi ymmärtää että miten voit unohtaa kypäräs. Mulle ainakin sen verta arvokas taloudellisestikin että julkisella paikalla pidän haukkana silmällä.

Joskus kävin testaamassa mopoa ilman pottaa sen jälkeen kun olin viilannut sitä. Ehkä sadan metrin lenkki ja tietty poliisit näki  
shaun.gif
. Huomauttivat mutta mitään kirjallista en saanut. Ainut mitä pelkäsin, oli että olisivat ruvenneet vielä testaamaan juuri viilattua vekotinta  
biggrin.gif

Onko joku saanut sakot kypärättä ajosta? Vai selviääkö huomautuksella? Itse ajelen täs työpaikan ympäristössä tukkutorin alueella(Hki) ja vähän ympärilläkin ilman. Ku käy syömässä tai muuten pikku matkan.
062802moto_prv.gif
Helpompi pistäytyä, ku ei ole kypärää "unohtumassa".
smile_org.gif
Minkähän suuruinen lappu tulee jos on tullakseen?
Toivottavasti tulee mahdollisimman paljon sakkoja

Eipä hirveästi tulisi mieleen ajella ilman kypärää muuten kuin kotipihassa mopoa siirtäessä (parisen metriä). Toivottavasti ei muillekaan.
Ei kai siinä se rangaistuksen määrä ole pääasia, vaan jokaisen oma turvallisuus!
sad_orig.gif

Btw, en voi ymmärtää että miten voit unohtaa kypäräs. Mulle ainakin sen verta arvokas taloudellisestikin että julkisella paikalla pidän haukkana silmällä.

"Unohtaa" oli heitto merkeillä.
wink.gif
Meneppä täyteen ruokalaan ja kaks vaihtoehtoa: jätä narikkaan tai varaa yks paikka kypärälle. Ja vauhtihan täytyy tietty pitää kaupunkinopeuksissa ilman ajaessa. (muuten tulee vesi silmistä
tounge.gif
) Ja onhan se vähän kun ajais avoautolla.

Ps. Eihän sitä voi oikeasti unohtaa
idea3.gif

Toivottavasti tuo juttu oli vitsi (huono sellainen).Ei kai kukaan voi olla niin typerä että ajaa ilman kypärää!!!
Toisaalta,jos ei päässä ole tuon enempää pitämistä,kai sillon sama ajella ilman kypärääkin.No,ei nyt oikeesti,eli potta päässä,mut ei järki jäässä!!!

Oijoi, kyllä se kypärättä ajo kunnon helleilmalla on oikeasti hienoa, aurinkolasit vain päähän ja menoksi.
Ulkomailla ajaessa mopedia vuokratessa kypärätkin ovat mitä ovat, muovisia pottia ja muutenkin kuuma niin eipä siellä tule käytettyä kuin shortseja, aurinkolaseja ja sandaaleja, joita suosin Suomessakin helteellä.

Annettais nyt jokaisen ajaa kuteissa joissa haluaa sitä turhaan moralisoimatta, kyllä riskit tiedetään, pitää vaan ajella ehkä vähän varovaisemmin. Liikenne kuitenkin Suomessa on helppoa, kun kaikki käyttäytyy suunnilleen kuin pitää, sitten jos napsahtaa niin napsahtaa, ei se teihin koske vaan siihen, joka niitä turvallisia varusteita ei pitänyt.

Kaverini voisi kertoa, mitä voi tapahtua ilman kypärää.
Meinasi ajaa pyörän lämpöiseksi pihatiellä.
Ajo jäi hieman kesken, kun etupyörä lähti jostain syystä alta.
Sitten soiteltiin ambulanssia ja mies vietiin tajuttomana sairaalaan, jossa meni useampi päivä.
Kypärä olisi tässä tapauksessa pelastanut pään/naaman.
confused_orig.gif

Ei oo tullu ajettua ilman kypärää eikä kyllä tulisi mielenkään.
Kypärä kulkee tarvittaessa mukana ja jos piipahtaa vain jossain, niin ilman suurempaa vaivaa sen jättää kiinni pyörään. Itellä sen pystyy lukitteen matkustajan penkin alle.

Tuli kerran renkaiden vaihdon jälkeen otettua pienet tyypit pyörällä Lappeenrannassa ja kuinka ollakaan, ajoi komissaarit takanani. No, ajoa ei ollut kuin ehkä satakunta metriä kadulla mutta sattumalta eturenkaan kosketus tienpintaan oli paikoitellen kovin kevyt, sanoisinko ilmava. Nopeusrajoitustakin oli tullut tulkittua, tosin hyvin lievästi, ja se kypärä oli pajalla. Tuli kirjallinen huomautus.

Oijoi, kyllä se kypärättä ajo kunnon helleilmalla on oikeasti hienoa, aurinkolasit vain päähän ja menoksi.
Ulkomailla ajaessa mopedia vuokratessa kypärätkin ovat mitä ovat, muovisia pottia ja muutenkin kuuma niin eipä siellä tule käytettyä kuin shortseja, aurinkolaseja ja sandaaleja, joita suosin Suomessakin helteellä.
Olen pitkälti samaa mieltä.

biggrin.gif

Kylläpä te jaksatte riehua, eihän se ole teiltä pois jos joku ilman kypärää haluaa ajaa...
sport05.gif

Kai siitä kypärättä ajosta voi nykylinjan mukaan kortti lähteä jos on jo pari rikettä pohjalla.

Oli ne hienoja aikoja kun ei ollut kypäräpakkoa..
062802jumpie_prv.gif

Vaikka pitää sanoa että, muutaman kerran olis jääny ruhjeet kasvoihin tulematta jos olis ollut kypärä.

Mutta nyt kun on kypärää käyttänyt niin on säästynyt ihottumilta ym..
lookaround_orig.gif

Ihan pakko kommentoida.  
biggrin.gif

<Setti alkaa>

Viimeaikoina näilläkin sivuilla on käyty hillitöntä vääntämistä esim ylinopeuksista yms.. Näissä keskusteluissa on aina vedottu että eihän siinä vaaranna kuin korkeintaan itsensä.  
withstupid.gif
kun "tyhjällä" tiellä vetää narut tiukoille. Mutta annas olla kun joku kysyy että paljonko tulee sakkoja jos ajaa ilman kypärää,  
biggrin.gif
niin kauhea mekastus että kypärä heti päähän, kun tuossahan ei oikeasti satuta kuin itsensä jos lippaa. Joskin vihanneksen ylläpito kustannukset ovat kohtuu korkeita ja ne jakautuvat kaikkien kesken. </Setti loppuu>

Itsekkään en suosittele ilman kypärää ajamista, edes lyhyttä matkaa, joskin itsekkin olen ajanut ilman pottaa jotain testi rundeja huoltojen jälkeen. Sakotus varmaankin rikkesakko jos muita rikkeitä ei osu samaan nippuun.

Sillä pikku erotuksella, että juuri huollon jälkeen ei kannattaisi sitä pottaa jättää. mitäs jos se etupyörä ei ole kiinni kunnolla
omg.gif

Ilman kypärää ajaminen mopolla on hienoa kesällä. se on myönnettävä.

Back