Ehkä me junttikansakin pikkuhiljaa opimme jollakin tapaa joustavampaa liikennekäyttäytymistä.Sitä niin paljon hehkutettua "eurooppalaista ajokulttuuria",mitä ihmettä se lienee sitte tarkoittaakaan...?
Viime aikoina olen huomioinut erään jännän seikan,jonka tosiaan määrittelen tuoksi edellä mainituksi. Kysymys on autoilijoiden (ei toki kaikkien) suhtautumisesta mopottimiin. Pientä vertailupohjaa antaa asialle se seikka,että olen muutamana edellis talvena tehnyt mp:llä reissuja Aasiassa ja siellä on ajokulttuuri todellakin kaukana meidän vastaavasta.Mutta niiiiin sujuvaa ilman mitään egoismia tai kullin kasvattamista...
Mutta nyt asiaan,elikkä splittaamiseen. Kuten joku edellä kertoi,splittaaminen on täysin normaalia joissakin Euroopan maissa,itse asiassa taitaa olla useimmissa.Kuten myöskin Aasiassa. Elleipä ihan suotavaa.
Ajelinpa tänään Jyväskylän yläpuolella 4-tietä ja siinä Puuppolan nurkilla oli k-a kääntymässä vasemmalle. Ja luonnollisestikin liikenne oli k-a:n takana pysähdyksissä,koska vastaantulijoita oli päättymättömänä jonona,eikä k-a päässyt kääntymään. No siinä helteessä (+27 varjossa) en ruvennut sen enempää miettimään vaan hissukseen ajelin koko jonon ohi ajattelematta etukäteen koko asiaa.Tuo manööveri on jo niin iskostunut selkärankaan että tekee joskus tiukkaa olla jättämättä se ainut auto valoissa splittaamatta....kunnes muistan olevani Suomessa.
Vaikka autoilla ei paljon tilaa ollutkaan liikkua niin osa niistä silminnähtävästi yritti siirtyä oikealle antaakseen tilaa tuolle idiootille joka tunkee heidän reviirilleen. "Ja minuahan et ohita!***kele!!!" -myytti osaltaan romuttui. Erityinen kiitos sille Audi A6 kuskille joka olit sen k-a:n takana ekana. Jouduit ottaan hiukan pakkia jotta pääsin sun ja k-a:n välistä jatkamaan matkaa. Nostin sulle hattua.
Niin se vastaus kysymykseen: Kyllä! Aina! ..melkein...
ps.zpetelle: toivottavasti porukka-ajoon oli tarpeeksi osallistujia ja matka sujui ilman sadetta. Allekirjoittanut joutui sellaiseen sade/raekuuroon että oli pakko stopata ajaminen. Ja näinpä sitte en ajoissa ehtinyt paikalle