• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajateltavaa jos tunnet 50cc mopoilijan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Regon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koulutuksen rakenne
AM (120) (Mopo) -luokan koulutus muodostuu tietopuolisesta opetuksesta ja henkilökohtaisesta ajoharjoittelusta. Tietopuolisen opetuksen kokonaismäärä on vähintään 6 oppituntia, joista 4 oppituntia käsittelee mopoilun erityispiirteitä. Oppitunnit ovat kahden tunnin jaksoissa. Jakson pituus on 90 minuuttia.
Koulutukseen kuuluu henkilökohtaista ajo-opetusta vähintään 3 ajotuntia, joista vähintään tunti on käsittelyharjoituksia ja vähintään kaksi tuntia on ajo-opetusta liikenteessä. Oppilaan täytyy olla vähintään 15-vuotias, kun liikenneopetus aloitetaan. Ajotunnin pituus on 50 minuuttia

Lainaus trafin opetussuunnitelmasta.

Jos itsellä olis liikenteeseen lähtevää jälkikasvua tai muuta sukulaismuksua tms, niin minä kyllä istuttaisin juniorin autoon kuskin viereen ja mentäis ajelemaan. Ajaessa kertoisin juniorille koko ajan mitä kuskin mielessä tulee tapahtua. Eli siis mun leuat kävis koko ajan kertoessani mitä liikenteessä tapahtuu ja miksi. Ajan ajoradalla tässä koska... Edessä risteys, näkyykö kolmioita/stop merkkejä ei joten väistetään oikealta tulevaa, huomaatko pyöräilijän takavasemmalla, ajoiko tuo punainen auto oikein... Sitten juniori sais alkaa selittää samaa mulle, eli kertois mitä näkee. Sitten kun menee ok niin sitten pääsee mopoileen tms.

Tsaari sanoi:
Koulutuksen rakenne
AM (120) (Mopo) -luokan koulutus muodostuu tietopuolisesta opetuksesta ja henkilökohtaisesta ajoharjoittelusta. Tietopuolisen opetuksen kokonaismäärä on vähintään 6 oppituntia, joista 4 oppituntia käsittelee mopoilun erityispiirteitä. Oppitunnit ovat kahden tunnin jaksoissa. Jakson pituus on 90 minuuttia.
Koulutukseen kuuluu henkilökohtaista ajo-opetusta vähintään 3 ajotuntia, joista vähintään tunti on käsittelyharjoituksia ja vähintään kaksi tuntia on ajo-opetusta liikenteessä. Oppilaan täytyy olla vähintään 15-vuotias, kun liikenneopetus aloitetaan. Ajotunnin pituus on 50 minuuttia

Lainaus trafin opetussuunnitelmasta.

Laitetaanpa pari linkkiä:

Mopokortista yleisesti: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/mopokortti_2

Opetussuunnitelma, jos joku haluaa tutustua tarkemmin: http://www.trafi.fi/filebank/a/1358...798d3534372c/11058-SAKL­2013_OPS_AM_(120).pdf

Mutta asia jota ihmettelen on ettei kaksipyöräisen mopokortin kuljettajatutkintovaatimuksiin kuulu ajokoe liikenteessä, ainosastaan teoria- ja käsittelykoe.

"Ajamaan" ja hallitsemaan ajoneuvoa ei tahdo oikein oppia kuin ajamalla, vaikka
teoria pohjaa rakentaakin.... siis muu kuin liikennesääntöosio.

Liikennesääntöjä, asennetta ja kulttuuria koulumaailmassa.... ihan kansalaistaitoina?

Ei varmasti yhtään huonompi kansantaloudellinen satsaus kuin
ravinto- ja liikuntapuolen asiat.

Taitaisivat itse asiassa nuo kaikki em. olla monelta kannalta tarkasteltuna aivan huipputuottavia satsauksia.

Asiat eivät tietenkään tapahdu yhdessä päivässä, mutta hermeettinen vääntö parin ajo/teoriatunnin
ympärillä on koko asiaa ja ongelmakenttää tarkasteltaessa juuri sitä puusilmäistä
yhden tolpan ympärillä pyörimistä niin ettei se aita ota hahmottuakseen.... ja muodostuakseen.

20/80.... ?

Jos meillä on selkeä ongelma 100%..... niin taas kerran pyöritään ja hyöritään toinen toistaan
viisaampien idän tietäjien kyydissä asioiden parissa joilla saadaan parhaimmillaankin
tuohon 20 prosenttiin se 20 %.

Husky510 sanoi:
Herää kysymys, eikö nykyään ole myös ajotunteja mopokortissa???
Että jotain liikenteessä edes liikkumista

Onhan noita 3X50min, joista lain mukaan ensimmäinen 50min on pakko käyttää käsittelyharjoituksiin ja 2X50min liikenteessä ajamiseen, ja tästä ei voi poiketa. Eli vaikka oppilas olisi ajanut motocrossia koko elämänsä ja hallitsee pyörän vaikka unissaan, niin silti lain mukaan on pakko harjoitella tuota käsittelyä se ensimmäinen tunti.

En itse ole sillä kannalla, että autokouluopetusta tulisi lisätä, vaan ainoastaan ottaa se ajokoe liikenteessä lisäksi siihen. Siten olisi pakko harjoitella liikennesäännöt ennen kortin saantia. Nykyinen teoriakoe kun menee läpi muutamalla yrittämällä melkein arvaamalla.

shyhander sanoi:
Jos itsellä olis liikenteeseen lähtevää jälkikasvua tai muuta sukulaismuksua tms, niin minä kyllä istuttaisin juniorin autoon kuskin viereen ja mentäis ajelemaan. Ajaessa kertoisin juniorille koko ajan mitä kuskin mielessä tulee tapahtua. Eli siis mun leuat kävis koko ajan kertoessani mitä liikenteessä tapahtuu ja miksi. Ajan ajoradalla tässä koska... Edessä risteys, näkyykö kolmioita/stop merkkejä ei joten väistetään oikealta tulevaa, huomaatko pyöräilijän takavasemmalla, ajoiko tuo punainen auto oikein... Sitten juniori sais alkaa selittää samaa mulle, eli kertois mitä näkee. Sitten kun menee ok niin sitten pääsee mopoileen tms.

Ja juuri näin se pitäisi tehdäkin. Loppupeleissä varmistaa itse, että jälkikasvun tietämys on vaadittavalla tasolla, ennen kuin päästää liikenteeseen yksin.

90km/h mopolla on aivan helvetin vaarallista.

Jos tätä vauhtia ja mopon virittämistä haluaa kokeilla ja harrastaa ihan laillisesti, niin kannattaapa käydä katsomassa tämä linkki: MopoGP

Elokuussa taas ajetaan Tattiksen radalla 6 tunnin skaba ja todella mutkaisella karting-radalla huiput pääsuoran päässä ovat kovimmilla menijöillä lähes 100 km/h.
Mutta ei tuossa hommassa pelkällä teholla pärjää, ajotaidot ratkaisevat. Ja niitähän pystyy sitten hyödyntämään myös liikenteessä. Joten jos mopon viritys todella kiinnostaa ja haluat oppia myös ajamaan, niin tule mukaan kisaan.

Pekka T.

PowerPro sanoi:
Jos tätä vauhtia ja mopon virittämistä haluaa kokeilla ja harrastaa ihan laillisesti, niin kannattaapa käydä katsomassa tämä linkki: MopoGP

Elokuussa taas ajetaan Tattiksen radalla 6 tunnin skaba ja todella mutkaisella karting-radalla huiput pääsuoran päässä ovat kovimmilla menijöillä lähes 100 km/h.
Mutta ei tuossa hommassa pelkällä teholla pärjää, ajotaidot ratkaisevat. Ja niitähän pystyy sitten hyödyntämään myös liikenteessä. Joten jos mopon viritys todella kiinnostaa ja haluat oppia myös ajamaan, niin tule mukaan kisaan.

Pekka T.

Tohon olis kyllä todella kiva päästä itse mukaan. En vain tiedä mopon virittämisestä mitään, eikä ole vaadittavaa kilpailulisenssiä.:D

Kyllä kyllä, kun tuosta yhdestä kommentista sai sellaisen käsityksen että käsittelykoe/teoriakoe, siitten on kortti jo taskussa....Kun olin ymmärtänyt että nykyään pitää ajotunteja olla/käsittelyä jne...
ps, näin offtopic

Juurikin aloitusviestin kaltaisissa olosuhteissa painiskellaan täälläkin. Eli työkaverin poika ajeli juuri ostetulla mopolla poliisin haaviin 68/40. No mopossa kiinni mökäpöntöt ja poliisin testaamana (miks muuten ton vielä testasivat ajamalla jos kerran tutkasivat?)66km/h eli kilometrin yli tuon "korttirajan". Tästä seuraamuksina sakkoja, kortti hyllylle x-ajaksi ja mopolle katsastus. Ongelmana on etteivät tiedä mitä muuta kuin tuo putki tuohon on tehty eli pitäs vissiin käydä tuo tutkimassa. Pelkällä putkella tuskin noin paljoa kulkee. Onneksi saivat orkkisputken mukana.

Back