• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajatuksia? Kaatumatattien teko itse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pasi1 sanoi:
Tein joskus edelliseen R6;seen tollaset eikä toi ainakaan mulla ollut haittana polkimia käytettäessä.
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C02%5C21%5Cbikepics-2725575-full.jpg

Samanlaisia olen omaan ruutoseen miettinyt.

Tuossa shy:n RF900:ssa taitaa tosin olla takasvingin akseli paljon lähempänä polkimia, minkä takia siihen pitäisi todennäköisesti rakennella joku kiinnike tatille -> http://www.sesraceproducts.com/ekmps/shops/ses_raceprod/images/aprilia-rsv4-frame-crash-bobbins-262-p.jpg

Joo kyllä jalkatapit on minusta liian lähellä. Luultavasti mä en näitä tappeja tee… Mutta… Paitsijos… :grin:

Melkein saattais olla niin, että järkevin olis tehdä tai teettää tollaset kiinnikkeet mitkä jatkuis alaspäin jonkun verran ja sitten sinne alas se tatti (tms) kiinni. Sen verran toi taitaa olla paksua tavaraa, että ihan ei taida viilapenkissä vääntää noita ja rautasahalla sahailla itse. :sad:

Se että mikä hyöty noista on jos kyljelleen menee, niin en tiedä, mutta joskus kauden jatkaminen voi olla pienestäkin kiinni joa on kyljellään.

Noita lohkon isoja reikiä pitää kattoa, ne on tosiaan sellaset parisenttiset reiät korvakkeessa. Tiedä vaikka sais jonkun idean.

Yhteen pyörään katselin DIY-kaatumatatteja, mutta aikani tuumailtuani totesin, että se katkennut jalkatappi / vaihdevipu tai naarmuinen kate on halvempi kuin moottorin lohko tai runko.

Ei löytynyt semmoista paikkaa, missä niistä olisi oikeasti hyötyä ja samassa kohdassa olisi riittävän kestävä kiinnityspaikka.

Kaatumatatit on erinomaisia hyvin hiljaisen vauhdin kaadoissa. Usein vain tatti saa katu-uskottavuutta. Varsinkin aloittelevalla tai pienikokoisilla motoristilla sekä raskailla pyörillä parkkistouhuissa ovat säästäneet pitkiä pennejä.

Kymmeniä ja kymmeniä ratakaatoja katsoneena en ole niin varma niiden hyödyllisyydestä vauhtiajossa. Pahimmillaan juuri tatista kanttarin yli liukuessa alkaa sellainen linkous että mopon saa kerätä metallinpaljastimen kanssa hiekasta. Ja sekä moottorinkorvia että rungon korvakkeita on myös hitsuuteltu tappien revittyä isolla voimalla keiken mukanaan.

Tästä syystä en ikinä omaani ole laittanut, enkä nykykaatuma-alueilla ja kanttareilla laita. Eikä ne useinkaan kovin esteettisiä ole.

^Jos kaatumatatti aiheuttaa isoa tuhoa, on se väärin mitoitettu. Rata-ajoonkin nuo tatit toimii, mutta kannattaa tehdä kiinnitykseen murtoura tms. vastaava sulake, josta tappi hallitusti katkeaa osuessaan johonkin liian lujaa.

Back