• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajankohtainen vaara! Uhka tulee taivaalta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mchuurre

Vanhempi Jutaaja
Muistutuksena ajankohtainen ja todellinen vaara taivaalta, yhdistelmien tai rekkojen lvaikutusetäisyydellä ajettaessa!

Olin tulossa Oulun motaria alas tukikohtaan ja ajelin jo vasemmalla, eli ohituskaistalla aikomus ohittaa edellä kulkeva yhdistelmä. Yhdistelmän takana ajeli maasturi, perässään hevosenkuljetus-traileri. Nopeudet n 90km/h, rajoitus 100km/h. Keli -0.5c, näkyvyys hyvä, ei tuulta, mutta lahtuva keli. Liikennemäärä normi.

AINA varon noita yhdistelmiä, vaikka tuokin oli ajanut motaria jo ties miten pitkään, kenties Kemistä asti, ja niimpä olin tälläkin kertaa siirtynyt vasemmalle kaistalle jo hyvissä ajoin, kunnes alkoi tapahtua:

- about 80 metriä ennen kuin olisin tullut yhdistelmän perävaunun kohdalle, yhdistelmän katolta irtosi 10 kpl:tta ison, eteisenpeilin kokoluokkaa olevia jäälaattoja, jotka olivat irronneet viimein tärinän ja ilman lämpiämisen johdosta.

- laatat lensivät hujan hajan, ensin ylös mutta sitten myös samalla sivusuuntiin leviten, vähintäin yhden jäälevyn iskeytyessä suoraan hevostraileria vetäneen maasturin tuulilasiin, jonka kohdalle olin juuri tulossa.

- molemmat me, maasturi ja itse, himmasimme kevyesti, (kaasu pois), mutta ei varsinaisia jarrutuksia ja kun enää ei jäälaattoja lennellyt, jatkoin kiihdyttämistä vetoauton hytin kohdalle, näyttäen kättäni kypärin päällä pyörittäen ja "ylos viskoen", kuinka katolta tulee tavaraa!:kääk:

- kuski ei ilmeestä päätellen ehkä osannut ymmärtää mistä oli kyse, (ainakaan sillä hetkellä), mutta toivottavasti hetkiä myöhemmin!

- itse kadotin sen maasturin näköpiiristäni, eli ei ole tietoa, kuinka pahaa vahinkoa osumat tekivät?

Tilanteeseen sisältyi 3 vaaratekijää: itse laatat, sekä vierelläni ajanut maasturi joka olisi voinut väistää omalle kaistalleni eteen, sekä JOS olisi pitänyt jarruttaa - perään ajo mahdollisuus!

Joten tarkkana taas ja etenkin näin talvella ISOJEN tst-etäisyydellä!:dunno:

Hui helvetti! Onneksi ei tullut jäälaattaa päin näköä ja kunnossa olet! Toivottavasti ei myöskään maasturille pahaa damagea tullut.

Ehkäpä maasturikuski tuon jälkeen muistaa jo pitää riittävän turvallisuusvälin edellä meneviin rekkoihin ym. joiden päältä sitä tavaraa saattaa irrota, vaikka sitä ei siellä saisi ollakkaan.

Ja voi kannattaa seuraavalla kerralla näyttää kuskille sitä rekan kattoa sormella (ei kuitenkaan keskarilla) jos ymmärtäisi vaikka paremmin.

Onneksi ei kuitenkaan sinuun ihan osunut jäinen kiljotiini !

Isoa itse kun ajan, tuo jään lähteminen liikeelle on inhottava asia jolle pystyy harvoin tekemään muuta kuin parit äkkijarrutukset ennen isolle tielle menoa. Kärryn katolle ei ole monesti tikapuilta ja nämä rättikatto kärryt ovat pahempia koska niihin pääsee kertymään enemmän vettä mikä jäätyy kun tulee siellasia pusseja sinne rättiin. Ja siellä ei voi kävellä putsailemassa. Ainut on että jos jonkun firman pihassa on teline millä pääsee katolle kolan kanssa putsailemaan. mutta niitä on ihan liian harvassa. Toivottavasti ei mitään henkilövaurioita ole sattunut! Tässä olisi jollekkin insinöörille suunnittelun paikka!
Ja se on totta muistakaa pitää turvaväliä!

Myös henkiläauto pystyy noihin pommeihin mutta ne näkee helpommin, muistan kun joskus vastaantullelta sain sivuosuman Torniosta Kolariin päin, kapeahko tie ja ilmeisesti lämmennyt keli sai sen puolimetrisen lumijääkasan irtoamaan vastaantulijan katolta ja multa lähti peili

Back