Haluaisin jakaa eilisen tapahtumat tälle foorumille. Työkaverini on Yh-äiti joka ei ymmärrä mopoista tai muistakaan ajoneuvoista mitään, mutta hänellä on 15v poika joka tykkää kovastikin ajella mopolla. Olin työkaverin luona kun tämä mopopoika kurvaa pihalle, ääni on aivan järkyttävä ja huomaan että siinä ei oikein ole etuvaloja. Siispä tutkimaan ihan mielenkiinnosta minkälainen pyörä on kyseessä. Derbi (meniköhän kirjoitus oikein) oli kyseessä, mutta etuvalojen tilalla oli basicly fillarin lamppu jonka juuri ja juuri huomaa. Takavalona oli joku onneton ledituikku järjestelmä jota oli hyvin vaikeaa huomata liikenteessä. Itse mopo, vaatteet ja kyprä oli täysin mustia joten eihän tuota huomaa ollenkaan liikenteessä jos on vähänkään hämärää. Seuraavaksi tsekkasin missä kunnossa renkaat ovat, eturengas oli suht ok mutta takarenkaasta näkyi jo kankaat. Kysyin pojalta paljonko mopo kulkee ja hän sanoi että sitä on vähän viritetty niin menee 60km/h. Olin itse prätkällä liikenteessä, joten oli kypärä matkassa ja kysyin että voisinkos minä kokeilla jos se todellakin on oikea lukema. Poika meni vähän vaivaantuneeksi ja myönsi että kulkee se kyllä oikeesti vähän nopeammin, about 90km/h on huiput. Äiti ei tiennyt tästä mitään, luuli että se on "vähän nopeampi kun tavallisesti, koska kaikki pojathan jotain niillä mopoilla tekee". Tässä vaiheessa totesin pojalle että on kyllä tehnyt hienon työn mopon kanssa jonka jälkeen hän helpottui ja meni omiaan hääräämään. Sen jälkeen juttelin äidin kanssa koko moposta ja hän meni vitivalkoiseksi kun kuuli mikä todellinen tilanne on. Koska hän ei tuntenut ketään muuta joka ymmärtää kaksipyöräisten päälle niin minä lupauduin hoitamaan pojan kanssa pyörää parempiin kuoseihin jotta voi turvallisin mielin olla.
Syy miksi halusin jakaa tämän on että näitä tapauksia näkee kadulla jatkuvasti. Pojilla/tytöillä on hienot mopot jotka pitää paljon ääntä, näyttää OMG-siistiltä ja kulkee tuhatta ja sataa mutta siihen se ajatus onkin jäänyt. Saattaa vielä olla että vanhemmat ovat yhtä pihalla kun tämä minun työkaverini. Siispä pyydän teitä kaikkia jotka tunnette mopopojan taikka tytön josta välitätte ettekä ole oikein varmoja kuinka paljon vanhemmat tietää mopoista: Uhratkaa se 15 minuuttia että vähän tarkistatte missä kunnossa se mopo on. En tiedä kuinka pahaan kuntoon tämäkin poika olisi moponsa antanut mennä ellen olis lähtenyt kahville kaverin luokse. En ole mikään kukkahattutäti, mopoja tullaan aina virittelemään enkä ole sitä vastaan. Se on mitä mainioin tapa oppia miten erilaiset koneet ja mekaniikka toimii. Mutta kuinka paljon 15-vuotias oikeasti välittää turvallisuudesta? Eipä paljon mitään, koska he ovat kuolemattomia. Ikävä kyllä asia ei ole näin joten muistakaa pitää huolta nuorista ihmisistä. Tämän minun tutun mopo on nyt ajokiellossa kunnes saadaan uusi takarengas ja valot kuntoon. Siinä samalla tsekataan myös yleiskuntoa ja jutellaan mopon huollosta. Poikaa luonnollisesti ottaa päähän ihan hirveästi mutta ymmärtää kuitenkin kun hänelle perusteltiin miksi mopo on ajokiellossa. Teimme myös herrasmiessopimuksen (kun äiti ei ollut kuulolla) että huippuihin ei kosketa, suuntaan taikka toiseen, koska minulla ei ole mitään mielenkiintoa alkaa kyttäämään pojan huippuja ja poika on tyytyväinen kun ei tarvitse näyttää huonolta jos huiput laskee. Tärkeintä on että pyörä on suht turvallinen ja että kaveri näkyy liikenteessä.
P.S.
En ollut oikein varma jos laitan tämän yleiseen vaiko turvallisuus osioon, modet siirtäkööt oikeaan paikkaan jos on tarvis.
Syy miksi halusin jakaa tämän on että näitä tapauksia näkee kadulla jatkuvasti. Pojilla/tytöillä on hienot mopot jotka pitää paljon ääntä, näyttää OMG-siistiltä ja kulkee tuhatta ja sataa mutta siihen se ajatus onkin jäänyt. Saattaa vielä olla että vanhemmat ovat yhtä pihalla kun tämä minun työkaverini. Siispä pyydän teitä kaikkia jotka tunnette mopopojan taikka tytön josta välitätte ettekä ole oikein varmoja kuinka paljon vanhemmat tietää mopoista: Uhratkaa se 15 minuuttia että vähän tarkistatte missä kunnossa se mopo on. En tiedä kuinka pahaan kuntoon tämäkin poika olisi moponsa antanut mennä ellen olis lähtenyt kahville kaverin luokse. En ole mikään kukkahattutäti, mopoja tullaan aina virittelemään enkä ole sitä vastaan. Se on mitä mainioin tapa oppia miten erilaiset koneet ja mekaniikka toimii. Mutta kuinka paljon 15-vuotias oikeasti välittää turvallisuudesta? Eipä paljon mitään, koska he ovat kuolemattomia. Ikävä kyllä asia ei ole näin joten muistakaa pitää huolta nuorista ihmisistä. Tämän minun tutun mopo on nyt ajokiellossa kunnes saadaan uusi takarengas ja valot kuntoon. Siinä samalla tsekataan myös yleiskuntoa ja jutellaan mopon huollosta. Poikaa luonnollisesti ottaa päähän ihan hirveästi mutta ymmärtää kuitenkin kun hänelle perusteltiin miksi mopo on ajokiellossa. Teimme myös herrasmiessopimuksen (kun äiti ei ollut kuulolla) että huippuihin ei kosketa, suuntaan taikka toiseen, koska minulla ei ole mitään mielenkiintoa alkaa kyttäämään pojan huippuja ja poika on tyytyväinen kun ei tarvitse näyttää huonolta jos huiput laskee. Tärkeintä on että pyörä on suht turvallinen ja että kaveri näkyy liikenteessä.
P.S.
En ollut oikein varma jos laitan tämän yleiseen vaiko turvallisuus osioon, modet siirtäkööt oikeaan paikkaan jos on tarvis.

Ehkä joskus myöhemmin, tällä hetkellä on haaveena hommata joku sv650, bandit600, hornetti tms. A2-pärrä jos rahatilanne mitenkään antaa myöten.