• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aina vaan pahenee......

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suzuki03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
http://www.ksml.fi/mielipi....3
"Liikenteen valvontaa syytä tiukentaa

Koululaiset palaavat tänään kesäloman jälkeen liikenteeseen. Lapset ja nuoret ovat liikenteessä riski. He eivät osaa aina kyllin varoa muuta liikennettä ja saattavat tehdä vaikeasti ennakoitavia liikkeitä. Siksi aikuisten varovaisuus on tärkeää.

Liikenteessä kuolee vuosittain noin 300 ihmistä. Heistä lapsia ja nuoria on 90. Suurin osa liikennekuolemista voitaisiin varovaisuudella välttää. Jo pelkkä liikennesääntöjen noudattaminen estäisi monta onnettomuutta.

Nopeusvalvonta ovat yllättävän monen aikuisen puheissa turhaa nipotusta. Pieniä ylinopeuksia ei pidetä pahana vaan osa ajaa jatkuvasti rikesakkorajalla. Nämä ylinopeudet ovat kuitenkin vaaraksi muille liikenteessä oleville.

Punaisia valojen päin ajaa yllättävän moni. Joka neljäs kerta joku ajaa vielä punaisten vaihduttua. Liian usein suojatien eteen pysähtyneen auton ohi ajetaan vauhdilla viereisellä kaistalla, vaikka laki selvästi määrää pysähtymään. Moni lapsi on menettänyt juuri tällaisen kaaharin alle henkensä.

Ylinopeuksista, punaisia valoja päin ajamisesta ja muista liikennerikkomuksista on sakotettava tiukasti. Rikesakko- ja huomautuskynnystä pitää laskea. Poliisi voisi jakaa rikesakkoja jo pienistä ylinopeuksista. Yleensä raha pistää puupäätkin ajattelemaan."

No minä ainakin pidän koko ajan tiukkenevaa nopeusvalvontaa nipotuksena, koska sen tarpeellisuutta perustellaan vain tunteisiin vetoavalla hömpällä, johon aina tungetaan mukaan lapset tai joku muu helposti syyllistävä tekijä. Jos pienet ylitykset vaarantavat muiden turvallisuuden, olisi syytä alentaa niitä nopeusrajoituksia rankasti. Mitä järkeä on pitää nopeusrajoituksena 80km/h, jos 83km/h aiheuttaa jo liikenneturvapropagandan mielestä varmoja kuolemia? Mutta.. miksi minä en ole aiheuttanut yhtään kolaria vielä vaikka taajaman ulkopuolella pieniä ylityksiä on silloin tällöin tullutkin?

Ja toisekseen se kaahaamisen käsite on niin suhteellista. Miten monta paheksuvaa katsetta ja nyrkin heilutusta olenkaan saanut pienten kylien vanhoilta papoilta ja mammoilta, kun olen törkeästi kaahannut heidän kylänsä läpi ihan rajoitusten mukaisesti. Vanhetessa refleksit hidastuu ja se liike, mikä ennen oli ok onkin yhtäkkiä pelottavaa kaahaamista. Ja ihan sama käy sille sedälle tai tädille, joka nyhertää mutkapätkää autollaan kuuttakymppiä. Hänen mielestään olen hirveä kaahari, koska ajan lujempaa kuin hän, vaikkakin rajoituksen mukaan.

Liikennevalvonnan väki on ihan samanlaista kuin ne päiväkotien tädit, jotka teippaa lapset tuoliin ja pakottaa ne syömään vaikkei niiden ole nälkä. Se kenellä on valtaa haluaa pakottaa toisen tekemään oman tahtonsa mukaisesti, ettei oma uskottavuus kärsi. Ihan samasta asiasta on pohjimmiltaan kyse niin lasten kuin moottoripyörienkin teippaamisessa. Isompi määrää ja pienempi tottelee, tai sitten se itkee ja tottelee.

Teipit ja tolpat ei kuitenkaan stressaa, sillä omat matkat mp:llä suuntaan melkein aina vaihtoehtoisia pienempiä teitä pitkin. Enpä ole yhtään kameraa vielä noilla teillä nähnyt.

miksi minä en ole aiheuttanut yhtään kolaria vielä vaikka taajaman ulkopuolella pieniä ylityksiä on silloin tällöin tullutkin?
Et ole ongelmasi kanssa yksin: edes liikenneturhan omat tilastot eivät viimeisen 10 vuoden ajalta kerro yhdestäkään kakspyöräiselle sattuneesta onnettomuudesta, joka aiheutui lievästä ylinopeudesta.
Itse asiassa omasta syystään onnettomuuteen joutuminen on erittäin epätodennäköistä, jos osaa ajaa, ajaa selvinpäin eikä tee mitään täysin poikkeuksellista. Vai tietääkö joku tällaisen tapauksen?

Keskinopeusvalvontako asiaa  
033102ass_1_prv.gif
.Ohitat vaikkapa rekan 100 km/h alueella ja nopeus ohittaessa käväisee vaikkapa 150 km/h ohitus tilanteessa.Sen jälkeen ajelet muutaman "ilometrin" n.60km/h jotta saat keskinopeutesi kohdalleen ennen seuraavaa peltipönttöä!
mad.gif
Juuri noin, siksi se on asiaa. Hetkellinen nopeusmittaus - olipa kyseessä pönttö, tai tutka, on usein erittäin epäoikeudenmukainen.

Esimerkiksi ohituskaistatiellä on käytännössä mahdollista päästä ohitettavasta ajoneuvosta ohi vain ylinopeutta käyttäen. Ihmeesti sen vajaata kahdeksaakymppiä junnaavan kaasujalka löytyykin heti kun ohituskaista alkaa.
Ja sama juttuhan tuo melkein missä vaan ohitustilanteessa on. Vaikka ajelenkin pääsääntöisesti rajoitusten puitteissa, niin ohitustilanteessa vauhti lipsahtaa helposti hetkeksi reilunkin ylinopeuden puolelle.

Keskinopeusvalvontako asiaa  
033102ass_1_prv.gif
.Ohitat vaikkapa rekan 100 km/h alueella ja nopeus ohittaessa käväisee vaikkapa 150 km/h ohitus tilanteessa.Sen jälkeen ajelet muutaman "ilometrin" n.60km/h jotta saat keskinopeutesi kohdalleen ennen seuraavaa peltipönttöä!
mad.gif
Juuri noin, siksi se on asiaa. Hetkellinen nopeusmittaus - olipa kyseessä pönttö, tai tutka, on usein erittäin epäoikeudenmukainen.

Esimerkiksi ohituskaistatiellä on käytännössä mahdollista päästä ohitettavasta ajoneuvosta ohi vain ylinopeutta käyttäen. Ihmeesti sen vajaata kahdeksaakymppiä junnaavan kaasujalka löytyykin heti kun ohituskaista alkaa.
Ja sama juttuhan tuo melkein missä vaan ohitustilanteessa on. Vaikka ajelenkin pääsääntöisesti rajoitusten puitteissa, niin ohitustilanteessa vauhti lipsahtaa helposti hetkeksi reilunkin ylinopeuden puolelle.
mitä ihmettä sä yrität tässä oikein selittää
confused_orig.gif
?  
crazy.gif

1. ajat keskinopeutta mittaavalla tieosuudella.
2. Edessäsi ajaa joku pikkasen alle rajotuksen. (joka by the way yleistyy vitusti tämmösen keskinopeus paskan takia)
3. ohitat ylinopeutta käyttämällä tämän piirun oikeaa nopeutta alle ajavan.
4. jäät sitten tän ohitetun eteen ajelemaan vielä vitusti hitaammin että voit kuittaa ohituksessa tulleen nopeuden.
5. takana tuleva tekee samoin sinulle.

Kuulostaa aivan vitun loistavalta.

Tarkeinta on paasta ohi. Vaikka matkaa olisi jaljella pari km ja ohituksella voittaa 7 sekuntia. Sen ajan voi kayttaa muulla hyodyllisella tavalla kuin matelemalla 1 km/h alle rajoituksen ajavan perassa.

Vai mita..?
nixweiss.gif

Tarkeinta on paasta ohi. Vaikka matkaa olisi jaljella pari km ja ohituksella voittaa 7 sekuntia. Sen ajan voi kayttaa muulla hyodyllisella tavalla kuin matelemalla 1 km/h alle rajoituksen ajavan perassa.

Vai mita..?      
nixweiss.gif
jep, juuri näin. Itse keksisin muutakin tekemistä kuin tämän edessäni ajavan apassin perävalojen katselemisen, etenkin kun tälläkin hetkellä matkaa on vielä yli 500km tänään jäljellä.

Tosin nyt käytän aikaani aivan yhtä hyödylliseen toimintaan, eli sääntöuskovaisten kirjoituksiin vastaamiseen. Kännykkään puhuminen on kielletty, mutta onneksi netissä saa vielä ajaessa surffata...

Vai mita..?      
nixweiss.gif
Tärkeintä on ettei kukaan saa ohittaa vaikka ajan alle rajoitusten. Suomessa ei ole pakkoa ajaa suurinta saallittua nopeutta joten tyytyköön kaikki kökkimään! Jos joku ohittaa niin räpsyttelen valoja niin perkeleesti ja soitan 112:een kaaharista!

Vai mitä?

Omasta ja perheenjäsenen puolestahan saa valehdella niin paljon kuin sielu sietää...
Sen jälkeen kun olet kiistänyt ajaneesi ko. ajoneuvoa, sinua kuullaan todistajana ja todistajan on pysyttävä totuudessa. Lähiomaisten puolesta voi kieltäytyä todistamasta.

Se yksi kuva, jota itse olen käynyt katsomassa vuosi sitten oli niin järkyttävän huono ettei siitä kyllä tunnistanut ketään. Kun kielsin ajaneeni autoa, poliisikin yritti puhelimessa että 'no se oli sun naisystävä'.... Varmaan tulee terävempiäkin kuvia joskus.

Muuten olen sitä mieltä, että turha esivallan provosointi tässä(kin) asiassa kolahtaa aikanaan omaan nilkkaan.

Meloneita nenassa havaittavissa...      
biggrin.gif

Niin kuin minua Suomen liikenne ja sen valvonta hirveasti kiinnostaisi, mutta kiva joskus kokeilla tiettyjen lajiryhmien reaktioita.

Taidanpa lahtea tuopilliselle. XTlla, se on pienessa honossa kevyempi kantaa kuin FJR.          
033102beer_1_prv.gif

Käykää pojat vaikka Saksassa. Voitte kokeilla ihan laillisesti niitä suurrikollisen nopeuksia. Sit voi funtsia, miks meillä käy vaan noi polvihousuvauhdit. Ollaan vissiin maailman hitain kansa
buttrock.gif

Tarkeinta on paasta ohi.
Niinhän se monelle on. Kyse on "koirapsykologiasta", ohittaminen on alistamista josta saa tyydytyksen, minä olin vahvempi... myöntäkää pois...  
tounge.gif
Ei se nyt ihan noinkaan ole.Joka pv:ä sahaan töihin Vanhaa Porintietä,sen jälkeen kun pöntöt tuli tielle niin 80 km/h alueella ei tahdo päästä ajamaan edes sallittua nopeutta.Useimmiten ajetaan n.10-20km/h-siis mittarin mukaan alinopeutta ja kuumassa kelissä alkaa.....
mad.gif

ja kyllä siellä alkaa kotilokuskeillakin pinna palaa ohittelevat vielä vaarallisemmin kuin motoristit.Siis ajetaan varmuudeksi -20 km/h ettei vaan pääse valokuvaan.Etukilpi jos tulee niin sitten saa harrastus jäädä tai sitten pitää palata piikkiluokkaan
bawling.gif

Tuskin hirveetä rapsua tulee postiin, jos keskinopeuskameroiden alueella ajat rajoitusten mukaan muuten, mutta ohitat esim. sen rekan 150km/h loppunopeudella. Joku viitseliäämpi voi halutessaan laskea kuinka paljon keskinopeus nousee tuollasessa tilanteessa 2, 5 tai 10km matkalla.

keskinopeuskamera systeemien varjopuolena itse pidän sitä että se ajaa vääjäämättä kaikkien nopeuden alle rajoitusten.

Ajatelkaapa vaikka jotain hyvinkin lainkuuliaista ihmistä joka ajaa aina just eikä melkein liikennesääntöjen mukaan, näitä kuitenkin on yli puolet tutkimusten mukaan.
No sitten tällä kyseisellä ihmisellä on se **tun harmaa korolla allaan jonka mittarivirhe on 10% luokkaa ja ei halua ajaa missään nimessä ylinopeutta tietäen keskinopeusvalvonnasta. Ajaa sitten varmuuden vuoksi 75kmh 80kmh alueella, eli tiedostaa riskin että jos kerrankaan menee yli niin voi saada sakkoa.

keskinopeuskamera systeemien varjopuolena itse pidän sitä että se ajaa vääjäämättä kaikkien nopeuden alle rajoitusten.

Ajatelkaapa vaikka jotain hyvinkin lainkuuliaista ihmistä joka ajaa aina just eikä melkein liikennesääntöjen mukaan, näitä kuitenkin on yli puolet tutkimusten mukaan.
No sitten tällä kyseisellä ihmisellä on se **tun harmaa korolla allaan jonka mittarivirhe on 10% luokkaa ja ei halua ajaa missään nimessä ylinopeutta tietäen keskinopeusvalvonnasta. Ajaa sitten varmuuden vuoksi 75kmh 80kmh alueella, eli tiedostaa riskin että jos kerrankaan menee yli niin voi saada sakkoa.
Tämä tuskin tulee olemaan iso ongelma moneen vuoteen. Jos nyt oikein käsitin, niin keskinopeusvalvonta tulee aluksi vaan suurille väylille (moottoritiet). Siellähän pääsee vaivattomasti köröttelijöiden ohi.

Moottoripyörällähän mahtuu ajamaan antureiden ohi menemättä vastaantulijoiden kaistalle. Ei liene ainakaan nykylainsäädännön mukaan laitonta. Vai tietääkö joku paremmin ?

Abu Dhabissa eturekkarikilven kokeilu päättyi kun läpyskö jarrutuksessa rikkon eturenkaan =)

Kyllä noihin joku muu keino tarvii olla kuin eturekkari.
Aika monessa paikassa voidaan kulkuneuvoja seurata elektronisen sirun avulla.

Taitaa olla täyttä skeidaa toi varusteista sun muusta tunnistaminen, kunhan vaan muistaa kiistää
tounge.gif

Back